Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 4495 ggr
Sarah
2015-04-02 09:29

Onödiga prylar

Ni som redan har barn sen innan, kan ni inte lista sånt som man tror att man behöver till bebisen, men som visade sig vara helt onödigt? Vad är era sämsta inköp?

Annons:
ChristineL
2015-04-02 09:37
#1

Jag kan säga rent spontant att jag önskar att min mans släkt var bättre på att fråga innan dom handlar. Förra hösten/vintern hade hon 5 overaller och då var hon ju så liten så hon låg ju mest i vagnen, onödigt! Så tipset där är att verkligen prata med släkten och be dom fråga vad som behövs om det är något dom vill köpa.

Onödigt som vi har köpt var gåstolen för den gillade hon aldrig, också en särskild burk för napparna kände jag var dumt att jag absolut skulle ha.

Återkommer säkert med mer :)

Niklas
2015-04-02 09:40
#2

Ta det lugnt med leksaker. Barn har inte så höga krav. De leker ofta bra med sånt som redan finns i hemmet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

fridaas
2015-04-02 09:40
#3

Babynest och babybjörn bärsele har varit helt onödigt för oss, varken jag, sambon eller barnen har gillat babynesten utan har velat legat nära oss och jag har haft stenkoll på vart barnen, jag och sambon har befunnit sig i sängen. Selen fick vi båda ont i ryggen av. Pysventil är inte heller något vi använt oss av, vi fick med en gratis i någon babyboX. Sen finns det säkert massor med saker som andra köpt till sina barn, men som vi inte ens har tänkt på.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
2015-04-02 10:09
#4

Spjälsängen hade vi ju inte behövt köpa i förväg, eller iaf inte montera ihop, den är fortfarande oanvänd. Babynestet kom heller aldrig till direkt användning. Detta har ju dock berott på närhetstörstande bebis som bara kan sova på/bredvid mamma med bröstet i munnen. Köpte en hel del amningsinlägg o kupor, oxå onödigt då jag inte läckt nått. Täcke till barnvagnen - aldrig använt för det blev ju aldrig så kallt… En drös med nappar. Bortkastade pengar eftersom hon vägrar napp. Detta har varit onödigt för oss men säkert oumbärligt för andra :)

[WickedAlly]
2015-04-02 10:40
#5

För oss har det varit napparna, spjälsängen och bärselen som vart mest onödiga. Bortkastade pengar tyvärr. Babygymmet var inte heller någon jättehit, Wille skulle bara "sitta" upp och vara med. Inte ville han ligga där och glo i taket :p

[TanatosNyx]
2015-04-02 11:23
#6

#4 Jag kan köpa dina amningsinlägg haha, jag läcker som ett såll redan nu 🤪

I övrigt har jag inte så mycket att komma med ännu, men jag har garanterat köpt för mycket kläder.. 😇 billigt med begagnat ju! och plastbestick att äta med, helt värdelösa att få upp mat med! Vi kommer att ordna något bättre än ikeas 15:- bestick 😛 både jag och sambon tappar mat hejvilt med de där plastbesticken, hur ska det då inte vara för någon som inte har tekniken/motoriken ens.

Annons:
tlover
2015-04-02 14:25
#7

I början var spjälsängen oanvänd då hon ville vara nära så fram tills vi fick babysnestet av mamma så bar vi på henne jämt eller så sov hon bredvid oss.

Nu när hon är 2½ mån så har hon börjar kunna ligga i spjälsängen (hon har växt så mycket att vi har fått "öppna" babys estet och då är den för "liten" för att min man ska känna sig säker att sova med henne mellan oss.

Till skillnad från "alla andra" så är babysnestet och bärsjalen ovärderlig för oss.

Men då har vi inte köpt så mycket heller, några tygblöjor, en begagnad spjälsäng, en bitleksak och två nappar resten har vi fått (tex kläder), gjort (tex babygym) eller klarat oss utan (tex barnvagn)

l'm back

Theres
2015-04-02 15:19
#8

Hade inte klarat mig utan babysitter. Har en hemma och en hos mamma och pappa. Skötbord eller något annat att byta på i den höjden. Hemma hos mamma och pappa bytte vi först på en säng, men alla fick ont i ryggen så pappa snickrade ihop ett skötbord som står på badkaret. Vagn, för den sover hon i också i babynest. Hade klarat mig utan spjälsäng i början eftersom hon fortfarande sover i vagnen. Men ville inreda rummet så köpte ett skötbord också bara för det inte skulle se tomt ut, och det är ju det som blir använt. Sängen är avlastningsplats/förråd just nu. Men när hon väl ska sova där så är det väl bra att vi har en :) Bärselen är inte så använd heller, men nån gång när Timmy skulle ut och gå och jag hade vagnen i bilen var det ju bra att vi hade den :)

golf.ifokus.se

PogoPedagog
2015-04-02 15:29
#9

En slags nappliknande sak som man skulle lägga in mat i som barnet fick tugga på för att kunna undersöka olika slags mat innan de får äta större mängder. Sambon ville gärna ha denna och jag trodde redan innan det var onödigt men han måste ju få välja lite saker han med. Användes vid något tillfälle enbart.

Intehärutandär
2015-04-02 17:40
#10
  • Napp 
  • Vagga/Spjälsäng
  • Skötbord (skötbädd eller handduk användes flitigt)
  • Skor då de inte kan gå. 
  • Babygym.
  • Baby-badkar.

Det är det jag kommer på som sonen hade/fick, men vi inte använde. 

Vi använde vagn, bilbarnstol och babysitter flitigt från start. Han sov i alla tre, som en stock.

typjessica
2015-04-02 19:26
#11

Min sons säng då han Sov mellan oss och gör gärna det fortfarande, han är 15månader

JeFo
2015-04-02 23:17
#12

Bärsele, babygym och Amninginlägg har varit helt bortkastat här… Använt typ 1-3 ggr och då har det inte ens varit bra 😛

malinroth
2015-04-03 02:09
#13

Babygymmet gillade han aldrig (köptes dock begagnat och såldes igen för samma pris), fick en begagnad gåstol men den har vi inte heller använt alls nästan. Bärsjalen har vi inte använt alls då jag inte kunde knyta den ordentligt pga mitt kejsarsnitt som inte var färdigläkt förrän han var 8månader. Spjälsängen fick vi men den är ännu inte i bruk då han sover med mig ännu. Babysittern var inte heller särskilt populär hos gossen men inte heller den var köpt utan ärvd. Bärselen (manduca), vagnen, skötbordet och voksipåsen har varit oumbärliga för mig. Verkligen välanvända och använder de dagligen fortfarande! Bumbon har också underlättat i många situationer men den användes under en ganska begränsad tid så jag är glad att jag köpte en begagnad, tycker dom är väldigt dyra för den korta användningstiden. Tycker dock många babyprylar är grymt dyra och köper gärna begagnat bara det är i fint skick!

Annons:
Theres
2015-04-03 02:28
#14

Amningsilägg hade jag inte heller klarat mig utan. Vaknar med mjölk utanför ibland iallafall för de har glidit åt sidan (orkar inte tejpa fast dem mef tejpen som sitter på länge, smidigare att ha dem lösa), och när jag ammar på ena sidan så brukar andra sidan börja läcka så det ilägget är helt fullt. Så jag pumpar helst (båda samtidigt då) så jag inte slösar mjölk ;) Så pump har vi beställt då jag redan slösat flera tusen på den jag hyrde med mig från BB. Hade jag vetat innan att jag gillade att pumpa så hade det varit mer sparsamt om jag hade köpt en innan, eller iallafall tidigare än nästan 3 månader senare som det blev nu.

golf.ifokus.se

ChristineL
2015-04-03 08:10
#15

Fotsacken vi hade till barnvagnen var också helt onödig. Den till sulkyn har vi använt hela vintern nu men den till vagnen kändes väldigt onödig.

jackiejohn
2015-04-05 19:27
#16

Vagga, dotter har enbart sovit i spjälsängen och vagnen så makens "släkt vagga" var otroligt överskattad..

Mimmianna
2015-04-10 20:31
#17

Åkpåsen var dyr och onödig, vi har inte använt den en enda gång. Den passade inte vagnen med alla remmar. Dessutom har man ändå filtar och täcken samt overall på barnet när det är kallt.

malinroth
2015-04-11 02:03
#18

#17 Tycker det fina med en bra åkpåse är att man slipper ha overall och grejer på barnet :) Tycker det är toppen att kunna lägga ner ungen i bara pyjamas när man ska kvällsrasta hunden tex. Eventuellt en filt om det är riktigt kallt. Lätt att bara öppna åkpåsen när man kommer in så kan han ligga kvar och sova utan att bli för varm och vakna pga det :)

[Thiah]
2015-04-11 05:06
#19

Vi har inte heller använt åkpåse men mest för att Joel är så varm, vi har haft en superbra overall och sen har det inte varit så kallt. Däremot har jag sparat de två vi fått(mamma hittade den ena och sen får man en i mammalådan) för jag har tänkt att vi ska ha dem i pulkan eller på cykelstolen i vinter. :)

[WickedAlly]
2015-04-11 08:18
#20

Vår åkpåse är väldigt välanvänd, fast i sittdelen då. I liggdelen hade vi ingen. Vi har en från bozz, med fårskinn inuti. Den är kanon så den vill jag rekommendera :) Använder den fortfarande faktiskt, trots att värmen kryper uppåt. Fårskinnet reglerar ju temperaturen jättebra.

Annons:
[Thiah]
2015-04-11 08:35
#21

Å vi har enbart en fårskinssfäll. Rekommenderas det också

PogoPedagog
2015-04-11 08:41
#22

Jaaa, fårskinn är kanon om man har kalla och dragiga golv eller i spjälsängen istället för kalla lakan :)

fluffis
2015-04-11 16:15
#23

Vilken rolig (och nyttig) tråd! 🙂

Upp till toppen
Annons: