Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 2153 ggr
[postmortum91]
2015-12-13 01:20

Förvärkar?

Igår TROR jag att jag hade mina första värkar/sammandragningar.
Jag är i vecka 29 (idag söndag) och inte haft det tidigare. 
Det kändes som hela magen/livmodern spände sig igår under kvällen, jag tänkte inte så mycket på det och tänkte först att det var magmusklerna som spände sig eller nått. Sedan när jag tänkte på det så kom jag på att det kunde vara förvärkar. Det kom flera under kvällen och när jag la mig för att sova så fick jag även lite mensliknande värk som blev lite starkare och starkare. Jag blev jätterädd för att jag skulle föda för tidigt men jag tror det blev värre än var det var för att jag även jagade upp mig med nervositet. Tillslut somnade jag iallafall. Idag har det spänt sig igen så fort jag typ gjort något, exempelvis suttit på golvet och sorterat tvätt.

Kan man få för mycket förvärkar?
Jag vågade inte tvätta förut eftersom jag upplevde det ändå som lätt mycket sammandragningar (om det nu var det).

Annons:
mollyt
2015-12-14 08:36
#1

Jag vet inte ännu då jag inte har egen erfarenhet ännu (är bara i v27), men en av mina kollegor blev tidigare sjukskriven några veckor och gick sedan ner på halvtid pga mycket sammandragningar. Hon är beräknad nu i slutet av december. Finns säkert fler här inne med kloka svar!

[TanatosNyx]
2015-12-14 20:47
#2

Det låter som förvärkar ja :) det kan böka på rätt mycket i magen och mola, men det ska inte göra _ont_ :) och det ska gå över vid vila. Det är inte farligt att få förvärkar så länge det lugnar sig i vila och inte gör ont. Men man bör ta det lugnt.

Upp till toppen
Annons: