Annons:
Etikettandra-trimestern
Läst 2040 ggr
tnoet
2015-10-12 22:55

Nojig

När ska man börja känna bebisen varje dag? Och om man märker att rörelsemönstret en dag är annorlunda, ska man ringa bm då eller ska det vara annorlunda några dagar i rad?

Går strax in i v 25 och har känt ungen dagligen ganska länge nu. Hon är helvild! Idag har jag däremot knappt känt nåt, och när det väl kommit nån rörelse så har den varit väldigt svag mot vad den brukar. Så svårt att inte grubbla och inte oroa sig. :(

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-12 23:09
#1

Du ska känna bebisen varje dag från du börjar känna den, om det inte är supertidigt vill säga, vilket du inte är nu.

Mest troligt har din bebis ändrat läge så du har svårt att känna henne, men drick ett glas kallt vatten och lägg dig och räkna rörelser i en timme, sedan ringer du förlossningen och rådgör. Hicka räknas såvitt jag minns inte som rörelse.

Du ska inte avvakta, klocka på en gång och ring "mitt i natten".

[TanatosNyx]
2015-10-13 00:25
#2

Hur går det?

[Thiah]
2015-10-13 05:38
#3

Jag tror att jag blev tillsagd att under en timme känna 10 rörelser. Man skulle då dricka kall juice,saft eller vatten och sen ligga ner och räkna. Och som #1 säger så räknas inte hicka. Lite ot: Blir förvånad över hur dåligt info som ges om detta. Jag fick höra om detta på föräldrakursen och där fick vi även utskrivna papper färdigt där man skulle fylla i och där annan info/tips/telenr stod. Bor i esbo i södra finland.

[TanatosNyx]
2015-10-13 06:40
#4

#3 10 rörelser är det som brukade rekommenderas, socialstyrelsen håller dock på att arbeta fram nya riktlinjer, så man kan få andra råd från förlossningen nu.

Intehärutandär
2015-10-13 07:15
#5

Skriv ett rörelseschema, så ser Du lätt förändring.

[Thiah]
2015-10-13 12:02
#6

#4 ska se om det ändras nått här i finland. :)

Annons:
teezan
2015-10-13 14:30
#7

När jag ringde min förlossning angående detta i slutet av min graviditet Sa de 10 rörelser på 2 timmar, inte bara 1 timme. Då fick jag exakt ihop 10 och var "godkänd". Känner igen den där oron, jag tyckte det var ett så stort ansvar eftersom det bara var jag som kunde säga om rörelserna kändes annorlunda/var färre/svagare. Oftast är det ju ingen fara men ta ändå din oro på allvar och lita på din instinkt om något känns fel.

tnoet
2015-10-13 15:55
#8

Jag drack massa saft igårkväll och tyckte väl hon rörde lite på sig, dock svagt. Ringde MVC imorse och fick en telefontid, så fort den var bokad började hon röra på sig igen. Dock inte lika starkt som innan! BM ringde upp och tyckte det var bäst att kolla upp, så uppföljningssamtal 2 timmar senare och sedan ett besök 2 timmar till därefter. 

På MVC konstaterade de att allt såg bra ut utom mitt blodtryck. Så jag skickades vidare till förlossningen för att trippelkolla allt. Kom precis hem därifrån med en OK-stämpel. Känns sååå skönt. Var inte alls nojig imorse när jag kände lite fler rörelser igen, men att allt blev så hetsigt runt omkring gjorde en något nervös. Skönt att de verkligen tar en på allvar dock! 

Tack för alla svar här. Man blir alltid lugnare och klokare efter att ha rådfrågat er! ❤️

[TanatosNyx]
2015-10-13 16:35
#9

Vad skönt! Blir det uppföljning på blodtrycket eller räcker standardkontrollerna?

tnoet
2015-10-13 17:33
#10

Fick en hel drös med extratider, så dom ska hålla koll på det nu framöver. Vet inte riktigt vad högt blodtryck innebär, men det är väl bra att de försöker hålla det under kontroll.

[TanatosNyx]
2015-10-13 19:34
#11

Jättebra! Det kan behöva medicineras. Sen behöver de även kolla efter protein i urinen - havandeskapsförgiftning.

typjessica
2015-10-14 08:48
#12

Jag fick högtblodtryck förra graviditeten som sen "blev" havandeskapsförgiftning. Varken jag eller bebis mådde dåligt av det. Men det blev täta kontroller på både mvc och förlossningen i slutet för att se så att bebis mådde bra. Det är jättebra att dom upptäckt ditt blodtryck så dom nu kan hålla koll! Förhoppningsvis blir det inget bekymmer för dig 😊

Upp till toppen
Annons: