Annons:
Etikettmammor
Läst 9226 ggr
ChristineL
2015-06-02 08:23

Vi som blivit föräldrar #17

Annons:
soundtrack
2015-06-02 09:10
#1

Ang fantomsparkar; enda gången jag känt det var i påskas och då var Alice dryga 7 mån, så det kan ju dyka upp sent. Sommaren ja.. Vi har inte planerat så mkt. Sambon jobbar fram till midsommar,magen är vi lediga tillsammans tills jag börjar jobba andra veckan i augusti :) en vecka ungefär kommer vi vara hos svärisarnal annars blir de nog mest dagsutflykter. Åka och båda och sådär. Kanske en sväng till Kolmården, vi bor ju nära :) ska nog till Gbg en sväng och hälsa på vänner oxå. Angående Elliott och krypandet; hur gammal är han nu? Alice börjar kräla sig fram när hon var dryga 7 mån (innan dess rullade hon när hon skulle förflytta sig) och det är först nu (dryga 9 mån) som hon börjat göra försök att krypa istället. Men hon brukar ge upp fort och fortsätta kräla i stället ;) alla barn kryper ju inte.

ChristineL
2015-06-02 09:13
#2

Just det, sommarplaner. För det första så ska lillskrutt sitta ut! Sen får det gärna bli sommarväder ;)
Det enda vi egentligen har bestämt är att åka till Parken Zoo i Eskilstuna. Men med största sannolikhet blir det en tur på medeltidsmarknaderna i Wadköping och Hova, det är tradition! Och många picknickar runt om i stan, och i slutet av sommaren ska vi ha namngivelse för lillskrutt.

Nova hasade sig fram på rumpan, kröp första gången vid 15 månader :P Då hade hon gått sen ettårsdagen ;)

em.nord
2015-06-02 09:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi var på lekparken för första gången idag och gungade lite bla. Var rätt kul ;) Han är 7 månader så kanske inte är så sen ändå låter det som :) han är inte ens nära att krypa. Ja hoppas din bebis tittar ut snart! Segt att vänta…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
2015-06-02 09:56
#4

#3 vi har ett par vänner som har en tjej som är 10 mån nu. Hon har för bara ett åar veckor sen börjat åla sig lite bakåt, annars sitter/ligger hon där hon är. Så normalvariationen är nog rätt stor :)

Theres
2015-06-02 10:22
#5

Mina sommarplaner är samma som alltid. Bo på Öland (sommarstuga i Köpingsvik). Trollskogen besöker vi alltid. Fyren där uppe när vi ändå är i närheten. Åka runt i alla affärer på Öland. Ölands djurpark. Kolmården. High Chaparral. Boda Borg är en plan som aldrig går igenom, men ska försöka få med mig folk i år. Skara sommarland har varit på agendan några år, men inte kommit iväg dit heller. Elly och Maya får hänga med till Trollskogen. Maya hänger med till Ölands djurpark och High Chaparral. Resten är barn och hundfritt. Kanske att Elly får hänga med till Kolmården, men får se. Känns enklare utan henne då det är så sjukt mycket backar där. Får se om hon har slutat spy så mycket när vi ska dit. Blir jobbigt att gå runt en hel dag med kladdig bäbis ^^

golf.ifokus.se

Theres
2015-06-02 10:26
#6

Elly får givetvis hänga med till Ölands djurpark och High Chaparral också. Men tror att de i sommarstugan lika gärna passar henne där. Får se hur stor hon är när vi ska åka. Om det känns som att hon skulle uppskatta det, eller om hon får vänta till nästa år :)

golf.ifokus.se

Annons:
[Thiah]
2015-06-02 11:51
#7

Mamma och pappa kommer hit för en vecka. Sen är det Grekland en vecka å sen sommarlov och inskolning… :)/

jackiejohn
2015-06-02 13:03
#8

Grattis em.nord! 😊 I sommar så ska vi bland annat åka till Karlskoga på monsterrace, Tingsryd på monsterrace, kusten Grebbestad/Strömstad, eventuellt Borås djurpark och Universeum i Göteborg ☺️ Mest dags/helg utflykter med andra ord ☺️

PogoPedagog
2015-06-02 13:06
#9

Jag ska jobba och sen jobba lite mer :P Men ser fram emot det då jag varit hemma 1,5 år nu. Men det blir en tur till medeltidsveckan på gotland som vanligt. I år kör vi dock halva veckan var och utan barn, det är för jobbigt att ha med två små som ändå inte riktigt uppskattar det än. Nästa år prövar vi nog med barnen igen.

Däremot blir det en tripp med barnen till Hova eller Wadköping för oss med.

Velinga1984
2015-06-02 14:14
#10

I år blir sommaren rätt lugn eftersom jag bara tar sammanlagt 3 veckor ledigt och vi lägger rätt mycket pengar på vår Danmarks-resa. 

Men iaf planeringen är
Vecka 25 : Lalandia Billund och Legoland.

Vid lite lediga luckor i sommar blir det eventuellt Veteranträff Hajstorp, Borås Djurpark (vi har årskort), Hova Riddarvecka (vi bor relativt nära) och Sweden Rockabilly festival (bor relativt nära) på dagen, badhuset (vi har årskort även där) 

Sen blir det antingen Astrid Lindgrens Värld, High Chapall eller Liseberg.Familjen är inte överrens om vilket det blir eftersom vi annars alltid åkt till alla 3 ställena men i år blir det bara 1 av dem.

JeFo
2015-06-02 16:08
#11

Vi har haft våren full varje helg med saker känns det som. Vill vara vid stranden i sommar, så mycket det går. Gröna Lund och hotell, hyrt stuga i Stockholms skärgård, Kolmården i slutet av sommaren då jag avskyr sånt i hettan och då hotell. Jag älskar hotell, är verkligen såå skönt och mysigt. Sen är det husfix som gäller. Har lovat att vi varannan vecka ska åka och plocka jordgubbar. Är såå mysigt där man plockar. Mitt i skogen med massa lösa djur. Ungarna älskar det. För vår del är smågrejer mer uppskattat än större. Picknick och lekpark är ju bäst enligt barnen. Kunna välja mat och jag fixar, kunna baka el bara ta en cykelvända. Är friheten av att inte vara köpckstyrda som är skönast. Varit till doktorn med äldsta idag. Troligtvis UVI. Nu väntar föräldramöte och sedan grillning med skolan.

ChristineL
2015-06-02 16:12
#12

Många som ska till just Kolmården :)

Usch, här är det så grått och blåsigt, jag har suttit i sängen med datorn typ hela dagen :P Men snart måste vi ut, vi ska titta lämna Nova hos farmor, äta lite mat där och sen titt på en lägenhet. Jag har ingen lust!

Intehärutandär
2015-06-02 16:23
#13

Min son har typ fått sin…14-15:e tremänning idag. En STOR klump på  över 5 kg och 55 cm. Aj aj i musslan kände jag då jag fick beskedet.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-06-02 17:19
#14

#13 åh fy bubblan! 🤐😂 aaj!

[TanatosNyx]
2015-06-02 17:21
#15

vi sparar oss till nästa sommar här. Då blir det skara sommarland, liseberg, universeum och kanske något mer 🙂 Alvin har en 2 år äldre kusin som säkert hänger med på en del.

em.nord
2015-06-02 17:29
#16

#13 aaaaj :D Ja vi sparar med till nästa sommar tänkte vi då är Elliot +1.5 år. & om allt går som det ska, en plutt på ca 4 månader. Finns mycket man kan göra nu när de är så små, som inte kostar så mycket. Elliot tycker alla nya ställen är roliga. Han sitter i vagnen och ser och tar in allt Stranden guuud så skönt Jefo! Hoppas på mycket sol för där vill jag med vara :) Precis släppt min kroppsnojja och tänker bära bikini med stolthet! Trots många kilo för mycket! :) & nån strandtröja över 0:) är inte mer än kvinna ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
2015-06-02 17:33
#17

#11 Det ena utesluter väl inte det andra, för vi gör småsaker hela tiden med familjen. Men att åka iväg på större äventyr/utflykter när det finns tid är underbart för mig. Älskar utflykter med familjen :D #13 Håller med, enda gången jag var lite nöjd med mitt kejsarsnitt var när de berättade att sonen vägde ca 5,3 kg och 57 cm lång :)

[TanatosNyx]
2015-06-02 18:26
#18

Alltså tjena… det finns ju bajs.. sen finns det BAJS när det kommer till spädbarn 🤐 Alvin har knölat som fan sen igår. La honom på mage till slut, då kom det en megajäsblöja som rann över på alla håll, sådär så när man öppnade så gick det inte se om det var en pojke eller flicka 🤦‍♂️ så trodde naiva jag att nu ska det väl vara över.. nehej det var bara början 😮😮😮 vart fan får allting plats!?!?!?! och alla gaser sen på det! Lilla arma stackars barn!

JeFo
2015-06-03 16:15
#19

Har inte sagt något om utesluter… Sa vad mina barn gillar. Större saker är väl mest jag och äldsta som uppskattar. Har svårt att hinna med i vardagen så jag gillar att ha tid med sådant. Och det är enklare grejer…. Våra barn är bortskämda och jag vill att de även ska uppskatta sånt som inte kostar skjortan.

Intehärutandär
2015-06-03 16:35
#20

#14 #16 #17 Haha, ja. Hon födde både mina barn på en gång tror jag. 😛Ja, nästan. Mina vägde 5,7 tillsammans.

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-04 12:23
#21

#18 Hahah, en sådan levererade Wille, tre månader, när han satt lutad mot Rasmus mage. Skrattade så jag grät. Det riktigt skummade över åt alla håll och kanter 😂

Angående sommarplaner så har vi absolut inget spikat, jag är ju tjock och jäklig. Orkar inte gå några långa sträckor, men vi har pratat lite om att kanske åka till Nordens Ark eller Borås Djurpark i alla fall. Vet inte om Wille uppskattar det helt än. 
Annars kommer vi nog hänga på stranden mest, bor några km från en av Sveriges finaste stränder så det går liksom inte att låta bli :) 

Annars så brottas vi med tandsprickning just nu, första kindtanden har precis brutit genom. Han dreglar som en tok och tuggar på allt. Verkar ta det rätt bra annars som tur är. Men ont måste det ju göra, är ju rätt stora tänder som ska genom nu. Han är toksvullen runt tanden också.

PogoPedagog
2015-06-08 08:36
#22

Nu ska jag (försöka) tacka för mig på den här sajten. Miranda är nu över ett år och vi planerar inga fler barn. Finns mycket jag borde ta tag i  itsället för att sitta och slösurfa. Tack alla trevliga människor som har gett råd och pepp under tiden jag hängt här. Detta är helt klart bästa gravidforumet.❤️

em.nord
2015-06-18 05:44
#23

Åååh jag blir så trött. Daniel blev inbeordrad på jobbet igår och idag trots sin semester. Igår hade jag bara ett möte på jobbet så Elliot var hos mamma 3h mellan 13-16 Men idag måste jag lämna honom 6.30 :( o hämta egentligen vid 16 men ska försöka sluta redan vid 14… Han sover nu efter att han vaknade redan kl 3… så får väcka honom om 30 minuter. Blä!!! ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fridaas
2015-06-18 17:37
#24

Imorgon är det ett år sen Noel var beräknad, men det tog ändå 11dagar till innan han behagade att komma ut.

Idag fick jag även förlossningsjournalen som jag har både väntat på och försökt tränga undan.
Har läst igenom den och jag är väldigt glad över att jag har ett inbokat möte med hon som har varit min barnmorska genom hela graviditeten och se om hon kan ge svar på varför de har utelämnat viktiga saker, som varför det inte står att de har försökt tappa mig 3ggr mot min vilja, det står ingenting om de tappningsförsöken överhuvudtaget. Och varför det står att jag var nöjd med enbart lustgas, när jag inte alls var det, vilket jag också sa klart och tydligt flertalet gånger, något som sambon också sa. Det enda som står är att narkosen kom och skulle sätta spinal men att han gick igen.
De saker jag har gått och grubblat på, står inte ens med, fast det är viktiga saker.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
2015-06-18 17:46
#25

Idag är Tristan två veckor gammal och Jesper har jobbat sin första dag. Vi har utnyttjat det dåliga vädret och bara myst i sängen :P Det har gått jättebra men Nova lär vara leksugen imorron ;) Tur att det är midsommar och vi ska iväg.

[TanatosNyx]
2015-06-18 17:50
#26

Men va tusan, sådär får det inte gå till! 😡 Jag blev tappad, och mig frågade dom mycket noga innan, och förklarade varför. Jag var i min lustgasbubbla så de inväntade mig innan de gjorde något. (Jag tackade ja). Det blir ju rena rama övergreppet om du nekar, och 3ggr! Sen står det tydligt att de tappade 200ml.

[Thiah]
2015-06-18 18:59
#27

Tappar?? Vad bra att du fick en lugn första dag Christine. Lugnet före stormen ;)

Annons:
[TanatosNyx]
2015-06-18 19:31
#28

tappar på urin med kateter för att barnet lättare ska komma ut, samt minska moderns smärta. För mig var det mkt effektivt ur smärtsynpunkt.

[Thiah]
2015-06-18 19:33
#29

#28 aha då är jag med. :)

[WickedAlly]
2015-06-18 19:53
#30

Tänkte precis också fråga :P 

Finns inte en chans att jag kommer gå med på det om de frågar, katetern var värst av alltihop vid mitt snitt. Huvva!

[Thiah]
2015-06-18 20:01
#31

#30 tyckte du? Fått kateter ett antal gånger både bedövad och inte och jag tyckte inte alls att det gör ont. Svider bara lite. Däremot har jag svårt med att ha kateter en längre stund(vi pratar 12-48 timmar)

[WickedAlly]
2015-06-18 20:03
#32

Nä, ont gjorde det inte men det var oerhört obehagligt tyckte jag. 
Minns inte hur länge jag hade min, 7-8 timmar kanske och det räckte gott och väl :o

JeFo
2015-06-18 20:05
#33

Vart beställer man journalerna? Blir ju milt sagt lite nyfiken på mina. Vad kostar det? Tråkigt att inte allt stod med friidas. Hoppas du får svar på varför….

[TanatosNyx]
2015-06-18 20:30
#34

Jag kände inte när dom tappade, kände bara lättnad. Men det är väl skillnad när man är bängväck på slutet av en förlossning som går rasande fort (öppnade mig 6-10cm på 15 min), och när man är sig själv inför ett planerat snitt 🙂

Annons:
Intehärutandär
2015-06-18 20:30
#35

Ring eller maila (via "mina sidor") till det BB Du låg på Jefo. Här får man hem dem automatiskt numer om man inte är med om det jag var - då får man fråga själv.

[TanatosNyx]
2015-06-18 20:33
#36

jag fick ringa bbs sekreterare. Ring sjukhusets växel så kopplar dom dig rätt.

JeFo
2015-06-18 20:43
#37

Lite blandade känslor efter vad andra skrivit 😁 Är ju nöjd med mina förlossningar. Tänk om det bara står sånt man inte vill veta 😣 Jobbig, trög, otrevlig…. Men sen är jag ju nyfiken av mig också…

Theres
2015-06-18 20:56
#38

Mig tappade de flera gånger. Kände inte ett piss ^^ Men den satt ju inte kvar utan de stack bara in den och tömde i en sådär spypåse :P

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-06-18 20:58
#39

#37 I mammas ena står det att hon var ful i munnen, haha. Enda hon minns dock är att hon bad läkaren dra åt helvete men det hade tydligt kommit fler fula saker.

fridaas
2015-06-18 22:57
#40

#26 till mig sa de att jag skulle försöka gå på toa, vilket jag försökte med men det kom inget mer än fostervatten och att jag höll på att svimma (vilket det. Inte heller står något om, trots att de sa att det var viktigt att jag skulle säga till om det hände), när jag sa att det inte kom något sa de bara jaha. Sen gick det en stund och så kom de och sa att vi ska tappa dig på urin nu, vilket jag vägrade, tror jag råkade sparka till henne också, men de försökte få in det där röret, utan bedövning mitt i en värktopp, de fick inte ut något. Sen gjorde de samma sak två gånger till, utan att ta hänsyn till att jag vägrade och var mitt i värktopparna. Hade de bara sagt att det var för att smärtan kunde minska och att noel låg för högt och var påverkad hade jag inte sagt nej, men de sa ingenting om att han var påverkad, har frågat sambon efteråt och han hörde dem inte säga något om att han mådde dåligt förrän i nästsista krystvärken. Det är först nu när jag läser journalen som jag fått veta att hans puls gick från 130slag/min till 40 och att förlossningsläkaren blev inkopplad. I min står inget "konstigt", vet dock inte hur mycket som är borttaget genom sekretesslagen, alla journaler ska sekretesläsas av ansvarig enhetschef innan den skickas ut så.. Jag fick min genom socionomen som beställde den. Den barnmorska man haft på mvc kan beställa den åt en också, om man inte vill ringa BB.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
2015-06-19 00:59
#41

Det är i princip bara specifika delar i psykjournaler som spärras för att skydda den som begär ut sin journal, så jag betvivlar att det står mer utförligt i din journal än det du själv har papper på/har fått läsa.

Såvitt jag vet står inget om Alvin heller när hans hjärtljud gick ner och läkare kopplades in. Jag tror inte dom skriver in det i journalen så länge ingen komplikation uppstår. Ska dock plocka fram papprena och läsa igen utifall det står trots allt.

Det låter som att du blev dåligt bemött och överkörd. De borde ha informerat dig, och om du hade det jobbigt och var borta i smärtdimman så borde de ha pratat med din man iallafall så han fick en chans att aktivt hjälpa till att medla under tiden eller något. Ja vad som helst bara inte köra på sådär! Absolut inte okej som sagt.

Att de försökte mitt i värktopparna var nog för att göra det lindrigare för dig, men som sagt de skulle ha talat om detta. Man brukar göra samma sak när man lägger EDA, de sticker gärna i en värktopp. Men de måste ju vara lyhörda på patienten, inte alla kommer lindrigare undan,. De måste ju passa så det inte blir "kaka på kaka" med det jobbiga, som för dig. Dom ställde ju till ett helsike för dig genom att göra sådär. Helt jäkla i onödan, suck. De hade kunnat ta en klick bedövningsgel på katetern och ta det lite lugnt, så hade eländet varit snabbt och lätt undanstökat. De har ju ändå bedövningsgel inom räckhåll, och det är vanligt knep att ta lite på tappningskatetrar.

Annons:
soundtrack
2015-06-19 08:59
#42

#41 Njaaa, det kanske är så att olika landsting har olika regler då. Hos oss lämnas normalt sett bara läkaranteckningarna ut som jag förstått det (vet dock inte om det är på vår enhet bara som det är policy eller hela landstinget). Tror att det är för att det är dom enda som ha medicinsk betydelse så att säga. Och allt som innefattar "tredje person" ska utlämnas - dvs, står det i en anteckning att en anhörig till patienten tex tycker att patienten verkar smärtpåverkad så får tydligen inte den anteckningen komma med heller.

fridaas
2015-06-19 10:23
#43

#41 här spärras en hel del, iaf när det kommer till journaler inom äldreomsorgen, så kan vara lika inom förlossningen med iofs. Det är via papprena nu som jag fick reda på att hjärtljuden gick ner, hade de bara sagt att det var därför så hade jag ju självklart försökt göra allt för att han ska må bra, hade inte ifrågasatt varför jag måste ändra ställning eller bli tappad, nu fanns det inte någon urin att tappa iofs.. Har pratat med andra uskor och en läkare efteråt när sambon låg inlagd och fick kateter när han inte kunde ta sig ur sängen och enligt dem så ska man alltid skanna urinblåsan innan man gör tappningsförsök, även under förlossningar och det gjorde de inte. För mig hade det varit lindrigare om de hade väntat tills värken var över, man rör inte mig när jag har ont, blir en ytterst otrevlig och ibland vara våldsam person när jag har ont och det står i journalen från mvc med. Det enda de sa till sambon var att han skulle försöka få mig till att dricka saft, som jag vägrade, tycker inte om saft och var torr i munnen, så ville ha vatten för att fukta, inte sockerklistrig saft som man blir ännu torrare av. Men de fick som de ville, en klunk saft och två glas vatten för att få bort sockret, usch jag som aldrig dricker saft. Bad om blåbärssoppa istället, då de ville ge det för energin skull, men den var givetvis slut. Hur hade ni det angående personal när nu födde? När dottern föddes fick vi klara oss mycket själva, vilket var skönt. Men med Noel hade vi folk inne från att vi kom till att han var ute, nu kan det iofs ha berott på att hans hjärtljud gick ner en massa…

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
2015-06-19 11:05
#44

Tycker det är konstigt om era egna journaler från förlossnigen sekretessbeläggs. Borde inte finnas nått där i som är skadligt för er vilket det kan göra inom psykiatrin. Inom äldreomsorgen kan jag tänka mig att man sekretess belägger lite pga att det oftast inte är klienten själv som begär ut utan anhöriga.

[TanatosNyx]
2015-06-19 12:18
#45

#44 Och så är det biten med demenssjukdomar etc inom äldreomsorgen. Det är ju lite speciellt. Men jag håller med dig, det ska inte vara något i en förlossningsjournal som spärras.

em.nord
2015-06-19 14:03
#46

Vi fick journalen när vi låg på neo. En, minns inte om det var läkare eller barnmorska, satt ner med oss och gick igenom allt och frågade om vi höll med.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

soundtrack
2015-06-19 14:32
#47

Jag har ingen koll på hur det funkar med förlossningsjournal här (har inrt begärt ut min egen), utan min kommentar ovan var mer hur det verkar vara allmänt här. Kan tänka mig att olika enheter har lite olika direktiv och regler.

Velinga1984
2015-06-19 16:16
#48

#43 Jag blev tappad några timmar efter att de drog katetern dagen efter kejsarsnitt . BM sa vid min fråga om urin-scanning (är undersköterska själv ) att det inte funkar vid förlossning eller nyförlösta. Men att man alltid ska göra det annars. Jag har både journaler från MVC samt förlossning/BB/neontalen. Hos oss måste man fråga efter dom samt ha den andre föräldrars godkännande om man har gemensam vårdnad. Riktigt intressant att läsa, bla deras olika åsikter om att minste sonen inte gick upp i vikt den första veckan men att efter kontakt med barnläkaren så var det okej ändå då han vägde drygt 4,8 kg vid hemgång. (Vägde 5.270 gram vid födseln) Just den infon nådde aldrig oss.

Annons:
Velinga1984
2015-06-19 16:17
#49

#43 Jag blev tappad några timmar efter att de drog katetern dagen efter kejsarsnitt . BM sa vid min fråga om urin-scanning (är undersköterska själv ) att det inte funkar vid förlossning eller nyförlösta. Men att man alltid ska göra det annars. Jag har både journaler från MVC samt förlossning/BB/neontalen. Hos oss måste man fråga efter dom samt ha den andre föräldrars godkännande om man har gemensam vårdnad. Riktigt intressant att läsa, bla deras olika åsikter om att minste sonen inte gick upp i vikt den första veckan men att efter kontakt med barnläkaren så var det okej ändå då han vägde drygt 4,8 kg vid hemgång. (Vägde 5.270 gram vid födseln) Just den infon nådde aldrig oss.

fridaas
2015-06-19 20:52
#50

#48 skumt för här sa de tvärtom, en av de jag pratade med höll på att utbilda sig till barnmorska.. Att det var rutin att man även scannar föderskor och nyförlösta.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Velinga1984
2015-06-19 21:25
#51

#50 Ja det är riktigt skumt för jag ville helst ha en scanning innan de tappade, för BM trodde inte att jag kunnat kissa utan ville helst sätta om katetern. 

Men det är så knepigt att det skiljer sig i rutin beronde på vart man bor :S

soundtrack
2015-06-19 23:03
#52

Undrar om det kan bero på utrustningen. Jag vet att våran bladderscan på jobbet visar felaktigt resultat om den används på kvinnor som opererat bort livmodern och jag tror att nån (kollega) sagt att det blir fel på gravida kvinnor också. Jag blev tappad efter förlossningen för jag kunde inte kissa, dom scannade inte mig innan. Jag minns att jag reagerade på det men jag frågade faktiskt inte varför. Var alldeles för trött för att orka bry mig.

ChristineL
2015-06-20 19:29
#53

… När man läcker så mycket att mannen får hjälpa till att ta på en linnet medan man själv håller i inläggen för att inte söla ner hela golvet 🤪

JeFo
2015-06-20 21:00
#54

Thiah och Ally: äter Joel och Wilmer med bestick el händerna?

[WickedAlly]
2015-06-20 21:19
#55

JeFo: Det varierar väldigt, vissa dagar äter han jättefint med bestick medan han andra dagar inte under några som helst omständigheter kan tänka sig att använda skeden. 

Han är förvånansvärt pricksäker med bestick får jag skryta lite om, trodde de var äldre när det kom. Men som sagt, andra dagar är det bara händerna som gäller, till och med vid grötmålen..

Hur gör Holly?

Annons:
JeFo
2015-06-20 21:37
#56

Holly ska sedan en längre tid tillbaka bara äta med gaffel. Så maten med sked och yoghurt och sånt med sked. Precis som du tycker jag det är väldigt tidigt. Hon har stenkoll! Testade utan att lägga fram gaffel å hon satt fint å väntade. Hon spänner även fast sig själv i stolen först. Hon är extremt med på allt! Hon visar mig vart sladden till dammsugaren ska in och hon ska doppa moppen först när jag fixas vattnet. Idag la hon i bromsen på dockvagnen 😛 De har blivit stora så fort 😣

[WickedAlly]
2015-06-20 21:56
#57

Vilken duktig tjej :)) 

Det är jättehäftigt att se hur mycket de förstår, nu går det ju att prata och kommunicera på en helt annan nivå än för bara några månader sedan. Ber jag Wilmer göra något nu, t ex stänga dörren efter sig eller torka sig om munnen så gör han det i 99 fall av 100. Supercoolt ju :)

Det där med sladden känner jag igen, haha. Alla sladdar ska in i uttagen, har fått köpa en jättemängd med kontaktskydd :P 

Och alla små egenskaper som vuxit fram 😍
Vi har en stor spegel ståendes i tvättstugan, Wille springer dit titt som tätt, drar upp sin tröja, flexar magmusklerna lite och säger Baby 😂
Skrattar ibland så jag nästan kissar på mig åt honom. 

Var hos bm i förrgår, han fick henne att skratta så mycket att hon inte lyckades lyssna på bebisens hjärtljud. När jag drog upp min tröja var han snabbt där och skulle kittlas. Vispar runt med fingrarna och säger vrålhögt GolliGwolligoll (Killikillikill)

Theres
2015-06-21 01:01
#58

Elly hjälper till att hålla i skeden när hon äter ^^ Hon gapar och siktar in sig, sen tar hon tag i skeden och trycker in den i munnen. Brukar ge henne nappen i handen så får hon stoppa i den själv, och om hon spottar ut den så puttar hon in den igen om den inte hamnar bakom örat eller på något annat dumt ställe :P Ibland rycker hon ut den och undersöker den lite och sen stoppar hon tillbaka den. Hon känns så vuxen helt plötsligt :O Hon är ju bara 5 månader, men ändå går tiden alldeles för snabbt.

golf.ifokus.se

Theres
2015-06-21 01:05
#59

Hon går också om man håller i henne i armarna. Sätter fötterna jättefint framför varanda. Hon kan sitta, dock en aning framåtlutad med händerna framför sig som stöd. Rulla runt har hon kunnat ett tag. Knäna börjar smyga sig upp under henne sakta men säkert, så dröjer nog inte så länge tills hon kan hasa sig fram på något sätt ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-06-21 04:46
#60

Joel "kan" äta med sked ibland men mest är det nog händerna eller matning som gäller. Vi har nog varit lite lata där ;).

JeFo
2015-06-21 08:29
#61

Tror det blir så med första Thiah… När man har två andra så har man lite mindre tid. Är jätte skönt att kunna ställa fram hennes tallrik och hon äter själv. Då hinner jag plocka ur diskmaskinen typ. Han är väl för go den där Wilmer. Holly är trög med snacket 😛 Mamma å pappa kan hon rent annars är det mest sånt bara vi förstår än så länge. Förstår massa gör hon. Är du hungrig? Mmmmm säger hon och springer till sin stol. Och hon diggar, ser så kul ut när det kommer musik. Hon headbangar el skakar hela hon. Tiden har verkligen gått fort och de har blivit små personer ❤️

[Thiah]
2015-06-21 09:16
#62

Ja första blir väl lätt bortskämd på sånt där. Joel förstår väl en del men det har inte riktigt släppt ännu. Tror att han kommer vakna en dag och pang bom släppa loss allt som gömts där inne i hjärnan. Han är dock en riktig fiffilurare och löser svårigheter lätt. Ganska irriterande för oss för alla våra säkerhetslösningar funkar bara en kort stund. :p Dom kommer ha skoj på dagis med honom ;)

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-21 09:51
#63

Åh jag som tycker att jag har vart lat när jag låter honom käka själv, haha. Visst, jag matar gärna, men att få sitta bredvid och äta min mat i lugn och ro vinner med hästlängder :P

Här kom ju talet rätt tidigt, har börjat komma några få två-och treordsmeningar nu. Typ Vad är det? Mamma, titta! osv. (Om nu två ord räknas som en mening)
Han chillar ju med resten istället, fast nu har han börjat springa och så lite smått så jag tror det är på G det också :)

JeFo
2015-06-21 10:03
#64

Nu är ju syrrorna hemma så det finns sällskap till varje måltid. Jag brukar sitta med fastän jag inte äter men det är skönt att hinna med något också… Holly har ju vägrat bli matad så har jag inte haft nå val än att låta henne äta själv 😛 Hon är envis som en gris 😁 Springa efter fotbollen är det bästa hon vet. Blir som en ettrig liten hund. Kan ju upplysa att hennes far är mäkta stolt för det och hoppas det ska hålla i sig 😛 Ser ganska kul ut. Hon är stabil när det gäller att gå. Hennes kusin är 6 mån äldre och Holly är bättre. Hon slår även de som är två och går hos dagmamman. De andra var vingla bra länge. Holly är tidig med allt om man jämför med dom. Nr 2 var superseg med talet, vi vAr lite orolig ett tag men så släppte allt och hon var aldrig tyst ist 😛 Ganska kul att de är så olika alla tre. Är inte mycket de är lika på när det gäller personligheter och intressen.

[Thiah]
2015-06-21 10:19
#65

#63 Joel äter själv om det är möjligt. Han får plocka med fingrarna. Skeden/gaffeln är däremot inte alltid poppis. Joel är en jäkel grovmotoriskt. När vi går hem från affären så tror folk att han är äldre än sina 14 månader. Superduktig är han när han går hela vägen. Så jag förstår att talet blivit efter. Roligt är det att man nu kan "prata" med honom. Han svarar med jibberish men det har melodin av normalt tal. :D Jefo; Här är en till stolt pappa till ett bollglatt barn. Joel älskar även att se på fotboll i sofan. :)

JeFo
2015-06-21 16:37
#66

Holly går också, hur långt som helst, utan problem. De andra var vagnbarn men det är inte hon. Hon är liksom nöjd med det mesta vilket är kanon. Är på väg hen från stan. Har verkligen haft en kanondag! 😃 Mellantjejen är hos farmor så det har inte varit ett bråk. Tänkt av varje dag som var denna!! Köpt stolar till altanen, äntligen! Sen blev det massa skor till barnen. Äldsta nöter skor som en tok! Holly fick sig ett par somriga skor hon också. Maken jobbar en vecka till sen är det ledigt för alla. Ledigt å ledigt, har man hus å tre barn är man väl sällan ledig. Vi har massa som ska fixas, men det är roligt fix 😃

[WickedAlly]
2015-06-21 17:04
#67

Wille går normalt för sin ålder tror jag, men verkligen inget uppseendeväckande :p Skulle vi gå från affären så skulle vi nog aldrig komma fram, men det är nog mest för att han surrar runt som en tok. Fast jag tror inte han hade orkat heller. Han gillar som tur är vagnen, och ny vagnen har även den fått godkänt skönt nog :) Fotboll är riktigt kul här också, Rasmus spelar ju och pratar ofta om att han hoppas tror Wille också vill det sen. Men inget slår motorcyklar just nu, sedan några månader tillbaka är han helt besatt av rasmus mc. Han låter som den och så ska vi gå ut och kika hela tiden :) Vad blev det för stolar Jefo?

[WickedAlly]
2015-06-22 07:50
#68

Tror Wille har pms 😂
Helt sjukt vad lynnig han är, minsta lilla så blir han skogstokig. Han lyckades sno en maräng och när jag tog tillbaka den blev han hysterisk och började banka huvudet i golvet. Minsta lilla som går emot honom raserar hela hans värld verkar det som. Happy trotsålder, antar jag.

JeFo
2015-06-22 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Tycker han verkar charmig Ally 😉 Klart han skulle haft en maräng! 😛 Hittade stolar på k-rauta. Hade precis varit på jusk innan och bestämt oss. Sen kom vi till nästa ställe och samma stol kostade då 249kr istf 349. Så då fick det bli 8st sen kör vi bänkar som kan stå längst husväggen när de inte används.

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-22 10:53
#70

#69 Haha, jodå, det är han allt ;) 
Håller honom borta från socker, han är tillräckligt speedad som det är :P 

Snygga stolar :) 
8 st + bänkar? Hur långt bord har ni? :o 
Vi grubblar på nya utemöbler, köpte tillfälliga i maj men nu får vi ju plötsligt väldigt mycket större altan så  jag är sugen på långbord med korsben, en matchande bänk på ena långsidan och sedan stolar på andra sidan och kortsidorna. Nu har vi fyra enkla positionsstolar och ett glasbord. Inte så stort med andra ord.
Nya altanen är på 50 kvadrat, nu har vi typ 20 tror jag.

JeFo
2015-06-22 12:13
#71

Richard ska bygga ett bord med korsben. Vill inte köpa nå dyrt som barnen har sönder första gången vi äter. Vill ha så man kan sätta kniven i brädorna, typ 😛 Får se om det blir två bord el ett enda långt…. Äldsta sover borta idag. Innebär att det ät lugnt hemma. Förstår inte varför de ska kringa konstant. Hittade en jumpsuit åt Holly på rean. Perfekt om det blir nå sommarkvällar utomhus.

[WickedAlly]
2015-06-22 12:18
#72

Aha, vad kul. Du får gärna visa bilder sen när det är klart, har tänkt bygga vårt själv jag också nämligen :)

Jag tror att jag ska bygga klaffar på vårt men med sådana där gångjärn man bara kan haka av och på lätt, så att man kan ta bort dem när de inte används om man vill.

Måste vara skönt med en paus ibland :P

Jumpsuits är kanon, vi har mycket hela dräkter här, så himla bekvämt och lätt att ta av för blöjbyte :)

[WickedAlly]
2015-06-23 08:48
#73

Idag är Wille sur som en citron, herrejäklar vad han skriker och "gråter". Precis allting är fel.

Känner inte för att vara mamma idag..

JeFo
2015-06-23 09:16
#74

Så kan Holly bli när hon är extremt trött. Verkligen inte skoj. Allt och alla är fel då. Hoppas det ger med sig under dagen… Vi fortsätter i vårat lunk… Holly sover oftast till 8.30 ungefär vilket är alldeles lagom tycker jag. Hon lägger sig oftast 19 så är ju inget man kan klaga på. Vädret känns hopplöst, blir det någonsin sommar?!

[WickedAlly]
2015-06-23 10:17
#75

Ja, misstänker att han sovit dåligt i natt. Eller så är det tänderna som spökar kraftigt denna gång, tycker jag ser att det spruckit i underkäken på honom. Lite kass i magen också.

Skönt, Wille vaknar av Rasmus klocka vid sex. Men han lägger sig halv åtta så det får jag vara nöjd med tycker jag :)

Juli ska tydligen inte bli bättre än juni, skönt för mig som bara jäser och jäser men trist för er andra tycker jag.

[Thiah]
2015-06-23 11:51
#76

8.30??!!!! Då somnar Joel för en liten vila de dagar han är riktigt trött. Joel sover 19(19.30)-05. De allra flesta dagar. Och sen max 2 timmar dagssömn mitt på dagen.

Annons:
JeFo
2015-06-23 13:16
#77

Holly har sedan start sovit bra. Vanligtvis lägger hon sig 19 och sover till 8.30. Var ett tag hon vaknade när ric gick upp, då ville hon ha välling och så sov hon igen. Nu vaknar hon inte av honom. Tror vi är uppe i 5 jobbiga nätter sedan hon kom. Och de gångerna har inte varit så farliga. Handen på hjärtat så lär jag vi fått ett av de snällaste och lättaste barnen någonsin…. De andra har varit bra men Holly är extremt snäll, lätt och duktig. Underlättar enormt när man har två till. Nej vädret ser ut att fortsätta vara dåligt. Känns lagom skoj. Sommaren för mig är bada!

[WickedAlly]
2015-06-23 18:09
#78

Idag har det ju vart helt galet varmt i alla fall, känner hur svetten rinner mellan brösten. Så himla mysigt :P 

Angående nätterna så hade vi ju kaos under lång period men det är komiskt hur fort man glömmer för nu tänker jag "Äh, det var ju inte så farligt", haha. Fast under de där tolv månaderna var jag som en zombie om man jämför med hur jag är nu, och då jag är ju ändå höggravid för stunden :P

Willes dagsömn är väldigt oregelbunden, han sover bara en gång om dagen men tuppluren kan vara allt mellan 30 minuter och tre timmar. Fast åker vi bil på eftermiddagen så passar han på att ta sig en lur då med, men det är inte så ofta det händer.

JeFo
2015-06-23 22:51
#79

Bilar tycks vara rena sömnpillret 😛 Holly har svårt att hålla sig vaken i bilen. Hon sover efter lunchen. 1-2,5h. Snittet ligger på 2h… Vi har inte ens varmt, möjligen kvalmigt. Åskar ofta en stund mot kvällen här 😣 Varit på möte med jobbet…. Är för pigg för att sova. Snurrar i huvudet.

Theres
2015-06-23 23:19
#80

Fasen också. Fick mens igår. Hade hoppats på att det skulle dröja lite till. Är väldigt tveksam till tampong redan då jag är rädd att jag inte är helt läkt och vill inte åka på någon infektion eller TCS. Men det var Stockholms blodbad i bindan så fick snällt tycka in en. Det läckte dock förbi tampongen så det är tur att jag hade binda också. Dagens i-landsproblem…

golf.ifokus.se

Theres
2015-06-23 23:21
#81

TSS*

golf.ifokus.se

JeFo
2015-06-23 23:29
#82

Usch Therese! Inte skoj… Hade också blodbad. Fick lov att börja med p-piller igen, fastän jag inte ville. Men efter x-antal blodbad var det lättast. Och vilken skillnad!

Theres
2015-06-24 03:13
#83

Tur jag fick med mig några sånna underlägg hem från BB. La en under lakanet nu, sen tog jag en sån binda som de kallar förlossningsbinda. Känns dock som att jag borde tagit en sån blöja istället. Har några sånna hemma också. I vanliga fall brukar jag sova med tampong. Men vågar inte. Ligger som en bräda nu. Kan inte röra mig ^^ Då kommer det läcka ut på sidorna. Har en vanlig binda under också. Håll tummarna för att sängen klarar sig nu :P

golf.ifokus.se

Annons:
[Thiah]
2015-06-24 07:15
#84

Men nog borde du väl vara tillräckligt läkt för en tampong redan Therese? underlivet läker fort fast det kan ta länge tid innan saker hamnar på rätt plats liksom. För mig var det obekvämt med tampong första halvåret men sen var det som alltid

soundtrack
2015-06-24 07:25
#85

Säger som Thiah, du borde vara läkt. Jag började använda tampong efter ca 4 eller så. Var som sagt lite obekvämt till en början, men numera känns det som vanligt.

[WickedAlly]
2015-06-24 08:34
#86

Usch vad jag inte längtar tills mensen kommer igen, Är två år sedan sist och det får gärna dröja ett år till :P

***
Wille har nog ärvt min förkärlek för skor, varje dag hämtar han alla sina skor och så ska vi prova dem. Har han redan på fötterna så tar han ett par på händerna också.

Det är överlag mycket bestämma själv här nu, han ska bestämma vad han ska ha på sig och sådär. Igår hade han en raggsocka utanpå sina sneakers. 😂

Theres
2015-06-24 11:16
#87

Lakanet klarade sig, men inte trosorna ^^ nu blev det tampong så jag kunde liggamma utan att förblöda :P

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-06-24 11:21
#88

my god, är era mensblödningar alltid sådär? 😮 jag brukar klara mig med trosskydd… kan ej ha tampong, blöder för lite så slemhinnorna tar stryk.

Intehärutandär
2015-06-24 11:35
#89

Jag fick använda tampong 3 veckor efter förlossning. Hae man haft en normal förlossning, så är det inga bekymmer. Jasmine skulle blivit 4 månader imorgon och jag har haft 3 mensar. Den andra var ett riktigt blodbad. Hade tampong plus inkontinensblöja o fick ändå byta varje timme. Denna gång var det mer normalt igen. Tar 3-4 mensar i normala fall att ställa in sig.

[WickedAlly]
2015-06-24 12:31
#90

#88 Jag klarar mig också med trosskydd :)) 
Fast tampong funkar det med som tur är. Ber till Gud att det är samma efter graviditeterna.

Annons:
JeFo
2015-06-24 14:02
#91

Min mens började direkt jsg slutade amma. Efter 5 mensar gav jag upp…

[Thiah]
2015-06-24 15:53
#92

Jag blödde i början så lite att det faktiskt bara var hinnorna som kom ut. Skitlöjligt. Denna gång däremot… Hej och hå. Inget blodbad men väl ordentligt med blod i en vecka och jag brukar ha i 3-4 max.

[WickedAlly]
2015-06-25 10:41
#93

Kul att pilla isär hela vagnen, göra rent den och sedan inse att man inte vet vart alla delar satt.. Haha. Svettig morgon, Wille skulle absolut sitta i vagnen när jag satte ihop den också. Pust. Men tillslut så, tror alla delar sitter där de ska. Hoppas det i alla fall för vi ska iväg och storhandla om en stund. Har gått genom alla skåp och skrivit upp precis allt som saknas så denna gång kommer jag behöva typ tre kundvagnar.

Theres
2015-06-25 10:47
#94

Jag har alltid asmycket mens och blöder i minst 7 dagar. Sista 2 dagarna brukar de lugna sig lite. Måste ha tampong och binda och bindan brukar bli full ändå :P Är avis på er som bara behöver trosskydd.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-06-25 16:09
#95

suck, vi är på väg till akuten med Alvin.. han har inte bajsat på 2 veckor minst nu och idag upptäckte sambon att jag blandar hans ersättning fel, för mycket pulver. Trots att jag tyckte jag var så jävla noga! Känner mig som världens sämsta morsa som inte ens fattar enkla instruktioner på förpackningen…

[Thiah]
2015-06-25 16:33
#96

Jag läste på förpackningen varje gång i flera månader och ett år senare var jag ändå osäker. Och Joel ammades inte alls så att få hans enda näringskälla fel… Han var dessutom ett barn som behövde gå upp. Så jag vet hur jäkligt det kan vara. Kämpa på och hoppas dom får igång Alvins mage direkt.

Theres
2015-06-25 20:12
#97

Elly är förstoppad också. Hon grät idag när hon bajsade :/

golf.ifokus.se

Annons:
em.nord
2015-06-25 20:24
#98

Har rätt lagom mens. Hann med 3 stycken innan jag blev gravid igen. Hade dock avslag from hell… #95 förstår att du mår dåligt men det är sånt som händer! :( inget du gjorde med mening så döm inte dig själv för hårt.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ChristineL
2015-06-25 20:40
#99

Uppdatering från mig och Tristan:

Idag är han 3 veckor och vågen stod på 4795 gram! Känns så lustigt, Nova var inte ikapp hans födelsevikt förrän hon var en månad :P Vi misstänker att han har kort tungband, jag måste hjälpa honom varje gång att ta tag när jag ammar men eftersom han uppenbarligen får i sig ordentlig då vill dom avvakta till vi träffar barnläkaren. Novas tungband är också klippt. Knölen vi hittade på hans arm är nästan obefintlig nu så vi ska inte oroa oss, bara fortsätta hålla koll.
I övrigt är han en stadig kille som redan lyft huvudet från mig när han suttit i bärsjalen, han ler åt en, har jättefin ögonkontakt, följer med blicken och idag kom ett första litet joller!

Nova hälsar att hon är världsbäst på att vara storasyster! Hon ska ge honom nappen när han gnäller och vill vara med och klappa på honom. Första gången hon fick se honom naken konstaterade hon att han minsann inte hade snippa ;)

Theres
2015-06-26 02:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Har lite dåligt samvete. Igår skrek jag på Elly. Jättehögt. Skrek TYST och minns inte då noga för var ganska arg och ledsen, men kan ha skrikit HÅLL KÄFTEN också. Hon skrek och skrek och skrek. Ringde Timmy och sa att nu får du komma hem innan jag slänger ut henne. Sen skrek jag TYST igen. Verkligen skrek så jag fick ont i halsen :/ Han kom hem lagom tills hon hade ätit och somnat… Men karman gav mig migrän hela dagen idag. Har haft ont i huvudet varannan dag den senaste veckan. I måndags mådde jag t.o.m illa. Så tippar på migrän. Inget jag har haft innan. Men när huvudvärken äntligen gick över idag så satte jag mig vid symaskinen. Vet inte hur jag lyckades med detta. Tycker den blev riktigt bra än så länge. Är helt hänförd över min påhittighet. Låg i sängen och hade ont i huvudet och fick en bild av en kofta framför mig. Sen sydde jag den? Skulle egentligen sy en dregglis till PogoPedagog, men det får jag väl göra imorgon istället ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-06-26 04:21
#101

#100 jag har också skrikit ibland. Känns hemskt när dom är så små. Joel gnäller ibland (trotsgnäll) och då brukar jag ibland ryta tyst. Det är enda sättet att han inte väcker hela huset. Men nog får jag lite dåligt samvete :(

[TanatosNyx]
2015-06-26 08:44
#102

Och jag har fräst åt Alvin när han bara ligger och sparkar, slåss och bits när han ammar. Har även blivit riktigt grinig när han skriker arslet av sig på promenader så sambon har fått ta honom då jag till slut har vägrat då han var som ett frimärke 24/7 där ett tag innan vi upptäckte att han inte fick mat. Man känner sig så jävla hemsk.

[WickedAlly]
2015-06-26 09:17
#103

Vågar gissa på att nästan alla här inne har fräst eller skrikit på sina barn någon gång, är nog fullt normalt trots att det känns skithemskt efteråt. 

Jag skäms som en gnu de gånger jag höjer rösten, stackarn blir nog jätteförvirrad för då ber jag om ursäkt och kramas. 

Nyss slängde han våra bilnycklar i dass, den enda med bra blippmojäng dessutom.. Stänger alltid dörren till dass men städade kring skötbordet och då passade han på..

em.nord
2015-06-26 09:37
#104

Skrek sluta" åt Elliot häromdagen :( Var så stressad och svärmor var påväg oväntat och jag mådde pissilla så fick avbryta vilan och fixa disken och dammsuga. Elliot sprang runt och övade sin röst och körde på mig med stolen och jagade dammsugaren som han tycker är så kul. Var i vägen och högljudd. "Men kan du sluta?!??!" Skrek jag och vände mig om mot honom. Hela hans uppspelta lilla ansikte ändrades och han såg ledsen och förvirrad ut innan läppen åkte ut och han började gråta. Verkligen jätteledsen blev han och höll upp sina små armar. Jag började böla och tog upp honom och kramade och sa förlåt och att mamma var dum nu. Mådde piss. Han hjälpte mig dammsuga sen vilket han älskar och sen gosade vi i soffan tills farmor kom. Men så dåligt jag mådde.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-26 09:53
#105

Det är rätt skönt att läsa att fler tappar humöret och tålamodet ibland, även om jag inte önskar någon känslan man får när det sker.

fridaas
2015-06-26 10:42
#106

Här hände det senast igårkväll att jag skrek åt båda barnen. Båda hade gått och lagt sig, men Noel stod och illskrek i sin säng, verkligen ett sånt där ilsket vrål som skär i hela huvudet och Alwa sprang fram och tillbaka och vägrade vara på sitt rum (struntar i om hon ligger i sin säng eller inte när vi har sagt godnatt, så länge som hon håller sig på sitt rum), men hon skulle kramas, pussas, kissa, dricka vatten, fråga var Magnus var femhundratrettioelva gånger. Och precis när Noel väl har tystat så plingar det givetvis på dörren och hundskrällerna började skälla och då var det highlife igen, så då rann bägaren över och det skreks nog både ett och annat på både barn och fyrbenta och idioten som plingade på dörren.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sarah
2015-06-26 12:52
#107

Förstår att det är tungt om man skriker på barnen, men å andra sidan, man är ju  inte mer än människa :) 

Hoppas att det gått bra med Alvin #95.

Lilolizeit
2015-06-26 14:00
#108

Va roligt att få vara med i den här tråden nu :) Livet här på neo rullar på, redan en vecka sen sonen bestämde dig för att komma. Idag har vi badat vilket var mycket uppskattat! :) Min mjölkproduktion har kommit igång bra å sen igår har vi kunnat sondmatas med min mjölk enbart istället för donerad. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
2015-06-26 14:15
#109

#107 Nä, man är ju inte det och det är väl egentligen nyttigt för barnen att se det också. 

#108 Vad skönt att allt går så bra :)
Har han fått något namn än? Kanske har missat att du skrivit det.

Lilolizeit
2015-06-26 14:44
#110

#109 jag är oerhört lättad. Han ska heta Samson. :) mellannamn har vi inte kommit på ännu. Men har för mig att ja läst att man ska ha nån månad på sig att skicka in papprena.. Jag trodde att de tog tid innan bäbisar orkade lyfta på huvudet själva, men när han ligger på mage, så lyfter han huvudet för fullt å tittar upp på en eller byter sida att ligga på.. Å idag har han övat på att le mest hela tiden, de e så sött med tandlösa leenden. Haha

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Theres
2015-06-26 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Nu är vi hos min farmor och hälsar på :) Gammelfarmor och barnbarnsbarn :)

golf.ifokus.se

Annons:
[TanatosNyx]
2015-06-26 16:20
#112

Precis när vi skulle åka in igår fick Alvin för sig att fisa ur sig och sen ligga och fnissa hejdlöst och jollra, så vi blev hemma ändå. Känns ju sådär att komma in på akuten med en kvittrande glad unge 😛 särskilt när bvc säger att det är lugnt. Åt gjorde han sen också.

Idag har vi varit på restaurang med Alvins kusin och co. Gick kanonbra, även om han fes så  sällskapet hulkade lite 😃

Intehärutandär
2015-06-26 17:07
#113

#111 Vilken fin bild. Vi hälsade på min mormor igår. Skillnaden är nog att min mormor är så tunn numer att hon kan sitta i barnbarnsbarnets (min son) knä. ;-) Min son är ju längre o tyngre än mig nu.

[TanatosNyx]
2015-06-27 00:27
#114

Åh herre j*vlar, nu kom bajset! har stått i nästan en timme och tvättat bebis…

Theres
2015-06-27 01:31
#115

Tack Snövit :) Elly fick lite katrinplommonpuré till kvällsmat, så jag förväntar mig en riktigt lass med lösbajs imorgon ^^ Innan hon la sig förut så kom det en litet skit bara. Dock löst. Har fått bajskorvar i blöjan de senaste gångerna ^^

golf.ifokus.se

Theres
2015-06-27 18:38
#116

Det är ingen som har vägarna förbi Öland i sommar? Hade varit så mysigt med en bebis/mamma-träff :) Är medlem på Facebook i en grupp som heter Januarimammor 2015, och de som bor i Skåne har redan haft några dejter med varann. När jag ägnade hela mitt liv åt iller.ifokus så var det ju både illerträffar och utställningar som man sågs på. Hade varit kul med en gravid.ifokud-träff ;)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-06-27 19:28
#117

kanske, sambon har nära släkt på öland ^^ hans syrra åker ner i morgon :) hojtar om vi åker dit nåt

Theres
2015-06-27 19:31
#118

Åh vad kul det vore :D Var på Öland? Vi är i Köpingsvik, men kan givetvis åka nånannanstans ^^

golf.ifokus.se

Annons:
[TanatosNyx]
2015-06-27 19:58
#119

Borgholm ^^

soundtrack
2015-06-27 20:54
#120

Jag är med i en grupp på FB (vi "träffades" dock via familjeliv först, men flyttade till FB för att kunna vara mer privata). Vi är 13 mammor med14 bebisar (ett par tvillingar) som nu är mellan 8 och 11 mån, bosatta från Lund i söder till Umeå i norr. I slutet av maj träffades alla (inkl bebisar såklart) i Jönköping under 24 timmar! Vi bodde på hotell o huserade i ett konferensrum där. Så jäkla kul!

Theres
2015-06-28 01:11
#121

Men det är ju här! Åk och hälsa på så kan vi bebismysa :D

golf.ifokus.se

Theres
2015-06-28 01:13
#122

#120 Vore kul att få ihop något med alla här också :D

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-06-28 08:28
#123

Igår stod Rasmus dubbelvikt i hallen och tog på sig mc-stövlarna, då kommer Wille farandes från ingenstans och springer rakt in i honom. Skalle mot skalle så det blev ett rejält pang. Då tittar Wille surt på Rasmus och säger Va gör du? 😂

Talet bara exploderar just nu. Igår var han hos sin farfar och då ropade han Ronja efter hunden flera gånger. Sen sa jag till att vi skulle städa, då ekade han Städa! och började plocka i sina klossar.

Är så grymt imponerad av vår lilla kille :o :)

[Thiah]
2015-06-28 08:37
#124

Ja han är ju redan jätte verbal. Joel har börjat säga ord som låter som riktiga. Ganska häftigt när han "säger" äsch och nejdå när man frågar saker. Katt är helt uppenbart maaauu för det säger han så fort han ser en katt(både på tv och annanstans). Sen så säger han hej. Men han säger det när vi kramas,gosar eller smeks. Supersött Joel drämde ansiktet mot spjälsängens kant idag så han bet sig i kinden. Sen smetade han blod på kylskåpet så nu ser det ut som en skräckfilm här hemma. :p

soundtrack
2015-06-28 09:15
#125

Jahopp, efter 10 månaders amning har jag åkt på min allra första mjölkstockning! Tjollahopp tjollahej liksom… Ganska lindrig dock verkar det som, så hoppas jag kan lösa upp den rätt snabbt. Kruxet är ju bara att jag inte gärna vill amma mer än vad jag gör, vill inte öka produktionen :/

Annons:
[TanatosNyx]
2015-06-28 13:23
#126

sambon nappade på en ölandstur ^^ vi ska bara få ordning på bilen, är nåt mysko med växellådan :S luktar skunk när bilen blir varm.

Lilolizeit
2015-06-28 16:20
#127

Jag har fått en fri - bajsare.! Han har slutat både kissa å bajsa i blöjan, så fort den kommer av sker något av det och han ser så fantastiskt nöjd ut :) Han har börjat lyfta upp rumpan nu också när man håller på med blöjan å han ligger på rygg, ser ut som ett helt träningspass som han håller på. Vecka 32+1 idag å har snart kommit ikapp sin startvikt. Har gått upp från 1575 till 1746 på 3 dagar. Stora killen snart ;)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-06-28 16:42
#128

härligt att det går så bra för er! Stora killen ju! vilken fin viktuppgång!

Theres
2015-06-28 18:19
#129

Yeay :D Jag flyttar hit för sommaren den 6:e juli tror jag :) Ska åka hem idag igen. Men tar ju bara en timme hit så kan i stort sett komma när som iallafall :) Ska jobba lite också, men bara korta pass f.o.m den 18:e juli :) Min jobbarkompis hade tydligen åkt på hjärtmuskelinflammation och var sjukskriven till augusti :O

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-06-29 10:45
#130

#124 Ja, han börjar absolut i den änden och chillar lite med resten :)

Så himla coolt när de börjar prata, man VET ju liksom att dessa små personer ska prata normalt en dag men ändå så blir man så paff och impad när de börjar, haha. 

Katter är intressanta här med, speciellt mormors katt. När vi kommer dit sätter Wille igång sitt Mjauande och letar efter katten. Inte så poppis hos kissen dock.

Aj då, makaber liten pojk :P

[TanatosNyx]
2015-06-29 12:41
#131

Vi har haft en perfekt natt alla 3! Lilleman håller på att sluta med nattmålen, i natt ville han bara snutta för att somna om en par tre gånger. Kl 10 fick vi väcka honom. ❤️ Så länge han får samsova på mammas tuttar så är han nöjd, tur man har stora hänglökar som funkar som kudde 😂

soundtrack
2015-06-29 14:25
#132

#131 Tänk om min snuttifia kunde nöja sig med det… #tröttpåattvaranapp

Annons:
[TanatosNyx]
2015-06-29 17:20
#133

#132 Förstår dig! Blev ju helt knäckt bara de där veckorna Alvin var hungrig och betedde sig sådär, huga 😴

[WickedAlly]
2015-06-29 20:58
#134

#132 Det tar verkligen på krafterna ja :/
Wille hade en jättebra period runt fyra månaders ålder då han bara vaknade typ två gånger per natt, sen sket det sig igen. Gör nästa så så vet jag inte vad jag gör :(

soundtrack
2015-06-29 21:51
#135

Känner likadant, jag kommer inte palla med detta en gång till :/ Just nu håller jag på att förbereda mig mentalt för att avsluta amningen snart. Det känns verkligen skitjobbigt att neka henne nått som hon uppenbarligen behöver, men jag kan inte sova såhär dåligt när jag börjar jobba. Hoppas ju fortfarande att hon ska välja att sluta själv, men det börjar kännas lite tröstlöst.

fridaas
2015-06-29 23:56
#136

Om två timmar är det ett år sen vattnet gick.. Och 8.48 föddes Noel. Och allt jag känner är sorg och vrede just nu.. Är så trött på att bli överkörd hela tiden. På förlossningen blev jag överkörd av barnmorskorna, på BB av personalen där, Magnus och hans förbannade mamma. Och sen nu i helgen, han och barnen åkte ner till hans föräldrar för att jag skulle jobba hela helgen, bad dem innan att inte fira hans födelsedag när jag inte är med, det är trots allt hans första kalas och då vill jag också vara med. I lördags fick jag ett sms och mms om att de firade hans födelsedag.. Och nu har de fått för sig att de inte kommer hem förrän på onsdag :(

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Theres
2015-06-30 02:16
#137

Men herregud. Kan man göra så? Vad respektlöst :(

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-06-30 05:39
#138

#136 Alltså vad i hela jäkla friden!!

em.nord
2015-06-30 08:39
#139

#136 men fan stackars dig :'(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
soundtrack
2015-06-30 09:19
#140

Men vad i helvete!? Hur kan man ens göra så! Om det är några som ska vara med och fira så är det ju föräldrarna! Jag hade blivit fly förbannad och troligen aldrig kunnat förlåta David om han gjorde så. Stor kram till dig!

Sarah
2015-06-30 10:53
#141

:( låter som att det är dags att du står upp för dig själv bättre. Vissa kör över folk så länge de har möjligheten :(

Intehärutandär
2015-06-30 11:09
#142

#136 Vad ruttet gjort! Det var ju Du som krystade ut barnet för 1 år sedan, skulle någon vara med och fira så är det självklart Du !

[WickedAlly]
2015-06-30 11:48
#143

Nej, usch vad rötet gjort :(
Stor kram! Hoppas det löser sig och att din sambo inser att han är en skitstövel just nu.

[TanatosNyx]
2015-06-30 11:54
#144

Men va sjuttsingen vad respektlöst! Läs lusen av dem!

Theres
2015-06-30 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Eftersom att vi ska ha dopet utomhus så fick jag fixa texterna själv då prästen antagligen inte orkar släpa med sig 20 psalmböcker ^^ Valde dessa två :)

golf.ifokus.se

fridaas
2015-06-30 18:59
#146

Och nu bestämde han att de inte kommer förrän imorgon. Just nu skiter jag i vilket, dagen är ändå förstörd. Det brast totalt innan idag när jag pratade med honom, hans mamma stod bakom och hörde nog allt, för det kom ett så farligt är det väl inte, ni kan ju fira en annan dag. Skrek till honom att det är en viktig dag för mig, det är min kropp som är förstörd inte hans, det är jag som har gått och mått illa i 9mån, haft foglossningar, fått ont i ryggen, krystat ut två barn och inte fan har någon tackat mig för det. Fick ett "jag visste inte att det var så viktigt för dig och allting jag (han) gör är bara fel och ingenting duger". Och så gick han nog och blev tröstade av sin lilla mamma. Så fort det är något så ska han prata med sin mamma, men pratar jag av mig med min mamma eller någon kompis så blir det ett hiskeligt liv, den enda som det har varit okej att jag har pratat med är bvcpsykologen..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Lilolizeit
2015-06-30 23:57
#147

#146 usch va ledsen å arg jag blir. De kan väl vilken människa som helst räkna ut att det inte är en dag man vill vara utan. Tycker det är otroligt okänsligt att göra så mot dig, å fegt! Hoppas han skärper till sig!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-07-01 13:16
#148

I morse vände sig Alvin från rygg till mage! 👍

Theres
2015-07-01 13:29
#149

Elly vägrade sova på rygg inatt. Vänder tillbaka henne flera gånger men hon bara snurrade runt och la huvuden med ansiktet ner :/ Tillslut la jag henne i min säng så jag kunde hålla koll. Hon sov med huvudet ner iallafall, och så passade hon på att vakna både vid 5 och 8. Så hon fick frukost två gånger innan hon brukar vakna ^^]

golf.ifokus.se

JeFo
2015-07-01 18:05
#150

Duktigt Alvin! Nu får mamma passa 😛 Våran envisades också med att vilja ligga på mage. Och hon sover så än…. Tycks vara bäst. Förstår att du passar, gjorde jag också. Fått klart mitt schema till hösten 😀 Såå skönt. Kommer jobba tre dagar i veckan å varannan helg. Känns riktigt bra! Blir runt 81-82%. Får ut ha ska bra ändå tyckte jag. Håller på för fullt hemma…. Med bara motgångar! 😛 Poolvärmepumpen var på plats 1h innan den läckte, den inoljade trallen blev fläckig se den ska maken göra om och paviljongen vi byggde ihop idag saknade delar, 4 av 8 stolar fick vi byta. Ett under att man inte är tokigare! 😁

[WickedAlly]
2015-07-01 21:41
#151

#150 Är det inte typiskt? Krånglar en sak så ska allt balla ur.. 

***
Har grubblat på en sak ett par dagar nu och passar på att fråga er:
Wille har hittills suttit fint i sin vagn, nöjd med att åka bakåt så jag har inte behövt grubbla på om jag ska vända honom. Men nu har han börjat kika över kanten och han verkar tycka att det blir allt tråkigare att åka vagn. 
Han är 14½ månad ungefär, det kan väl inte vara för tidigt att vända då? Eller borde jag vänta en stund? Hur har ni andra gjort?

JeFo
2015-07-01 21:47
#152

Holly har vänt sig precis som Wille. Så vi kör att hon åker framåt sedan maj. Behöver jag säga vart hon tittar nu!? 😛 Mmm… Bakåt! Men hon sköter sig största delen av tiden. Tror inte det är någon fara.

[WickedAlly]
2015-07-01 22:02
#153

#152 Då testar jag att vända nästa gång vi är ute och går :) 
Hahah :P

Annons:
JeFo
2015-07-01 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Vi har ju en supernyfiken tjej just nu. Hon ser så stor ut när hon sitter i vagn och nöjd. Hon vill inte sitta fast utan vill åka framåt så hon verkligen sitter med "stången" mellan bena. Hon har blivit så med och fattar så mycket. Kommer nå nytt varje dag typ 😀

JeFo
2015-07-01 22:32
#155

Jag har mörkbruna ögon med grönt i och håret är såååå mörkt! Tur jag var den som födde henne för hade nog aldrig trott hon varit min annars 😛 Blir bara ljusare och ljusare i håret och ögonen kunde inte vara blåare!

[WickedAlly]
2015-07-01 22:51
#156

Det är verkligen spännande det där, har också en blåögd lintott här hemma. Men både jag och Rasmus är ljusbruna i håret och har gröna ögon. 
De enda i hela släkten som har blå ögon är Willes moster och mormor. Nyansen är exakt som mormors, hon är ju aningens stolt :)

[Thiah]
2015-07-02 06:38
#157

Joel har två vagnar så han åker både framåt och bakåt. Har inte märkt någon skillnad. Vill han inte sitta i vagnen kvittar det hur han åker.

ChristineL
2015-07-02 12:22
#158

Sitter här med mina två barn jag skulle ha och sörjer att jag aldrig mer kommer vara med om en förlossning. Vad knäpp man är. Jag har aldrig haft i tankarna att ha mer än två barn, och jag är så glad att jag över huvud taget kunde få ett. Tristan blir en månad redan på lördag. Graviditeten var jobbig och förlossningen var jobbig. Med Nova var allt toppen och jag kommer aldrig mer uppleva det.

[WickedAlly]
2015-07-02 12:36
#159

#157 Nä, har de bestämt sig så :P 

#158 Förstår hur du känner dig tänkte jag skriva men det gör jag inte riktigt. Fast längtan förstår jag. Jag sitter här höggravid med tvåan och längtar efter en tredje gång? Så ologiskt så det finns inte.

ChristineL
2015-07-02 12:59
#160

#159 - Ja, det är helt ologiskt! Sitter och är avis på dom som planerar bebisar och kan säga när dom har ÄL och BIM, det har jag aldrig kunnat göra.

Annons:
JeFo
2015-07-02 13:45
#161

Vi har sagt tre hela tiden. Nr 3 var ju hemsk att vänta. Men jag tänkte hela tiden att det var sista… Nu sitter även jag och vet inte om det ska vara så. Jag kan inte sätta ord på det men jag känner att en nr 4 inte alls skulle vara fel. Känns som att det finns någon som vill komma hit 😁😛 Men jag är rädd! Rädd att något skulle gå fel, att graviditeten åter skulle vara hemsk… Men jag vill ha en förlossning till och en liten bebis. Jag hoppas att det ska avta när syster får sin i oktober.

Velinga1984
2015-07-02 16:31
#162

Jag tror jag drömmer! Huset var perfekt, 10 rum totalt på ca 250 kvm. Maskinhall och garage samt gigantisk trädgård. Och allt för 4500kr i månaden inklusive allt. Nästan för bra för att vara sant :D Husägaren erbjöd oss huset så billigt för att han anser att min sambo är pålitlig och kan fixa till saker om det behövs. Dvs billig hyra mot att vi fixar det mesta själva. Ååh jag vill bara skriva kontrakt och skrika ut min glädje :D

[Thiah]
2015-07-02 17:39
#163

#162 wow!!!

em.nord
2015-07-02 17:40
#164

Vill…ha….poooool!!!! 😥

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
2015-07-02 17:47
#165

#163 Det är t om nästan för sant när jag dessutom kan lägga till första månaden gratis :O Utav den anledningen "Det är dumt att huset står tomt 1 månad när ni ändå ska ha det" . Helt perfekt! Längtar efter att få visa upp en del av det i höst :P

Väck mig inte ur drömmen TACK :D

[Thiah]
2015-07-02 17:49
#166

#165 jag ska absolut inte störa i sömnen!!

PogoPedagog
2015-07-02 19:26
#167

Grattis Velinga! Du kommer aldrig mer ha tråkigt;) Jag bor oxå stort, det är sjuuuukt mkt jobb men helt klart värt det när man sitter i sin träödgård med ungarna en kväll o käkar glass

Annons:
Lilolizeit
2015-07-02 20:02
#168

Här har vi haft ett litet steg tillbaka då andningshjälp, lågflödes grimma m syrgas, behövs igen, dock väldigt lågt. Han är lite snorig å täppt å de kan vara de som är boven i dramat, men man vet inte säkert. Han har börjat amma, å är riktigt duktig, dom är förvånade här då han är så liten än å redan ammar så bra. Nu får han i sig så mycket från amningen att vi måste göra större avdrag på sondmatningen då han går upp för snabbt i vikt. Han ligger på strax över 1900g nu å har på två veckor växt 3cm, så nu är han hela 42cm lång..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Intehärutandär
2015-07-02 21:23
#169

#158 Jag kan relatera litet. Var rädd denna gång, för jag visste hur eländig min första gravidtet och hade denna gång min ålder emot mig plus ännu mer ledvärk. Försökte tänka att man hört att annan pappa till barnet kan förändra graviditeten. Så vart inte fallet, men jag härdade ut då jag visste att nu skulle jag få min flicka äntligen o kolla upp sterilisering efter. Då hon dog förstod jag att valet stod mellan en till helvetes-graviditet o kanske en till förlust. Står mellan hopp o förtvivlan nu. Man ska orka chansa med sin fysiska o psykiska kropp.

fridaas
2015-07-02 21:56
#170

#158 förstår verkligen hur du känner! Känner samma, här blir det garanterar inga fler barn (sambon sterilisera sig) och på ett sätt är jag glad för det, för jag sätter inte min fot i ett förlossningsrum en gång tilloch inte orkar jag med en graviditet till varken psykiskt eller fysiskt. Men det känns så sorgligt att aldrig ha en liten till eller känna hur de sparkar där inne..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[TanatosNyx]
2015-07-02 22:14
#171

Här är en till som sörjer att det nog aldrig blir ett syskon till Alvin. Plötsligt känner jag att jag vill ha en stor familj. Men inte en chans… Är emellanåt riktigt deppig över det.

#168 Ush då, stackars liten. Snuva så tidigt är megakämpigt för dem. Men toppen att amningen går så bra! Men kan de gå upp för fort? 🤦‍♂️brukar ju jämt vara tvärt om med preemisar haha, de tappar eller stampar på samma siffror. Hur gammal är han nu?

Lilolizeit
2015-07-02 22:31
#172

#171 ja han har det väldigt kämpigt med snuvan nu, men de blir bättre å bättre iaf.. Haha ja tydligen, två läkare har sagt till mig nu att han måste få i sig lite mindre.. Han är två veckor i morgon, fredag. Nu senaste dagarna så går han upp drygt 50gram per dygn.. Den 25 vägde han 1575 å i morse vägde han som sagt drygt 1900. Börjar bli en liten knubbis. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Theres
2015-07-02 23:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Idag har Elly badat i pool för första gången :) Det var kul sa hon. Undrar om hon tycker samma om havet ^^

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-07-02 23:43
#174

#172 Alvin hade några såna dagar med ganska precis 50-60 per dag, och blev ivrigt påhejjad av neo. Dock var han ju någon vecka äldre. Men alltså tittar man hjur det ser ut i magen så växer dom ju massor dessa sista veckor! Nåja neo kan sin sak, bara jag som inte fattar 😛 det tar ju på krafterna att växa också, kanske det spelar in.

Nu på senaste har han bytt kurva på bvc, efter att ha gått upp 800g på två veckor. Han börjar likna en michelingubbe 🤐

Annons:
Lilolizeit
2015-07-03 10:11
#175

#174 jag fattar inte heller. Men som sagt dom vet väl va dom gör, så jag får bara överlåta de här till dom :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

ChristineL
2015-07-03 13:57
#176

Skönt att jag inte är ensam om de här känslorna!

Och värmen är bara underbar eller..? Här var det 22 grader i skuggan kl.8 imorse, too much för min del, men iväg på avslutningen på uteöppnis gick vi ändå. Igår var det också fruktansvärt, Nova åt nästan ingenting på hela dagen och Tristan sov mest, vaknade bara för att äta och somnade sen om på en gång. Verkar bli en liknande dag idag. Men bara man får i sig vätska.

[WickedAlly]
2015-07-03 14:44
#177

Tänk om Wille bara kunde sova, just nu hade det vart så himla skönt för jag tuppar snart av. Jag avskyr värmen, har alltid gjort det och det är ju inte bättre nu direkt. 

Wille äter bara frukt, och korv i bröd men bara om han får senap (?!) på. Knasunge. Men bättre det än ingenting.

[WickedAlly]
2015-07-05 16:43
#178

I natt har Wille sovit borta för allra första gången. Det gick långt över förväntan faktiskt, för mamman då alltså. Visste att det skulle gå bra för sonen, haha. Jag och gubben var ute med båten hela kvällen, var inte hemma förrän halv ett i natt (!!). Så länge har vi nog inte vart vakna sedan Wille föddes. Sedan tittade vi på en film (nåja, första kvarten) i sängen och i morse fick vi sova ut. 

Anledning till denna övernattning är vår stundande förlossning, vill veta att det funkar bra innan det blir ett Måste liksom. Men sonen hade det kanon, de hade badat och myst massor. Sovit i tolv timmar bredvid mormor hade han gjort också. När jag hämtade honom i förmiddags sprang han naken genom vattenspridaren i mormors trädgård, han blev glad när jag kom som tur var, haha, men jag var bara intressant en kort stund. Men det är ju väldigt gott betyg, och skönt att se :)

Och igår när jag lämnade honom och vinkade hej då brydde han sig knappt, bara vinkade lite slött medan han tittade åt ett annat håll 😃

Älskar att vår lilla kille är så trygg med sin mormor (och farfar också). Känns bra ifall något skulle hända oss.

em.nord
2015-07-05 17:26
#179

#178 va skönt för er! & att det fungerar så bra :) Elliot är jättetrygg med mormor och morbror. Hon har fått ha honom lite när vi jobbat. Inga nätter än men får snart bli ett måste som du säger med förlossning osv. Men nog mest jobbigt för mig 0:) Elliot har börjat vakna vid 4 :( går att få honom att somna men det tar tid…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Thiah]
2015-07-05 18:47
#180

Vad bra Ally! Här har vi haft mormor och morfar på besök i 5 dagar. Joel och jag har båda väldigt ledsamt nu när det blev tomt. Joel når nu spisen. Han har 3 brännmärken på insidan av fingrarna som bevisar detta :( :(

Theres
2015-07-05 21:38
#181

Elly har sovit hemma hos mamma och pappa 2-3 gånger redan :) Funkar fint. Igårkväll lämnade jag henne med mamma och pappa i Köpingsvik för skulle åka hem på 30årsfest. Timmy kom visserligen på kvällen och var med henne tills han åkte till jobbet i morse. Det var första natten som jag har varit ifrån henne fast Timmy har varit där. Det kändes mer konstigt än att mamma och pappa har henne själva ^^

golf.ifokus.se

Annons:
[TanatosNyx]
2015-07-05 22:34
#182

Jag har haft min syster på besök i helgen. Alvin låg och sov i babysittern, så vaknade han och började knöla mitt i maten, så jag gick till honom och skulle fjanta mig lite "typiskt jag får aldrig äta i fred, somna om bråkunge", så jag stryker med handen försiktigt över ansiktet på honom och säger "sov!" och han somnade om 😂 syrran stirrade på mig/honom i flera minuter med en obetalbar min hehehe. Nu tror hon att vi har guds lamm här hemma 😂

[WickedAlly]
2015-07-05 23:13
#183

#179 Absolut jobbigast för mamma och pappa det här är jag övertygad om. Wille var som sagt oberörd, och idag har han vart en solstråle hela dagen :)

#180 Kändes otroligt bra ja, nu kan jag släppa på den där tanken att sonen typ dör om inte jag är där, haha. Är en så fånig och ologisk tankegång men den har liksom hängt med sedan start. 

Förstår att det är tomt utan dem där! 

Men åh, långa killen :o Wille når inte upp på långa vägar, han har precis blivit lång nog för att sno saker från köksbordet, haha. 

#181 Vad skönt att det funkar fint :)
Jag är så otroligt hönsig av mig, Wille är snart 15 månader och jag frågade nog mamma tio gånger igår innan jag stack om det inte var lite för tidigt. Hittade alla möjliga ursäkter för att dröja mig kvar lite längre. Mamma såg nästan irriterad ut till slut och då drog jag, haha. 

#182 Haha, kan nästan se hennes min framför mig. Sjukt kul att det funkade just då :D

[Thiah]
2015-07-06 04:05
#184

#183 Joel når långt, uppenbarligen. Smärtsam påminnelse för hans föräldrar. Som tur är var det "bara" lite brända fingrar. Fanns kokhet olja i pannan … Joel har två dagar vaknat innan 5. Inatt sov han 21-04.40 och hade en liten vakenstund under natten…..

Lilolizeit
2015-07-06 13:09
#185

Va läskigt att lämna sin lilla. Här på neo så är det "bara" att säga till att man åker iväg en stund eller behöver hem en sväng så sköter dom allt under tiden. Även om vi behöver åka å köpa saker eller göra i ordning barnrummet säger dom. Känns jätte konstigt att låta honom ligga kvar på rummet när man går någon stans. Men försöker iaf när det är sol att kom ut en sväng å ta en glass eller liknande. Tror man kan bli knäpp annars.. Längtar tills han kan följa md ut.. Idag har vi passerat 2kg sträcket. :) å ska snart på HLR kurs

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
2015-07-06 13:21
#186

#184 Minst sagt tur i oturen då.
Jag ska köpa ett sånt där skydd man har framför ögonaböj, för vips en dag så når Wille också. På spisen här i parhuset finns det ett smart galler framför ugnsluckan som inte blir varmt, men i huset finns det inget sådant. Måste se om det går att köpa fortfarande. Eller typ sätta kompostgaller framför hela jäkla skiten :P

Usch då. Något som spökar för honom? 
Wille sov 22.15-09.20 i natt, han har börjat sova nästan 12 timmar varenda natt nu. Ingen är gladare än jag, haha. 
Nu ligger han och snarkar igen. Vi har börjat packa flyttkartonger lite smått och sen är ju vädret skittrist, och det tar på den lille herrns krafter. 

#185 Förstår verkligen att det känns märkligt. Men jag tror att ni gör alldeles rätt i att komma ut en sväng ibland, är nog viktigt för att inte bli helt knäpp. Jag hann nästan bli tokig efter två dagar på BB så.. 

Är HLR-kursen något alla på neo får? :)
Har nämligen funderat på att det borde ingå i bvc-vården för alla. Här kan man gå en kurs genom dem visserligen men det kostade nästan 1000 kronor, absolut värt det tycker jag ju egentligen men det är ju inte alltid man bara kan hosta upp det..

[TanatosNyx]
2015-07-06 13:32
#187

#185 Va skönt! Vi kunde lämna Alvin på nåder för att handla mat åt oss typ..

#186 Nej, vi fick ingen HLR-utbildning.

[WickedAlly]
2015-07-06 13:36
#188

#187 Vad dumt, hade ju vart en bra trygghet för föräldrarna.

Annons:
Lilolizeit
2015-07-06 13:39
#189

#186 ja den ingår här, dom vill att alla ska ha gått den innan man får komma hem. :) mer ett måste verkar de som. De e lite tidigt för oss att gå den sa dom, men vi kunde få gå två gånger istället.. #187 här kommer dom ibland till å med å säger till en när de fint väder att vi borde passa på att gå ut. Å har dom lugnt på natten så erbjuder dom att ta ett mat-pass åt en så man kan få lite mer sammanhängande sömn. Dom är fantastiska. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
2015-07-06 13:41
#190

#189 Vilket underbart ställe ni hamnat på :)

[TanatosNyx]
2015-07-06 14:08
#191

#189 Nattetid tog dom gärna Alvin också, dock la dom fram det som att det var pga att jag hade haft en sån helvetestid på sjukhuset att jag behövde få vila ut. Annars skulle vi ha honom så mycket som det bara gick för att knyta an till varandra.

Lilolizeit
2015-07-06 14:40
#192

#190 jag kan bara hålla med. Vi har det väldigt bra här :) #191 jo de e klart att man ska ha dom så mycket som möjligt, men de kan ju verkligen gör skillnad om man får 5 timmars sömn istället för 2. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
2015-07-06 14:50
#193

absolut! hade jag inte fått hjälp så jag fick sova i början hade jag nog slutat på psyk eller liknande!

Velinga1984
2015-07-06 14:55
#194

#186 Vi fick heller ingen HLR på neontalen. Känns tryggt och skönt att iaf få det via jobbet! #187 Vi fick också lämna bebis hos personalen om vi ville. Men efter att kämpat för att få honom in i mitt rum så fanns det inte chans att lämna honom. Rädslan att han åkte tillbaka in på deras övervakningsrum var för stor. Så jag duschade när sambon kom på besök.

Lilolizeit
2015-07-06 15:19
#195

#193 jo jag förstår va du menar ;) #194 här är neonatalen uppdelad på två avdelningar, på den första vi var fanns också övervakningsrum/ akutrum, salar där barnen låg, men man kunde även ha dom i rummen. men den vi är på nu är bara tillväxt, så här har dom övervak från deras expedition, men barnen är hos föräldrarna dygnet runt, i rummet alltså. Haft lite stressigt här för att dom berättade i torsdags att det var ett barn som legat i samma sal, som fått esbl så alla barnen har testats i torsdags å idag fick vi svaret att prover kom tillbaka negativt. Vilken lättnad!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[WickedAlly]
2015-07-06 15:23
#196

Hm, trist som sagt att det inte är standard.

***
Alltså, i natt sov Wille 11 timmar. Sen började han gäspa en och en halv timme efter vi gått upp, höll honom vaken en timme extra men sedan däckade han. Och nu har han sovit i två och en halv timme :S
Illa när mamman börjar bli uttråkad, haha. Får nog väcka honom, han kommer ju inte sova någonting i natt.

Velinga1984
2015-07-06 15:44
#197

#194 När jag väl fick sonen till mitt rum från övervakningsrummet brevid sköterskorna kontor så var han elektronisk övervakad via någon grej på fötterna till dagen innan vi fick åka hem.

[Thiah]
2015-07-06 16:05
#198

#196 var nog allt med mormorömorfar och allt runt det som spökade. Han har även blivit rejält bortskämd och skriker länge vid lunchen… På fredag åker vi till Grekland. Koppel kanske.kommer behövas ;)

Lilolizeit
2015-07-06 17:13
#199

#197 aha jag förstår. Min son har också den där på foten som mäter syreupptagning å puls. Men skenar den så kommer bara personalen in på rummet å kollar att de e okej eller för något åt det, sen lämnar dom oss ifred igen :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

JeFo
2015-07-06 17:21
#200

Åh vad spännande med Grekland Thiah! Är så orolig att inte Holly ska greja och vara lugn på planet. Hoppas ni får det kanon 😃 Skönt att du äntligen får sova Ally, antar att du behöver det! Min syster som är gravid håller på å går under av värmen. Idag har vi regn här, öser ner. Ska hålla på hela veckan å det gör mig inget alls. Har mens å då är värme inte skoj! Skrev ett långt inlägg igår men det försvann. Har saftat och syltat efter att vi plockat jordgubbar. Holly är jordgubbstokig 😛😀 Stället man plockar på ligger i skogen med massa lösläppta djur. Himla mysigt ställe!

[WickedAlly]
2015-07-06 17:29
#201

Vad härligt med Grekland Thiah, låter superskönt med ett sådant avbrott (minus värmen, haha)

JeFo: Ja, att sova är verkligen behövligt nu. Nu är det snart fyra månader sedan han började sova hela nätter och jag märker ju stor skillnad på mitt humör och i förlängningen massa annat. Mitt och Rasmus förhållande t ex :)

Nä, fy fasen. Värmen är hemsk, fast i natt spöregnade det och idag är det grått. Gör mig absolut ingenting! Började nästan gråta av lycka när regnet kom igår kväll, hade sovrumsfönstret öppet så jag och Rasmus bara låg där och lyssnade på smattret. Väldigt mysigt :)

När är det ni ska åka utomlands JeFo? Ni får ta med mycket att muta Holly med :P

Har också en jordgubbstok här, och smultron är väldigt gott också. Just nu har vi inga egna i trädgården men mormor har mängder så vi brukar hänga där och äta bär. Wille sätter sig på huk framför smultronen och plockar de allra största, förnuftig kille det där ;)

JeFo
2015-07-06 20:29
#202

Vi har smultron på tomten och det vet Holly om 😛 Har en jordgubbsampell och den är också poppis. Ganska trevligt och kunna plocka i trädgården. Vill ha en hallonhäck 😊 Vi brukar sticka iväg i slutet av september varje år. Man har liksom hunnit sakna värmen då och det är såå skönt att komma offren jobbet då också. Så vi kör september detta år också… Sen blir set nationella prov i skolan och äldsta behöver vara hemma. Känner också att regnet är ett skönt break. Älskar solen men behövde lite regn. Hoppas det inte håller i sig bara!

Annons:
[WickedAlly]
2015-07-06 22:21
#203

Ja, en hallonhäck låter fint. Längtar tills vi kan börja planera i nya trädgården :)  

Låter vettigt, hade gärna också stuckit iväg då. Fast nu är det så mycket med huset och ny bil så det får allt vänta om vi inte ska bli ruinerade på kuppen.

Nationella! Tänk att hon blivit så stor, vi har ju hängt här inne i typ två år nu :o

[TanatosNyx]
2015-07-07 00:39
#204

Alltså i natten som var hade nån av oss (förmodligen jag) ett riktigt gyllene moment.. När jag vaknade i morse hittade jag Alvin inlindad i en plastad frotté, med plastsidan mot huden på honom… Gissa vem som badade i svett! Stackars barn! Den låg inte över som en filt heller, utan han var insnurrad som en jädra vårrulle, och inte ett pip sa han.. Två tefat låg och kollade på mig när jag vaknade.. 😞

Allt jag vet var att jag nån gång i natt kände på honom och han var kall (sov i bara blöjan) så jag la på honom hans filt, och den filten låg också där i nestet.. men vart kommer frottén ifrån!? Han låg inte ens på någon frotté medan vi ammade under natten så den har ju inte åkt med av misstag heller (och som sagt han var inlindad i den)…

Va sjutton har vi för tomte (på loftet) här hemma? Nu åker all plastad frotté ut ur sovrummet!

[WickedAlly]
2015-07-07 08:58
#205

#204 Ursäkta men jag kan inte låta bli att fnissa lite, det är komiskt vad mycket en hjärna med lätt sömnbrist kan hitta på :P

***
Och för att prata om något helt annat, halkade in på Geggamojas rea. Bra priser verkligen men så har de dubbelstorlekar 😡

Hittade en allvädersjacka som är nedsatt från 899 till 450, men det här med storleken.. Wille har halvt om halvt vuxit i storlek 80, det är fortfarande lite stort. Men så finns det 74/80 och 86/92.. Han lär ju bada i den större och den mindre kanske det inte finns plats för flera lager under.. 
Så, nu ska jag sluta med mitt meningslösa dillande. Blir bara så grinig.

[Thiah]
2015-07-07 11:16
#206

Joel är mellan 80-86 så kläder är bökigt. Vi har köpt ny vagn idag. En Basson scoop som ska fungera som relevant + en lätt vardagsvagn. Haft en koelster simba + nån sorts brio förut. Känns skönt med enbart en vagn( och en ny ;))

[WickedAlly]
2015-07-07 12:22
#207

#206 Visst är det? Jättesvårt att handla när de är mitt mellan så där :(

Åh, vad kul :)
Vår syskonvagn är en Basson, känns riktigt bra trots priset. Googlade Scoop nu och den ser jättefin ut, vi är också ute efter en enklare vagn till Wille så du får gärna utvärdera den när ni använt den ett tag.

[Thiah]
2015-07-07 12:34
#208

Jag ska berätta efter resan. Ville inte lägga mer än max 2000kr för en vagn som ska flyga flertalet gånger och användas max 1 år till. Dessutom kommer vi cykla/åka pulka till dagis beroende av vädret så på vardagarna används den knappt alls.

[WickedAlly]
2015-07-07 12:59
#209

Nä, vi vill inte heller det då vår också mest kommer stå. Känns trist att ha lagt massa pengar då.

Annons:
[WickedAlly]
2015-07-07 13:06
#210

Åh, nu fick vi inbjudan till svägerskans bröllop. Och inte har vi anat någonting heller :o Eller ja, vi vet ju att de är förlovade, haha. Men det betyder ju inte alltid vigsel inom ett år.
Aah, så kul ju :D 
Fem dagar efter vår bröllopsdag dessutom.

JeFo
2015-07-07 23:58
#211

😃❤️

JeFo
2015-07-08 00:01
#212

Fungerar filmen? Gammelmormor, kusin och moster satt med Holly och hennes favoritbok. Hon dansar till alla ljud och kan sitta hur länge som helst 😛

Theres
2015-07-08 00:18
#213

Idag har vi varit på 6månaderskontrollen. Hon vägde 6375 gram och var 64 lång :)

golf.ifokus.se

Theres
2015-07-08 00:20
#214

Filmen funkar :) Så söt och glad liten flicka du har :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-07-08 08:14
#215

Så fin hon är Jefo :)

[Thiah]
2015-07-08 08:30
#216

Jag har börjat packa inför resan. Känns som om jag ska minnas miljoner saker men ändå vill vi bara ha en enda väska. Jag har aldrig i mitt liv haft så få plagg med mig(och kommer kanske för första gången använda alla kläder jag tagit med…) Mest orolig är jag för själva flyget ner. Har skaffat några nya bilar och lite majskolvar. Har även hans drickmugg med och där kan vi ge ersättning (skaffat det enbart för resan) och vatten. Sen äter han ju allt vi äter så vi får se vad vi köper på flygplatsen åt honom. Flyget ner går 15.45 så han borde så småningom somna där…. Hem går planet 20.40 så då gissar jag att han sover hela vägen bara planet kommit iväg. Ett stort problem är dock att han börjat få kindtänder nere också. Så han är gnällig. Läste någonstans om att folk gett panadol redan innan flygresan. För säkerhets skull. Vet inte om vi också borde göra så. Jefo: Hon är supersöt :)

Annons:
JeFo
2015-07-08 09:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

Tack för alla snälla ord 😀 Tiden går fort… För fort! Min äldsta blir 9!!!! Vad hände liksom!? Snart börjar jag jobba, det känns tufft. Varit hemma så länge så jag är orolig för den biten. Håller tummarna för er Thiah! Vi tog sent flyg. Flyger ner typ 21 och hem 23 el vad det nu var. De andra fick offra sig. Hoppas nämligen vår tös ska sova hela vägen 😁 Hon kan nämligen inte vara stilla länge alls. Saker som låter roar en stund men då är frågan hur andra reagerar. Måste visa min äldsta! Hon som nu ska klara allt själv och verkligen blivit stor.

[Thiah]
2015-07-08 11:16
#218

#217 vi fick inte välja flyg alls. Å eftersom vi enbart kan åka i juli så var det inte många veckor att välja på. Men det löser sig :)

[TanatosNyx]
2015-07-08 13:00
#219

Har städat Alvins byrå och hämtat fram större kläder. Idag fick han på sig en body i storlek 62, satt perfekt. Stora killen! ❤️

Vi har haft såna besvär med att hitta strumpor åt honom, så igår åkte måttbandet och storlekstabellen fram.. Han har nästan en ettårings storlek på fötterna 😂 Han blir lik sin gammelmorfar tror jag.. han drar 47 i skostorlek 🤪

Igår slängde vi ut spjälsängen och hämtade upp extrasängen ur förrådet, så nu har vi en familjesäng på 245cm 🙂

JeFo
2015-07-08 13:07
#220

Det går nog bra Thiah! Allt blir ju nytt och spännande. Storfot tanatosnyx 😃

Lilolizeit
2015-07-08 14:03
#221

#219 haha ni är också storfotare. ;) tycker min lille pojk redan har stora fötter, men här är de hans far som har 47 i skor. ;)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Velinga1984
2015-07-08 14:42
#222

Vad jag längtar till vår flytt :D Vi har börjat röja lite smått eftersom vi ska bli fler i mars 2016 om knyttet stannar kvar. 3barns mamma det låter det när man levt med inställningen i 8 år att ha 1 barn. Det var helt lagom!

jackiejohn
2015-07-08 15:30
#223

Vi var tvungna att gå HLR på neonatalen innan vi fick åka hem, det var standard. Skönt att han växer och mår bra Lilolizeit! 😊 Här är vi förkylda, maken förra vecka och jag blev dålig i helgen när vi var ner till Tingsryd…Lilli är pigg än så länge men kan ju lugnt säga att hon inte tycker om att mamma är sjuk och knappt har någon röst, så ni kan ju tänka er att mamma låter förskräckligt konstigt! 😁 Mensen kom igår också så dunderförskyld och mensvärk, livet är på topp nu! Grattis velinga1984 va roligt! 😊

Annons:
[TanatosNyx]
2015-07-08 15:55
#224

😃

[WickedAlly]
2015-07-08 16:09
#225

Haha, här är en till med stora fötter. Wille har typ 9 månader i kläder och 18 månader i strumpor 😃 Och så har han så smala ben så fötterna ser extra stora ut, ser sjukt kul ut när han har tights.
Det är Rasmus fel, han drar också 47 i skor nämligen.

JeFo
2015-07-08 16:32
#226

Ja oj vilka fötter! Där tårna börjar skulle typ foten slutat, haha. 😛 Kul å se 😀 Kommer stå stadigt på jorden! Grattis vellinga84! Ibland ändrar sig livet fortare än man tror. Och tre barn är alldeles utmärkt fint det också. Jag är sugen på en 4a men det är mer ovanligt 😣 Tråkigt att jag känner så, är väl inte folks problem om jag ville ha flera!

Velinga1984
2015-07-08 17:42
#227

Tack alla. JeFo, beroende på kejsarsnittet som kommer så kanske även vi skaffar 4 barn. Får se vad läkarna säger :)

[WickedAlly]
2015-07-09 13:09
#228

Lekmer.se har bra rea på skor från Kavat nu om någon vill bunkra med höst-och vinterskor. Bland annat halva priset på vinterkängor, superfina men i fel storlek för vår del :)

***
Idag slöar vi och gör mest ingenting, Willeman sover i soffan och jag halvsover bredvid. Är skönt med dåligt väder, så slipper man pressen att hänga ute hela dagarna.

[TanatosNyx]
2015-07-11 01:31
#229

Idag har vi fått improvisera och skrubba ungen i ett handfat när vi var ute på språng och han sket ner sig totalt… 😛

Förresten på tal om något helt annat; vi är tillbaka på helamning sedan ett tag tillbaka. Jag kontaktade amningshjälpen och felet var amningsnappen som gjorde att brösten aldrig tömdes helt. Tydligen ett mkt vanligt problem med de napparna. Så det var orsaken till att min produktion hela tiden minskade, och att brösten svarade bättre på pumpen än på amning. Så nu kämpar vi utan den, och vilken skillnad! Han äter klart på typ 5 min i stället för 1 timme! Känner mig inte alls lika låst och uppgiven.

I natten som var sov han sin första hela natt utan att amma också. Kl 8 vaknade han av magplågor så det var till att masa sig ur sängen och bubba runt. Han åt dock inte förrän 9:40. Förstår nu i efterhand att det var den där nedrans skiten som nöp i magen. 😛

Är så stolt att jag med massa pepp och stöd räddade amningen. tack hörrni! 🌺 Det var bra nära att jag gav upp där ett tag. Har även fått lära mig att jag har något som kallas för "d-mer", (mår skit när mjölken rinner till), och min mjölk rinner till stup i kvarten.. Känns dock mycket lättare nu när jag vet varför jag mår som jag gör.

em.nord
2015-07-11 07:32
#230

Apropå sova. Elliot har börjat sova på nätterna och jag är i himlen! :D Inatt 19-07 vatten vid 4. Sen somna direkt. Bästa natten hittills ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[Thiah]
2015-07-11 14:45
#231

Jag ville bara säga hej. Kl.8 imorse var vi på stranden och då var vattnet mega läskigt. Lite bad i poolen har gått bra men mest har vi lekt på hotellrummet idag. Man måste ju vänja sig vid 30 grader och sol ;) Edit: försökte visa bilder med iFokus krånglar massor. Visar en annan dag.

[WickedAlly]
2015-07-11 20:18
#232

#229/230 Härligt tjejer att det går så bra framåt för er :) 

#231 Är inte alls avis, inte alls. Inte alls. 
Att hänga på rummet funkar ju också, det är ju för det mesta semesterlunken man är ute efter ändå :) 

***
Idag fick jag sovmorgon, sov till elva (!!). Helt galet, tror det är ett och ett halvt år sedan jag sov så länge. Rasmus tog med sig lilleman in i duschen och sedan ner för att käka morgongröten, han hade ätit nästan dubbelt så mycket som han brukar. Sen hade båda slocknat i soffan. Är skönt att se hur Rasmus blir mer och mer säker med Wille för var dag, hänger ju helt säkert ihop med att Wilmer nu pratar och gör sig förstådd mera. 

Men på tal om det, tror vi har hamnat i den där fasen då det är oerhört frustrerande för honom att vilja säga så mycket men inte kunna helt. Han viftar med armarna och skäller på oss när vi inte fattar direkt. Och så har han börjat ta tag i våra händer och föra dem till det han vill ha hjälp med/greja med. Efter han kom på det så har han lugnat sig lite med skällandet åtminstone. Så jag hoppas innerligt att talet strax lossnar ordentligt, tror det är på G för de senaste dagarna har han lagt till fem-sex ord i vokabulären, bland annat mormor :)

jackiejohn
2015-07-11 22:29
#233

Här lullar vi på med röda näsor och hosta.. Maken är frisk men sen blev ju han sjuk först också, jag dricker hostmedicin (Cocillana och mollipect) för min hemska hosta åkte ju inte bara på förkylning utan stämbandsinfektion också så ni kan tro maken vart glad när jag bara kunnat "skälla" med blicken ;) Nu sen 2 dagar tillbaka så har Lilli blivit förkyld hostar och snorar lite feber men sjukhuset är lugna (vi var där här om dagen) så vi rider ut stormen! 😁

[TanatosNyx]
2015-07-11 22:33
#234

Här är det också hostigt, snorigt och halsont. Jag har blivit en hejjare på att rensa bebisnäsa på snor iaf! 🤪

jackiejohn
2015-07-11 22:47
#235

234# Hur gör du? Tycker det är trixigt och det är inte populärt hos damen😖 Spolar med koksaltlösning med hjälp av en liten plastspruta vi fick av neo för att rensa näsan…

Velinga1984
2015-07-11 22:55
#236

Känslan av att se sambon vilja ha en stor divansoffa med orden "vi blir rätt stor familj så vi behöver stor soffa". Tur MIO hade relativt bra erbjudande, 13 tusen för en soffa till barnfamilj räcker ;) Vår minste pillar nämligen sönder vår soffa varje dag, så snart är den knappt ens en soffa.

[TanatosNyx]
2015-07-11 23:21
#237

#235 Jag gör så man absolut inte "ska" göra. Jag använder en hårnål och fiskar lite snabbt. Man får in snitsen fort, och får passa så bebisen inte kan rycka till och skada sig i näsan. Enklast på skötbordet tycker jag. Håller med ett löst grepp mellan tumme och pekfinger i en vinkel uppifrån, så om bebis kastar med huvudet så åker öglan bara ut. Föga populärt här också, men det går bättre och bättre. Han ryser ända ut i tårna och äcklas när man får ut eländet 😛

I början var jag superfeg och petade (nuddade knappt) i säkert en 10 minuter. Nu när jag fått in tekniken är det gjort på typ en sekund, han hinner inte fatta om jag inte missar 😉

Men som sagt, man ska ju inte stoppa saker i näsan på dem, men jag tycker så nedrans synd om dem när man spolar ner snusket i halsen/magen på dem 🤢

Rinnsnuva tar jag med en ihopsnurrad pappersbit och bara torkar ur näsborren.

Annons:
Theres
2015-07-12 00:21
#238

Vi har en nässug, men tycker det funkar lika bra att använda lillfingernageln eller en tops ^^ Beroende på konsistens. Ibland tar jag bara ett papper och "snyter henne". Sitter det långt ut så brukar det åka ut när man gör så och liksom drar med pappret uppifrån och ner. Ja som när man snyter sig typ.

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-07-12 05:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

Okej vi prövar igen då…

[Thiah]
2015-07-12 05:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#240

Å igen…

em.nord
2015-07-12 06:25
#241

Såg bilderna på facebook Thiah. Så himla härligt! :) Njut! Förstår att havet är lite läskigt. ***** Åh Ally man förstår ju honom :( vilken frustration! Vi håller tummarna här hemma att det släpper snart. Elliot säger inte ens mamma eller pappa än. 9 månader snart… **** Använder med nässug som Therese och näsdroppar. Han hatar det men effektivt! Inatt sov han oavbrutet mellan 19-06! Det har äntligen släppt. Han har gjort det helt själv. Så skönt för då borde allt vara ok på nätterna när bebis kommer.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
2015-07-12 08:54
#242

#236 Svägerskan har beställt sin stora u-soffa från Trademax, betalade 6000 för den ungefär. Vi ska också köpa ny så jag har avvaktat lite och sett hur hennes blivit efter ett tag, med tanke på det låga priset men den är jättefin trots barn i huset. Har väl inte hört sådär supergott om Trademax heller men de har inte haft något krångel alls :) 
Var tydligen 2 eller 3 dagars leverans på den bara också. 

Vi ska få komma bort och mäta i nya huset snart, så att vi också kan köpa. Ska bli så kul, just nu har vi en vanlig tvåsitssoffa, en kvarleva från mina studentlivsdagar. Visserligen fin, men pytteliten minst sagt. 

Är egentligen sugen på två Howardsoffor men gubben tycker de är fula och opraktiska, dumma honom :P

#239 Så himla härligt :) 

#241 Tack! Det gör jag med :) 
Man ser på honom hur irriterande han tycker det är, han vill ju verkligen men så blir det pannkaka av det hela, hehe. 
9 månader är ju inte mycket, vet inte när det är "normalt" att säga första orden men mycket tidigare än så är det nog inte skulle jag tro. 

Underbart med nattsömnen, och skönt att han fixat det själv så slipper du/ni känna er taskiga. Jag kände mig lite taskig den där natten då vi slutade amma men det gick ju över väldigt snabbt som tur är. Men kul var det inte.

Velinga1984
2015-07-12 09:49
#243

#242 Trademax är billiga, men jag har hört så mycket negativt om dom så vågar inte chansa om det blir fel. Vi har MIO i grannkommunen om det skulle bli fel. Vet inte vilka soffor det är men min sambo var lika envis han. Vi skulle inte ha varken divansoffa eller u-soffa men sen blev jag gravid. Han insåg att stor soffa behövs när man är 2 vuxna och 3 barn :)

[WickedAlly]
2015-07-12 10:10
#244

#243 Jo, samma här egentligen. Just det där med servicen är vad som får mig att tveka också. Fast svägerskan är nöjd. Så ja.. Får se vad det blir.
Här var det jag som fick ge mig angående u-soffa, tycker de är fina och sådär men skulle vilja ha något mer speciellt. Fast praktiskt är det ju, de rymmer ju verkligen många :)

Annons:
[TanatosNyx]
2015-07-12 12:13
#245

Aaaaj mjölkstockning på höger bröst! Alvin tvärratar bröstet trots ihärdiga försök med ninjamatning när han sover, men hepp… Det släpper inte med pumpen heller, har pumpat som en galning 😭

JeFo
2015-07-12 12:35
#246

Åh vad härligt Thiah! Ser kanon ut! 😭 Vi har en u-soffa. Rymmer många… Makens enda krav var att den skulle vara hög i rygg. Den innan fick man ligga i om man skulle se film. Mjölkstockning 😁😁 aj! Massera, massera… Och på med värme! Kul å få mäta lite Ally! Blir mer på riktigt när man får fixa med sånt.

[WickedAlly]
2015-07-12 12:46
#247

Ja visst blir det :) 
Nu är handpenningen betald men det känns ju liksom inte som att vi äger något än.

PogoPedagog
2015-07-12 13:05
#248

#245 Har du provat att lägga honom utmed höger sida så han ligger på samma håll som när du ammar på vänster bröst? Jag fick amma Bastian så periodvis när han ratade ena sidan annars.

[WickedAlly]
2015-07-12 13:10
#249

Förresten JeFo; Vad är det för storlek på er soffa? Tänkte på soffbordet, för ni har väl också ett fyrkantigt Hemnes?

[TanatosNyx]
2015-07-12 15:31
#250

#248 Det var så jag fick stockningen.. 🤪 blev tvärfel grepp och kaos igår. I natt kom stockningen som ett brev på posten..

ChristineL
2015-07-12 16:00
#251

Suck, gnäll! Tydligen är det svårt att ta lite ansvar över sina barn och kolla igenom väskan innan man lämnar över till farmor som ska ha 2-åringen hos sig över dagen. "Extra ombyte" innebär tydligen plyschbyxor när det är 25-grader varmt och hon åker iväg i klänning. Häromdagen fick hon inga bestick med sig på picknicken, och det var inte handätarmat med så att säga. Måste jag hålla koll på allt? Arrgh!

Annons:
jackiejohn
2015-07-12 16:03
#252

Ny kommer jag med min vankade vitkål…🙊 Den är suverän! Banka några råa vitkålsblad och lägg runt bröstet (inte på bröstvårtan) och ha i ca 2-3h det kyler och dämpar stockningen, sen tonårsduscha och massera 😊 Dessa tips fick jag på neonatalen när jag fik stockning på stockning nu pumpade jag enbart då visserligen men det ska inte ha betydelse. Och för mig hjälpte det jättebra, helt underbart! Sen är inte vetekudde och/eller fetvadd att förkasta heller har jag hört 😊

Theres
2015-07-12 16:04
#253

Om inte jag ber Timmy att packa till Elyon när vi ska nånstans så gör han inte det. Bara om han kör iväg med henne själv och jag inte är hemma. För då kan ju ju omöjligt göra det. Är jag hemma så tar han för givet att jag fixar det.

golf.ifokus.se

ChristineL
2015-07-12 16:13
#254

Idiotkarlar…

[TanatosNyx]
2015-07-12 16:20
#255

Har hört om vitkål så ska prova det bara jag lyckas handla hem det 😛

Fetvadd har jag två stora flak som jag fick på neo när mjölken rann till, sen har jag bröstvärmare också. 

Tror jag lyckades bli kvitt proppen nu, fick Alvin att ta bröstet och han slukade tomt. Det kändes typ "plopp" där stockningen satt, och nu känns det mjukt men är fortfarande skitömt. Fortsätter erbjuda det bröstet först tills vidare.

soundtrack
2015-07-12 17:07
#256

Jag åkte ju på min första stockning för några veckor sen. Det mesta släppte nog redan på natten när det uppstod (vaknade av värken och gav henne det bröstet direkt då). Resten kände jag hur det släppte när jag pumpade på dagen, men sen var jag öm i över ett dygn efter det. Jag fortsatte med värme och massage så att det inte skulle komma tillbaka bara.

[TanatosNyx]
2015-07-12 22:03
#257

det har blivit värre igen nu 😟 har däckat ihop i sängen nu.

em.nord
2015-07-13 09:50
#258

Usch ja de där stockningarna minns jag för väl. :( Mina gravid hormoner är i full gång igen. Började lipa av en artikel i Vi Föräldrar om ännu en bebis som dör i magen efter v40 och bristen på info om minskade fosterrörelser. Grät som en tok…. Skällde sedan ut Daniel stackarn för att han snorade och snöt sig hela tiden. :/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[WickedAlly]
2015-07-13 10:57
#259

Usch Tanatos, hoppas det släpper igen. 
Jag kom lindrigt undan, fick bara en omgång. Satt med en vikt fleecefilt under tröjan mitt i värmen, höll på att smälla av men det fungerade. 

Ska även funka att stå på alla fyra med barnet under sig och amma tydligen.

***
Har precis skrivit en lista på vad Wille behöver för kläder inför hösten och vintern. Herrejesus vad ruinerad jag kommer bli, ska man följa alla råd så kommer jag tömma köpcentret :o

JeFo
2015-07-14 00:17
#260

Vi har hemnes bord än Ally! Gjorde oss av med en jättesoffa nyligen. Nu har vi en lagom. Tror den är för 5 men man sitter lätt fler än så i den. Har fixat på altanen idag. Maken bygger räcke och jag piffar 😛 Behöver införskaffa lite till så senare i veckan då YR visar regn blir det shopping. Snart dags för vår skärgårdssemester. Ska bli skönt att komma hemifrån och inte kunna jobba. Grilla, bada, sola och bara vara 😃 Makens semester går tyvärr nästan alltid ut på att fixa. Nu ska jag sova….

Theres
2015-07-14 01:25
#261

Idag hade vi dop :) Bilder kommer nångång när jag har varit hemma och laddat upp dem. Tog med kameran för en gångs skull istället för mobilen. Det var okej väder till klockan 14.30 ungefär. Dopet började klockan 15 och då började det ösregna, och det slutade lagom till fikat. Vi hade ju dopet utomhus, men löste det med lite paraplyer som vi hängde i trädet över oss ^^ Hon var glad hela tiden, tills vi öppnade paket och folk började skratta åt hennes reaktioner på presenterna. Då åkte läppen ner och började darra och hon blev jätteledsen. Då skrattade man ju ännu mer och då blev hon ännu mer ledsen. Stackars bäbis ^^ Min sexlust har ju varit lika med noll under hela graviditeten och fram tills igår. Var ute och festade och när jag kom hem så trodde jag att jag var mysig p.g.a lite alkohol i blodet. Idag efter dopet så började de som stannade kvar att grogga, så jag hakade på tanterna som drack vin. Fast jag gillar inte vin. Men rödvin blandat med Coca Cola (då heter det förresten Bambus) är gott :) Blev visst lite mysig ikväll igen. Men Timmy hade ju glömt skyddet hemma, så vi gjorde inte så mycket nån av gångerna. Men sen kom jag på att jag har ägglossning, och det är troligtvis därför jag var mysig. Alltså är väl min sexlust med andra ord tillbaka -äntligen tycker nog Timmy, som har fått vänta i år och dar på detta. Men även om vi avbröt så har man ju hört om den beryktade försatsen, och inte kan man ta dagen efter piller när man ammar tydligen. Vad fasen ska jag göra. Vill inte ha barn igen förrän tidigast april 2017. Kan ge mig fasen på att något hände nu bara för det. Känner mig redan gravid :/ Hade molvärk idag mitt på dagen, och igen nu. Ägglossning hade jag i förrgår tror jag, så är inte ägglossningsvärk heller. När Elly blev till så hade jag ju tänkt vänta med barnaskapandet tills vi kom hem från Spanien för jag inte ville förstöra semestern med missfall. Men det var ju en jäkla tur såhär i efterhand att jag blev gravid när jag blev det så jag fick Elly :) Men vill verkligen inte bli gravid nu. Vad fasen tänkte vi med? Vad ska jag göra nu? Är ju bara att gilla läget antar jag och hoppas att mensen kommer om 2 veckor. Även om jag hatar mens och det vore skönt att slippa den. Har redan åkt på en omgång lingonvecka efter midsommarhelgen. Nu skrev jag alldeles för mycket. Tack och godnatt :)

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-07-14 06:14
#262

Startar en ny tråd så admina admina kan låsa den här :) Den nya: http://gravid.ifokus.se/discussions/55a48cf48e0e745da20023a0-vi-som-blivit-foraldrar-18

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: