Annons:
Etikettmammor
Läst 3630 ggr
[TanatosNyx]
5/25/15, 4:27 PM

Amningsklåda

Är det någon här inne som drabbats utav eller har erfarenheter av amningsklåda?

Min hepatos övergick i amningsklåda efter förlossningen, vilket tydligen är relativt vanligt. Men jag finner inga direkta tips eller råd. Det kliar ofta just i samband med amning, framförallt kvällstid. Ofta blossar det upp massa nässelutslag också, och antihistamin går över i mjölken så jag har inget att ta till..

Annons:
tjoopa
5/25/15, 10:04 PM
#1

Men det kanske är det jag har då? :O Har fått sån jäkla klåda på knäna sedan fl att jag ibland kliar tills det blöder… :/ Har mest klåda efter att jag ammat men har faktiskt aldrig tänkt på att det kanske beror på det.


[TanatosNyx]
5/25/15, 11:34 PM
#2

Ja det kan det nog vara :/ min klåda sitter mest på benen och ryggen. Det är en väldigt intensiv pirrande stickande klåda.

[Thiah]
5/26/15, 5:43 AM
#3

Kan det kanske hjälpa med nått svalt? En blöt kall handduk eller kylgel? För att lindra det värsta.

Theres
5/26/15, 8:01 AM
#4

Jag har nog det. Blir helt rödflammig runt handlederna.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
5/26/15, 10:33 AM
#5

$#3 ja. Har min canodermpump i kylen, men den kommer sorgligt till korta :/

PogoPedagog
5/26/15, 11:33 AM
#6

Husmorstips mot liknande saker att prova är t.ex. Att gnida med aloe, taklöken eller groblad. Man kan alltid prova iaf.

Annons:
fluffis
5/26/15, 2:40 PM
#7

Så det räcker inte att behöva klia sig när man är gravid? Det kanske blir likadant eller värre när man ammar? Well… den dagen den sorgen. Det har blivit värre nu för mig när det blivit lite varmare. Å andra sidan är det INGET mot vad du haft TanatosNyx så jag tröstar mig med det…Glad Stackare …

Jag har pollenallergi och lite annat och hade inte klarat mig utan mina cetirizintabletter. Bipacksedeln säger att man ska undvika tabletterna när man är gravid och när man ammar men när jag frågade barnmorskan och hon pratade med läkaren så var det helt lugnt. Barnmorskan menade att var och varannan har allergi och tar tabletter. Inget konstigt med det. Hon var inte alls orolig. Men det är ju förstås upp till var och en att bestämma hur de vill göra.

[TanatosNyx]
5/26/15, 3:10 PM
#8

Som donator är det nolltolerans eftersom man ger till små prematurer, men skulle jag bara amma Alvin så går det bra. :) vet dock sen graviditeten att skiten tar inte min klåda i vilket fall, och jag tar gärna klådan om det kan hjälpa till att rädda liv, vilket det ju gör (extremprematurer klarar inte ersättning). Pogo: aloe är toppen på ytliga besvär, men denna klåda kommer inifrån :( hade egna aloeveror förut, men dom är förbrukade sen länge nu :/ hade en på dryga halvmetern, tror den växte ihjäl :o

fluffis
5/26/15, 3:38 PM
#9

#8

Okidoki, jag förstår.

Är det förresten skillnad på amningsklådan jämfört mot gravidklådan?

[TanatosNyx]
5/26/15, 4:01 PM
#10

Amningsklådan sitter i max nån timme och är mycket lindrigare. :) iaf för min del. men själva klådan är densamma.

[TanatosNyx]
5/26/15, 5:28 PM
#11

Jag vet inte om det är en slump, men jag anar ett samband mellan fetmjölken på slutet och klådan/utslagen. Det kommer ungefär samtidigt gång på gång… Hmm.

Theres
6/7/15, 7:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Såhär vaknade jag. Men har inte ammat än? Har bara tagit en diklofenak och smörjt lite kortison på hälen. Minns dock inte om jag såg ut såhär på handlederna innan jag tog mediciner eller om det var något av det som utlöste det :/ Men har som sagt blivit väldigt allergisk mot något sen Januari, och det brukar inte bli såhär av min pollenallergi.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
6/7/15, 12:47 PM
#13

Verkar knepigt, har du haft något emot huden där? tänker faktiskt kontaktallergi?

Annons:
Theres
6/7/15, 4:29 PM
#14

Nope. Inget alls.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
6/7/15, 4:30 PM
#15

mysko :s

Upp till toppen
Annons: