Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 2602 ggr
hannalouise
12/21/15, 9:47 PM

Vaccinera sig mot influensa?

Hur många har/tänker vaccinera sig mot influensa under graviditeten? Fick det rekommenderat av min BM idag men har svårt att bestämma mig hur jag ska göra!

Annons:
[GråHäxa]
12/21/15, 9:56 PM
#1

Jag gjorde det för några veckor sedan. Hade absolut inte gjort det om det inte var för att jag är gravid. Men för mig övervägde fördelarna nackdelarna. Kände mig lite risig ett dygn efter men sen blev allt som vanligt igen. 

Personligen vågade jag inte chansa och låta bli, men det är ju upp till var och en hur man ser på det. :)

mjioo
12/21/15, 9:59 PM
#2

Jag vaccinerar mig aldrig mot influensan utan ser till att hålla hygienen dessa tider istället (tvätta händer, inte köpa plockmat osv). Är så många som mår dåligt av själva vaccinet och jag har endast åkt på influensan två gånger vilket var ifrån samma smittobärare som smittade mig (pepparpeppar ta i trä) så jag tycker det känns onödigt. och jag har superduktiga klasskompisar som åkt på influensan som varit hemma de 48h som man kan smitta så det har inte cirkulerat influensa i skolan :)

LoAEmma
12/21/15, 10:08 PM
#3

Har aldrig gjort det förut men valde att göra det nu när jag är gravid pga hur däckad jag blev av en vanlig förkylning.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Thiah]
12/22/15, 4:56 AM
#4

Jag gjorde det också som gravid men aldrig annars. Jobbar med barn så att undvika smittan är omöjligt hur jag än försöker.

[Miiika]
12/22/15, 7:36 AM
#5

Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Jag blir lite stressad av att ta det beslutet. Jag tänker att jag verkligen inte vill riskera att bli smittad men samtidigt så tänker jag att jag ju inte behöver bli det. Däremot utsätter man ju sig för det när man vaccinerar sig och det borde väl gå till bebisen också?

Jag har vaccinerat mig två gånger tidigare men det var inte för min skull utan för att vi verkligen inte fick dra hem något för min pappas skull. Jag har aldrig haft influensan innan så jag kanske är lite immun ändå…

sisela
12/22/15, 9:38 AM
#6

#5 nu är det ju heller inte för din skull utan för bebisens.

Annons:
Destany
12/22/15, 9:52 AM
#7

Nej ska inte vaccinera mig

[TanatosNyx]
12/22/15, 10:54 AM
#8

jag som har flunsan nu säger vaccinera! jag är inte gravid men fyy satan vad sjuk jag är! hade nog hamnat på sjukan om jag varit gravid.

LoAEmma
12/22/15, 11:28 AM
#9

TS, bebisen får ju också antikroppar mot det när du tar vaccinet så det är den stora fördelen :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

hannalouise
12/22/15, 3:49 PM
#10

Tack för svar, valde att vaccinera mig idag :)

mjioo
12/22/15, 4:45 PM
#11

Läste lite mer om detta och förstod det som att man ingår i riskgruppen som bör vaccinera sig i andra halvan av graviditeten. Då går vaccinet över till barnet också som blir skyddat men i första halvan så går inte inte över. Om jag skulle vart i slutet av graviditeten så hade jag nog också övervägt att vaccinera mig.

[Miiika]
12/25/15, 10:05 PM
#12

Det är bara bebisen jag tänker på, om jag blir dålig så påverkar det ju bebisen. Om man liksom kräks och mår dåligt länge. Jag har inte bestämt mig än… Får prata med barnmorskan om det!

mollyt
12/26/15, 10:01 AM
#13

Jag vaccinerade mig för bebis skull enligt de rekommendationer som finns.

Annons:
Upp till toppen
Annons: