Annons:
Etikettallmänt
Läst 5057 ggr
sunflower185
2015-09-14 19:52

Läcker fostervatten?

Hej, bf imorgon (woho!) men märkte idag att jag hade en lite större blöt fläck i jeansen efter att jag varit ute på gården. Luktar ingenting och såg ut som vanligt vatten. Under hela dagen har jag kännt mig kissnödig hela tiden och gått på toaletten stup i kvarten. Det som kommer ut ser dock inte ut som kiss, utan är bara som genomskinligt vatten, och luktar ingenting heller. När jag sätter mig ner, stiger upp eller anstränger mig lite extra känner jag att det "rinner till" lite, men inget som syns desto mer i trosan. Är det fostervatten eller bara VÄLDIGT vattniga flytningar? Trodde att fostervatten skulle dofta konstigt men detta luktar ingenting.. ? Är det farligt att läcka fostervatten i små mängder?

Annons:
[TanatosNyx]
2015-09-14 20:01
#1

kan vara vattnet som sipprar, men det kan lika gärna vara flytningar som är precis pisseblöta.  Man bör inte gå mer än 3 dygn tror jag om vattnet gått när bebben är fullgången pga infektionsrisken, så ring förlossningen så de får ta in dig på koll. Är man tidigare gången måste man söka akut och är det vattnet läggs man in med antibiotikadropp och kortison för bebbens lungor då den troligen behöver ut i förtid, men det gäller ju alltså inte dig. 

Spännande, det kanske blir bebis snart!

sunflower185
2015-09-14 20:26
#2

Var nyss på toan igen för jag kände mig kissnödig, men kom bara genomskinligt vatten. Pressar jag på lite så sippear det ut lite till, dock inte mycket i gången. Luktar som sagt ingenting… Kanske bäst att ringa förlossningen imorgon och få det kollat. Har inte heller sett skymten av slemproppen, och känner inte av några värkar ännu…

[TanatosNyx]
2015-09-14 20:38
#3

Det låter ju verkligen som vattnet kan ha gått. Jag tycker du ringer in direkt, troligen får du en tid i morgon på morgonen då om du inte kommer igång under natten. 🙂

Niini
2015-09-14 20:51
#4

Tro mig, skulle vattnet gått skulle du märkt det Det är mer än lite vått på jeansen, snarare dyblött ändå ner till skorna 😃 Att vattnet sipprar behöver tyvärr inte betyda så mycket eftersom det nybildas mer hela tiden. Men ring in imorgon så är du på den säkra sidan.

[TanatosNyx]
2015-09-14 21:28
#5

Är det hål = infektionsrisk. Det behöver inte säga splash som på film. Vissa märker inte att vattnet sipprar, andra anar, för vissa säger det pop och sen splash.

Niini
2015-09-14 21:39
#6

För mig var det sipper sipper o jag trodde vattnet gått. Efter ca 1h på förlossningen.. DÅ gick det, man vet nog.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-09-14 22:05
#7

Förlåt min envishet men det är inte alltid så lätt att märka om vattnet har gått. :)

Intehärutandär
2015-09-14 22:06
#8

Är barnet fixerat, så sipprar det då huvudet fungerar som propp. Är det ofixerat så plaskar det till och då är det livsfarligt pga navelsträngsprolaps. Barnet kan leva utan vatten, däremot kan andra saker ställa till det, som för oss. Mitt råd är att ringa förlossningen direkt. Vänta inte i onödan. Hellre en gång för mycket, än att önska "om" som oss.

Intehärutandär
2015-09-14 22:08
#9

Vattnet nybildas inte den sista tiden.

bohan85
2015-09-14 22:17
#10

#8 fast min bebis var fixerad och det kom rejält när vattnet gick och fortsatte därefter att sippra ganska mycket. Eller jag tyckte iallafall att det var rejält ;)

Och som #7 säger så är det inte så lätt att veta, om det bara går ett litet hål så kan det sippra lite lite.

sunflower185
2015-09-14 22:59
#11

Jag hade ju föreställt mig att allt vatten går på en gång, så detta gör mig lite förbryllad :) ska sova med en binda inatt, får se om man blir nå klokare av det. Dessutom blev jag plötsligt helt kass i magen idag. Genast efter att jag ätit nåt behövde jag springa till toaletten, trevligt. Kanske nåt är på gång ändå!

[TanatosNyx]
2015-09-14 23:25
#12

#10 Det kan ligga en liten ansamling mellan huvudet och kanalen som splashar till när bebisen åker ner det sista utan att navelsträngen riskerar att klämmas. Blir typ som en vattenballong. Är bebisen ofixerad kan det bli rena rama insjön där man är, som på film :) då är det fara på färde. Då bör man ringa ambulans.

När dom tog vattnet på mig splashade det trots fixering, men min bebis var så liten, bara 32,5 i huvudomfång. Sen rann det rejält hela tiden tills han var ute. Värkarna var hemska, det skvätte ut vatten hejvilt. Tyckte jag alltså, känslan. Han hade mycket vatten lille rackarn. 

När Alvins kusin kom till världen hade mamman sipprat vatten i veckor, hon anade men det gjorde inte förlossningen (!). Han hade det tufft i magen. Han behövde ut akut i v34+. Vattnet upptäcktes av en slump vid annat ärende på förlossningen. Det hade kunnat sluta riktigt riktigt illa.

JeFo
2015-09-15 09:43
#13

Mina har alla varit fixerade tidigt. Med de två första fick man ta hål och det sa splasch då… Med Holly han. Jag precis in till BB när de sa splasch på deras golv. Skulle också ringt och kollat. Bättre en gång för mycket!

Annons:
Intehärutandär
2015-09-15 16:22
#14

#10 Ja, vi kan ju tycka att det är mycket. Som mensen ungefär, som egentligen är pyttelite även med allt annat det innehåller. 

Då de tog våra hinnor, så plaskade det till lite med fast mer än ½ dl var det inte (totalt) i hålrummet för huvud. (Då var hon död med rumpan ned). Och som TanatosNyx skriver så kan det förstås innehålla liiiite mer vatten med litet huvud, men fortfarande ingen mängd. Sedan kan det också kännas som plask, då man tar hinnorna jämfört med om de går av sig själv. 

Vi misstänkt vattenavgång ska man alltid ringa förlossningen.

sunflower185
2015-09-15 22:33
#15

Update, var tydligen bara flytningar ändå. Trodde inte flytningar kunde vara såhär vattniga, men tji fick jag.

Upp till toppen
Annons: