Annons:
Etikettmammor
Läst 3199 ggr
[TanatosNyx]
2015-09-16 12:40

Varnar ammande kvinnor för LCHF

Läsvärt för oss som ammar, både generellt en tankeställare vad vi stoppar i oss men framförallt riktat till de som äter LCHF och ammar;

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/livsfarligt-med-lchf-vid-amning?utm_content=bufferd94e0&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Annons:
esthrro
2015-09-17 08:50
#1

Som vanligt skrämselpropaganda och bristfällig information. Att äta mat lagad från grunden, som inte sätter blodsockret i gungning, som är fritt från tillsatser, skulle det vara farligt och försätta ammande mammor i LIVSfara? Det är inte det lättaste att försätta kroppen i ketos. Fråga de som försökt. Det krävs för de allra flesta en kost på extremt lite kolhydrater eller inga kolhydrater alls. Ketos är dessutom inte samma sak som att hamna i ketoacidos. Jag började med lchf när mitt första barn var sex månader. Det gick utmärkt. Ta upp fyra exempel till så har vi fem-fem till läkartidningens påstådda livsfara för ALLA ammande kvinnor. Under min andra graviditet åt jag allt utom pasta, ris, potatis och bröd samt socker. Ja ungefär så som jag alltid äter sen snart fyra år tillbaka. Hade en otroligt enkel graviditet med lägre viktuppgång än den första, lägre födelsevikt på barnet, snabbare återhämtning. Lika mycket mjölk som med första barnet. Att skrämma upp mammor på det här viset som läkarna i Falun väljer att göra.. Skamligt.

PogoPedagog
2015-09-17 09:02
#2

#1 De säger ju inget LCHF under vanliga omständighteter enbart att just när man ammar kräver kroppen andra saker än när man inte ammar. Jag tycker det låter fullstäntigt logiskt att när du har kroppen full med andra hormoner än vanligt och producerar en massa supernäringsrik mjölk behöver din kropp andra saker än när du inte gör det.

Ska de bara strunta i att varna folk för att det gick bra för dig menar du? Man får ju ändå alltid göra ett individuellt val i slutänden.

Sindri
2015-09-17 09:33
esthrro
2015-09-17 09:59
#4

Men vad har de för grund i sin varning? Tala gärna om för mig vad det är som behövs extra när jag ammar? Det enda jag kan se i artikeln är att de påstår att jag behöver kolhydrater för att inte försätta mig själv i livsfara. Men vilken mängd är att rekommendera enligt läkarna i Falun? 

Tror du att det är en slump att det gick bra för mig? Det tror inte jag. Jag tror att det är helt naturligt att det går bra att äta naturlig mat när man gör något naturligt som att amma. För en mamma som vill testa att dra ner på kolhydraterna för att gå ner vikt är det extra trist om hon ska behöva sluta amma sitt barn pga skrämselpropaganda som helt saknar vetenskapliga belägg.

odezza
2015-09-17 10:47
#5

Annika Dahlqvist har tagit upp detta på sin blogg.

Läs gärna kommentarerna, där svarar både mammans mormor och mor. Det framgår att mamman knappt hade fått i sig någonting under en tid, pga illamående, samtidigt som hon ammade. Inte konstigt att man däckar då, oavsett vilken kost man äter annars.

"still lost in space and time"

Annons:
tlover
2015-09-17 17:23
#7

#4 Fast när man ammar ska man ju ändå inte gå ner för snabbt i vikt (eftersom fettdepåerna lagrar gifter m.m som frigörs i blodomloppet vid viktnedgång.)

l'm back

[TanatosNyx]
2015-09-17 17:35
#8

Alltså jag tänker som såhär; det är inte LCHF i sig som är faran, utan man måste hålla koll så man inte ligger på energiunderskott när man ammar. Man kan säkert äta LCHF om man är lite liberal och får i sig lite extra.

smurfis
2015-09-17 18:16
#9

Jag tror inte heller LCHF maten i sig är det farliga utan det handlar ju om att äta rätt mängd näring för sin kropp! När man ammar så behöver man ju faktiskt lite extra så det gäller ju att inte äta för lite och inte heller att gå ner för snabbt i vikt. Men LCHF är ju inte enbart en viktminskningsmetod utan mer en "livsstil", det är inte alls säkert man rasar i vikt bara för att man äter LCHF-mat.

[TanatosNyx]
2015-09-17 19:33
#10

#9 Jag det är det jag tror missas, och som upprör de som äter LCHF. För många är LCHF en bantningstrend, men många har det ju som du säger som en livsstil och är viktstabila - dessa kan säkert amma utan minsta bekymmer. Men de som "råbantar" med LCHF kanske är extra utsatta då, vad vet jag? Jag tycker artikeln är värd att dela just för att man ska tänka till en gång extra.

odezza
2015-09-17 21:29
#11

Nu har även Kostdoktorn skrivit om det, mamman ifråga har hört av sig och berättat sin version…

"still lost in space and time"

[TanatosNyx]
2015-09-18 14:34
#13

Åh, så typiskt att man skulle gå på niten. Media har gjort det igen 😕 då kan vi lugnt konstatera att man inte alls bör se upp med LCHF, utan det var svält som orsakade det hela.

Annons:
Inkanyezi
2015-09-19 07:50
#14

Det finns faktiskt en sak att varna för, som har samband med artikeln hos SvT och också resten av pressen som har hakat på. Det är inte LCHF som är farligt, utan det som är farligt är svält, och de flesta sätt att snabbt gå ner i vikt handlar om att just svälta sig.

"Gravidkilona" som så ofta nämns, och som olika medieaktörer så gladeligen ger tips om hur man ska få bort kvickt så att man kommer i sin bikini igen, de ska nog helst inte svältas bort. Varför är det så himla viktigt att få "bikiniform", när det faktiskt är rent livsfarligt för en ammande kvinna att svälta? Det är ju inte svält som ska minska späcklagret man har fått. Det finns där för att man ska ha ett överskott under den tid som barnet suger ut stora mängder av den energi man sätter i sig.

I det här fallet handlade det inte om någon snabbantning, men SVT Dalarna hakade på det som om det skulle ha varit det, att LCHF skulle ha varit problemet, när det handlade om någonting helt annat. LCHF handlar inte om att svälta sig, utan att man ska få i sig tillräckligt med näring samtidigt som kroppen själv får reglera energiintaget. För en del av oss betyder det att vi blir av med onödig övervikt utan att ens fundera över det, och att vikten stabiliseras på en lägre nivå än innan man börjar ersätta kolhydraterna med fett.

Så det som ska varnas för är inte LCHF, utan bantning, eftersom de andra redovisade fallen av ketoacidos faktiskt handlade om kvinnor som svälte sig för att bli smalare, samtidigt som de ammade. Amning och svält är en mycket dålig kombination.

[TanatosNyx]
2015-09-19 12:03
#15

#14 Mycket bra skrivet.

aktagrottman
2015-09-19 15:48
#16

Har inget med LCHF att göra.
Källkritik är en dygd.
Lita inte på Klick media.

Upp till toppen
Annons: