Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 1477 ggr
probiotica
2015-12-20 15:07

Nybliven förälder

I sön fick vi vårt lilla knyte! Vilken härlig känsla! Dock sätter ju både hormoner och oro in då man aldrig haft ett barn. Mjölken har verkligen runnit till och han har nästan mjölk mustasch runt munnen efter maten:-) Sovringen har också funkat. Han var dock lite kinkig igår kväll och var vaken en tre timmar lite magknip och ville inte sova. Han somnade vi tolv sov till fem och åt både vid sex och åtta på morgonen. Nu har han dock sovit från åtta till två. Försökte väcka honom vid två men han ville inte ha mat han somnade om och sover forfarande. Åå nu är kl 15. Jaa de är ju bra att han sover. Vi hade BVC hemma här i Tors och då frågsd ekar om sömn och matning. Eftersom han hade gått upp 70 g på ett dygn sa hon låt han sova. Men sen ringde hon och sa Ja de är ju bra att han sover men han bör vakna efter fem timmar och äta. Baaaah usch ja blir orolig och nervös på att vara nybliven mamma. Vill ju han så väl:-/ Hjälp behöver pepp och tröstande kommentarer nu!!

Annons:
JeFo
2015-12-20 15:12
#1

Grattis till föräldraskapet! Vi har tre barn och alla har sovit väldigt mycket. Säkert runt 20h dygnet i början. Till oss sa de att tre timmar mellan målen var lagom. Vi fick alltså väcka och ge mat då. I början är det inte det lättaste. Fick picka lite på kinden och pilla lite under fötterna. När de blev lite äldre var det bara och lägga dom vid bröstet så åt dom för att sedan somna igen. Tog nog nån vecka iaf. Lycka till!

probiotica
2015-12-20 15:16
#2

Ja jag testade ju som sagt vid två och han vaknade men ville inte äta. Han åt ju som sagt både vid 06 och 08 så han borde ju va mätt?:-/ igår kväll åt han vid 22 och pt inte igen förrän halv sex så de är ju ett gäng timmar de med. Usch åå inte hjälper de att ja är värsta kontrollmänniskan haha såå ja de är väl bra träning för mig de här;-)

sisela
2015-12-20 15:19
#3

Ja du det är inte lätt. Min två v gamla tjej äter typ en gång i timmen eller varannan timme hela natten. Sen har hon magknip och skriker och kan bara sova på mitt bröst. Jag blir knäpp av sömnbrist snart. På dagen kan hon sova längre men inte på natten. Det är en tuff tid det här tycker jag.

[TanatosNyx]
2015-12-20 15:37
#4

Ta upp och byt blöja och massera handflatan. I början kan de snabbt bli dåliga om de inte äter. Det blir en ond cirkel som gör att bebisen inte orkar äta. Var uppmärksam på om bebisen blir gul och tröttare.

Lilolizeit
2015-12-20 15:58
#5

Grattis! Var tredje till var fjärde timma bör hen äta.. Massera handflatan ä klappa kinden, nära munnen var vad som höll sonen vaken.. Precis som TanatosNyx skriver så bör du vara uppmärksam om bebisen fortsätter vara så trött eller blir tröttare.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

probiotica
2015-12-20 16:01
#6

Wippie äntligen fick jag honom att ära Phu!!

Annons:
Lilolizeit
2015-12-20 16:08
#7

Va bra :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Niini
2015-12-20 16:14
probiotica
2015-12-20 16:20
#9

Blir nervös och orolig:-/ men de är väl ett nobelt problem att ha en bäbis som sover mkt än inte alls:-/ ah svår skola detta

Lilolizeit
2015-12-20 17:05
#10

Men man ska vara vaksam på ett barn som sover mycket också! Vanligare att något är fel om barnet är väldigt trött/slappt än när de skriker. Vill absolut inte skrämma upp dig, säkert inget problem för er. Men vet av egen erfarenhet.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-12-20 19:07
#11

Instämmer helt med Lilo. Även om vi som startade på neo hade hårdare restriktioner för de små så har vi också sett hur det kan bli. Men du räkna kissblöjor så får du en bra hint. Minst 5-6 tunga per dag.

Upp till toppen
Annons: