Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 10789 ggr
mollyt
1/1/16, 10:21 PM

Naturgummi eller Silikon?

När det kommer till nappar och nappflaskor, använder ni naturgummi eller silikon?

Jag har inte förstått trenden med naturgummi ännu, men tycker mig se det allt mer och mer. Någon som har några källor på varför det skulle vara bra? Jag tänker att det inte behöver vara det bästa bara för att det är naturligt, lite som naturläkemedel. Men detta är ett nytt ämne för mig, så jag vill gärna veta vad ni använder och varför.

Annons:
tlover
1/1/16, 10:24 PM
#1

Vi använder napp av naturgummi. Visst det kanske skulle vara dåligt men plast är bevisat dåligt både för människor, djur och miljö. Vi plastbantar dessutom.

Så jag vet inte att det ska vara just bra men det är ett "lesser evil" än plast iallafall 🙂

l'm back

Ria74
1/1/16, 10:30 PM
#2

Vi har silikon, när jag var liten fanns bara naturgummi och dom napparna sögs ut av bebisen ganska fort då och riskerade att gå sönder. Nu gissar jag på att naturgumminapparna är bra mycket bättre idag men det blev silikon för vår del.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
1/1/16, 10:32 PM
#3

#2 Våra har hållit bra men såklart kollar vi dom med jämna mellanrum (som man ska med alla nappar).

l'm back

Ria74
1/1/16, 10:36 PM
#4

#3 Som jag trodde då att dom är mycket bättre idag :) såklart kollar vi också napparna ofta, vi sliter och drar i dom :) silikon är ju inte heller oförstörbart utan kan gå sönder särskilt när bebisen börjar få tänder och tuggar på nappen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

mollyt
1/1/16, 11:15 PM
#5

Jag har läst både fördelar och nackdelar med respektive. Naturgummi är bra då det inte innehåller mjukgörare men å andra sidan tänker jag att det medicinska silikon som finns har höga krav och testas mer än vad naturgummit gör.  Allergi är vanligare orsakat av naturgummi förstod jag.

Att livslängden är kort på naturgummit - vad innebär det? Hur fort torkar en napp, ett år? Två år? Flera år? …

Velinga1984
1/2/16, 6:31 AM
#6

Sonen använder båda sorterna beroende på vad vi hittar i affären. Nu använder sonen bara nappar men de byts ut rätt ofta så vet inte när de olika sorterna blir dåliga.

Annons:
Lilolizeit
1/2/16, 10:34 AM
#7

Sonen använder nappar i naturgummi, känns naturligt att han har det precis som han har nappflaskor av glas. I den här familjen, precis som #1, plastbantas det, av samma anledningar.. Angående hållbarheten på naturgummi nappar så tycker ja de håller bra. dock kan de mörkna lite i färgen. En napp ska väl oavsett material bytas med jämna mellanrum.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mollyt
1/2/16, 10:12 PM
#8

Vilka glasflaskor använder du #7?

Lilolizeit
1/3/16, 12:15 AM
#9

Beställde från nätet; Har för mig att vi köpte dessa, va ett tag sen jag använde nu, så dom är nedpackade. http://www.ekokul.se/babyartiklar/nappflaskor/nappflaska-i-glas-120-ml Köpte till naturgummi nappar. Finns dock mängder med glasnappflaskor på sidan. Å massor annat kul, en av mina favorit butiker online :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mollyt
1/3/16, 8:38 PM
#10

Stort tack #9 jag ska kolla in deras utbud direkt!

fluffis
1/19/16, 9:32 PM
#11

Vi har använt nappar både av silikon och latex (är det samma som naturgummi?). Har inte märkt någon skillnad på sonen. Alla nappar vi har haft står det något i stil med att de ska användas i max två månader av hygienskäl och säkerhetsskäl, även om det inte finns synliga skador. Jag hittade en sida där det står om funktionaliteten, t.ex. att latex är bra om barnet biter. http://barntotal.se/napp-eller-inte-1 Sonen använder en napp (som råkar vara av latex) med en viss form på nätterna. Allt för att nattrutinerna ska skilja sig.

mollyt
1/23/16, 5:11 PM
#12

Det är väl ändå rätt bra att det finns ett "bäst före datum" på napparna, hoppas bara inte bebisen får någon absolut favorit som vi sedan kastar, haha!😃

fluffis
1/23/16, 7:26 PM
#13

Haha, ja vår bebis började gilla en napp som vi fått i en av graviditetsboxarna så när han hade använt den ett tag så blev det lite "Hjälp! Var ska vi nu hitta fler av just den här nappen?". Vi letade och hittade den till slut :)

Annons:
jackiejohn
1/24/16, 12:29 AM
#14

Vi har silikon och latex, dotter har hur många som helst…ligger nappar över allt då hon gärna håller i 1-2nappar medans hon tuttar på en ;) och av bekvämlighetsskäl, med många nappar slipper man springa och leta när det behövs en tutte :) Jag kokar hennes nappar ca 1 gång i veckan och provdrar dom regelbundet. Här försvinner napparna rätt som det är men så länge de inte är snuskiga och klarar mina brutala drag och slit tester så får hon ha dom. Slänger inte fullt fungerande nappar bara för att det gått 2 månader, alla gör givetvis olika men att köpa en massa nya nappar "hela tiden" när de hon har är fullt fungerande känns väldigt onödigt :)

Upp till toppen
Annons: