Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2514 ggr
[Synnerlig]
2016-02-19 08:59

Amma och flaska olika teknik.

Nu har inte mitt barn anlänt än men jag har börjat fundera på det här med att ge bröstmjölk på flaska. Jag vill ju amma så mycket jag bara kan då jag tror att det är det bästa för bebisen (om man nu kan amma såklart) men samtidigt vill ju både jag och sambon att bebisen ska få bli matad av sambon också och det kan ju vara skönt om bebis vaknar mitt i natten, då vill ju sambon kunna gå upp och mata bebisen.

Men samtidigt har jag hört att det inte är så bra att ge bebis flaska i början om man också vill amma för att det är olika sugteknik och kan ge problem med amningen sen.

Så vad gör man? 😛

Annons:
[TanatosNyx]
2016-02-19 09:16
#1

Antingen chansar man, med risk för att barnet 1. flaskvägrar, 2. amningsvägrar 3. klarar det galant, eller så låter man bli och bara ammar. 😛

Det ÄR olika sugteknik, flaskan ger mat snabbare och är enklare. Det är därför många prematurer flaskas. Bröstet måste stimuleras och "mjölkas", flaskan är bara att suga på.

Pontiac57
2016-02-19 09:24
#2

Jag provade flaska första gången när min kille va 5 v och han tar flaskan bra och tar mer än gärna bröstet fortfarande så jag hade tur men det är himla olika hur barnet vill göra :)

fluffis
2016-02-19 10:02
#3

Jag är en av dem som har en son som fick flaska med ersättning när han föddes. Jag mådde dåligt och det dröjde flera dagar innan mjölken kom men jag var ihärdig och pumpade. Sonen var gul, inte så mycket att han behövde behandling men tillräckligt för att det skulle vara jätteviktigt att få i honom mat. Efter några dagar när han fick prova att amma så hade han inte alls tålamod med det. Jag försökte från och till i några veckor men körde helt slut på mig själv.

[WickedAlly]
2016-02-19 10:18
#4

Jag har aldrig förstått det där med att pappan också ska kunna mata, varför är det så viktigt? Man kan ju mysa ändå. Det känns i mitt tycke inte värt att riskera amning för det i alla fall.

[Synnerlig]
2016-02-19 10:25
#5

#1 Aha, då förstår jag. Då kanske det är bäst att vänta med flaska tills bebis vänjer sig med bröstet?

[Synnerlig]
2016-02-19 10:25
#6

#2 Tur du hade 🙂

Annons:
[Synnerlig]
2016-02-19 10:26
#7

#3 Nej men vad tråkigt. Men det viktigaste är att bebis får i sig mat och är friskt och inte hur hen får i sig maten 🙂

[Synnerlig]
2016-02-19 10:27
#8

#4 Kan ju vara bra så att jag slipper gå upp varje natt och hur ska bebis få i sig mat när sambon är pappaledig? 😛

jackiejohn
2016-02-19 10:33
#9

Tänker som wickedally i den här frågan… Är det tänkt att pappan ska vara hemma den första tiden och du senare? :) Men som svar på din fråga, ja det kan gå bra att flaska och amma men det kan lika väl gå åt skogen, mitt råd är att inte ge flaska förrän du fått igång amning och känner du då att du vill testa flaska så gör det men risken att bebis inte vill ta bröstet efter att ha fått flaska kvarstår :) Jag lyfte bara över dottern till mig och liggammade på natten, gott och avslappnande för både mig och dottern :) Man behövde inte gå upp och vakna till på samma sätt tyckte jag.

[Synnerlig]
2016-02-19 10:38
#10

#9 Nej, jag kommer att vara mammaledig först, hurså? 🙂

Okej. Ja, jag misstänkte att det nog kanske är bäst att vänta ett tag med flaskan.

Hur ammade du då? Liggandes på sidan?

[Thiah]
2016-02-19 10:58
#11

#8 vaknar gör man ändå om det ska börjas böka i köket ned värmande av flaskor. ;)

[TanatosNyx]
2016-02-19 10:59
#12

Ät du mammaledig först kommer bebisen att kunna äta på annat vis än med flaska senare. Ett alternativ är ersättning i pipmugg/glas. Sen smakisar, gröt mm.

[WickedAlly]
2016-02-19 12:16
#13

#8 Man klarar det där med att ta alla nätter själv, först är man speedad på hormoner och sedan går det på rutin. Vi liggammar och samsover, då behöver man knappt vakna ens. Bara titta upp för att se till så att bebis hittar bröstet, om den inte klarar det själv :) Tror dessutom också att man som mamma vaknar oavsett, det är nog inbyggt det där.

Annons:
jackiejohn
2016-02-19 12:49
#14

10# Okej, nej undrade bara så att man kan råda så bra som möjligt :) Om din sambo kommer vara hemma senare när barnet är äldre så kommer bebis att äta annorlunda precis som Tanatosnyx skriver :) Jag låg på sidan och dottern låg brevid och ammade, somnade när hon vag nöjd och när hon var hungrig igen så vaknade jag till, makade oss tillrätt och såg så att hon tog bröstet :) Vår dotter sondades i nästan 1,5 månad, bestämda tider…och jämnför jag amning vs sondmatning så var jag inte hälften så trött utav att amma nattetid som jag blev när man var tvungen att gå upp och värma mjölk och ha sig :p Men det är en smaksak och jag menar inte alls att flaska är fel! Men vill man amma anser jag att det är bäst att ge amningen en rättvis chans utan att involvera flaska :)

Sarah
2016-02-19 13:02
#15

Vi hade aldrig problem med flaska och amning. Hon fick flaska ganska tidigt då och då. När jag ville bort ett tag osv. Jag hade ex en halt häst redan innan förlossningen, men vågade inte åka in med henne när bebis kunde ploppa ut när som. Fick ta det ganska snart efter förlossningen istället. Då var jag på kliniken några timmar och ville inte ha med bebis. Var viktigt för mig att pappan kunde mata från början. Hade hon då föredragit flaska så hade det inte gjort mig ngt. Men båda funkade bra.

[Synnerlig]
2016-02-19 14:49
#16

#12 Jag får hålla mig till amning då tills sambon är pappaledig, då borde bebisen ha vant sig vid att ammas tycker jag och så hoppas jag att bebis inte vill sluta ammas 😛 Ersättning?

[Synnerlig]
2016-02-19 14:52
#17

#14 Jag förstår 🙂 Min bebis kommer ju ligga i ett babynest mellan oss i sängen och då blir det nog lite svårt att bara rulla över och ge bröstet tänker jag, då måste jag nästan stödja mig på armbågen för att komma upp över kanten på babynestet 🤔 Ja, absolut jag vill så gärna amma så jag ska ge amningen en chans 🙂

[WickedAlly]
2016-02-19 14:57
#18

#17 det skulle våra barn också, hehe.

[TanatosNyx]
2016-02-19 15:02
#19

Alvin skulle också sova i nestet :P visst han gjorde det när han sondades och sov dygnet runt, men så fort "prematurrutinerna" försvann så försvann nestet.

soundtrack
2016-02-19 15:19
#20

Alice skulle också sova i nest, men sen kunde hon bara somna vid bröstet.. Så fort man försökte lägga henne i nestet vaknade hon och skrek :P

Annons:
Linusidah
2016-02-20 05:52
#21

Jag testade flaska och ersättning när sonen var 10 dagar, då hade amningen kommit igång bra, han hade fint grepp och så. Däremot hade jag en bröstvårta som var i princip ett öppet sår eftersom han i början ammades non stop och när han inte ammades så pumpade jag (vet nu att jag inte är gjord för annat än amning och på sin höjd handmjölkning). Då var jag på universitetet tre dagar och det gjorde susen för bröstet att få vara ifred den tiden, läkte otroligt mycket på den tiden och han ville ändå helst ha bröstet på kvällar och dagarna efter. Jag fick dock amma i princip hela dagen i två dagar när jag var hemma igen för att han skulle öka mjölken, men det gick hur bra som helst. Testade igen nu när han är 7 veckor och nu ville han inte ha nåt annat än utpumpad mjölk i flaskan, om han måste ta flaska, ersättning spydde han som en gris av. Bröst är bäst, men jag visste att det kanske inte skulle gå lätt att kasta mellan, nu hade jag tur och fick en tuttgalen bebis. (som skulle sova i egen säng men ligger hos oss utan nest sen dag 1… Och nu som 7 veckor äter han oftast 21-22 och sen 4-5 på natten)

LiNo86
2016-02-21 09:23
#22

#17 Jag har provat att amma med dottern liggandes i babynestet. Funkade inte. Skulle behöva längre bröst… Lite orolig för liggamning men det funkar bra. Jag somnar om så lätt det nästan är skrämmande. Tittar på mobilen så att jag inte ska somna,är rädd för att rulla över eller att hennes näsa ska begravas i mina bomber till bröst. Hoppas det ska gå bra med amningen för dig.

[TanatosNyx]
2016-02-21 10:47
#23

Ja man utsöndrar rogivande hormoner under amningen (oxytocin), jäklar vad man blir sömnig! Jag stod på armbågen och somnade ändå så jag dråsade rakt över Alvin

Upp till toppen
Annons: