Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 19412 ggr
[postmortum91]
2015-12-11 14:17

Socker och gravid

Hur påverkar det barnet om mamman äter något sött varje dag?
Jag är sockerberoende och försöker verkligen sluta, var lättare när jag var extremt illamående men nu är det jättesvårt. Igår gav jag mig fan på att inte äta något, men då tar sambon glass och käkar framför mig och då måste ju jag också ta. Jag vill inte gå upp för mycket i vikt heller :/

Annons:
emmaaaa
2015-12-11 14:50
#1

Jag har kräkts hela graviditeten (snart i vecka 39) och det enda jag kunnat äta har varit glass och sötsaker, det har liksom blivit som min medicin :) Men med bebis har det inte varit några fel på för det, inte enligt läkare, barnmorskorna och ultraljud :) och inte med mig heller, om man nu bortser från illamåendet och det haha.

[TanatosNyx]
2015-12-11 15:06
#2

Är man frisk påverkar det inte. Socker har bara tomma onödiga kcal utan näring till mamman.

LoAEmma
2015-12-11 16:28
#3

Barnet kan väl bli större om man äter mer kolhydrater (socker). Sen kan man säkert själv gå upp mer i vikt av det själv också, som man gör när man inte är gravid av en sån kost. Men jag tar det lugnt med såna tankar, äter mkt mer godis och sånt nu som gravid än innan. Mår man tjyvens får man ju ta det man får i sig liksom. Annars är det ju givetvis bra att käka nyttigt :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Destany
2015-12-11 16:30
#4

Med sonen var det typ det enda jag kunde äta. Han vägde bara 3180 gr när han föddes o jag gick upp 5 kg o sen 6 kg pga sjukdomen i slutet . Visst det e väl inte bra näringsmässigt men han mådde bra o gör fortfarande

[TanatosNyx]
2015-12-11 20:15
#5

#3 myt. Vi reglerar det med insulin :) det man har bevisat är att fostervattnet blir lite sött så bebisen dricker mer av det.

Velinga1984
2015-12-11 20:29
#6

#5 Kan knappast vara myt då även överläkarna på Östra sjukhuset i GBG samt spec.MVC i Skövde varnar för att för mycket socker kan ge stort barn. Fått varning 2004, 2013 och 2015 angående sockerintag. Det är därför som diabetiker ofta får större barn, då socker kan öka bebisens vikt.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-12-11 20:42
#7

#6 har man diabetes är man ju inte frisk..

Velinga1984
2015-12-11 20:48
#8

#7 Nej, men sockret kan fortfarande påverka barnet. Jag som inte är diabetiker har blivit varnad, och tillsagd om att inte ha högt sockerintag då det kan påverka bebisens vikt. För det är bäst att tillägga att den kan påverka för en del och andra inte :) Tex med min äldsta drack jag coca-cola varje dag och han vägde endast ca 3,9 kg veckan innan BF.

[TanatosNyx]
2015-12-11 21:07
#9

#8 man är rädd för det, men det finns inget som egentligen styrker det. Snarare tvärtom verkar många kunna äta en hel del socker och ändå få normala barn. Andra faktorer väger tyngre och mer forskning krävs. Barnet exponeras inte för sockret så länge man är frisk. Men vid diabetes kommer en del socker att gå över till barnet via blodet och då ses ökad fostertillväxt.

Velinga1984
2015-12-11 21:29
#10

#9 Källor på ditt påstående? Som undersköterska och blivande 3-barns mamma vars sockerintag blivit ifrågasatt varje gång så litar jag på överläkarna. Men du får gärna överbevisa att de har fel :)

[TanatosNyx]
2015-12-11 22:10
#11

Bara grundläggande biologi och egna slutsatser :) självklart kan jag inte prata omkull överläkare i egenskap av lekman, men jag ifrågasätter, undrar, funderar och diskuterar (bland annat med min bm som var mindre imponerad av min diet bestående av oboy, kexchoklad, rostbröd med marmelad och pasta under graviditeten). En frisk människa har ju sin insulinproduktion som reglerar blodsockernivån tillfredsställande. Jag har svårt att se att det påverkar fostret. Däremot är det logiskt att en diabetiker med instabilt sockervärde även påverkar barnet. Det är även logiskt att man börjar nysta i änden med socker eftersom man vet att det påverkar fostret -om det utsätts för det-. Det är det jag ifrågasätter, fostrets exponering för sockret eftersom en frisk reglerar blodsockernivån automatiskt. Jag bör kanske inte säga att det är en myt rakt av, men jag är av uppfattningen om att det verkar vara så förutsatt att man är frisk.

Sarah
2015-12-11 23:24
#12

Har också för mig att jag läst att det inte har så stor påverkan på storleken (läst vetenskapligt) om kvinnan är frisk. Däremot förstår jag att man får höra det om man har fått stort barn, bär stort eller går upp mycket i vikt.

Velinga1984
2015-12-12 08:38
#13

#11 & #12 

När jag läste till undersköterska så pratades det mycket om hur sockret påverkar oss, och att ökningen av diabetes tex är en välfärdssjukdom pga vårt höga socker intag. Men även hur högt sockerintag ofta leder till fetma, både bebisen om man är gravid samt den egna personen. Därför har jag alltid diskuterat med läkare och överläkare som ifrågasatt mitt sockerintag, både med min erfarenhet som undersköterska samt min personliga erfarenhet. För mig är det ett intressant ämne :) 

Men för den delens sagt så nej, högt sockerintag påverkar inte alla bebisar. Jag levde på coca-cola dagligen med äldsta sonen och vikten på 3,9 kg veckan innan BF är en normal vikt.  Som vi alla vet så innehåller coca-cola enorma mängder socker, något som alltså inte påverkade honom. 

Med mina "sladdisar" så haft/har jag enorm mage men perfekta sockervärden, så inte heller de är påverkade av sockret trots att mellanbarnet vägde ca 5,3 kg veckan innan BF. 

Så delvis som Tanatosnyx är inne på så ska det inte påverka om man är frisk, MEN  alla kan drabbas av graviditetsdiabetes.  Några löper högre risk än andra, så man vet inte vilka som drabbas även om man kan utgå ifrån vilka som är i riskgrupperna. Man kan drabbas tidigt eller sent i graviditeten. Alla vi som varit gravida vet att kroppen ibland gör som den vill, och att en graviditet inte alltid behöver vara lätt även om man är frisk för övrigt. 

Så länge man går till MVC och kollar sitt sockervärde genom bla stick i fingret så har man automatisk koll på om man har oturen att utveckla graviditetsdiabetes. Så länge sockervärdena är godkända så anser jag att man inte behöver tänka sig för så mycket på vad man äter :) Att få stort barn är som Tanatosnyx säger, beror även på andra faktorer än sockerintaget.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-12-12 09:40
#14

#12 jag har också läst det nånstans, men jag läser så mycket hela tiden och håller inte reda på/kan lämna referenser, så kag får försvara mig bäst jag kan och se dum ut ibland :P så går det när man är lat :D #13 ja så fort man inte är frisk gäller annat :) och vården kör på säkerhetstänk eftersom socker är ändå inte bra oavsett eftersom det inte tillför något. Sen är det tyvärr så ibland att vården och forskare blir väldigt oense om saker då man har olika erfarenheter av samma typ av problem. Jag har t.ex. jobbat som uska ett tag för att sedan läsa på högskolan inom mikrobiologi, där jag fick lära mig precis tvärt om kring en hel del. Snuttigt värre! Diabeteskost är ett bra exempel. Traditionella vården förespråkar tallriksmodellen, medan man de facto vet att lågkolhydratkost kan göra patienten symtomfri och minska insulinmängden som tillförs. Nu börjar det dock dyka upp att läkare rekommenderar lchf till diabetiker.

fluffis
2015-12-12 10:59
#15

"Men för den delens sagt så nej, högt sockerintag påverkar inte alla bebisar. Jag levde på coca-cola dagligen med äldsta sonen och vikten på 3,9 kg veckan innan BF är en normal vikt.  Som vi alla vet så innehåller coca-cola enorma mängder socker, något som alltså inte påverkade honom. " Hur kan du dra en sådan slutsats i ett enda enskilt fall? Denna bebis var kanske tänkt att väga något helt annat utan coca cola? Vad vet vi om det? Egentligen… :) Det jag menar är att det för det mesta krävs stora mängder med data för att kunna dra några slutsatser.

hanna-jo85
2015-12-12 13:17
#16

Har inte läst igenom EXAKT allt som står. Men här är iaf det jag fått lära mig som undersköterska och diabetiker (typ 1). Hos en frisk människa ska sockret inte påverka barnet i magen. Det är de höga blodsockervärdena som påverkar barnets storlek m.m. Hos en frisk människa reglerar insulinet så att blodsockret inte blir för högt. Diabetiker kan också äta sött om denne reglerar detta med insulininjektioner. MEN socker är inte bra för mamman att äta då det kan leda till graviditetsdiabetes, övervikt med mera, som i sin tur kan påverka barnet negativt.

Velinga1984
2015-12-12 13:44
#17

#15 Eftersom jag hade perfekta sockervärden även när jag väntade honom så kan jag ta den slutsatsen att han inte påverkades ;)

#16 Precis 😃 En frisk människa kan få graviditetsdiabetes när hon är gravid, som sedan försvinner när bebisen blivit född.  Man vet aldrig hur kroppen påverkas förrän man väl är där :)

Lojs
2015-12-12 14:13
#18

En annan grej som man kanske inte tänker på är att vad man äter kan påverka barnets preferenser senare. Om det beror på det vet jag ju inte, men jag åt väldigt mycket "skräp" under min graviditet och väldigt lite grönsaker, och sonen är hopplös med sin mat, avskyr alla grönsaker utom majs, gurka och paprika samt skulle helst inte äta annat än kolhydrater (vilket var typ vad jag levde på under graviditeten).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

sisela
2015-12-12 14:55
#19

Det stora forskningsprojekt jag varit och är med i kommer förhoppningsvis at ge några svar. Det ska vara ca 400 deltagare med och de följer barnen ända upp till 9 års ålder. Just också för att se på om de har blivit påverkade av sin tid i magen f eks. Jag är bara ca nr 150. Kravet för att vara med är bmi över 30 och att man kan äta mjölkprodukter, fisk och kött, d v s inte har allergier eller speciella egna kostpreferenser. Det ska bli intressant att se resultatet. För mig har kostplanen fungerat väldigt bra när jag väl vande mig. Har kanske skrivit mycket om det men det har varit ett stort fokus för mig också, att "trots" min övervikt ge bebisen en så bra start som möjligt.

[TanatosNyx]
2015-12-12 15:06
#20

#18 stämmer absolut inte på Alvin :)

Annons:
fluffis
2015-12-12 17:10
#21

#17 Finns det inte fler aspekter av socker än just blodsockervärde? #18 Just det, det läste jag i någon gravidapp att bebisen kunde få en förkärlek för det som mamman åt när hon var gravid :)

[TanatosNyx]
2015-12-12 20:14
#22

Jo fostervattnet tar smak av det mamman äter. Som jag nämnde vet man att fostret dricker mer när det är sött. Alvin avskyr det som är för sött. Han gillar surt och starkt, smakrikt. Jag har helt annan smak än honom ;)

soundtrack
2015-12-12 20:22
#23

#22 fast det är nog en vanligt för småknoddar. Det brukar ändras när dom blir lite större har jag förstått ;)

[TanatosNyx]
2015-12-12 20:32
#24

Jag har ingen aning :) jag har aldrig stött på en bebis som äter tzatsiki, kryddig köttfärssås, surdegsbröd, osötade sura hallon/blåbär och dricker te, medan han vägrar majskrokar, rån, frukt och barnmat… men jag har väldigt lite erfarenhet av bebisar :)

soundtrack
2015-12-12 20:47
#25

Som jag förstått det så är de vanligt att som gillar smakrik och "konstig" mat som små, och ofta är allätare (under förutsättning att man fått en matglad bebbe då…) Men runt 2-3 år brukar många tydligen börja föredra korv och makaroner, iaf tillfälligt :P

Sarah
2015-12-12 20:55
#26

#24 jag :p Min pappa har alltid lagat mat från alla jordens hörn och jag är det som bjöds :) Apropå smaker så har det ju nu visats att kräsna barn fått smaka på för få smaker innan två års ålder.

[TanatosNyx]
2015-12-12 21:09
#27

#25 kan det ha med trotsåldern att göra tro? Dom går ju igenom en jättetuff fas där.

Annons:
soundtrack
2015-12-12 21:44
#28

#27 Mycket möjligt. Vet bara att vi har flera bekanta vars barn åt allt som riktigt små, och som nu (åldrar 2-5 typ) är desto mer kräsna. Sen tror jag som Sarah säger att kräsenhet kan förebyggas, så när barnen lessnat på korv o makaroner när dom börjar skolan så blir dom säkert allätare igen ;)

Upp till toppen
Annons: