Annons:
Etikettprematur
Läst 3786 ggr
rebeccajansson
2015-06-04 09:55

Ni som fått prematurbarn

Hej.

2011 fick jag barn 2 månader för tidigt (vecka 29+6dagar). Min som vägde 1130gram o var 39cm lång. Jag led av svår eklampsi.

Är nu gravid med mitt andra barn är i vecka 32 (inga tecken på havandeskapsförgiftning). Har hört att mödrar som fått barn för tidigt sällan går över beräknat förlossningsdatum med andra barnet. Hur har det gått för er?

Är nyfiken.

Annons:
Fia81
2015-06-04 10:03
#1

Vi förlorade vårt första barn i tidig havandeskapsförgiftning (vecka27) Vårt andra barn föddes 3 veckor för tidigt och vårt tredje barn satte vi igång förlossningen 2 veckor innan utsatt tid. Så oss har det bara gått bättre och bättre för :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

jackiejohn
2015-06-04 10:20
#2

Min dotter är född i vecka 31+1 pga att moderkakan började lossna. Allt sjukvården sagt till mig är att jag hade otur och att jag kan lika gärna gå över tiden nästa gång.. Är inte gravid i nuläget men vi planerar för syskon och detta som du tar upp är en tanke som snurrar i mitt huvud, kommer jag få förtidigt igen? Kommer jag gå till åtminstone vecka 37? Jag tycker generellt att det pratas för lite om prematurfödslar, informationen under graviditeten är nästan obefintlig iaf här! Det är vanligare än man tror så varför ska det tystas ner? Och det msn får tillbaka när man talar om för människor att ens barn är prematur så är det endast "åh vad synd om er men det förklarar ju varför hon är så liten" eller " Gud vad skönt att du slapp vara höggravid" och från sjukvården "sluta oroa dig" Bra att du starta denna tråden!

[TanatosNyx]
2015-06-04 11:36
#3

Min mor höll på att föda första barnet v19, men klarade till 32 med hjälp. Lätt preeklampsi. Andra barnet fullgånget och eklampsi. Att det inte blev hellp är ett mirakel.

MaxFlickan
2015-06-06 18:33
#4

#3 Ursäkta att jag kapar tråden, men vad är eklampsi och hellp?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[TanatosNyx]
2015-06-06 19:10
#5

Mycket svår havandeskapsförgiftning med livshotande krampanfall pga svullnad i hjärnan t.ex.

MaxFlickan
2015-06-06 19:13
#6

#5 Ok, tack.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: