Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 2171 ggr
mollyt
2015-12-08 12:02

Bäckenbälte

Jag är i v26 och har vissa dagar så otroligt ont i mitt bäcken. Jag står och går mycket på jobbet och jag känner att jag vaggar lite som en anka stundvis och tycker att det är jättejobbigt att böja mig och anstränga mig (jobbar inom vården).

Var hos BM igår som rekommenderade att jag skulle köpa ett bäckenbälte som stöd. Hon rekommenderade i huvudsak att be om hjälp i rehabiliteringsbutiker. Men det finns så många… 

Har ni använt något bälte, vad tyckte ni? Var det lätt att spänna åt? Föredelar eller nackdelar?

Annons:
LoAEmma
2015-12-08 12:24
#1

Jag fick låna ett av min sjukgymnast, märke okänt.
Men ja, det är bra med foglossningsbälte. Trycker ihop lederna lite så det inte blir så instabilt.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

mollyt
2015-12-08 12:29
#2

Jaha, vad bra att man kan låna #1! Det visste jag inte. Det verkade vara några hundralappar för att köpa en, och jag skulle gärna vilja köpa en idag så att jag har imorgon…

JeFo
2015-12-08 12:40
#3

Här kunde man inte låna så jag fick köpa. Hjälpte nån dag men sen var det mer bara jobbigt. Kunde inte sitta utan att det åkte fel och det var mest bara i vägen och bökigt. Men det är olika för alla… Kände kanske att de höll ihop mig lite men tyvärr för min del var det mer minus än plus.

mollyt
2015-12-08 12:42
#4

Det varnade BM mig för (att sitta), så hon sa att om jag använder det är det bättre att jag fortsätter att gå/stå. Köpte du en låg eller hög modell #3?

JeFo
2015-12-08 12:50
#5

En låg… Man skulle kunna sitta med den men hur vet jag inte. Åkte in i magen så det var liksom ingen ide. Använde den lite då och då i två veckor. Var höggravid under vintern så den var bra när man var ute och tryckte ihop bäckenet. Men den gjorde som sagt mer ont än nytta så den åkte in i garderoben sen.

mollyt
2015-12-08 12:55
#6

Sälj den på blocket #5 😛 I garderoben gör den ändå ingen nytta!

Annons:
Sarah
2015-12-08 13:22
#7

Köpte ett på Ullared, var jättebra att ha. Är ju egentligen bara ett brett resårband, så du kan lika gärna ha en elastisk linda från apoteket eller en sjal.

Velinga1984
2015-12-08 13:34
#8

Jag älskar mitt foglossningsbälte, använder den när jag står och går. Aldrig när jag sitter eller ligger då jag blev avrådd från det då den dels trycker mot magen samt kanar iväg. Har ett lågt band som bara sitter över bäckenet :) Kostar oftast inget på tradera att köpa.

Velinga1984
2015-12-08 15:04
#9

Jag kom på vad jag börjat använda efter tips från sjukgymnast : Pilatesboll! Jag har riktigt svår foglossning , är sjukskriven undersköterska och äter alvedon dagligen samt citodon v.b då jag stundtals inte kan gå eller sitta. Pilatesbollen stärker ryggmusklerna samt avlastar bäckenet. Lite ryggont pga felbelastad rygg får jag dock, då jag är otroligt framtung. SFmått i vecka 24+5? var mellan 30-33 beroende på vem som mätte!

Niini
2015-12-08 16:03
#10

Kan skicka en länk när jag kommer hem på det jag har använd vid båda graviditeterna. Funkar prima inom vården då man går, står, hukar sig o sitter om vartannat 😊

Lilolizeit
2015-12-08 18:43
#11

Mollyt du bor väl i Sthlm? Jag fick tips att åka till Sjukgymnast i Farsta, för att få övningar att träna för att underlätta och för att få låna ett sånt bälte.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

tnoet
2015-12-08 20:24
#12

#10 Kan du inte lägga in länken här? Är också intresserad :)

Niini
2015-12-08 21:00
#13

Äsch, nu hittar jag inget när jag googlar som liknar mitt. Kan knäppa en bild efter jobbet imorgon bara jag kommer ihåg att ta hem det  🤪

Annons:
Upp till toppen
Annons: