Annons:
Etikettmammor
Läst 2935 ggr
[TanatosNyx]
10/30/15, 8:59 PM

Långtidsamning

Är det någon här inne som långtidsammar/har långtidsammat? Hur länge ammade ni? När ni slutade, var det för att barnet valde det eller andra orsaker?

Annons:
soundtrack
10/30/15, 9:29 PM
#1

Vad räknas som långtidsamning?

Intehärutandär
10/30/15, 11:23 PM
#2

Jag ammade min son nästan 2 år. Då hade han ätit mat i ca 21 månader, så det var mest kvällsamning och släcka törsten på slutet. Var ett rent helvete att sluta, gjorde fruktansvärt ont.

[TanatosNyx]
10/30/15, 11:37 PM
#3

#1 Långtidsamning är väl egentligen amning i flera år, men i sverige tycker nog gemene man att det är längre än ett år typ. WHO's rekommendation är amning i minst två år, medan svenska rekommendationer endast är ett år. Så säg mer än ett år då 🙂

Silent_Hill
10/31/15, 7:32 AM
#4

Jag ammar fortfarande min son på 13 månader. Dock så är det mest för att snutta innan han somnar då han varken vill ha napp eller tumme.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

soundtrack
10/31/15, 8:33 AM
#5

#3 Jo men det var lite så jag kände, att det nästan anses konstigt att amma en ettåring i Sverige idag men att det inte borde ses som länge egentligen. Jag slutade amma ett par veckor innan Alices ettårsdag. Jag hade gärna fortsatt ett tag till men hon var mest bara intresserad av att ammas när hon skulle sova och det funkade inte längre när jag började jobba :/ hade jag haft andra arbetstider som var mer tillåtande för nattamning eller att hon var intresserad av att amma dagtid så hade jag gärna fortsatt ett tag till. Är 2,5 mån sen vi slutade nu och jag saknar det varje dag :(

malinroth
10/31/15, 12:40 PM
#6

Slutade amma dagtid när Svante var 17månader. Han är nu 20 månader och ammar fortfarande på kvällen vid läggdags och under natten. Funderar på att sluta då jag börjar bli ganska less. Oftast går det bra men om han har lite svårt att somna eller sover dåligt på natten så tissar han så mycket så jag blir galen. 😓 Han älskar att tissa så skulle han få bestämma skulle han nog fortsätta något år till, själv känner jag att jag fortsätter som längst till februari då han blir två, bara för att det börjar kännas så jobbigt stundvis. Men det kan bli tidigare, vi får se när jag orkar ta tag i det.

Annons:
sisela
10/31/15, 2:06 PM
#7

#6 tissa?

[TanatosNyx]
10/31/15, 4:20 PM
#8

#7 mys-snutta i stället för att äta och sen vara nöjd

Svensson
10/31/15, 9:00 PM
#9

Ammar fortfarande dottern som är 17 månader. I princip alltid ammar hon tills hon somnar, men nattamningen är avslutad sen 2 mån tillbaka. Oftast blir det flera gånger per dag men självklart äter hon riktig mat också men hon vill gärna amma ofta o länge.

sisela
11/1/15, 1:02 AM
#10

#8 aha tack! Det betyder kissa på danska så jag hade svårt att abstrahera från det.

[TanatosNyx]
11/1/15, 4:51 AM
#11

#10 hehe ja mig veterligen är det dialekt som hör hemma långt upp i Norrland så inte så konstigt att det blir tok på Danska :P

malinroth
11/1/15, 10:40 AM
#12

#7 Oj ja jag menar typ dia/bli ammad. Vi säger tisse (en tisse, flera tissar, diar=tissar ) om brösten . Blir lite missförstånd ibland, många säger ju tutte/tuttar om brösten men här kallar man oftast nappar för tuttar 😋 Svante tissar fortfarande men slutade med tutte när han var 6månader. 😉

Upp till toppen
Annons: