Annons:
Etikettflerbörd
Läst 3825 ggr
Naathaliiiie
2015-04-05 16:13

större chans att få tvillingar?

Min mamma är tvilling och jag undrar om detta på något sätt ökar mina chanser att få tvillingar i framtiden? Min mamma har själv aldrig fått tvillingar men det kanske är större chans att hennes barn får det? eller spelar det ingen roll alls? :)


Annons:
typjessica
2015-04-05 16:18
#1

Det beror på, enäggstvillingar är inte ärftligt men tvåäggs kan vara till en viss del, för då handlar det om att man kan släppa två ägg vid ägglossning. Men hur mycket större chans osv har jag ingen aning om :)

ChristineL
2015-04-05 16:18
#2

Tvillingar är ärftligt ja, men jag vet inte procenten. Kolla om ni har fler tvillingar längre bak i släkten och se om du kan se ett mönster.

Hoseok
2015-04-05 16:18
#3

Bara på kvinnans sida. Det är ärftligt att släppa två ägg istället för ett. Mannen kan alltså inte påverka, även om han är tvilling. Däremot så kan han i sin tur ge ärftligheten till sin dotter!

OlgaMaria
2015-04-05 16:28
#4

"Benägenheten att få tvåäggstvillingar går i arv. Det är då benägenheten att kvinnan vid ägglossning släpper två ägg istället för ett som är ärftligt. Om din mamma eller syster har fått tvåäggstvillingar ökar chansen att du också ska få det. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kan mycket väl få anlaget för att få tvåäggstvillingar. 

När det gäller kvinnor som själva är enäggstvillingar är ärftligheten inte säkerställd. Det finns dock en ärftlig tendens att enäggstvillingar, i något högre grad än andra, själv får enäggstvillingar om de får tvillingar."

http://www.babyhjalp.se/tvillingar

Min vän har enäggstvillingar och hennes mamma är också enäggstvilling… känns ju som en viss ärftlighet där :) (ingen ivf inblandad)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

xxmammaxx
2015-04-05 19:08
#5

Jag fick nyligen två äggstvillingar och det fins även på mammas sida långt tillbaka.. Men har man gått igenom många graviditeter så ska ju även det öka chansen att få tvillingar..

tlover
2015-04-06 10:47
#6

Jag minns att jag har läst att det är en såndär "varannan generation ärftlighet", alltså att det är störst chans att få tvillingar om det fanns i generationen före.

Om det är sant eller inte vet jag inte (är själv tvåäggstvilling så jag brukar minnas saker om tvillingar även om jag inte minns allt).

Om det inte går att förstå nått av det jag skriver skyller jag på att jag fick sova dåligt inatt.

l'm back

Annons:
JeFo
2015-04-06 10:58
#7

"Risken" för tvillingar ökar även med åldern. Är tydligen vanligare att släppa två ägg ju äldre man blir. Ganska vanligt efter 35 har jag för mig jag läst.

Upp till toppen
Annons: