Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 5114 ggr
[TanatosNyx]
2016-03-28 12:49

Kom i form efteråt #1

Startar en allmän pepptråd till er som vill hjälpa varandra att komma i form efter graviditet och förlossning. 👍

Annons:
LoAEmma
2016-03-28 12:53
#1

Jaa va kul!!

Ska ut på en liten promenad med man o barn nu, går bara en kort runda då vi har såå backigt här så det blir nog.
Har ont i mitt snitt också så bäst att ta det varligt.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Zelmabus
2016-03-28 13:28
#2

Toppen :-) Själv använder jag mig av appen lifesum så jag får svart på vitt hur mycket man äter. Det som är bra är att man får lägga till mer kcal om man tränar. Den enda motionen jag har just nu är hundpromenader, sen freestyleträning samt hämta hästen i hagen ( och lite longering ). Snart så vågar jag köra på lite mer. Är nu under inskrivningsvikten (7 veckor sen förlossning), men jag skrev in mig i v 17 så det räknas inte riktigt . Mitt drömmål är ner 10 kg till 1/6.

LoAEmma
2016-03-28 14:21
#3

Jag gick som jag skrev tidigare ner till två kg under inskrivningsvikten redan innan jag åkt hem från BB. Mådde mycket dåligt under graviditeten så jag åt så kasst så gick bara upp hennes vikt samt all vätska jag drog på mig pga havandeskapsförgiftningen. Men vill ner ytterligare ca tio kg och forma om kroppen!
Har svårt med maten, att få till det bra. Och det är ju just med mat man kan åstadkomma de stora förändringarna med vikten.
Sen tror jag stenhårt på styrketräning för att få en stark och fin kropp!

Vad har ni för plan för att få er idealkropp?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Velinga1984
2016-03-28 15:22
#4

#3 Idealkropp ? När ska man hinna få det med 3 barn ? ;)

Jag hinner sällan gå promenader, ALLA dagar är fullt ös från runt 7 - 22. Idag tex så var vi iväg på förmiddagen och köpte ny bil. Sen efter middagen ska jag dammsuga fönster på ovanvåningen då vi har fullt med flugor inne i fönstren samt även dammsuga ovanvåningen då vi har kattsand överallt. Sen ska det flyttas bilbarnstolar till den nya bilen , öva på att fälla ihop tvillingvagnen och plocka ihop väskan till mellanbarnet som går tillbaka till förskolan imorgon. Såna här fullbokade dagar har jag som sagt jämt, hoppas kunna promenera imorgon när barnen ska lämnas till skola och förskola.

Zelmabus
2016-03-28 16:36
#5

# 3 Har aldrig haft en muskulös kropp så strävar inte efter det, men vill inte känna mig tjock. Tänkte försöka börja jogga några dagar i veckan , ladda hem något hemmaträningsprogram komponerat med hundpromenader /träningar samt stallet /rida. Skulle vara kul om jag kan simma också, men det får vi se om det blir av.

Lilolizeit
2016-03-28 16:46
#6

Kul tråd! :) Jag hade till en början 5kg för mycket, sen började jag jobba natt å gick upp ytterligare 10kg blandannat pga dålig kosthållning å för lite motion.. Sen blev jag gravid å gick upp 14kg. Så hade sammanlagt 29kg jag ville bli av med. Vad jag gick ner efter snittet vet jag inte, blev boende på sjukhus i 6 veckor där alla kom förbi med bullar å gott.. Så gick nog upp en del igen. När jag kom hem från sjukhuset så hade jag ännu 8kg från graviditeten å de 15 från innan. Pendlade 2 kg ner å sen lite upp igen. Fick nog i början på december! Vill inte vara en överviktig mamma längre. Har ändrat matvanor en hel del, men bantar absolut inte. Mitt mål är att gå i genomsnitt minst 10.000steg per dag, får dock ha en "vilodag" i veckan om jag vill.. Här även en ät-dag där jag är slappare med vad jag äter, till viss mån.. Annars är de absolut minst 1 timmes promenad dagligen. Planerar att börja simma igen när sonen är lite mindre mammig å äter mer mat än nu. Ligger nu på -6 går från invägningen å har 9 kg kvar tills jag är nöjd, mitt mål är att ha den gjort tills sonen fyller 1 år den 19/6. Wish me luck! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
LoAEmma
2016-03-28 17:06
#7

Härligt Lilo, låter som ett bra upplägg!

Vägde ordet innan jag skrev "idealkropp", för vad jag menar med det är vad som är bra för just DIG, inte vad andra tycker eller hur det ser ut i tidningar mm.
Hur vill just JAG se ut och framförallt må, det är det jag menar med idealkropp.

Frisk och stark vill jag vara! Samt se bra ut i tajta jeans :D

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

mollyt
2016-03-28 18:59
#8

Jag är tillbaka på vad jag vägde innan jag blev gravid, ytterligare 3 kg till inskrivningsvikten (spydde väldigt mycket i början och tappade en del då). Men jag har som sagt en del extra sedan tidigare så jag tänkte ta den här tiden att verkligen njuta av barnvagnspromenader och forma kroppen lite och bli en Stark Mamma, men med tanke på hur gärna jag går och bär henne och det fina vårvädret som börjar infinna sig så tänker jag att jag kommer kunna bli mer nöjd med kroppen så småningom men det är OK om det tar lite tid.

Pontiac57
2016-03-28 22:11
#9

Mitt mål är att få bort allt pluffsigt och få tillbaka alla muskler. Får så hemskt ont i ryggen nu när jag tappat alla muskler. Ska fortsätta promenera med vagnen och hundarna och fortsätta övningarna från appen "mammamage" och lägga till cross trainern :)

plommon1
2016-03-28 23:56
#10

Jag hoppas på att komma tillbaka i form relativt snabbt. Tänker att hästarna ska hjälpa mig på vägen, men samtidigt så har jag insett just ridning kan man behöva vänta med i upp till 3 månader om det vill sig illa. Men allt beror väl på förlossningen och hur pass svår den är och eventuella komplikationer. Hur har det funkar för er att ställa om till mindre portioner igen? För nu med mindre än två månader kvar är jag ju hungrig konstant och äter ganska mkt mer än jag kommer att behöva. Något ni tänkt på?

mollyt
2016-03-29 09:45
#11

#10 för min del var jag extremt hungrig på slutet! Hade precis ätit upp en portion lunch varpå jag kunde tänka "nu vore det gott med en banan!" … Men sista …2-3  veckorna så lät jag det vara så, så jag åt oftast den där bananen också. 😊 Tänkte att det kanske behövdes …

Första dagarna efter förlossningen var jag också jättehungrig(!) så andra-tredje natten var jag uppe och åt i samband med natt-amningen också. Ett glas yoghurt en gång och en bit ostsmörgås en annan gång. Men nu (dottern är 8 dagar idag) så känns det mer som vanligt. Jag är ALLTID jättehungrig på morgonen, alltid varit, så det är ingen skillnad. Men jag känner inte att jag behöver äta mellan målen längre. Däremot är jag jättetörstig! Dricker massor med vatten (brukar vara dålig på det annars) men jag har förstått att kroppen behöver mer vatten när man ammar så det ska tydligen vara vanligt.

LoAEmma
2016-03-29 10:41
#12

Nån fler som kör med appen mammamage?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sarah
2016-03-29 12:10
#13

Jag var på god väg att komma i form igen, men sen blev det för mycket på jobbet. Red 4 gånger i veckan  och kom iväg till gymmet 3 ggr i veckan. Gymmet ligger precis vid mitt jobb, så jag gick dit innan jobbet. Blir samma rutin igen så fort jag hinner. Nu har jag tappat alla muskler igen :( Vikten är det inget konstigt med, men muskelmassan är ju inte direkt vad den ska vara.

Annons:
mollyt
2016-03-29 17:24
#14

Jag fick boken som hon Lofsan från Nyhetsmorgon har skrivit om mammaträning. Bläddrat lite i den, tycker den ser bra ut! 🙂 http://www.bokus.com/bok/9789113066646/lofsans-mammatraning-skapa-formen-med-kompletta-traningsprogram/

Delade magmuskler - är det så att man ska kunna "få in fingrarna" själv i mitten av magen då?

Zelmabus
2016-04-03 17:59
#15

#12 nej men har funderat på den. Tycker du om den? Har gått ner 1.5 kg med lifesum på 13 dagar. Hoppas jag klart mitt delmål till tisdag. 0.4kg ner. Vi får se

SoeN
2016-04-03 18:06
#16

Kul tråd, den hänger jag på sedan :)

Efter mina andra två graviditeter och kost/träning för att gå ner i vikt (brukar väga 50kg och det är viktigt för mig), blandade jag aldrig kolhydrater och proteiner. Jag åt heller ingen mat innan 12 på dagen, utan enbart en halv grapefrukt och kaffe. Sedan kunde det bli en go kycklingfile med en lika god sallad till. Dagen efter en portion potatis, med sallad till. Jag hade också en dag i veckan som jag åt precis vad jag ville, för att "chocka" kroppen, annars lär den sig och går på sparlåga = man tappar inte så mycket i kilo.

plommon1
2016-04-03 18:40
#17

Spännande! Jag har alltid lärt mig att man ska äta en rejäl frukost om man vill gå ned i vikt :)

[TanatosNyx]
2016-04-03 18:46
#18

Ja det är viktigt att ta hand om kroppen även vid viktnedgång. Längre uppehåll i näringsintaget är aldrig bra. Sen är det ju olika vad som fungerar och man mår bra utav, det är jag medveten om. Men jag vill uppmuntra till sunda matvanor och ge det lite längre tid, man mår så mycket bättre och orkar mycket mer. Det kan inte sägas nog många gånger att småbarnsföräldrar behöver all energi man kan få.

Framöver har man ett alldeles ypperligt recept på att komma i form: på med kläderna och ut och lek och busa med barnen. Sitt inte på sidan och övervaka - var med. Spring hoppa busa skoja och härja. Fram tills dess kan man fokusera på promenader och enklare övningar i hemmet, kanske på en filt brevid bebis på golvet?

SoeN
2016-04-03 19:17
#19

#17,18

Ja allt är individuellt. Jag har kört typ 5:2 utan att veta om det, och för mig fungerar det bra :)

Framöver har man ett alldeles ypperligt recept på att komma i form: på med kläderna och ut och lek och busa med barnen. Sitt inte på sidan och övervaka - var med.

Precis, det gör hur mycket som helst :)

plommon1
2016-04-03 20:24
#20

Jag klarar inte sånt, jag måste ha mat med jämna mellanrum annars blir jag helt darrig och ilsken. Men jag har alltid snarare haft problem att gå upp istället. Utom nu då… +17kg, längtar tills jag kan komma i form igen!! Nu orkar jag ju ingenting >< bara 47 dagar kvar om ungen är punktlig… Heja er andra! Träna och rör er för mig med så länge :P

Annons:
teezan
2016-04-04 11:14
#21

Jag vet inte vad som hände här. Jag började träna, tre gånger i veckan, när lillan var 2 och en halv månad gammal. Var jätteglad över det och konditionen var det inget fel på! Sen blev det jul… Sen blev det påsk ;) haha! Går promenader varje dag men det hjälper nog inte när man trycker i sig 200 gram choklad varje dag (typ! har en sambo som gillar att göda mig, och han vet att jag älskar choklad så han köper det av ren välvilja…lite för ofta ;)

Jag VILL träna men gör det liksom inte. Får helt klart inte tummen ur. Har väl lite tidsbrist också faktiskt. Svårt att få ihop det så pappan kan ha lillstrumpan, men alltså, den ursäkten håller ändå inte även om det innebär mycket bök ;) 

Något som går åt rätt håll är i alla fall kosten utöver chokladen. Där sköter vi oss numera bra, äter varierat och typ var tredje timme. Ett litet steg i rätt riktning i alla fall. Innan åt jag typ samma mat flera dagar i sträck (lat, gjorde storkok) & kunde glömma äta ordentligt.

Nnina
2016-04-04 12:26
#22

Längtar verkligen efter att komma igång ordentligt med träningen igen!:-) lilleman är nu en månad gammal och jag vill bara iväg och köra ett stenhårt pass på gymmet, haha. Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man kan/bör kunna träna magen igen?:-)

LoAEmma
2016-04-04 17:05
#23

Jag som har gjort ett snitt ska iallafall vänta ca åtta veckor eller tills det är ganska läkt. 
Men det beror helt på vilka övningar du gör, såå viktigt att man börjar med de innersta musklerna för att hitta rätt liksom! Bara börja aktivera så sakteliga innan man ger sig på typ situps.
Jag kör på mammamage-appen och läser en hel del på Olga Rönnbergs fb.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

mjioo
2016-04-04 17:08
#24

#22 det beror helt och hållet på hur snabbt dina magmuskler drar ihop dig igen men tror det brukar ta ett par månader iaf. Jag spelar en lagsport där vi har träning 2-5 gånger/vecka, nu får jag ju inte träna eftersom jag är gravid och det är en fullkontaktsport men jag ser fram emot att komma igång med träningen sen igen. Jag behöver verkligen lagsport för att bli motiverad att hålla igång, om jag inte går på träningarna så blir jag inte bättre och får inte spela match. Hoppas att jag har tid och ork när knodden kommit för jag har alltid så himla kul på träningarna :) för mig kommer kosten lite på köpet när jag tränar hårt, om jag inte ätit bra så presterar jag inte lika bra på träningar/match..

Pontiac57
2016-04-04 19:59
#25

För vissa tar det lååång tid innan magmusklerna går ihop och på andra går det fort. För mig tog det 6-7 v. Min bm sa att jag kunde börja lättare träning såsom crosstrainer och situps med hjälp av pilatesboll när det gått 3 månader bara det inte studdsar såsom löpning och gympa t ex

LoAEmma
2016-04-04 20:01
#26

Men var noga med magträningen för man kan så lätt paja om man inte gör rätt från start. Är rädd att inte barnmorskor har stenkoll på träning och muskulatur så det är bra att dubbelkolla så råden man får känns rätt :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Pontiac57
2016-04-04 20:14
#27

Oja, har som jag tidigare skrivit kört på appen "mammamage" nu ett tag och börjat med att träna upp dom inre först och främst :)

Annons:
LoAEmma
2016-04-04 20:38
#28

Kanon, vore så hemskt om man la ner massa tid att träna och sen blir det ändå fel liksom…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Pontiac57
2016-04-04 21:20
#29

Ja precis, det är ju ändå inte så "bara" att träna när man har en bebis :)

Sarah
2016-04-04 21:28
#30

Vardagsmotion är inte att förakta heller. Ger en del, utan att vara för tungt :) bra början.

Pontiac57
2016-04-04 22:30
#31

Det håller jag med om :)

HMC
2016-04-05 00:30
#32

#12 Jaaaag. Har bara använt den 3 ggr, men det känns faktiskt i magmusklerna haha. En kompis till mig (faktiskt fd chef och PT på gymmet jag är anställd på) känner och blev utbildad av bl.a hon som ligger bakom övningarna i appen (minns nu inte vad hon heter). 

Använder du den? Hur verkar den tycker du?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

[Miiika]
2016-04-05 10:00
#33

Kul! Jag har börjat promenera nu, inte så långt men igår gick vi i alla fall två rundor på vardera tjugo minuter. Idag ska vi gå längre, tänkte vi:-) Jag har gått ner nio kilo sedan förlossningen för åtta dagar sen. Jag längtar till jag kan gå längre promenader, då blir det milen varje dag. Bra för både bebis med frisk luft, för hunden som blir rastad och för min egen motion:-)

LoAEmma
2016-04-05 14:37
#34

#32 Nu har jag inte kört på några dagar pga envis bebis, men ja den känns bra!
Katarina Woxnerud tror jag hon heter… :)

Härligt Miiika, jag skulle också vilja ta långa promenader men har ingenstans att gå här tyvärr!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
Zelmabus
2016-04-05 17:10
#35

Surt, var på efterkontroll idag, men får inte börja rida som jag hade hoppats. Måste vänta minst 4 veckor . Lätt jogging och simma fick jag göra. Simma blir ju dock svårt om ingen kan passa bebisen (sambon jobbar just nu ganska många timmar om dagen och det lär bli minst 6 dagar i v). Så får väl börja jogga med vagnen . Hade iaf gått ner till mitt delmål i morse :)

mollyt
2016-04-06 14:29
#36

Det har blivit 2 st 1h-promenade idag, men jag känner att jag lagom efter en timme blir lite öm i underlivet. Så jag tar det lite lugnt och håller mig till den längden på promenader tills vidare. Tycker för övrigt att stygnen borde försvinna svart, 16 dagar har gått sedan förlossningen.

Lilolizeit
2016-04-08 14:31
#37

Har hållt mig på ett snitt över 10.000 steg per dag hela veckan, känns bra. Ska tillägga att de är stegen på en promenad, har inte telefonen (som räknar steg) på mig om jag inte är ute. nu ska ja åka till svärmor i Värmland å promenera i skogen istället för betongen :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Synnerlig]
2016-04-08 15:03
#38

Spännande att se hur det går för er :) Min bebis ploppar ut om 37 dagar om den kommer på bf. När det kommer till kost så tänkte jag nog köra med The Starch Solution och som motion blir det nog promenader med bebis samt yoga. Träning är viktigt men det är bara en liten del egentligen, det är kosten som spelar mest roll :)

Sarah
2016-04-08 15:15
#39

#38 beror ju på om det är vikten eller styrka som är viktigt för en :P

[Synnerlig]
2016-04-08 15:55
#40

#39 Haha, ja det är sant :) Hade bara känslan att många vill komma ner till sin vanliga vikt igen efter förlossningen :P

Sarah
2016-04-08 16:05
#41

Jo visst är det så :) Jag har stört mig på vikten, men ännu jobbigare är de förlorade musklerna och den borttappade kondisen.

Annons:
Lilolizeit
2016-04-08 16:59
#42

Jag vill mest komma ner i vikt nu för de e min hang-up.. Sen vill ja bygga muskler :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Synnerlig]
2016-04-08 17:08
#43

#41 Det förstår jag absolut. Minns hur bra jag mådde när jag styrketränade och kände mig stark och sen när jag av olika anledningar (eller snarare dåliga ursäkter) slutade träna så kände jag mig svag och det kändes som att jag inte kunde göra något själv :S Så styrka är viktigt såklart och då får man helt enkelt använda musklerna :) Men vill man fokusera på viktnedgång så är det främst maten som gör det åt en :) Man behöver inte äta små bebisportioner heller, det viktiga är VAD man stoppar i munnen. Fiberrik mat som är mättande och näringstät och så får man inte glömma alla hälsosamma kolhydrater som ger en energin man behöver för att orka :)

[Synnerlig]
2016-04-08 17:10
#44

#42 You can do it! Jag ser att du verkar vara målmedveten :)

LoAEmma
2016-04-08 17:27
#45

Precis vad tråden ska handla om!
Pepp pepp! Heja oss! :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

teezan
2016-04-08 18:16
#46

Bara bestämde mig när bebis sovit & ätit och hunden va nödig, då lämnade jag över till pappan för att ut & jogga med hunden. Så nöjd! Vi sprang i cirka en halvtimme efter att han fått rasta sig först (fick stanna till ibland för kiss eller hundmöte så jag fick kontakt eftersom han blir uppspelt och stressad då). Just detta att springa med hunden är nåt jag länge velat göra till en vana men har tidigare bara tyckt att det varit jobbigt att ha koll på allt hela tiden så det har varit svårt att koppla av. Idag hade jag en helt annan attityd, det blev både egentid för oss två att stärka relationen & så träning för både honom och mig, och det gick faktiskt jättebra!

[Synnerlig]
2016-04-08 19:18
#47

#46 Underbart med motion och samtidigt kvalitetstid med din pälskling också :)

teezan
2016-04-08 20:53
#48

#47 ja! Två flugor i en smäll liksom ;) tidseffektivt :)

Annons:
[Synnerlig]
2016-04-22 13:51
#49

Jag ska ju ha bebis när som helst och vill redan nu planera lite hur jag ska träna efter förlossningen :) Hur snart efter förlossningen är det okej att börja träna? Och vilka typer av övningar är okej att köra? Den där appen "mammamage" som jag sett er nämna, tar hon upp sådant som kan vara bra att lära sig om musklerna innan man sätter igång? Så man får en lite djupare förståelse för träningen tänker jag :)

[Synnerlig]
2016-04-22 14:42
#50

Hittade lite svar på mina frågor på den här sidan. Tycker det verkar vara bra råd som kanske fler kan ha nytta av att läsa innan man sätter igång med träningen :) http://www.babyhjalp.se/trana-efter-forlossning

LoAEmma
2016-04-22 16:17
#51

Du kan börja med lätta lätta övningar för magen efter ett par veckor.
Som tex de i mammamage-appen. Finns lite info där också! Annars rekommenderar jag även boken Träning för nyblivna mammor av Olga Rönnberg. Jättebra, läser den nu!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Madde
2016-04-22 16:34
#52

Är mammamage en gratis app eller kostar den något?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

LoAEmma
2016-04-22 16:37
#53

Den är gratis!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Madde
2016-04-22 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Hittar bara en app och den kostar pengar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Pontiac57
2016-04-22 17:25
#55

Jag fick också betala för appen

Annons:
Sarah
2016-04-22 17:56
#56

Tänk på bäckenet också. Inte springa får tidigt :) Kan verkligen rekommendera att gå till en kiropraktor om man har lite ont i rygg/ ländrygg efter grav. Lättare att komma igång utan att felbelasta.

LoAEmma
2016-04-22 18:54
#57

Hehe oups, mindes fel!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Lilolizeit
2016-05-07 07:45
#58

Det går åt rätt håll.. Mitt mål kanske var optimistiskt att tro att de skulle gå innan 19/6, vi får väl se.. Tänkte testa att köra lite kettlebell här hemma..De ska om jag fattat rätt va bra för stora delar av kroppen. ? Har nu 5,5kg kvar, alla gravid kilon är long gone, å ligger nu på -9,5kg från inskrivningen. :) Börjar känna igen mig själv igen :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

LoAEmma
2016-05-07 12:09
#59

Härligt!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Velinga1984
2016-05-07 15:41
#60

Mitt liv fortsätter vara fullt upp men ändå rinner kilona av. Just nu är vi igång med att göra i ordning trädgården som vuxit hejvilt de senaste åren. Vi flyttade in i höstas och gjorde inget mer än röjde sly då jag hade så ont av foglossningen.  Nu så har det rensat rabatter, flyttat blommor, tagit blommor hos min mor och planterat här hemma, flyttat vinbärsbuskar, köpt egna vinbär- och hallonbuskar och planterat, börjat göra i ordning 4 pallkragar med mera. Ibland händer det att jag kör 25 kg barn + barnvagn på grusvägen utanför gården. Men träna är jag än försiktigt med, fick mitt tredje kejsarsnittet i början av mars. Det var en aning komplicerat ingrepp så jag låter ännu kroppen känna efter vad den orkar.

plommon1
2016-05-07 17:07
#61

Jag blir så sugen på att komma igång när jag läser hur ni kämpar :) Fast ungen får väl ut först… Har hittat en rejäl drös med peppande videor på Yt. Funderar nästan på att ta min väns erbjudande om att "kavla ut" ungen med en brödkavel så jag kan sätta igång. 16dgr till BF.

LoAEmma
2016-05-07 17:51
#62

Ja trädgårdsarbete är väldigt bra träning det, bara man lyfter rätt så!

Jag promenerar varje dag upp för en rejäl backe här i byn, så blir både prommis och flåsträning haha. Nåt annat funkar inte än, hantlarna ligger framme här men blir sällan lyfta då det är en liten som hellre vill bli lyft, hela tiden…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[Miiika]
2016-05-08 13:25
#63

Jag har kunnat promenera riktigt långa rundor nu, det känns jättebra men har skulle vilja börja springa igen. Vågar man göra det? Dottern är sex veckor gammal imorgon. Ska på efterkontroll hos bm om en och en halv vecka, får väl vänta och se vad hon säger… Men vågar man springa lite innan dess tro?

Sarah
2016-05-08 14:49
#64

Inte springa före 6 månader är de rekommendationer jag fått. Bäckenet är fortfarande inte stabilt innan det. Du riskerar att få stora problem om du belastar med den typen av stötbelastning som det är att springa, redan.

LoAEmma
2016-05-08 18:20
#65

Ja precis som Sarah säger, och du behöver träna upp bäckenbotten först, jätteviktigt. Stor skillnad mellan att promenera och gå med tanke på stötarna liksom…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

plommon1
2016-05-08 18:40
#66

Hur är det med ridning vs springa? Tänker framförallt dressyr där man sitter ned i traven.

MarHai
2016-05-08 19:07
#67

Jag testade mina vanliga jeans idag och dom gick att komma i utan svårigheter! Superglad, trodde dom inte skulle passa på många månader än. Lillskrutt är 6 veckor gammal. Det tog två veckor innan jag var nere på min startvikt igen. Nu återstår det att bli av med dallret på magen och träna upp lår och rumpa. Promenerar i stort sett dagligen, mellan 3-5 km per gång.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Sarah
2016-05-08 19:42
#68

#66 jag skrittade efter 2-3 veckor. Var inte skönt. Efter ca 4 veckor var jag ute och skrittade en timme, gjorde fruktansvärt ont i höfterna efter. Rekommenderas inte. Satt ner i trav efter ca 2 månader. Funkade en stund. Men jag skulle inte göra om det så tidigt.

Linusidah
2016-05-08 21:41
#69

Och jag både rider och springer igen, sonen är drygt 4 månader. Hade en väldigt enkel graviditet och förlossning. Började rida efter två veckor och kände inte av de få stygn jag hade. Springa började jag med drygt 3 månader efter förlossning och det känns hur bra som helst. Har haft problem med höfter tidigare och föddes själv med luxation så jag har både lärt mig känna när det inte är riktigt bra och fått träna upp rygg/bål/höfter grundligt, vilket säkert hjälpt till.

Annons:
Sarah
2016-05-08 22:16
#70

Skönt :) för mig var det svårt att slappna av i höfterna när jag började rida igen. Kan ju bröt därför :p gick till kiropraktor 4 ggr, 4 månader efter förlossningen. Då blev allt bra igen.

[Miiika]
2016-05-09 11:48
#71

Då väntar jag med löpningen! Tur att jag frågade er här innan jag knöt skorna:-) Jag vågar inte rida än, jag har inte ens suttit på cykeln än. Jag väntar med det, löpningen får komma före det!

MarHai
2016-05-10 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Igår blev det 5km-rundan. Den var rätt tuff att gå med barnvagn, haha. Halva sträckan är åker och traktorstig, så det blev ett styrketräningspass också. :p det känns i kroppen idag.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

LoAEmma
2016-05-10 15:11
#73

BRA JOBBAT!!

Jag gick mördarbacken som vanligt med barnvagnen, idag var det bara fem plus så inte lika behagligt som igår haha, dock är det ju lättare att gå för det blir inte lika varmt!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
2016-05-10 15:44
#74

När man har vuxit ur alla sina kläder, det är smällvarmt ute så man är sugen på goda sallader och sen kikar i denna tråd så blir man ju sporrad :) kaaaaaanske orkar jag snart se om mina kilon sitter som urberget pga levaxin eller om det går att skaka bort dem… Nån dag. 😃

LoAEmma
2016-05-10 16:03
#75

Haha klart du kan skaka bort dem om du vill!
Du har ju flyt nu! (Okej kanske inte med sjukdomar då men annars!)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[WickedAlly]
2016-05-10 16:14
#76

Hjälp vad jag borde vara med här känner jag. Enda jag gör i dagsläget är att gå promenader, och visst det är ju bra men hjälper föga när man belönar sig med choklad efteråt. Väger 10 kg mer än jag vill väga just nu och har väl ungefär noll muskelmassa.. Vill så gärna lägga om till lchf igen, fick öka kolhydraterna när jag blev gravid eftersom jag rasade i vikt. Men fel sorts kolhydrater och jag slutar inte äta typ. Absolut en sockerjunkie. Men jag måste amma färdigt först :) Heja er andra, ni är så duktiga!

Annons:
Pontiac57
2016-05-10 16:36
#77

Jag fortsätter med mina promenader och har även hållit på massvis i trädgårn och grävt upp massvis med grästuvor från en grusgång och grejat med blivande hundgården. Det gör verkligen sitt, träningsvärk nästan dagligen 😝

MarHai
2016-06-02 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Cyklade ikväll för första gången i år. Det gick över förväntan! Snart har jag fått upp tillräcklig kondition för att orka med tvåmils-rundan. :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

LoAEmma
2016-06-02 22:15
#79

Bra jobbat!! Själv äter jag mest choklad haha…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

MarHai
2016-06-03 09:39
#80

Tack! Det blir en del choklad här med tyvärr 😂

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Lilolizeit
2016-06-17 09:54
#81

Nu är det 2 dagar kvar tills sonen är 1 år och målet kommer inte att nås, men fasiken va nöjd jag är ändå. Alla gravidkilon är som sagt borta och jag vägen 12 kilo mindre än på inskrivningssamtalet. Hade en önskan om att det skulle vara minus 15 och min "idealvikt" men snart är jag där. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

LoAEmma
2016-06-17 13:49
#82

Härligt jobbat Lilo!!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Pontiac57
2016-06-17 13:56
#83

Bra jobbat!

Annons:
Lilolizeit
2016-06-17 14:13
#84

Tack! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Velinga1984
2016-06-17 14:20
#85

#81 Bra jobbat! 

Själv provar jag numera olika matalternativ, tappar vikt men inte runt magen. Men jag vet, jag är feg som inte riktigt vågar börja träna ordentligt än.  3 kejsarsnitt varav det senaste i mars gör att jag är riktigt försiktig. Och en aning lat får tilläggas för jag har ingen lust att cykla just nu eller ens promenera.  Jag är för trött helt enkelt, att ha tre barn tar sin energi.  Dessutom när jag även studerar inför högskoleprovet, och sköter det mesta i hemmet. Träning är just nu inte min prio alls. Men jaja, kosten kan jag ändra så länge :)

MarHai
2016-06-17 14:26
#86

Blir inte lika många promenader längre då jag har fått väldigt ont i fötterna :/ men har börjat cykla istället och det går bättre. Vikten går stadigt neråt och mina jeans har nu blivit för stora. Målet jag har är att till hösten/vintern bli av med degen som har satt sig på mage, höfter och lår.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

LoAEmma
2016-06-17 14:47
#87

Ja man får göra så gott man kan!

Jag går promenad nästan varje dag iallafall, och hinner med att lyfta hantlarna kanske en gång i veckan för typ 2*3 set haha. Men har en bebbe som inte gillar att roa sig själv så det blir inte så mkt annat än det man bara måste göra.

Hoppas på att kunna komma iväg till gymmet en gång i veckan från juli!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Lilolizeit
2016-06-17 15:24
#88

Man får känna efter å göra de man känner att man hinner och orkar med. :) Jag har ändrat min kost en del, var en godisråtta innan.. Annars är det promenader. Har sagt de förr å säger det igen, jag ska börja med kettlebell i veckan, haha. Snart så.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Pontiac57
2016-06-17 15:52
#89

Mitt mål är -5 cm runt mage och höfter innan augusti. Rör på mig mycke men är värdelös va gäller kosten.. men orkar trampa längre och längre på crosstrainern iaf :p

[Thiah]
2016-06-17 19:39
#90

Joel är snart 2 år och har jag fel skor får jag ännu ont i ena fogen. Den snedbelastas pga skolios så det är svårt att lösa.  Powerwalks utan vagn kan funka men inte annars. 

Jag  promenerar dagligen i cirka en 1 timme men det är i joel takt så hjälper föga…suck. Jag har dock ett sådant tvärtom problem att jag inte går upp i vikt vilket är jäkl störande men inget nytt. Försöker nu dricka nyttiga men feta smoothien, äta extra mellanmål osv… Skulle gladeligen ha mina 16kg gravidkilon kvar (fast kanske på lite andra ställen än en bula på  magen 😂)

Annons:
LoAEmma
2016-06-18 11:57
#91

Nu jäklar får lillan roas med att titta på när mamman lyfter hantlar!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Zelmabus
2016-07-01 22:21
#92

Jag skäms. Var så duktig de första 8 veckorna med kost, åt bara måttligt m onyttigheter. Men pga att jag blev så besviken vid återbesöket att jag behövde vänta m att få hoppa upp och rida gjorde att jag sket i allt. Så har ätit så mycket onyttigt och lyckats gå upp 3 1/2 kg på 12 veckor. Men sen i måndags (för då vögde jag mig) så har jag sköt kosten ypperligt. Mitt största problem har varit stt jag äter för lite mat, är fortf hungrig och då mättar m onyttigt såklart, så nu äter jag mer mat, mellanmål och frukt. Ingen onyttigt och det känns bra. Så hoppas jag kommer på rätt spår nu

[Thiah]
2016-07-02 07:12
#93

Jag har börjat göra smoothies. Spenar,banan, avokado är nästan alltid i men sen har jag frysta frukter eller några färska. Jag sätter linfrö + chiafrön i. Sen lite naturell youghurt och mandelmjölk eller juice. Jag häller först grabbarnas i deras glas sen tillsätter jag ofta lite jordnötssmör i min(jag behöver som sagt säkert 10kg till). Supergott och smidigt!

[WickedAlly]
2016-07-02 14:39
#94

Igår nådde jag en stor milstolpe i min viktminskning, då vägde jag ett par hekto mindre än när jag blev tillsammans med Rasmus. Kom i min målklänning så den hade jag på Rasmus firmafest igår :)

LoAEmma
2016-07-02 19:25
#95

Grattis Ally!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Velinga1984
2016-07-05 11:28
#96

#94 Grattis Ally !!

SoeN
2016-07-05 16:08
#97

Nu har det gått drygt 6 veckor sedan snittet och jag undrar - kan jag småbörja med vikter här hemma? Inga jättetunga.

Jag vägde 75kg två dagar innan fl och nu 59kg, men det gjorde jag redan efter en vecka. Det var väl allt fostervatten och annat som försvann. Men nu har jag stått still. 

Min normalvikt är 50kg och det är väl ingen brådska så (jag ammar och det är viktigt att det fungerar) men det är svårt att hålla sig ifrån det söta, haha. Dock känner jag att jag vill få på mig mina jeans osv. Hur är den där appen ni talar om?

Annons:
Lilolizeit
2016-07-05 16:10
#98

Grattis Ally! 🥳

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Niini
2016-07-05 19:05
#99

NU har jag äntligen grävt fram mammaträningsboken (Olga Rönnberg), skäms ju nästan att det tog tre månader men bättre sent än aldrig 😎 Och nu skriver jag det här också, så kanske jag inte ger upp efter nån dag som jag gjorde med storebror bara för att det var så tråkiga övningar i början 🤐

hanna-jo85
2016-07-05 20:47
#100

Skaffa en kolikunge så går du garanterat ner i vikt 😂 -18kg på 5 veckor då det ända jag gör är att gå runt med henne i sele eller barnvagnspromenader. Och när hon skriker i upp till 8 timmar i sträck då glömmer man lätt att äta. Hoppas sen när hon börjar må bättre att man kan få tid och ork att börja springa igen.

[TanatosNyx]
2016-07-15 12:43
#101

Nu är det dags för oss att försöka komma i form här hemma! :)

LoAEmma
2016-07-15 13:36
#102

Heja heja!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
2016-07-15 13:50
#103

Nu har vi storhandlat nyttigheter, nu kör vi så det ryker! :) vi börjar med vanlig hederlig viktnedgång innan vi går på tyngdlyftandet igen.

Lilolizeit
2016-07-15 21:43
#104

Heja! Här går det upp å ner.. Har fått tillbaka min mens å hade glömt hur konstant "sugen" man är på något.. gaah.. Haha men än så länge är jag sockerfri och hoppas kunna motstå i fortsättningen också..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
mjioo
2016-07-16 10:39
#105

Nu är det två veckor sen min lilla kom till världen och jag börjar verkligen längta efter träningen. Har laddat ner appen mammamage och ska börja kika på hur det serut med magmusklerna ifall de dragit ihop sig något. Blev förvånad när jag ställde mig på vågen och insåg att jag tappat 9 kilo och därmed ligger två kilo under inskrivningsvikten, misstänker att det är för att jag blivit av med så mycket muskler under graviditeten.. Magen är lite sladdrigare än vanligt men liten så känner mig väldigt nöjd med kroppen trots att jag saknar muskler, vill känna mig stark igen :)

[Synnerlig]
2016-07-17 10:42
#106

Det har ni kanske redan skrivit här i tråden men när vågar man träna efter förlossningen, mer än Mammamage-övningar och barnvagnspromenader? Min bebis är 7 veckor nu 🙂

mjioo
2016-07-17 12:52
#107

#106 när magmusklerna har dragit ihop sig som de ska så ska det vara fritt fram :) det kan ta olika lång tid allt från några veckor till år, mammamage-övningarna ska dock hjälpa till på traven. Du kan be din bm, sjukgymnast, naprapat eller annat att känna efter hur det ser ut för dig. Jag kommer fråga min bm på efterkontrollen och låta kroppen vila tills dess utöver mammamage.

fridaas
2016-07-17 12:58
#108

Började för två veckor sen med träning, bara sisådär två år efter sista förlossningen. Skaffade friskis och svettis hata-träna-app, körde pass tre igår och sen pushade sambon på att göra 50 situps efteråt. Träningsvärk idag japp! Men vet inte hur bra situpsen är egentligen, tror jag har delade magmuskler under naveln, känns så iaf, men är svårt att känna bland alla tigerränder (hudbristningar) på magen. Är mammamage-appen värd sina pengar tycjer ni som har testat?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
2016-07-17 13:42
#109

#108 vad är det för app?

fridaas
2016-07-17 16:32
#110

#109 en app som hjälper en att komma igång med träning. Man får välja en av tre olika coacher som puschar en och så finns det 12 olika träningspass som tar ca 20min att genomföra. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.friskissvettis.hatartraning länk till var jag hittade appen. Kostar ingenting.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[GråHäxa]
2016-07-17 17:42
#111

Hur vet man om magmusklerna verkligen har gått ihop igen? Barnmorskan sa att det hade gått ihop på efterkontrollen men jag vill gärna försäkra mig om att det stämmer. Kan man kolla det själv?

Annons:
[Thiah]
2016-07-17 17:46
#112

#111 bra fråga. Ingen har kollat det på mig och om jag gör som jag läst på nätet ryms ännu 2 fingrar o mellanrummet… (Har iof VÄLDIGT smala fingrar :p)

Pontiac57
2016-07-17 18:12
#113

När jag spänner mina magmuskler känner jag verkligen att dom sitter ihop, det går inte in någonting emellan och det är väl så det ska vara?

[Thiah]
2016-07-17 18:25
#114

#113ja det är väl så. Hur djupt ska dom gå ihop?

Pontiac57
2016-07-17 19:22
#115

Alltså mina går ihop så man bara känner en "kulle" från topp till tå :)

[TanatosNyx]
2016-07-17 19:50
#116

Jag är nog född med delade magmuskler….

[GråHäxa]
2016-07-17 21:05
#117

Vart är det man skall känna med fingrarna? Är det strax under naveln?

Niini
2016-07-17 21:24
#118

#116 det tror jag att jag också är.. 😆

Annons:
Pontiac57
2016-07-17 22:17
#119

#117 mellan bröstkorg och navel kände min bm

Lilolizeit
2016-07-17 23:02
#120

Jag har förstått det som att det är över naveln..?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Niini
2016-07-18 00:07
#121

Det är både ovanför o under naveln. Ibland är det delning hela vägen ibland bara endera stället.

[GråHäxa]
2016-07-18 00:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

På denna bilden ser det ut som att det är både över och under naveln som delningen blir störst. Det måste vara säkrast att känna igenom hela vägen då gissar jag?

[Thiah]
2016-07-18 07:29
#123

#116 jag med! Igår köpte jag matta + träningshjul. Ska bli intressant

[Synnerlig]
2016-07-18 11:35
#124

Känner ingenting på min mage 😖

fridaas
2016-07-20 23:15
#125

Igår gick vi upp för en slalombacke och tillbaka ner igen sen, och idag har jag gjort något jag inte gjort på flera flera år, nämligen sprungit. Vi skulle gå runt elljusspåret på 2,5km, så jag och dottern (5år) tävlade vem som kunde komma först till ljusstolpen. Gick en stolpe sprang tre. Helt död i benen just nu. Borde vara stolt över mig själv, för det är som sagt mer än vad jag gjort på flera år, men istället är jag deppig och nedstämd, deppig för att jag är så otränad, men samtidigt inte vet hur jag ska göra för att komma i form. Nedstämd för att jag kollade i spegeln (helkroppsspegel här, det har vi inte hemma), och allt jag såg var en fettklump.. Förlåt för gnällandet, men det är så det känns just nu..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
teezan
2016-08-07 21:53
#126

Har aldrig fattat hur man känner hur musklerna är delade. Jag känner ingenting tror jag, eller bara att läsa om det är obehagligt (jättekonstigt, känner mig typ svimfärdig bara av tanken att få in fingrar emellan, så vågar inte riktigt känna). Ska man spänna magen samtidigt? Är detuppenbart om man har delade muskler? Känns det väl? Jag vågar inte träna magen eftersom jag inte vet, vill inte göra något dumt. Dottern är 10,5 månad så det borde kanske vara okej egentligen men vill vara säker.

HMC
2016-09-05 09:51
#127

Lite efter hehe, men jag undrar samma som teezan #126

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Sarah
2016-09-05 10:34
#128

Ja spänn magen :) Det blir uppenbart. Ni ser på bilden ovan, är det lika långt mellan musklerna hela vägen? är det ett mellanrum på 1 eller 5 fingrar?

[Synnerlig]
2016-09-05 11:38
#129

Jag tror att jag kan känna mina magmuskler om jag trycker väldigt hårt med mina fingrar. Känns som att jag kan få in ett finger nästan. Ska magmusklerna vara HELT ihop så att man inte kan få in något finger alls? Omöjligt för mig att känna något under naveln på grund av fett som är i vägen :P

Sarah
2016-09-05 13:45
#130

Mina muskler är ihop och känns väl, men jag är hyfsat vältränad i grunden. Nu har jag dock inte hunnit/ orkat träna ordentligt på flera månader. Musklerna ovanför naveln är de som är lättast att träna upp så att man ser rutorna, de är alltså de som blir mest definierade på de flesta. Där känner jag de olika sidorna tydligt med en liten skåra mellan, precis som det ser ut på folk med synliga rutor. Nedanför naveln är den lilla skåran mindre och känns bara om jag spänner ordentligt, där är jag inte lika vältränad längre och därför känns de inte heller lika väl :) Har man då lite extra utanpå så är det förmodligen ganska svårt att känna av det.

mjioo
2016-09-05 13:56
#131

Jag googlade lite snabbt eftersom jag ska komma igång med träningen om en vecka och detta var första träffen: http://www.lofsan.se/testa-om-du-har-delade-magmuskler/ Finns en video i blogginlägget men har inte tittat på den själv än. Jag spelar i elitserien i en lagsport och var vältränad innan graviditeten men pga foglossning så slutade jag träna i v 8. Det känns lite tungt att komma igång med träningen igen så det är tur att jag har laget som pushar. Har valt att vänta helt med träning tills efterkontrollen hos mvc, då kommer bebis vara 11 veckor. Känner att jag måste ta hand om min kropp och mjukstarta lite eftersom jag haft många förslitningsskador och två revbensfrakturer när jag la av med träningen, denna gången ska jag fokusera på de inre magmusklerna till en början :)

Lilolizeit
2017-07-11 18:30
#132

Jag puttar upp den här tråden igen efter en graviditet som gjorde mig 30(!) kg tyngre. Nu är dotter inte ens en vecka, men börjar peppa mig själv lite för att snart komma igång igen. :) Blir samma upplägg som förra gången, en riktigt bra kost och promenader. :) Kan tillägga att 11kg försvann direkt efter förlossningen, så 19 kvar till startvikt..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
SFalkbring
2017-07-13 10:17
#133

Åh bra tråd! Jag har ett par veckor kvar, men tänker börja bevaka tråden. Har inte gått upp så mkt under själva graviditeten, men en hel del innan så jag ligger väl ca 20kg över där jag skulle vilja vara.

#132 Det låter som ett bra upplägg :)

Velinga1984
2017-07-13 21:02
#134

#132 Välkoommen i klubben för oss som ökat mycket i vikt ;) Med båda minsta barnen så har jag fått upp mellan 30 - 40 kg. 16 månader efter sista barnet har jag 6 envisa kilon kvar trots att jag fick ner till mina 62 kg innan graviditeten. Men problemet i mitt fall är kraftigt delade magmuskler pga stora magar, stora barn, tunga lyft under och efter graviditeter samt 3 kejsarsnitt. Så jag väntar på bekräftelse från kliniken angående bukplastik i september. För övrigt tränar jag styrketräning, rodd, löpning, cykling och power Wall.

Surpan
2017-07-14 20:12
#135

Usch… vikten. Jag har inte gått ner ett gram sedan jag kom hem från BB. Fyra månader har gått. Jag är så hungrig (och törstig) hela tiden. Någon som har tips på hur man kan dra ned på maten trots amning? Äter inte mycket "skit" alls egentligen.

/Surpan

[Smulan_88]
2017-07-14 20:35
#136

#135 samma här, nu är det iof 2 månader sedan men vikten står helstilla. Och SUGET efter olika saker är enormt… har mer cravings nu än när jag var gravid… :*D

Surpan
2017-07-14 20:50
#137

#136 Jag vet…! Jag har helt plötsligt börjat vilja äta saker jag inte ens tyckte om innan? Helknäppt!

/Surpan

Lojs
2017-07-14 22:12
#138

#135 Jag skulle inte tänka så mycket på att dra ner på maten, snarare att byta ut. Typ om du tänker äta en hel tallrik av en maträtt, öka procenten grönsaker och dra ner på resten. Då drar du ner på kalorierna, får en nyttigare måltid, men drar inte ner på mängden mat och känner dig förhoppningsvis lika mätt (äter man sig mätt är det lättare att äta nyttigt). 
Nu skrev du att du inte äter mycket skräp, men kolla även på eventuella "tomma kalorier" som godis/läsk/fika och liknande, om det går att byta ut mot nyttigare alternativ, hjälper viktnedgång och är bara positivt för kroppen att byta mot saker med mer näringsämnen i. =)

Amningen kan absolut hämma viktnedgång eftersom den kan göra en mer hungrig. Jag hade inte stressat, hormonerna lugnar sig efter hand och när hungern lagt sig så blir det mycket lättare att gå ner i vikt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sarah
2017-07-14 22:50
#139

Ja under amning kam det vara svårt. När has slutade amma försvann de sista kilona av sig själva på några veckor.

Annons:
Fien
2017-07-15 08:42
#140

Jag tycker amningen gjorde att jag tappade en massa i vikt. Kanske inte äter tillräckligt… Jag kan tipsa om appen mammamage, jag körde den förra gången och det handlar om att stärka den inre magmuskulaturen vilken är viktig för hållning/balans etc. Det är också de musklerna som gör att magen blir platt igen. Innan man börjar ska man dock se till att man har hittat sin bäckenbottenmuskullatur igen så det är viktigt att knipa, flera gånger om dagen. Sen gör man olika övningar i åtta veckor, de första är väldigt enkla och sedan blir det lite svårare ju längre man kommer. Sen tror jag också på promenader, många och långa med barnvagnen :). Efter en tid när man börjar känna sig starkare kan man även börja småjogga lite. Här har vi även manmaträning där man kan ta med bebis och träna styrka en timme i veckan, ett bra sätt att träffa andra mammor också.

Lojs
2017-07-15 09:57
#141

#140 Det är så himla olika, vissa kroppar verkar inte vilja annat än att hitta ner till normalvikt efter förlossningen, andra blir mest hungriga. Under amning och även utan amning efter förlossning så är det nog bra för psyket att låta kroppen sköta det själv lite och oroa sig för vikten sedan när bebis inte behöver lika mycket uppmärksamhet längre. Bara njuta av bebistiden så gott man kan ett tag, den går så himla fort ändå. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Smulan_88]
2017-07-15 10:49
#142

#140 med mina två första barn bokstavligen rann kilona av, men med det tredje barnet sitter kilona ÄN uppenbarligen som klister :*D Med första gick jag upp 14 kg, efter 3-4 månader hade jag gått ner 21 kilon. Detta utan ansträngning. Med nummer två gick jag upp 16 kg och gick ner dem på några månader. Med denna gick jag upp (tyvärr) 25 kilo och har på två månader bara gått ner 9 av dem och nu har vikten stannat av… Så jag skulle vilja säga att det skiljer lite från graviditet till graviditet och sen blir man väll tyvärr äldre, vilket gör att kilona som sätter sig sitter hårdare kvar på kroppen. Känner mig som en flodhäst, MEN nu är jag klar på bebis fronten så är fast besluten att varenda överviktskilo ska bort :*D

Fien
2017-07-15 11:03
#143

Jo jag håller med er båda två 141 och 142. Tycker inte heller att man ska stressa över vikten under bebistiden. Man har ju ägnat 9 månader att gå upp sina kilon så att man skulle bli av med allt på en gång är inte rimligt :). Jag tror mer på långsiktig träning och träning som blir av. promenader och lättare träningspass gör att jag mår bra så det kör jag på nu under bebistiden. Sen är jag hästtjej också så förmmig är det viktigt att få tillbaka den inre bålstyrkan så jag sitter kvar på hästen :). Rida kan man ju inte börja med direkt heller så då passar mammamage appen bra för att stärka upp de musklerna.

Lilolizeit
2017-07-15 12:38
#144

Tror också man ska ta det lugnt. Förra gången och även denna gång hoppas jag gått ner mina kilon innan barnet blir 1 år. Tar de 9 månader att gå upp så är de väl okej att de åtminstone tar 9 månader att gå ner det också. Slak illa upp appen - mammamage. Ska kika mig omkring efter någon gemensam mammaträning med barn också, får se vad som finns här. Men jag älskar ju promenader så det blir min huvudsakliga motion. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Surpan
2017-07-15 21:01
#145

Jag får börja se över maten helt enkelt. Ta mig ut och röra på mig skulle jag vilja göra med men jag är sjukt omotiverad just nu. Att gå med barnvagn/sjal i värmen känns inte så skönt och jag får inte riktigt upp det tempot och rytmen som jag vill. Men idag lyckades jag ta mig iväg och simma ett par längder i alla fall, inte så mycket men en god start i alla fall! Vi har en utomhusbassäng här där jag bor och är det fint väder så borde det gå att locka med någon som får underhålla bebis så länge. Jag gick upp 18kg under min graviditet och gick ner 10 av förlossningen, så 8 kvar.

/Surpan

Madde
2017-07-15 22:13
#146

Jag har 3kg kvar till startvikten men den är alldeles för hög så behöver gå ner minst 9kg till utöver. Så totalt 12 kg för att jag ska trivas med mig själv igen. Vill ner till 60 kg på mina 165 cm. Idag sprang jag gör första gången på flera år och jag är så nöjd att jag klarade av att ta mig runt den rundan jag hade planerat.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Lilolizeit
2017-07-15 23:38
#147

Bra jobbat båda två! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Surpan
2017-07-16 19:18
#148

Var och storhandlade idag, denna vecka ska vi äta:

Burrito med köttfärs, bönor och ris + tomat och rödlökssallad
Pasta med tonfisk
Kycklinglår med rotfrukter i ugn med tzatziki
Lax med bulgursallad och fetaost

Inga supernyttiga alternativ kanske men inte onödigt onyttigt heller, och framför allt är det planerat - SÅ skönt!

Utöver detta fyllde jag kylen med keso, avokado, kvarg och knäckebröd så jag kan äta som mellanmål.

Har ni tips på bra mellanmål som är lätt att göra?

/Surpan

fluffis
2017-07-16 19:34
#149

Jag kör mycket med frukt till mellanmål. Kompletterar med ett eller två belvita nu när jag varit gravid och ammar. Det är svårt med mellanmål tycker jag. Är lite kräsen och vill gärna småäta för mycket så det gäller att hålla det på en lagom nivå. Ibland äter jag kokt ägg till mellanmål. Det är mättande och enkelt. Jag kokar dem i förväg och förvarar i kylen.

[Thiah]
2017-07-16 20:06
#150

#148 det där är väl helt hyffsat nyttigt tycker jag :) Jag har ju alltid motsatt problem. Jag vill gärna behålla alla kilona + lite till. Ska försöka behålla matlusten efter jag fött denna gång. Men har ännu halva graviditeten kvar.

Surpan
2017-07-17 10:37
#151

#147 jag försöker undvika mycket frukt, tycker det är lite för mycket socker mot vad det mättar :/ #148 förstår att det problemet är jobbigt också..

/Surpan

Darkylucy
2017-07-17 14:02
#152

bästa trängen ska vara att simmma så badhus kan vara en bra i tyngder ta bara en övning. och för arm träning ta bara en tom peppsi max falska och fyll den med vatten och tränna fram och back armar burga småt och öka effeter som lite varan vecka gång med stavar kan vara bra om man inte vill jogga funkar ochså heva tungder på benen ovanför fötterna på varge ben

the darkynessLyssnar på musik

Upp till toppen
Annons: