Annons:
Etikettallmänt
Läst 3860 ggr
MouIIyo
5/7/15, 8:32 AM

Folk blir så konstiga runt gravida

Under min graviditet så har jag ofta fått höra hur jag borde må, allt jag borde känna, att det jag upplever "inte är så farligt". När jag var gravid i sjunde månaden så tyckte pappa att jag skulle gå ut till bilen, lyfta in sommardäcken och köra det till verkstaden för att han ville byta från vinterdäck till sommardäck.  Men det kan tänker berätta nu tog faktiskt priset. Jag och killen brukade umgås tillsammans med ett annat par (Båda är ca 30 år), killen i det förhållandet är normal och tjejen är ptja…psykiska problem osv. Iallafall så hade vi inte träffat dom på väldigt länge och jag har känt att jag inte har velat spy ut om min graviditet för folk som jag känner. De enda som har vetat är dom närmaste. Jag hade bjudit det här paret hem till oss, när dom kliver in genom dörren (Under tiden var jag gravid i 7e månaden) så tittar bruden på min mage, petar med sitt pekfinger på det (AJ?!) och säger, ”Vad är det här?!” Jag gjorde likadant tillbaka mot henne och säger, ”Jag vet inte?!”. Dom kom in och satte sig så skulle killen iväg och köpa dricka på ICA. Jag var ensam med de två och killen där var lugn och tyckte att det var kul medan tjejen drog igång. Hon sa saker som ”Alltså jag blir så jävla arg att ni inte har sagt något?! Jag vill fan SLÅ DIG I ANSIKTET! Varför har ni inte lagt upp det på FB FÖR?!” Jag blev självklart sur av hennes reaktion och svarade, ”För att vi inte ville.” Så säger hon, ”Hur ska ni göra sen då när ungen har kommit och ni går på stan?! Så ser någon den?! Ska ni säga att den inte är eran då?!” Jag skrattade åt henne och sa, ”Ja, vi säger att vi hittade den…det gör ju alla normala människor.” Samtidigt tänkte jag, ”Jag hoppas att du hör hur dum i huvudet du låter”. Sen när vi hade avslutat kvällen så sa killen att dom skulle självklart inte läcka om det eftersom det inte är något vi vill. Bruden å andra sidan sa ”Om ni ska ha fler så får ni berätta för oss först på FB!” En vän till mig träffade samma par på en fest för någon helg sedan. Så sa hon till det där paret att hon hade varit med mig när jag var hos BM och att det var jätteroligt. Så säger killen, ”Ja många skaffar barn men VI har bestämt att vi inte ska ha några.” Bruden fnös och sa, ”Vadå är det Marres killes unge eller? SA dom det?!”….seriöst vad är det för folk?! BLIR SÅÅÅ AARRGGG…..

Nu när förlossningen närmar sig med stormsteg så känner jag mig orolig, ensam….har ni några tips? 

Har ni upplevt konstiga saker under er graviditet? Dessa människor som hälsar på magen innan er? Varför beter sig folk så konstigt kring gravida? Känner verkligen att jag behöver få ventilera om allt detta som har hänt under dessa månader.


  • Redigerat 4/5/21, 9:44 PM av Cireea
Annons:
Velinga1984
5/7/15, 8:39 AM
#1

Jag håller med om allt. Folk blir knepiga runt gravida, och alla verkar vilja ta på magen !? 

Men svartsjuka är nog fel rubrik, verkar inte som svartsjuka ? När jag var gravid med äldsta sonen fick både jag och den blivande pappan frågor ofta om det verkligen var han som var pappan. 

Men FB var bara löjligt, men du vet vad man säger. Finns det inte på facebook så finns det inte ;)

MouIIyo
5/7/15, 8:49 AM
#2

Jaaa, känns liksom…Låt min mage vara?! Räcker det inte att ungen bufflar runt där inne eller? Sen blir folk så ställda när man gör samma sak tillbaka…..Har även fått höra att jag ser ut som en brud i min släkt som är fet…alltså, jag orkar inte ibland..Oftast säger jag ingenting när dessa människor håller på men ibland förlorar jag tålamodet på riktigt! Tänkte lite på det där paret…att den där bruden har tappat fattningen TOTALT. Känns liksom som att hon kanske vill ha barn? Annars skulle hon väl inte bli så förbannad? Svårt att unna andra lycka verkar det som. Men varför är det de folk reagerar över? "Är det pappan?" Ja, antagligen?! Det är nästan så löjligt så jag vet inte vad jag ska säga….Haha! Ja, FB är allt. Jag skulle nog inte kalla det för ÄKTA vänner om dom nu hänvisar en till FB med en sådan stor nyhet! Det vill man ju ta ansikte mot ansikte med sina närmaste….Varken jag, mitt liv eller bebisen är en annonsvara…

Vad sa du när dom frågade om det verkligen var den blivande pappan som var pappa? (konstig mening blev det men aja)


ChristineL
5/7/15, 8:51 AM
#3

Åh, fy vad förbannat jag skulle vara om jag var du! Alla skriver inte ut hela livet på fb, har just nu två gravida (vad jag vet) i min närhet som inte gått ut med det på fb och båda ska ha barn nu under sommaren så det är ju snart. Välkommen till verkligheten, det finns ett liv utanför datorn :P

Velinga1984
5/7/15, 8:54 AM
#4

#2 Det kan vara så att hon avskyr barn eller inte förstår ert val att skaffa barn?. Min närmaste vän sa rent ut när min minste föddes - "Men nu räcker det väl med barn"? Jag har två. Min bästa vän vill inte ha barn, och kan absolut inte förstå att jag vill ha fler barn eller ens att jag vill ha barn överhuvudtaget. 

Jag sa att vi kan ta faderskapstest så är det löst en gång för alla :) 

Vad gör det om dom tror att du är någon annan? Jag har ofta fått höra att jag är min syster, som jag inte haft någon kontakt med senaste året av olika anledningar. Men man får skratta åt det :D

MouIIyo
5/7/15, 8:54 AM
#5

ChristineL: Ellerhur! Det går jättebra att gå igenom en graviditet, få barn och leva utanför Facebook. Det känns så tragiskt att folk inte kan ta upp telefonjäveln eller komma och hälsa på en? Vad hände med den tiden?


MouIIyo
5/7/15, 8:59 AM
#6

Velinga1984  Ja, kanske det. 😕 I början av min graviditet berättade en tjejkompis utförligt hur lite hon tyckte om barn osv….Jag undvek att berätta mitt tillstånd faktiskt. 

Haha, bra! Jag ska köra med den också. Så kanske jag slipper få höra sånt. Samtidigt känner jag att jag är klar med det där paret..och deras fasoner. 

Det där med ett liv utanför Fb…haha ska börja hänvisa folk till mobiltelefonen!


Annons:
PogoPedagog
5/7/15, 9:01 AM
#7

Jag hade oxå blivit väldigt besviken om en nära vän inte velat bertätt för mig förän i sjunde månaden att de väntade barn! Men sen hade jag ju inte reagerat som hon för örvigt.

Sen är det ju så olika hur folk är. Jag blev väldigt arg när folk inte villa låta mig bära saker för att jag var gravid eftersom jag mådde utmärkt. Så om någon hade bett mig bära däck hade jag bara blivit glad och jag blev bara arg när folk kom springade och skulle hjälpa haha. Men det bästa är ju om folk tar för vana att fråga istället för att förutsätta att man kan eller inte kan " Kan du bära in däcken i bilen eller vill du ha hjälp? " typ.

ChristineL
5/7/15, 9:03 AM
#8

Min närmsta vän är inte heller särskilt barnkär men hon är ändå jätteglad för våran skull, däremot märks det att hon är lite obekväm med 2-åringen ;) Men ja, alla reagerar olika men man hoppas ju att folk ska bli glada över ens graviditet. Det är något väldigt stort, även om alla inte fattar grejen det behöver som inte, men skulle en inte vilja vara gravid/ha barn så skulle en ju se till att inte hamna där.

MouIIyo
5/7/15, 9:08 AM
#9

Folk har försvunnit som avlöningar runt om mig. Det är nästan som att jag har dött eller något för att jag är gravid.


Intehärutandär
5/7/15, 9:08 AM
#10

Jag gick inte ut med graviditet på FB. Det är så många som inte behöver veta där. Dessutom kan det gå illa. Vi gick ut först efter, med en babybalja fylld med teckningar, mjukisar o blommor - i ett kapell. Då märkte man tydligt vilka som brydde sig, inte bara var nyfikna. Ang det där paret, så skulle jag aldrig mer bjuda hem dem. Killen kan ju inte vae helt okej med en sådan flickvän…

MouIIyo
5/7/15, 9:12 AM
#11

PogoPedagog Det är ju lite av en balansgång det där. Har haft många dåliga dagar och mått allmänt piss. Har ändå kämpat på så gott jag har kunnat men det känns onödigt att överanstränga sig när människor runt en är fullt kapabla till att göra saker på egen hand. Självklart förstår jag att man inte uppskattar att någon inte berättar om sin graviditet…men jag skulle inte kalla henne för vän direkt..mer typ "människa som man träffar på fester" -Om du förstår. Riktigt så nära har vi aldrig varit. Sen visade det sig att hon inte kunde hantera det alls så ptja, det var ju synd.


MouIIyo
5/7/15, 9:15 AM
#12

Snovit79 Jo, man borde ju få göra som man vill utan att folk ska lägga sig i hit och dit! Vad skönt ändå att det gick bra! Man vet ju aldrig hur det går. 

Håller med dig….dom kan man gott hålla sig ifrån. Tur ändå att jag fick se dom sidorna innan barnet hade kommit.


MouIIyo
5/7/15, 9:27 AM
#13

ChristineL Jo, alla är ju olika som sagt. På tal om folk som inte vill ha barn…killens kusins tjej ville absolut inte ha barn och fick det ändå. Sen har vi ett annat par i släkten som har svårt istället. Det är så olika! Nästintill orättvist att vissa kan få så lätt och andra inte.


Annons:
Ria74
5/7/15, 9:34 AM
#14

Jag fick också frågan nån gång om det verkligen var mannen som var pappa (han jobbar på båt och är borta långa perioder) brukade alltid svara att "Tja, det kan vara brevbäraren, sopgubben eller sotaren som är pappa, vi får se vem hen liknar 😉"  Det brukade få tyst på dom flesta 🙂

Sen var jag irriterad på att jag aldrig fick bära något, jag mådde fint förutom extremt illamående. Hade aldrig en sammandragning så att bära matkassen kändes inte så farligt tyckte jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
5/7/15, 9:35 AM
#15

Man blir ju lite allmän ägodel… Väldigt osympatiskt. Jobb, nära vänner och nära familj har varit jättebra, men utökad familj och bekanta, samt jobbfolk på avstånd har varit allt för påträngande. Som om att de som inte känner en så väl anser att de har större rätt till mitt liv nu.

[WickedAlly]
5/7/15, 9:38 AM
#16

Jag har aldrig upplevt något av det här, tycker folk beter sig precis som innan jag blev gravid. Den enda som är lite sjåpig är mor min som knappt låter mig bära mina egna matvaror, men hon menar ju väl :)

MouIIyo
5/7/15, 9:40 AM
#17

WickedAlly Det låter skönt att det inte har blivit så mycket runt om! Jag har upplevt att graviditeten har varit extra jobbig för att alla runt om har varit så frenetiska över allt och hispiga.


Intehärutandär
5/7/15, 9:43 AM
#18

#12 Tack, fast bra gick det inte. Hon dog dagen innan födsel/bf.

[WickedAlly]
5/7/15, 9:49 AM
#19

#17 Väldigt skönt inser jag nu när jag läser om era erfarenheter. 
Jag hade tyckt att det var oerhört jobbigt om folk skulle börja lägga sig i sådär, jag är väldigt känslig i vanliga fall och det blir ju inte bättre när man är på tjocken direkt.

MouIIyo
5/7/15, 10:14 AM
#20

Snovit79 beklagar verkligen 🤗

WickedAlly Ja, det har inte varit så kl. Men dom kanske lugnar ner sig tillslut.


Annons:
MouIIyo
5/7/15, 11:45 AM
#21

 Sarah: Ja, det känns lite som att man ska "visas upp" för alla. Det tycker inte jag är helt okej. Förmodligen finns det blivande mammor som tycker att det är jättetrevligt med all uppståndelse….men jag är inte en av dom.


typjessica
5/7/15, 11:57 AM
#22

Jag gick aldrig ut på fb med första sonen och har inte gjort det denna gången heller. Mina vänner vet ju att jag är gravid :)

MouIIyo
5/7/15, 12:07 PM
#23

typjessica Det är bra! Jag kommer inte gå ut med det fast "folk" tjatar.


Upp till toppen
Annons: