Annons:
Etikettflerbörd
Läst 3973 ggr
[VinterMaran]
2016-02-02 17:53

Foglossning tvillinggraviditet?

Hej! Det är så att jag väntar tvillingar, ska väl vara i vecka 24 nu om jag räknar rätt (egentligen är jag i v 23+2 men man räknar en vecka framåt vad jag förstått). Jag har haft lite besvär tidigare i graviditeten med ryggont men igår började det värka ner från bäckenet till benen. Idag känns det som mild mensvärk, det värker ner i benen och jag har svårt att röra på mig. Har också som mild mensvärk och ont på vänster och höger undersida av magen, precis där gravidmagen börjar sticka ut. Inga blödningar eller kramper, eller jag vet inte riktigt hur kramper känns för det är mina första barn. Tror ni att det kan vara foglossning?jag är jätteorolig och nedstämd att det ska vara något farligt…hoppas någon kan svara på min fråga:)

Annons:
[GråHäxa]
2016-02-02 18:13
#1

Mensvärken beror vad jag förstår på växtverk i livmodern och kan komma och gå hela tiden under graviditeten. Där du beskriver att du har ont där magen börjar, tycker jag att det låter som ligamenten. Gör det ont hela tiden eller kommer det liksom som hugg i några sekunder som sedan går över? 

Att det gör ont i bäckenet kan säkert vara foglossning. Smärtan du känner ned i benen, strålar den ner i benen? Isf kan det vara s.k graviditets ischias. Har alla dom där grejerna själv. Det är skit jobbigt men ofarligt. Men hör med din barnmorska om du är väldigt orolig.

[VinterMaran]
2016-02-02 18:57
#2

Tack för ditt svar:) smärtan i nederdelen av magen kom plötsligt igår, och då märkte jag att jag var öm precis där tjockismagen börjar. Jag hade molvärk i början av graviditeten men det har inte kommit tillbaka föränn nu, och jag funderade på om smärtan ned i benen berodde på att jag hade ont i magen och blev nojig att det var förvärkar! Det ilar ner i benen, så det låter onekligen som att det är ichias. Fast jag har ont på framsidorna av låren med… Nu börjar väl en snabb tillväxt också och jag har två i magen så jag hoppas verkligen det är ligament och molvärk som spökar:)

[TanatosNyx]
2016-02-02 19:46
#3

Det kan vara helt normalt, men tvillinggraviditet är ju lite speciellt, så ta det lugnt och vila. När ska du på nästa kontroll? blir det värre så ska du ringa förlossningen.

[VinterMaran]
2016-02-02 20:12
#4

Jag ska inte dit föränn den 9:e…detta känns väldigt olustigt men jag hoppas inte att det är något allvarligt!har varit ledsen och sovit dåligt de senaste dagarna så det är därför jag oroar mig för att det skulle kunna vara sammandragningar.tack för svar!jag får kontakta förlossningen om det skulle bli värre…

[TanatosNyx]
2016-02-02 20:27
#5

Om det är sammandragningar drar magen ihop sig, blir hård och toppig, tänk dig som en hand som knyter sig och slappnar av igen.

Sammandragningar kan du få dras med resten av graviditeten, det kan bli tungt och jobbigt, och du kan behöva vila mycket. Men det behöver inte bli katastrof för det. Risken är betydligt större att du får ett jobbigt slut på graviditeten än att bebisarna kommer redan nu, även om risken att föda för tidigt är ganska hög med tvillingar så är magen inte riktigt så tung ännu. Dom bör kunna vara kvar i magen någon månad till utan större problem om de är friska och allt är normalt med dem.

Kerstinfalk
2016-02-02 20:28
#6

#4 Du kan alltid ringa om det känns olustigt. Det är bättre att ringa 100 gånger för mycket än en gång för lite.

Annons:
villavägen
2016-02-02 20:51
#7

Låter som foglossning eller ligamenten. Jag födde tvillingar för två år sedan. Där kring v24-26 blev jag sjukskriven. Hade mycket sammandragningar. Det är rätt vanligt när man väntar fler. Låter inte som sammandragningar på din beskrivning. I v 29 beräknas man vara stor som i en fullgången enlinggraviditet, så det händer mycket dessa veckor. Är du orolig så åk in och be dem kolla tappen. Jag åkte in en gång extra kring v24-26 för att kolla. Jag var genomsvettig av sammandragningar, men det var inget som påverkade tappen. Jag födde i v34+5, efter en natt med magsjuka. Då ville inte twinsen stanna längre :-). Allt gick jättebra. Vi stannade 2 v på neonatalvdelningen. Nu är min Selma och Elias två år och springer fram förfullt :-)

villavägen
2016-02-02 21:02
#8

Jag fick tidig foglossning med twinsen. Hade ont precis mitt mellan benen, svårt att gå/ ta steg och ischias ut i benen. Även ligamentsmärtor och hugg. En hel del molvärk med i perioder. Magen växer ju galet snabbt. Hoppas du känner dig lugnare. Men som sagt har du mycket ont/ besvär åk in och be om undersökning. Bättre en gång för mycket :-)

[VinterMaran]
2016-02-02 22:25
#9

Tack snälla för alla era svar! 5# på beskrivningen om sammandragning låter det inte som den värk jag känner, så då är det nog ligament och växtvärk! En (mycket speciell) läkare skrämde upp mig i början på graviditeten genom att prata om hur dåligt det var att vänta tvillingar och drog upp alla tänkbara komplikationer, så man tänker direkt på tidig födsel och att det är för trångt för barnen därinne när det händer Något sånt här! 6#Jag tänker ringa och fråga ifall det skulle bli ännu sämre, håller tummarna för att det inte ska bli det! Men tycker också det är bättre att ringa en gång för mycket istället för att oroa sig i onödan! 8# låter precis som det jag har. Jag ska snart bli sjukskriven också, pluggar nu men kan inte gå ut och jobba inom vården i april när jag ska föda i slutet av maj! de ska kolla tappen på mig i slutet av februari, dessutom gör de ultraljudskontroller rätt ofta för de är fortfarande inte säkra på om det är enäggstvillingar eller tvåäggs då det är två flickor! Vad bra att det gick bra för dig och dina små, fina namn:) Känner mig lite lugnare nu, ska hälsa och tacka från sambon också för era svar:)

[TanatosNyx]
2016-02-02 22:30
#10

En del gillar verkligen att spackla på, kroppen är trots allt stark. Visst att det innebär risker med tvillinggraviditet, ja. Men för det mesta går det bra :) Folk har ju fött uppemot åttlingar om man ska dra det till sin spets (kan läkaren dra åt ena hållet kan jag dra åt andra hållet..). 

Blir du för orolig så åk in och få tappen mätt, då ringer du bara förlossningen och förklarar läget och ber att få komma in och göra ett VUL.

Upp till toppen
Annons: