Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 10144 ggr
Destany
2016-03-04 16:02

Har ej känt bebisen idag

Jag går in i v 26 imorn o jag brukar känna bebisen varje dag nästan hela dygnet men idag har jag knappt känt den alls. Kände den imorse men sen har det varit lugnt i magen. Jag ringde in till förlossningen precis då min bm hade gått för dagen. De sa att man inte behöver känna barnet varje dag än men att jag skulle dricka saft o putta på magen. Än så länge vill den ej röra sig. Jag har en doppler hemma så jag har hört att hjärtljuden finns där men jag fattar inte varför barnet är så slött idag. Med min son fick jag fara in o ut i slutet för han inte rörde sig men han piggnade alltid till inne på förlossningen så nu vet jag ej vad jag ska göra om jag ska ringa in igen o säga att det ej hjälper så jag får komma in eller ska jag avvakta för hjärtat slår ju

Annons:
[WickedAlly]
2016-03-04 16:10
#1

Prova att dricka iskallt och ligga ner på vänster sida, det rådet får man av andra förlossningar. Annars kan du prova att duscha och hålla strålen rakt mot magen, det vaknade alltid lillebror här av. Funkar inget av det så ring igen, bättre än gång för mycket som sagt.

Intehärutandär
2016-03-04 16:44
#2

Det var det jävligaste jag hört, blir så förbannad på alla bm som gör att våra barn dör i onödan. Du ska in NU på UL.

[TanatosNyx]
2016-03-04 16:45
#3

dumheter av förlossningen! du ska in på koll. Frånm v25 SKA man känna VARJE dag. Regelbundet dessutom.

Destany
2016-03-04 16:46
#4

#2 de sa att jag gärna fick komma in men att jag skulle testa först o dricka det. Nu känner jag den sparka efter 0.5 liter saft o massa puttar på magen

Intehärutandär
2016-03-04 16:49
#5

Det är bra, men det betyder inte att barnet är svagt.

[TanatosNyx]
2016-03-04 16:53
#6

Jag hade åkt in på kontroll i ditt läge även om du känt bebisen nu. Är något fel dör de ju oftast inte knall och fall utan det pågår länge. Ett foster som mår dåligt rullar ihop sig och vill inte röra på sig, det är inte lika med ingen aktivitet alls.

Det heter ju minskade fosterrörelser, inte uteblivna.

Annons:
Destany
2016-03-04 16:54
#7

Den har kommit igång o sparka riktigt nu. Jo jag vet att man ska det men eftersom jag har moderkakan i framvägg så känner jag inte alltid alla sparkar så jag har svårare o känna sparkarna. Men avvaktar idag då den kommit igång riktigt nu

Destany
2016-03-04 22:57
#8

Åkte in till slut då bebisen blev väldigt lugn igen. Var uppkopplad på ctg i 1 timme o hjärtat slog bra o jämt o bebisen bråkade med apparaten. De tror att den sparkat inåt idag o att den legat precis bakom moderkakan så jag ej känt sparkarna för de sa att den har väldigt aktiv

Sarah
2016-03-04 23:06
#9

Hade en sådan dag i typ v39. Kände ingenting, trots att vi såg henne röra på såg på ultraljudet. Väldigt läskigt.

[Miiika]
2016-03-05 08:12
#10

Så var det för oss med, jag minns inte i vilken vecka men det var kanske runt vecka 30. Samma sak där, bebisen sparkad inåt, det syntes ju på ultraljudet men jag kände ingenting. Var också uppkopplad i en timme och allt såg bra ut på CTG:n. Men det är ju alltid bättre att åka in! Tråkigt att du fick sådant bemötande bara, när jag ringde sa de till mig att komma in direkt! Att det kan vara så olika…

[Synnerlig]
2016-03-05 13:06
#11

Har hänt mig också någon gång. Blev jätteorolig och ringde BM och hon sa att ibland sparkar bebisen inåt och då känner man inte alltid sparkarna men att om det var likadant dagen efter skulle jag kontakta förlossningen. Men som tur var kände jag sen bebisen senare på dagen och det har hänt någon enstaka gång till att det blivit så men då har jag inte blivit orolig med tanke att allt var okej första gången det blev så. Bebisen kan som sagt ligga olika och då kan man känna olika mycket. Nu i vecka 30 har bebisen börjat sparka hårdare och hjärtat har alltid låtit bra hos BM :) Men är man orolig så är det såklart bättre att åka in en gång för mycket än för lite skulle jag säga. Inte bra att gå och oroa sig :)

Destany
2016-03-05 14:31
#12

#10 jag tycker jag fick ett bra bemötande bara det att jag skulle testa de sakerna först men de sa första gången att jag var välkommen dit om jag var orolig

[VinterMaran]
2016-03-05 16:33
#13

Jag har varit på BB idag av samma anledning, jag har knappt kännt av barnen på 3 dagar och innan dess har det varit fullt ös i magen. Jag ringde imorse och de rådde mig att komma in direkt. De lyssnade också på CTG men de tyckte det var svårt att skilja på barnens hjärtljud, ibland började maskinen pipa och larma för att den inte kände av hjärtljuden. En läkare gjorde ett ultraljud och det visade sig då att vänstertvillingen har hoppat över till syrran på högersidan. Det var därför det var så svårt för maskinen att läsa av vems hjärta som var vems!jag visste inte att de kunde flytta över så mycket, min mage är ju jämn-stor. Till mig sa läkaren att man ska ta det på mer allvar efter v 35 (är i v 28 nu) men jag tycker det är svårt att veta för man har ju fått höra att efter v 25 ska man känna fosterrörelser varje dag! Nu känner jag dom inte så mycket men ser visuellt på magen när de sparkar, det är helskumt! Skönt att man får komma in och kolla i alla fall.

Annons:
[Miiika]
2016-03-06 08:36
#14

Okej, det var ju skönt. Jag trodde att du kände att du inte blev prioriterad. Skönt att veta att allt är bra, tänk vad oron kan göra! Usch och fy! Hur ska man våga släppa iväg barnet sen när hon blir äldre? Min sambo sa igår kväll att hon aldrig får gå någonstans, hon får inte cykla, inte gunga eller göra något som kan skada henne. Hon får bara ligga mellan oss i sängen hela tiden:-p Ojojoj, vad man kommer att oroa sig nu framöver!

SoeN
2016-03-06 10:44
#15

Hoppas det är okej att jag hoppar in i tråden också. Vad definerar minskade fosterrörelser? Jag går in i vecka 24 och har känt bebisen i fler veckor, det senaste även på utsidan. Den rör sig då och då under dagen. Jag har lärt mig mönstret att jag känner den när jag vaknar, sätter mig och äter, ibland in emellan men främst samma sak när jag lägger mig på min högra sida, då håller den igång. De tre senaste dagarna har jag tänkt på rörelserna mer, som "när kommer de" och då tycker man ju att de känns som mindre rörelser. Men kan inte det ändras också, ju större de blir? Jag känner den fortfarande flera gånger om dagen, som nu till exempel, men kanske lite mindre ofta ändå. Kan vara inbillning, men därför undrar jag vad som definierar minskade rörelser?

[TanatosNyx]
2016-03-06 10:50
#16

du ska känna bebisen 10 gånger på 2 timmar tror jag det är.

SoeN
2016-03-06 10:59
#17

Ska man alltid kunna känna bebisen 10 gånger på 2 timmar? Oj det vet jag inte om jag har gjort någon gång. Eller så är det en rörelse här och där då kanske. När jag tänker rörelse så är det när den hålller på och stojar en stund. Att den sparkar här och där ett tag. Som nu har den småsparkat och tryckt i någon halvtimmma. Inte konstant men titt som tätt. Sen kan det vara lungt ett tag.

[Miiika]
2016-03-06 13:36
#18

När vi åkte in till förlossningen för att jag inte känt barnet lika mycket som innan så sa dem att det inte handlar om att inte känna bebisen utan om att rörelsemönstret ändras, alltså minskade rörelser. På mig kändes de inte alls lika ofta och inte lika starkt men så visade det ju sig att bebisen sparkade inåt och att jag inte kände det av den anledningen.

Intehärutandär
2016-03-06 18:01
#19

Det finns massor av information om minskade fosterrörelser på spädbarnsfonden bla. 

Denna artikel skriver om hur det ska kännas/inte kännas

https://kit.se/2016/03/04/37657/man-ska-inte-behova-forlora-ett-barn-for-att-fa-hjalp/

Juvela
2016-04-23 18:55
#20

10 gånger på 2 timmar? :O

Det kände jag aldrig med min dotter, moderkakan låg dock i framkant. Men inte heller nämnde min bm något om rörelser eller minskade sådana. Märker nu när jag är gravid igen, och inne i denna svängen igen, hur mycket min förra bm inte informerade mig om. 😡

Annons:
Intehärutandär
2016-04-23 19:39
#21

#20 Tyvärr är det få BM som varnar om sådana här saker som kunde räddat våra barn. Allt för många änglamammor har blivit motade i dörren hos BM/förlossning/akuten då de märkt av minskade fosterrörelser och då de kämpat sig in, så har det varit för sent. 

Men vi har fått Socialstyrelsen att ändra nu, så BM ska informera ALLA sina patienter om varningssignaler som t ex minskade fosterrörelser.

Sarah
2016-04-23 20:57
#22

Det är ju fantastiskt bra att ni fått till nya riktlinjer! Mig tog de på stort allvar. Från att jag kom in tog det inte mer än en minut innan jag var uppkopplad på ctg. De skyndade in mig så fort de bara kunde.

Juvela
2016-04-23 21:45
#23

#21 😕❤️

Skönt att ni har lyckats få till en ändring.

Pontiac57
2016-04-23 21:45
#24

När jag ringde förlossningen för att lilleman inte reagerade och så, så fick jag komma in direkt. Blev uppkopplad direkt efter ett urinprov så dom va jätte bra :) en att informeringen va dålig är en annan femma :p

[Synnerlig]
2016-04-23 21:47
#25

Jag åkte in till förlossningen för att jag tyckte att jag känt bebisen mindre i några dagar. Allt var bra med bebisen och det verkar som att den sparkade inåt. När jag nämnde att jag läst att bebisen ska röra sig 10 gånger på 2 timmar så lät BM väldigt förvånad. Jag tror inte heller att jag har känt bebis 10 gånger på 2 timmar. Men när bebis väl rör sig så är det stora, starka rörelser :) Är i vecka 37 just nu.

Upp till toppen
Annons: