Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 2006 ggr
[Synnerlig]
4/25/16, 4:53 PM

Hinna packa BB-väskan?

Jag är i vecka 38 nu och det enda jag har packat i BB-väskan är allt som bebis ska ha. Har inte packat allt som jag och sambon ska ha än för när jag skrev listan så insåg jag att det allra mesta är sådant som jag blir tvungen att packa när vi väl ska åka. Brukar det någonsin bli panikartat bråttom att åka till BB eller tror ni vi hinner packa våra saker i väskan när det väl är dags? Hur gjorde ni? Vi har i alla fall en färdig lista så vi har koll på vad som ska med :)

Annons:
Silent_Hill
4/25/16, 5:04 PM
#1

Nu sist så packade jag allt under värkarbetet och det gick hur bra som helst. Det är trots allt inte så mycket som man faktiskt behöver 🙂 Man kan ju skriva en lista att bocka av medans man packar så blir det lite lättare.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

smurfis
4/25/16, 6:07 PM
#2

Det kan bli panikartat. Jag hade tack & lov köpt lite grejer i "reseformat" så jag behövde inte packa allt det jag använder dagligen (toa-saker). Om förlossningen startar normalt så får du förvarning och hinner packa i lugn och ro, men om något går snett som att du får en blödning så blir det ju akut att åka in…. Så packa det du kan! Det är lätt att man också annars glömmer grejer för att man blir ju lite lätt stressad av hela situationen. Bra med lista! Sen kan man ju åka hem eller åka och köpa det man råkat missa efteråt….. speciellt om ni bor nära sjukhuset.

Zelmabus
4/25/16, 7:09 PM
#3

Jag pakade allt innan, även smink och hygiensaker, köpte dubbelt. Hade en extraladdare till mobilen som jag brukade ha på jobbet, så den åkte ner i väskan så fort jag blev sjuskriven. Det enda som ej fanns i väskan var "matsäcken" som låg färdigt i en påse i kylskåpet :-)

PogoPedagog
4/25/16, 7:14 PM
#4

Jag packade inte klart det sista vilket ledde till typ 8h värkarbete på förlossningen i obekväma skor o sambons tröja. Bättre att allt är klart innan! Det kan bli bråttom.

smurfis
4/25/16, 7:27 PM
#5

Och bebis kan vilja komma när som helst!

[Synnerlig]
4/25/16, 11:40 PM
#6

Åh nej :P Jag får försöka se om jag kan få med det mesta ändå. Men känns tryggt med en lista för då kan sambon få springa runt och packa :D

Annons:
Intehärutandär
4/26/16, 1:46 AM
#7

Ni kan packa allt, utom körkort/idkort och mobil + laddare. Badrums-sakerna kan Ni ha i en necessär i badrummet, bara att rycka åt sig då det är dags. 

Så mycket behövs ju inte med ändå, så en liten väska behövs bara. Vi fick plats med allt i en skötväska.

Theres
4/26/16, 8:18 AM
#8

Jag packade klart min i vecka 42 ^^

golf.ifokus.se

[Synnerlig]
4/26/16, 9:16 AM
#9

#42 Smart! Det ska jag göra :)

[Synnerlig]
4/26/16, 9:17 AM
#10

#7 Ehm… Vet inte varför jag skrev 42, men det var till dig :P

[Synnerlig]
4/26/16, 9:17 AM
#11

#8 Oj! Då antar jag att allt gick rätt så lugnt då :)

Tusen
4/26/16, 10:15 AM
#12

Jag packade inte ett dugg utan när värkarna var så starka att jag inte orkade vara hemma längre åkte jag in tillsammans med min tandborste. När barnet var fött skulle jag ändå vila lite och då kunde pappan åka hem och hämta de saker som behövdes. Man stannar ju inte så länge nu för tiden.
Jag har tre barn och har gjort likadant varje gång. Sista gången var jag på förlossningen i 1 ½ timme. Så man hinner i alla fall.

Att göra en lista till pappan kan vara bra om man vill ha med sig många saker. Fast egentligen: Så mycket kan man väl inte behöva när man inte är på BB mer än max ett dygn? 🤔

smurfis
4/26/16, 11:10 AM
#13

#12 Man vet aldrig vad som händer vid förlossningen. Det kan bli komplikationer som gör att man blir kvar längre än man tänkt sig. Bor man långt ifrån sjukhuset kan det vara bra att packa det nödvändigaste. Man vet aldrig vad som händer. Vårt barn fick flygas med helikopter till Uppsala och dagen efter fick jag åka efter. Hade jag inte haft någon packning alls med mig hade det blivit väldigt jobbigt. Just pga avståndet hem!

Annons:
[Synnerlig]
4/26/16, 11:12 AM
#14

#12 Jag hoppas att jag inte behöver vara på BB länge, men vill dock att barnmorskorna ska hinna se till att amningen fungerar osv :) Jag packar väl med en del tidsfördriv och så vill jag inte känna att jag saknar något när jag är där så att jag kan slappna av :) Det är vårt första barn också och jag vill helst inte att min sambo ska åka i väg för att hämta saker även om vi bor nära BB. Han är min trygghet :)

smurfis
4/26/16, 11:21 AM
#15

#14 Är det ditt första barn så rekommenderar jag dig att stanna ett par dagar så amningen kommer igång och att du känner dig trygg att åka hem. Det kan även vara skönt att ha pappan nära första tiden. Allt är så nytt och man kan känna sig osäker på det mesta. Vi stannade två nätter med första barnet och en natt med andra barnet. Andra gången ville man bara hem! Det ville jag tredje gången också men vi blev kvar flera månader…. så det hoppas jag du slipper!!!😉

Intehärutandär
4/26/16, 12:18 PM
#16

Vårt BB har WiFi, det 'roade ' vi oss med. Finns cd med om man vill ha egen cd med.

jackiejohn
4/26/16, 1:33 PM
#17

Hann inte packa, hade börjat lägga fram vad bebis skulle åka hem i men min förlossning startade i v 31+0 så jag var inte "där" heller så inte konstigt att jag inte packat. Vi blev kvar i 3 veckor så vi turades om att åka hem och byta kläder/hämta saker. Men jag skulle absolut haft min väska klar i v38 men det tror jag beror på mitt bagage.

emmaaaa
4/26/16, 1:55 PM
#18

För oss blev det panik bråttom, vårt första barn :) hon kom ut 3 timmar efter att jag fick min första värk hemma. Hade vi inte åkt närnär vi gjorde hade jag fött i bilen, så tack och lov hade vi packat väskan innan hihi :)

[Liinda]
4/26/16, 2:01 PM
#19

Jag hade väskan packad och klar men jag hade hunnit packa den under tiden värkarna var om det varit så. Vi var tillomed hem en vända och hämtade väskan för vi tog inte med den första vändan. Däremot räckte inte våra saker iallafall eftersom vi blev klar nästan 2 veckor.

Velinga1984
4/26/16, 2:11 PM
#20

#12 Alla får inte, eller ens vill åka hem direkt. Som minst har jag stannat 2 nätter och det trots att min BM starkt avrekommenderade att jag åkte hem ;) Men iaf, på 1 1/2 dygn så bytte jag flera tröjor. Bebiskräk och bröst som läckte gjorde att jag hade mycket tvätt med mig hem eftersom jag vägrar ha sjukhusets kläder när jag väl fått duscha efter mina kejsarsnitt :)

Annons:
[WickedAlly]
4/26/16, 2:27 PM
#21

Jag packade i vecka 30 respektive 34, hehe. Otålig till tusen. Men jag tyckte att der var mysigt att pyssla lite med det då och då. Hade inte så mycket med mig egentligen, använde allt jag tagit med trots att vi bara stannade åtta timmar med lillebror. Köpte reseförpackningar med schampo och sådant, nya tandborstar/tandkräm och hade en extra mobilladdare. Hade väl kunnat packa under värkarna men jag är ändå glad att jag slapp, koncentrerade mig på att dyka och slappna av istället. Maken blir så spattig så att be honom packa är ingen idé. Blir det en tredje bebis så kommer jag packa lika tidigt då :)

Pontiac57
4/26/16, 3:07 PM
#22

Jag va jätte slarvig med bb väskan och tänkte att det fixar jag mär jag märker att det börjar va pågång 😒 det slutade med att jag glömt det mesta så jag gade rn snäll bror spm kom med grejer, så lista är bra och packa allt som går innan 😊

malinroth
4/26/16, 11:07 PM
#23

Jag packade det mesta i förväg, v38 kanske minns inte exakt. Resten skrev jag upp på en lista så jag skulle kunna packa det sista utan att behöva tänka. :P Nu hade jag regelbundna förvärkar i ca 2 dygn innan det satt igång ordentligt så jag var mer än förberedd när det äntligen var dags att åka in till slut. Jag kom in på förlossningen på söndagkväll, på måndagmorgon föddes han med (ur)akutsnitt och på fredag fick vi åka hem. Jag är glad att jag hade lite egna ombyten och sånt.

[Synnerlig]
5/2/16, 12:39 PM
#24

Har packat mer i min bb-väska men är osäker på hur mycket man behöver av allt när det kommer till mig själv :P Hur många tröjor, trosor etc. Vill inte ta med mig mer än vad som är nödvändigt men kan tänka mig att ett par toppar kan vara smart om man skulle läcka mycket (har med mig amningsinlägg också). Förresten, är det smart att ta med sig en hel förpackning med amningsinlägg eller räcker det med några? Vet inte hur mycket man brukar läcka och hur ofta man behöver byta ut amningsinläggen, för just nu tar lådan med amningsinlägg upp stor plats i väskan :P

[TanatosNyx]
5/2/16, 12:43 PM
#25

Ta ut dem ur kartongen och förvara i en plastpåse så sparar du plats. Det är väldigt varierande hur ofta man behöver byta. Det beror på hur lätt man släpper mjölken, och vad som triggar att det rinner till.

[Synnerlig]
5/2/16, 12:52 PM
#26

#25 Smart där :D Ja, då är det bäst med för många än för lite kan jag tänka mig :)

Intehärutandär
5/2/16, 6:16 PM
#27

#24 Mjölken rinner till på dag 3 normalt, då är Du förhoppningsvis hemma igen.

Trosor tog jag 1 par, för lasarettets engångstrosor är skönast ändå. De känns knappt då man är öm överallt och kastat direkt. Man slipper blodsull i sina egna trosor.

Annons:
[Synnerlig]
5/2/16, 6:26 PM
#28

#27 Jag tänkte att jag tar med mig några amningsinlägg bara för att vara på säkra sidan då jag hört att vissa börjar läcka direkt. Jag packade ner två par "ful-trosor" som samtidigt är lite stora :P

[TanatosNyx]
5/2/16, 6:41 PM
#29

Jag läckte redan före förlossningen :P

[GråHäxa]
5/2/16, 7:28 PM
#30

Amningsinlägg var jättebra att ha med tycker jag, min mjölk kom dag 2 och jag läkte massor innan med. Sjukhusets fula engångstrosor var jättebekväma dom körde jag på under hela vistelsen.  

Jag packade ner alldeles för mycket kläder till bebisen kunde haft lite mer till mig själv istället. Långa bomullsklänningar som man lätt kan plocka fram brösten ur tycker jag var det bästa. Till bebisen hade det räckt med kläder att åka hem i eftersom vi ändå körde hud mot hud på sjukhuset. Sedan beror det ju på hur länge du stannar. Vad jag fattade det som så vill de ofta se att amningen kommit igång och fungerar innan man åker hem om man är förstföderska.

smurfis
5/8/16, 7:55 PM
#31

Tipsar om amningsinlägg i tyg istället för de engångs man kan köpa. De vill gärna fastna i bröstvårtan och inte speciellt skönt om man får sår etc. Jag sköljde upp dem med tvål och vatten bara. Mycket skönare också. Tunnare! Skönare mot huden och mer miljövänligt!

Engångstrosorna på BB funkar perfekt! Skjortan man får där är väl kanske inte jätte rolig, men när man läcker och blöder osv. så är det rätt skönt att inte smutsa ner sina egna kläder. Däremot kan det vara skönt att ha några sköna byxor på sig under!!

Sarah
5/8/16, 8:10 PM
#32

Elva använde nästan inga kläder, det var så varmt så hon fick ha en filt bara, mesta tiden. Jag använde bara en tröja och ett par mjukisar och amningsbh, annars hade jag sjukhuset skjorta på rummet och deras trosor :p Packa inte för mycket helt enkelt.

Pontiac57
5/8/16, 8:56 PM
#33

När jag låg på bb fanns det inga engångstrosor utan endast en skjorta

Upp till toppen
Annons: