Annons:
Etikettmammor
Läst 8274 ggr
ChristineL
2015-03-20 15:10

Vi som blivit föräldrar #15

Annons:
[WickedAlly]
2015-03-20 15:35
#1

Idag har jag vart en dålig mor, först visade jag Wille hur man snor påskris och sedan tog jag med honom in på systembolaget. 😮😛

vevve89
2015-03-20 15:49
#2

#1 då är jag oxå dålig mamma. Jag va oxå på systembolaget, men pga att jag behövde prata med chefen. Råkade handla oxå. 😝

[WickedAlly]
2015-03-20 15:55
#3

#2 bedrövligt hur man kan hålla på ;)

vevve89
2015-03-20 16:04
#4

Det är hemskt. 😝 Så skönt med fredag förresten. 😃 känner mig så avslappnad å bara allmänt nöjd idag. efter morgonens strapatser då… Väntar på att stora tjejen ska komma hem från skolan. Som går själv från skolan, för andra gången hela vägen. Kan inte låta bli att bli lite nervös men blir så stolt när hon kommer hem. Hon håller på att bli så stor så fort.

[WickedAlly]
2015-03-20 17:58
#5

Jätteskönt :) 
Kul när gubben och andra är hemma. I morgon ska Rasmus på fiskemässa så jag och lilleman ska hänga hos min mamma. Wille är så söt när han får syn på henne, viftar med armarna och ger ifrån sig ett glädjetjut :)

[Thiah]
2015-03-20 19:48
#6

Jefo: jo jag jobbar heltid och det suger. Jobbar med många snobbiga, bortskämda barn som antingen mutas eller hotas till lydnad av sina föräldrar. Och jag blir knäpp! Är nästan aldrig hemma förrän efter 17.30 å i pyjamastid som Kristian kallade det. Imorgon är det kurs och det ger panik hemma… Måste byta jobba till hösten för det här går inte. Finns många dagisar inom 30 min promenad som jag kan söka jobb hos. Jag är inte en bra mamma, fru, dagistant eller kattis just nu. Pip pip pip!!! Är allt jag vill säga.

Annons:
em.nord
2015-03-20 20:45
#7

Läser allt ni skriver men orkar knappt skriva/svara. Elliot har vaknat varje timme på natten i 2 månader nu så jag är ingen trevlig eller bra mamma eller sambo. Daniel tar det han kan men han jobbar ju heltid o nätter o kvällar :( När tar denna fasen", tror inte på faser längre knappt :P, slut. Han är ju 5 månader nu liksom :P Han är sisådär med maten. Får i honom knappt så mycket ersättning han ska ha. Ca 120ml var 3e timme och han borde äta 180 ml ca 5ggr per dag enligt förpackningen. Ammas vill han inte längre. Fick i honom några skedar banan/äpple mellis idag. Mango var sisådär. Ska testa päron men finns inte i vår affär här på landet. Han håller ju igång stup i ett så tycker han borde vara hungrig. Försökt få honom att äta var 3e timme nu och det funkar. Innan smååt han någon klunk hit och dit. för enligt vår bvc sover han bättre när han äter ordentligt :P haha my ass.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
2015-03-20 20:59
#8

#7 funderar också på när den där fasen går över.. :(

soundtrack
2015-03-20 21:04
#9

#7 #8 Samma här…

jackiejohn
2015-03-20 22:21
#10

Känner mig väldigt lyckligt lottad här då… Lilli är fyra månader idag och har väl egentligen alltid sovit bra men det senaste så nattar vi henne ca 21-22 och i reel sover hon till 05-06 😳 Ibland vaknar hon vid 1-2 och vill ha en liten slurk mat.. Har även slutat amma Lilli helt nu (på söndag har vi inte ammat på 1 vecka) vi valde att fasa ut då hon är så galet glupsk och när vi då amma så hetsa hon i sig vilket resultera i att hon svalde massa luft och fick magknip, hon får ju redan järndroppar så magont har vi ibland ändå.. Nu har vi en nöjd bebis och glad mamma 😊

[WickedAlly]
2015-03-20 22:35
#11

Ja, det är skönt när de sover bra :) Önskar att jag passade på att njuta under wilmers första halvår, då vaknade han en, max två gånger, per natt. Gör nästa bebis också det ska jag verkligen skatta mig lycklig istället för att undra varför han inte kan sova heeela natten istället :) Men det verkar bli lite bättre här nu. Ska mest troligt slut amma i april då han blir ett år. Har provat att sluta nattamma bara men det fungerar inte alls. Han är så medveten om vad amma är och han har inga planer på att sluta. Så att sluta helt är nog tyvärr enda lösningen. Häromdagen drog han ut min tröja och utbrast förtjust TUTTE! Haha, galna unge :))

soundtrack
2015-03-21 07:45
#12

Haha, ja, tänk om man hade vetat där i början att det skulle bli värre och inte bättre ;) våra nästa barn kommer bli sånnadär soverhelanatten-barn Ally ;) Alice har faktiskt börjat visa mindre intresse för bröstet sen vi började med mat, iaf dagtid. På kvällarna och när hon ska sova (och främst nätterna då) är hon fortfarande snuttig men dagtid får jag nästan tvångsamma henne ibland för att jag tycker att hon borde vara hungrig :S (och för att lätta lite på trycket…). Men jag tror ju inte att hon kommer släppa nattamningen självmant, men den kampen tar vi nog först i sommar så sambon kan hjälpa till. När jag börjar jobba i augusti måste den iaf vara borta, jag kan inte amma henne halva nätterna och sen gå upp kl 05 och göra ett patientsäkerheten jobb.. Sen får hon gärna amma dagtid ett tag till om det skulle vara så.

[Thiah]
2015-03-21 07:52
#13

Joel sover 19/20- 05/06 utan större problem OM han får samsova. Han vaknar till, lägger en hand/arm/fot/panna mot mig och somnar sen om. Ska vi natta om i sängen kan jag få sitta en timme ibland. Så Kristian sover vardagsnätter i ett annat rum. Då samsover jag och Joel i lugn och ro och Kristian slipper bli stressad och vaknar tämligen glatt på morgonen. Han blir nämligen stressad över att ha Joel i sängen. Han är rädd för att rulla över,möss honom eller liknande. Så han ligger stel som en pinne hela natten och är sen sur som tusan på morgonen. Sen behöver mamman i den här familjen bebisgoset och skrattet som kommer när Joel vaknat på morgonen. Det är vår tid, långt innan klockan ringer och alla måsten börjar. Tur att man är morgon pigg.

Annons:
em.nord
2015-03-21 14:03
#14

Innan sov Elliot hos oss, när jag liggammade. Men sen runt 14 v började han stöka så jag vaknade hela tiden så han sov bättre hos sig. Nu har jag lagt honom hos mig i 2 nätter och det funkar fint. Vaknar ofta men tror han känner sig tryggare. Han åt idag! Han gillade banan/äpple/päron puren så tillsammans med den gick även gröt ner nu :) slippa hålla på å böka med flaska när man är iväg och istället ge mellis vore ju toppen!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

JeFo
2015-03-22 20:53
#15

Jag blir trött bara av att läsa hur jobbigt ni har det! 😳 Tycker Holly varit lite småjobbig som vaknar 5 varje morgonen när maken går upp. Då ska hon ha välling sen sover hon till klockan ringer kl 7 😁 Hon lägger sig 19. Har testat att lägga 21 för att se om hon sover längre men nej, så fungerar det inte här. 19-7 kan man väl inte klaga på egentligen, hon sover utan att vakna. Sååååååååå glad att alla tre varit såna 😀 Får jag inte sova blir jag inte kul! Tråkigt å höra att det inte fungerar Thiah! Svårt att gå från 0 till 100 direkt också kan jag tänka mig. Tycker det är tungt trots min mjukstart. Hur långt har du till jobbet nu? Tråkigt när det ska ta tid å ta sig dit å hem. Mycket därför jag är kvar på mitt jobb. Ligger typ 5 minuter till fots och 30 Sek med bil från huset, gör mycket när man har barn! Tutte!!! Hur många ord kan han Ally???!!! Holly har fått tand nr 3. Skapligt lång tid efter killarna! Hon går och går… Ser såå galet nöjd ut!

[WickedAlly]
2015-03-22 21:06
#16

Jefo: 8-9 ord nu och två meningar, pratar hål i huvudet på oss :) Verkar vara på G att gå nu han med, tar ett steg här och ett steg här nu. Oftare och oftare :) Hur reagerar hon på att få tänder? Tror Wille har några på G nu men förutom dreglandet verkar det lugnt denna gången. Idag har vi badat hela familjen så nu sover Wille gott, och snart jag med :)

Intehärutandär
2015-03-22 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Vet inte hur lång tid det tar innan det sjunker in att man är änglaförälder (också) och graviditeten inte var en dröm. 

Har haft som inbillade stolpar under vägen. Då hon kallnat? Då hon är döpt? Då hon haft minnesstunden? Då alla kondelanser börja sina? Då begravning är satt? Då obduktionen kom tillbaka? Då jag la ned henne i kistan och skruvade på locket?

Nej, det är lika overkligt och sorgligt ännu. 

Jag och min väninnan som förlorade samtidigt tänker samma sak om föräldrar som klagar på sömnlösa nätter t ex. Vi skulle ta alla påsar under ögonen, för att få se våra bäbisars ögon glittra emot oss…

em.nord
2015-03-23 02:54
#18

#17 vad fint ni gjort det. Jag tror det kommer dröja tills allt varit lugnt ett tag innan det sjunker in helt. Kan dröja vad jag förstått (har en nära vän som förlorat sitt barn på samma sätt). Tur ni har varandra som stöttning ♡ Självfallet finns inget som går emot att förlora sitt barn och jag tror alla här skulle vara vakna varje natt resten av sitt liv om det betydde att ens barn låg tryggt bredvid. Att bli väckt varje timme i flera månader tar på krafterna. Man mår dåligt, är sur, ont i huvudet hela tiden, jag har även fått enormt ont i käken och gått upp i vikt. Sitter nu i soffan. Kl är 2.30 Inte sovit alls! Elliot har vaknat hela tiden och vägrar somna om nu vid 2 så gick upp för att inte bli tokig. Daniel skulle egentligen haft honom i natt men blev tydligen inte så då jag dumt nog la mig hos dom. Och hör jag Elliot minsta lilla vaknar jag. Men ska väcka Daniel om någon timme så jag kan gå och lägga mig.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Thiah]
2015-03-23 05:31
#19

#15 jag har cirka 45min om allt löper smidigt. Jobbigaste är att jag slutar tidigast16.30 förutom en dag i veckan. Suck! Joel har börjat springa och gå baklänges… Han säger inte mycket alls men klättrar och har sig istället. Vet inte vad som är bäst. ;)

JeFo
2015-03-23 08:01
#20

Man skulle jobba 7-16 😛 Mina tider är hemska. Vi stänger 19 och är kvar till 19.15. Glad jag har FP-dagar så jag kan korta ner. Holly försöker springa! Ser så dumt ut 😛 Försökt förklara att man måste lära sig gå först. Kan ju upplysa att det var utan framgång 😉😛 Har varit lugnt när hon fått tänder. Lite mera händer instoppade men annars inget alls. Och klart att man hellre har sitt barn hos sig och är vaken dygnet runt än att ha en ängel… Håller nog alla med om! Inget man vill att någon ska behöva uppleva. Vore ju trevligt om alla bara kunde få vara lyckliga.

Annons:
[WickedAlly]
2015-03-23 09:14
#21

Ja hjälp ja, detta klättrande :o 
Tittar jag bort en sekund har Wille både hunnit klättra och trilla ner igen. Han kommer upp på de mest omöjliga ställen verkligen.

Intehärutandär
2015-03-23 11:05
#22

#18 

Naturligtvis är det jobbigt att vara förälder tidvis med, det tror (hoppas?) jag alla blivande föräldrar är införstådda med. 

Jag har gått genom alla trotsåldrar ensam och kämpat emot våld, pedofiler och puckon som velat min son illa. Och bor i den sk väggen pga det. Och jag har gnällt, gråtit och rivit mitt hår.

Men något sådant här gör en ödmjukare om man räknar allt man inte fick göra för sitt barn. Inte se hennes ögonfärg, inte kamma hennes hår, inte gå första dagen till skolan, inte bråka om huruvda läxan är gjord eller om att maten ska ätas. 

Jag hade gått genom sonens helvete två ggr om jag bara fått min dotter vid min sida. 

(Jag menade inte iFokus föräldrar, då skulle jag inte hänga här ännu. Utan föräldrar över lag. På FB-statusar t ex)

jackiejohn
2015-03-23 14:41
#23

22# Måste bara få säga att jag beundrar dig, även om jag förstår att det är jobbigt och att du säkert har dagar du inte vill gånger sängen och frågar dig varför om och om igen eller önskar att allt varit en dröm eller liknande…men när man ser dig här på forumet så måste jag bara få säga att du verkar oerhört stark och är en fighter! När jag tänker på våran start och hur ledsen och arg jag var och fråga varför? Varför jag? Så skäms jag nästan lite ibland men samtidigt inte, det var tufft jag vill inte uppleva det igen (om man nu kunde välja sånt) men när min dotter var lite drygt 1 månad och vi hade fått komma hem med hemvård och jag får höra att min kollega som skulle ha barn en veckan innan mig fått sin bebis - död… Så grät jag och kände mig så oerhört tacksam att min dotter klarade sig och även om vi hade det tufft så lever hon! Jag har efter denna upplevelse blivit väldigt mycket ödmjukare inför livet och de nära och kära, man blir så tacksam när man gått igenom något traumatiskt..

em.nord
2015-03-23 14:58
#24

#22 kan inte ens föreställa mig vad du gått/går igenom :( märks att du är en stark person!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
2015-03-23 22:31
#25

#19, #20 Hur är ni lediga förövrigt? jag har precis jobbat följande: lördag 7-22 (4,5 timmes rast), söndag 7-16 (30min rast), måndag 7-22 (2 timmars rast). 31,5 jobbtimmar på 3 dagar och det för att jag har 3st 3dagars ledigheter i mars. #17 Tack för att du delar med dig, och jag kan delvis förstå känslan när folk klagar på gnälliga barn. Din dotter dog alldeles för tidigt.

[Thiah]
2015-03-24 05:06
#26

#25 jag jobbar 38.15 timmar i veckan. Raster erm.. Igår hade jag ingen men slutade 13.20. Idag får jag troligtvis ta min rast i vilan med barnen. Jag äter med barnen och spenderar ibland 8 timmar i streck med dom. Men jobbar aldrig röda dagar eller helger.

Velinga1984
2015-03-24 06:48
#27

#26 Oj, vilken förmån med att aldrig jobba röda dagar eller helg :)Min heltidsvecka är 36,66 men ofta blir det mer iom att jag jobbat helg, kväll och röda dagar. Tex så ska jag jobba 4 helger i rad. Men då har du inte så mycket arbetstid, när du jobbar sent så börjar du sent eller? Heltid? Men äter ni med barnen? kikar jag på min sons avdelning så har de lugnt mellan 12.30 till 13.30 ungefär. Men stressigt för övrigt ;)

Annons:
Velinga1984
2015-03-24 07:53
#28

Jösses, räknade ut att jag ska jobba 62 timmar mellan perioden 21 mars till 28 mars! Ledig idag, och sen är jag ledig sön,mån,tis nästa vecka. Det är nackdelen med att just nu arbeta på sk lösa turer, dvs jag skriver i en arbetskalender när jag kan jobba och sen blir jag bokad efter det. Denna veckan blev inte mycket tid med barnen :O Jag och min lille parvel ska iofs till öppna förskolan idag, vädret är inte så värst kul. 

Äldsta sonen klagade på att hans regnbyxor var för stora, så jag provade dom. Passade mig perfekt! Så förstår att de var för stora. Jackpot för mig, men det var ju sonen som behövde regnbyxor. Och givetvis vill jag ha ifrån ett speciellt märke från Kappahl så att det matchar regnjackan, men det är slutsålt :/  

Vägde mig förra veckan, 62,2 kg. Gött, t om under inskrivningsvikten på 62.4 kg. Kunde jag inte tro när vågen visade 93.5 kg i vecka 35. Magen däremot ska vi inte prata om.

vevve89
2015-03-24 08:13
#29

Jag ska jobba i maj. Kommer antingen få mina ordinarie timmar på 32% (mest troligt tyvärr)å då jobbar jag 1-2 dagar i veckan, eller mitt vikariat på 65% ( vilket jag hoppas på) jobb 8-11.45 5 dagar i veckan… Eller om han är "snäll" så får jag 50%. Längtar tyvärr inte alls tillbaka till jobbet men vill spara föräldradagar och så får sambon va hemma med lillan. Funderar på om jag ska lyckas dra mig till öppna förskolan imorgon. Hon måste ju få träffa andra barn nu. #28 åh jag måste börja jobba på att gå ner.

Theres
2015-03-24 09:46
#30

Jag har börjat göra situps samtidigt som jag pumpar ^^ Bra tidsfördriv för det är ju inte direkt kul att sitta där och bli mjölkad av en maskin. Måste spänna rumpan så inte svanskotan går i sängen som jag sitter på, för den knakar och gör ont, vilket resulterar i att jag får träningsvärk i baken istället för magen :D Kan faktiskt inte sitta alls. Ligger alltid i soffan. Sitter jag upp i längre än 5 minuter så känns svanskotan helt inflammerad och börjar knaka vid minsta rörelse. Tror jag knäckte den under förlossningen. Den var ju lös innan. Började krångla i vecka 28 ungefär. När jag var i Spanien. Att sitta hela vägen hem i flygplanet och bilen sedan var en riktig plåga. Men nu efter förlossningen är den helt trasig. Knäcker t.o.m om jag ligger ner på sidan och råkar spänna en muskel i baken, sen när jag slappnar av så knakar den igen. Sitter typ bara upp när jag kör bil. Var på föreläsning i torsdags och satt ner en halvtimme, sen gav jag upp och stod upp resten av föreläsningen. Någon annan som har en lös svanskota? Vet inte riktigt vad jag ska göra med den :/

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-03-24 09:49
#31

#30 Var försiktig med situps, ett år efter förlossning rekommenderas man vänta. Annars riskerar du att förstöra magmusklerna.

Theres
2015-03-24 09:54
#32

#31 De är ju inte fulla situps, utan jag sitter på sängkanten och lutar mig lite bakåt så magen spänns :) Så det är mer omvända situps. Sitdowns? ^^

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-03-24 09:55
#33

#32 Hehe :P
Ja, du känner väl också antar jag om det känns obehagligt. Men du kan ju variera med sneda situps annars, det är lite mer skonsamt så i början.

[Thiah]
2015-03-24 12:02
#34

#27 jag äter med barnen, finns inget annat alternativ, och eftersom jag har äldre barn som är vakna så behöver någon alltid vara där. Vi är enbart 2 vuxna per avdelning. Även när jag haft yngre barn behöver någon vara med dom konstant. Vilan är skön och lugn om alla barnen sover men du kan också sitta med ett skrikande, bråkande barn i en timme utan en enda andningspaus. De flesta dagar kan jag iaf dricka en kopp kaffe ensam men ofta så dricker jag mitt kaffe samtidigt som jag planerar verksamhet , fyller i papper eller vaktar/leker med barn. Å visst är det lyxigt att inte jobba röda dagar och helger men lönen blir ju därefter….

Annons:
PogoPedagog
2015-03-24 12:05
#35

http://4health.se/har-du-delade-magmuskler-del-1-av-3

Här står jättebra och informativt om träning efter graviditeten, artikeln är i tre delar.

Man ska INTE göra situps eller liklnande, det kan FÖRVÄRRA magens skick. Och man ska inte heller göra plankan på fel sätt! Man måste dra in magen så att delningen hålls ihop medans man gör plankan, samma sak där, annars kan det göra saken värre.

Har själv jobbat en del med plankor utan att det gett resultat men efter att jag läste detta och började göra dem korrekta har magmusklerna under naveln gått ihop på ett par veckor, Över naveln är de fortfarande delade men det kommer förhoppningsvis.

malinroth
2015-03-24 13:00
#36

#30 Jag har också problem med svanskotan efter förlossningen. Vet dock inte riktigt vad som är fel men det gör ont när jag sitter och speciellt just när jag sätter mig. Det har inte blivit bättre alls på 13 månader men vissa dagar gör det mindre ont än andra iaf. Har just haft en vecka när det gjort väldigt ont men nu är det något bättre igen.

[WickedAlly]
2015-03-24 13:26
#37

Wilmer har en ny lek,ganska ny i alla fall. Han sitter på utsidan toalettdörren när någon är där inne, sen ska han stänga in personen. Brukar skratta hysteriskt när man försöker komma ut, haha.

Men idag blev han jätteledsen för att jag försvann, men han fortsatte att stänga in mig. Tyckte lite synd om honom som inte förstod bättre, haha..

Theres
2015-03-24 14:04
#38

#36 På mig är det allra värst när jag reser mig upp igen efter att ha suttit ner. Känns liksom dom att svanskotan har borrat in sig i vävnaden och när jag reser mig upp så släpps trycket och den liksom lossnar igen. Känns väldigt "köttigt" på något sätt. Sen kraskar det också ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-03-24 15:43
#39

#37 Joel stänger också gärna dörrar. Hans favorit lek är att ta något förbjudet och springa fnittrande iväg. Igår sprang han med armarna upp mot mig. Jag lyfte upp honom och då skulle han ner och springa till pappa. Gjorde detta kanske 10gångwr innan vi alla tröttnade. :p

malinroth
2015-03-24 18:59
#40

#38 Hm låter inte mysigt det där… :/

Theres
2015-03-24 21:30
#41

#40 Inte alls. Men det kanske går över tills jag gifter mig ^^

golf.ifokus.se

Annons:
JeFo
2015-03-24 21:58
#42

Min heltid är 38,75. Jobbar varannan helg och typ varje röd dag. Är stängt två gånger om året 😁 Jag har mjölk kvar än i brösten. Har försvunnit snabbt med de andra! Hmm…. Ammade sista gången i slutet av nov. Bråkat om lön idag. Stämde inte alls. Glad jag hade rätt. Man blir ju förvirrad efter att ha räknat för många gånger. Ledig imorgon. Våren var tillbaka idag så jag hoppas den är det imorgon också. Står mos på schemat och badhus. Har testat att blanda i lite olika frukter i äppelmoset. Ska testa mango imorgon. Tre små gryn har dykt upp. Två uppe och så kommer den den tredje nere bredvid de andra två. Så nu har hon snart 5 piggar 😊

jackiejohn
2015-03-25 00:43
#43

Vardagen rullar på, Lilli är så snäll, vaknar 5-7 och äter sen snuttar vi till 8-9 ibland 10 till och med 😉 sen är det full rulle och så sover hon middag ett par timmar mitt på dagen sen full rulle resten av dagen till hon somnar för natten mellan 20-22 ☺️ Imorgon är det dax för läkarundersökning annars har vi en lugn vecka, inga planer direkt! Sitter och funderar på att sälja vår barnvagn och köpa en ny.. Just nu har vi en Emmaljunga city cross med sittdel och quadrolift samt en skötväska och parasoll i samma färg (olika gråskalor med "cirklar", skitsnygg rent ut sagt) det är en -09 och limiten edition vad jag förstod, inte sett en enda likadan färg/mönster ute på tex blocket, det är regnskydd och hjulskydd till den också, vi gav 2500:- för alltihopa och jag sväva på moln över att ha en så snygg vagn 😍 Mitt såkallade "problem" är att det är en quadrolift och den känns inte så käck, så låg och trång..ser inte uta att vara värst go att sova i heller 😁 Maken provkörde på en Emmaljunga nitro med svängarna hjul nör vi var inne i en barnbutik, han var uttråkad 😉 och önskade att vi köpt en så lättkörd vagn istället, men jag är/var tveksam så vi bor på landet så vi promenerar på grusvägar och skogsvägar och jag är osäker på dessa små svängarna framhjul, erfarenheter?? Funderar nu på att sälja den vi har och köpa en annan, med då hårdlift istället men vet inte om vi ska satta på en city cross igen eller en nitro? Älskar vagnen annat men att köpa enbart en begagnad hårdlift är nästan i samma klass som att köpa en hel vagn med sitt och liggdel i då samma färg! Citykorgarna verkar vara galet dyra.. Finns alltifrån 2100-300 men det ska ju vara inom en okej resväg också så nja.. Hittade en nitro med alla tillbehör i Karlstad för 1800:- svart, och en city cross också i Karlstad för 800:- också svart..båda ser jättefina ut på bild och Karlstad är inte allt för långt bort om det är bra vagnar ca 10-12mil enkel väg. Tror absolut jag kan få vad jag gav för min vagn om jag säljer den då den är i oerhört fint skick, inga fläckar/skav eller nåt sånt så den är ju välvårdad och alltid förvarad inomhus så nog kan jag få 2000:- med alla tillbehör iaf, tror jag! Men kom gärna med för-och nackdelar om båda och vad som är bästa alternativet har kört fast! Just nu åker dottern i en Brio ?? Som jag lånat av min moster, stum och otymplig enligt mig så jag vill verkligen ha nåt annat känner jag..

[WickedAlly]
2015-03-25 00:56
#44

#43 kika på en super nitro istället, samma vagn men stora swivelhjul istället för små. Vår går utan problem på grus, i snö och lera :)

Theres
2015-03-25 01:14
#45

#43 Jag har en super nitro. De har större hjul fram och när vi är ute så brukar jag låsa dem. Vi promenerar i stort sett bara på grusvägar och skogsvägar :) Visst blir det lite guppigt ibland, men Elly sover som en stock :)

golf.ifokus.se

jackiejohn
2015-03-25 01:15
#46

44# Kollade in den och hitta att beginners i Trollhättan har "kampanj" nu på den vagnen, liggdel, sittdel, skötväska och vindskydd för 6999:-, fanns i flera tjusiga färger och blev såld på färgen som heter "Boston" 😍 Normal pris för detta paket var 11 000:- jag vill ju gärna ha 2 barn till alltså tre barn i slutänden och skrutten jag har nu är fortfarande i behov av liggdel..känner att jag vill ha en vagn att slita med hälsa som jag är nöjd med! Svåraste blir att övertyga maken att vi ska köpa en ny vagn för 6999:- 😁 han ser inte varför vi behöver lägga den pengen på en vagn, han köpte nyss en fyrhjuling för 17 000:- som kommer användas i skogen ca 6-8 helger per år annars bara "leksak" men den var oerhört nödvändig! 😒 Sen tjatar han att vi har renoveringar kvar på huset som måste fixas och det är riktigt men det är sådan som vi ska höja huslånet för, blir lite sur när han får köpa saker som han vill ha men inte jag, då kontrar han med att "ja men du gillar ju fyrhjulingen också!" Ja men tänk dig då att jag ska ha den här barnvagnen i kanske 4-6år….. Nu sover han så får fortsätta bearbeta imorgon! 😉

Theres
2015-03-25 01:18
#47

Billigt! Tycker absolut ni ska slå till :) Vi betalade 9900 för hela kittet. Har en black symphony :)

golf.ifokus.se

jackiejohn
2015-03-25 01:25
#48

Jag tyckte också att det verkade billigt för det kittet och att den då är helt ny.. Har en stor utmaning framför mig att argumentera för en ny vagn och dessutom en ny! 😁 Han har väl rätt i att vi får tänka oss för en gång extra då jag inte får ut så mycket som vanligt nu när jag är mammaledig men ibland är han trög när det gäller saker som ska användas i flera år och som behöver passa oss (mig) för skon klämmer nog för att han inte ser nåt roligt i en barnvagn och att den vi har duger fin fint..

Annons:
[Thiah]
2015-03-25 06:11
#49

#45 i liggdelen sov Joel som en stock så fort det skumpade. Kullerstenar var det bästa sättet att söva honom på! :)

PogoPedagog
2015-03-25 07:01
#50

Våra med svängbara hjul är jobbiga att köra på gus och landsväg eftersom även om man låser hjulen drar de år det hållet vägen lutar hela tiden och mindre vägar är ju ofta doserade i svängarna. Sen är vi ofta ute i hagar och marks och då behövs rejäla hjul och rejäl stötdämpning spå jag skulle fundera en extra gång om jag var du. 

Finns det ingen som har någon lite liknande vagn som ni kan låna och ta en " på landet-promenad" med?

soundtrack
2015-03-25 07:22
#51

Vår med svängbara hjul (brio smile, vet inte hur dom hjulen ser ut jämfört med emmaljungans) klarar grusvägar och större skogsstigar bra. Jag brukar inte ens komma ihåg att låsa framhjulen. I snö är det lite värre, men det är mest för att framhjulen sitter lite för tätt ihop. Som Thiah säger, lite guppande är bara bra för sömnen :P Min sambo förstod inte heller vitsen med att lägga massa pengar på en ny vagn men för mig var det viktigt. Jag ville att vagnen skulle vara vår liksom, punkt slut. Och jag tyckte inte att han hade så mkt att säga till om eftersom att det är jag som är ute och går med den varje dag för tillfället :P såg dock till att välja en vagn som han gillade iaf ;) Haft en så ledsen och ynklig tjej här hemma ett par dagar nu. Gissar på att det är tänderna som spökar :( feber har hon också, är het som en kamin stackarn. Tycker så synd om henne.

[WickedAlly]
2015-03-25 07:25
#52

#46 ja, oj det var billigt :) Vår kostade 9300 och då fick vi inget annat än chassi, liggdel och sittdel. Men om ni ska köpa en vagn för varje barn för att den ni har inte håller i längden så blir det ju inte billigare. Säg att ni lägger 2500 per vagn x tre barn. Barnvagnen kommer ju mest troligt rulla fler mil än fyrhjulingen.

[WickedAlly]
2015-03-25 07:28
#53

En tanke dock, om ni vill ha syskonen tätt, vilket jag tycker mig ha läst så kanske ni ska avvakta ändå. Tänkte att ni kanske behöver en syskonvagn istället då? Vi får köpa det nu och ärligt talat så svider det lite men tanke på att vår är helt ny nästan.

PogoPedagog
2015-03-25 09:44
#54

Har ni andra med svängbara hjul inte problem med att vagnen drar i sidled även om man låser hjulen när vägarna lutar? Jag har ändå haft tre vagnar med olika typer av svängbara hjul och alla har gjort det.

[WickedAlly]
2015-03-25 10:37
#55

Jag låser aldrig hjulen oavsett underlag och väg. Tycker den följer mycket mer när hjulen får gå fritt.

Annons:
soundtrack
2015-03-25 11:33
#56

Jag låser dom typ heller aldrig. Hittills bara hft dom låsta när detta varit mkt snö o då kränger o slirar det ju pga snön.

[TanatosNyx]
2015-03-25 12:26
#57

#54 Inte mer problem än med 4 fasta. Även de kan ju dra snett om det lutar för mycket.

Theres
2015-03-25 13:35
#58

Nä, bara om hjulen är olåsta så drar den åt det hållet vägen lutar. Men inte med låsta :) Jag kör iofs inte vagnen så mycket. Timmy eller mamma brukar köra den för jag tar alltid Maya :) Men de kör alltid med hjulen olåsta och de verkar inte ha några problem heller :) När vi var inne i skogen här om dagen tryckte mamma att det var lite guppigt att köra, men det var ju endel rötter och gropar på stigen, så det var väl förståeligt ^^

golf.ifokus.se

jackiejohn
2015-03-25 16:09
#59

Läkarundersökningen gick galant! Det enda läkaren kunde "fälla henne på" är att hon är mindre än 4 månaders bebisar (4620g vägde hon idag) så jag är jättenöjd, känns så skönt att hon utvecklas efter sin faktiska ålder för han korrigera inte åldern på henne utan hon är såpass utvecklad ändå ☺️ Vi är påväg ner till beginners och ska kolla in vagnen, har lagt ut min till försäljning i vilket fall! Enligt hemsidan så är det en utmärkt terrängvagn och i snö.. Och det är ju inte direkt några små fjutthjul fram på denna så det känns ju som att de borde hålla och terräng(?) vi har fått en undanställd i den färgen vi önskade iaf så nu ska vi ner och klämma och känna! 😊

ChristineL
2015-03-25 17:18
#60

Älskade unge! Hon är rätt länge kunna skilja på olika djur, men nu när vi lyssnade på "Tänk om jag hade en liten apa" så går hon och hämtar sin virkade apa och dansar runt med den ❤️ Man smälter lite, det är inte riktigt samma som att vi säger var är det och det djuret och hon pekar ut det på en bild.

[Thiah]
2015-03-25 21:53
#61

Åh herregud det börjar rycka i gravidtarmen….

vevve89
2015-03-25 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Jag å lillan va på öppna förskolan idag😃 hon tyckte det va kul. En av dom som jobba där va riktigt poppis. Hon började med att bara sitta å titta sig runt första 20 minutrarna. Sen log hon år massor. Somnade gott efter. Blir en tripp dit nästa vecka oxå.

Annons:
jackiejohn
2015-03-25 22:27
#63

Blev en vagn idag är så galet nöjd! Den rulla som ingenting på gruset här hemma också 😊

[WickedAlly]
2015-03-26 11:02
#64

Åh vad kul Jackiejohn :) Christine: så kul när de gör något nytt. Wilmer lärde sig slängkyss igår, man smälter verkligen :)

jackiejohn
2015-03-26 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Är som sagt super nöjd, hade tänkt ta en tur idag men snön vräker ner och har således gjort sen igår kväll 😁 Men nog för att jag är lite oteknisk ibland och tummen sitter mitt i handen men hur i hela fridens namn får man på regnskydden? 😣

Theres
2015-03-26 15:22
#66

Dragkedjan ska gå från fotändan och fram till huvudet, sen blir allt annat rätt logiskt :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-03-26 20:18
#67

Åh, det där regnskyddet. Så många gånger som jag svurit över det :p Här har vi tandsprickning, äntligen kommer de där fyra som suttit och jäklats precis under huden jättelänge nu. Sen har han fått feber och han snorar, vet inte om det beror på tänderna dock eller om jag och rasmus smittat honom. Sen avslutade han denna dag med att lägga en megaspya, prickade sängen, golvet, väggarna och dörren. Gjorde det ordentligt med andra ord, måste väl det när man spyr så sällan annars :p

[WickedAlly]
2015-03-26 20:19
#68

Sen trillade han dessutom i spyan. Stackars kille :)

soundtrack
2015-03-26 20:30
#69

Tandsprickning här med, har en helvetesvecka :/ första tanden poppade upp utan knorr, nu är nr 2 på G (börjat gå hål på tandköttet nu äntligen) och vi har haft feber och konstant gnäll hela veckan :( och nätterna har varit hemska, massor av uppvak och stök. Hoppas det börjar vända nu när den äntligen verkar vara på väg igenom..

Annons:
JeFo
2015-03-26 20:32
#70

#65 snygg vagn! Hoppas ni blir nöjda! Stackars Wille! Inte lätt att vara liten ibland. Hoppas han piggnar på sig fort. Jag har soffläge och kidsen sover. Riktigt skönt!

ChristineL
2015-03-26 20:33
#71

Nova har fått fram alla hörntänderna nu på kanske en månads tid. Vi har kommit ganska lindrigt undan med hennes tandsprickning. Varje gång har hon varit förkyld några veckor innan och det är typ det enda :P Nu har hon varit lös i magen några dagar som kanske har med det att göra men annars pigg :)

soundtrack
2015-03-26 20:39
#72

Visst skulle febern och gnälligheten kunna bero på något annat, men det känns mest troligt att det är tänderna. Hoppas inte det kommer vara såhär varje gång nu.

vevve89
2015-03-26 20:40
#73

Här har oxå en tand börjat titta fram. 3e tanden. 4e är nog oxå på g.

[WickedAlly]
2015-03-26 20:51
#74

Soundtrack: för oss har det varit väldigt olika. Första gången tuggade och dreglade han bara. Andra var han lite gnällig och denna gången har det varit långdraget till tusen. Fast han tar det ganska bra tycker jag :) Första gången fick han två tänder, andra fyra och nu är det fyra igen. Så det är lätt värre ju fler han får åt gången. Kan tänka mig att det är jätteirriterande för honom. Jefo: skönt med soffläge, är samma här. Rasmus hämta glass också :)

PogoPedagog
2015-03-26 20:57
#75

Nu är jag slut! Jag ocj lilltejen är förkylda men Bastian är riktigt dålig. Så efter en jobbig natt har jag fått oroa mig för en sjuk pojk som är likblek, hostar tills han kräks ibland, knappt orkar leka och äter dåligt sen måndags. På förmiddagen vägrade han dessutom dricka så då blev jag riktigt orolig, på samma gång var jag ju tvungen att ta hand om och ständigt bära den gnälliga lilltjejen och försöka att få henne att äta något hon med. Tack och lov att jag ammar än säger jag bara! Det är så skönt när de matvägrar för då vet man att de både får vätska och näring.

Som tur var piggnade pojken till efter Alvdeon och en tupplur och både åt, drack och lekte en stund. Är han inte bättre i morgon kommer jag att ringa vårdcentralen  för annars kan jag slå vad om att det bnlir till att sitta på akuten och vänta i timtals i helgen.

PogoPedagog
2015-03-27 16:29
#76

Så….. idag tog vi en tur till vårdcentralen eftersom Bastian fortfarande var så himla hängig och med nedsatt allmän tillstånd. Innan vi åkte fick han sova en tupplur och upp ur sängen kom världens piggaste barn! Han tom åt lite och drack innan vi åkte. Väl hos doktorn var han så pigg att han vägrade vara stilla och jag fick brottas med honom. Så nu står det väl i hans journal att han har en hysterisk mamma som man inet kan lyssna på :( 

Väl hemma var han pigg i en kvart sen har han gråtit eller sovit resten av dagen. Blä, det är så typiskt enda stunden på hela veckan han är pigg  prickar vi att vara hos doktorn.

Annons:
vevve89
2015-03-27 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

#76 brukar vara så. När man ska till doktorn försvinner alla symptom… Jag håller på att rita, pyssla (paracord armband och halsband till hund) och brainstorma för att kunna starta eget företag. Mycket jag vill göra 😃 Lillan har varit väldigt klängig idag, kan bero på förkylning… Igår var det helt tvärt om. Så lättroad hon va då. Vi va hundvakt idag oxå😃

Intehärutandär
2015-03-30 13:35
#78

#23 #24 Tack! Hör det då och då, fast känner mig rätt ynklig faktiskt. Men får köra på med de praktiska sakerna till jag kraschar.

Att byta kläder på henne efter obduktionen och bära över hennes kalla livlösa  kropp till kistan (och senare sätta på locket och skruva i skruvarna) var det svåraste hitills (begravningen blir allra värst efter beskedet förstås). Pappan satt 5 meter bort och vågade inte ens titta, men sa att jag var modig. Medans jag kände att detta är mitt barn. Det gör det inte enklare, men jag skulle ångra mig för resten av mitt liv om jag inte gjorde det. Det är en del i sorgeprocessen. Att inse att det är på riktigt. Hon fanns faktiskt, men inte längre. 

Jag har okej dagar där jag faktiskt kan se en barnvagn och gå vidare, utan att det sticker i hjärtat - och så har jag fler dagar då jag gråter till och från hela tiden och känner bitterhet då jag ser andras glädje. Får glida med i sorgen och känna att alla tankar är okej. Och vår kurator är suverän att hjälpa. Psykologiskt och praktiskt.

Intehärutandär
2015-03-30 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Min vackra ängel. ❤️

Theres
2015-03-30 15:43
#80

Åh vad söt! Så sorgligt allt ihop :(

golf.ifokus.se

ChristineL
2015-03-30 15:51
#81

#79 - Hon är verkligen jättefin! 🌺

[TanatosNyx]
2015-03-30 17:06
#82

#79 Så vacker och fridfull. Vilka härliga små alvlika öron hon har, kunde inte låta bli att lägga märke till den lilla lilla spetsformen på dem. 🌺

Intehärutandär
2015-03-30 20:26
#83

#80 #81#82 Tack ! Och extra tack till Dig TantosNyx i en annan grupp här ang foto på Jasmine.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-03-30 20:56
#84

#83 Är glad att du gav svar på tal, riktigt bra svarat i den tråden! Och det är jättefina bilder du delar med dig av. Det enda som gör att man ens anar något är färgen på läpparna och att ögonen är slutna på alla bilder. Fortsätt gärna dela med dig av bilder så mycket du vill, för om något så var hon för fin för denna värld, tro inget annat 🌺

[Thiah]
2015-03-31 05:07
#85

Nyss hade vi vattkoppor på jobbet och nu har vi parvovirus(femte sjukan). Härliga tider :p

JeFo
2015-03-31 21:28
#86

#85 Usch Thiah! Har Joels utslag försvunnit?

[Thiah]
2015-04-01 04:57
#87

Ja Jefo. Han fick bara lite i ansiktet och feber i 2 dagar. Så tur i oturen där.

vevve89
2015-04-01 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Jag gjorde ett nytt band till napphållaren idag då det gamla va så äckligt å började gå sönder. :-) Lillan godkände det iaf:-)

Velinga1984
2015-04-01 21:00
#89

Jaha inte hjälpte det att vara mycket på öppna förskolan. 6 dagar med jojo-feber på liten. Och på fredag gör jag 3e jobbhelgen i rad av 4. Hurra för ob-tilläggen ;) Men sökte nytt jobb idag, hoppas kan man ju :)

vevve89
2015-04-01 21:05
#90

#89 här blev det oxå feber efter öppna förskolan… Nu är det bara snora kvar. Håller tummarna på att du får jobbet. Jag håller på med brainstorming för att börja sälja saker å kunna jobba hemifrån.

Annons:
ChristineL
2015-04-01 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Full fokus! Idag har Nova ritat "på riktigt", dvs mer än bara kladda runt, man har sett att hon verkligen ser vad hon gör och reflekterar över vad som händer som hon för pennan si eller så. Dessutom har hon börjat med rätt handfattning om pennan ❤️

Theres
2015-04-02 11:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Alltså på riktigt! Känner mig som 70 år :( Tyckte jag hade sett något som skiftade grått innan, men när jag ryckte loss det så var det brunt längst in vid roten. Men alltså var kom detta ifrån? Det är ju långt också. Borde ha haft det ett halvår minst. Gravid-symptom? När jag födde barn fick jag en annan ljusare hårfärg på det som växer ut, men detta är ju inte klokt :(

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2015-04-02 12:01
#93

#92 Du får sluta läsa mina trådar helt klart, det är säkert dem som gett dig gråa hår 😎 sorry!

Intehärutandär
2015-04-02 12:09
#94

#92 Med barn kommer bekymmer. :-) Jag var 21 då jag fann mina första.

ChristineL
2015-04-02 13:21
#95

#92 - Mycket förändras även efter graviditeten ;) Jag har fått rynkor i min förut så släta panna.

[WickedAlly]
2015-04-02 14:59
#96

Wilmer har slutat äta mat tydligen. Ska bara äta klämmisar och sånt han själv kan plocka i sig, samt jordgubbar. Låter ju som en bra och varierad kost.. Inte tror jag att han får i sig tillräckligt heller. Men samtidigt så skiter han som en häst :s Försöker jag mata honom med varm mat, riktigt middag, så äter han ett par skedar och sedan skakar han bara på huvudet..

Theres
2015-04-02 15:06
#97

Har undersökt saken närmare… Är tydligen bara gråhårig i vänster tinning ^^

golf.ifokus.se

Annons:
em.nord
2015-04-02 20:34
#98

Haha jag anade ett grått vid botten men slängde fort som tusan i min hårfärg och ignorerade det hela! ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
2015-04-02 20:35
#99

#97 du är fin ändå :) och kloka människor får gråa tinningar

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Theres
2015-04-02 21:04
#100

Det konstiga är att jag inte har sett det innan, men det är flera hårstrån som är lika långa son resten av håret typ :o Ringde mamma i panik och bad henne köpa hårfärg. Fasen. Jag som inte har färgat håret på säkert 1,5 år. Gillar min naturliga ombre jag har fått :( Mitt hår blir så risigt när jag färgar det. Får väl leva med grått hår.

golf.ifokus.se

PogoPedagog
2015-04-02 21:10
#101

Varje gång jag får mens får jag ont som av foglossning i bäckenet nu :( Och idag red jag ett intensivt dressyrpass, det var inte en bra kombo. Någon mer som får tillbaka foglossning vid mens? Jag hade ju inte ens särskilt stora besvär under graviditeten så tycker jag bord eslippa det nu.

em.nord
2015-04-02 21:30
#102

#101 har inte fått det faktiskt. Men kände lite i förra veckans ridpass på klubben. Körde rätt hårt en timme och kände av lite då… Tar ju tid, hur gammal är din? Hade foglossning till och från i 4 månader efter nästan varje

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

jackiejohn
2015-04-02 23:22
#103

Här har vi städat och grejat idag, hämtat min lillasyster i Åmål då hon har påsklov nu och skulle ha med en massa saker hem från lägenheten och nu ikväll har vi haft lite kalas då jag har gått och blivit ett år äldre idag 😁 hehe, med andra ord så har dagen varit lugn och skön precis som jag vill ha det! Maken är dock en aningen arg/irriterad då hans föräldrar inte gratulerat mig idag..jag och svärmor har en dåligt relation sen ett tag tillbaka pga många olika anledningar men hon påstår hela tiden att hon älskar mig och att jag är så underbar och blablabla(!!) maken köper den ramsan inte jag så han är rör grinig att de inte ens kan gratulera hans fru om hon nu älskar mig så jäkla mycket 😋 Personligen bryr jag mig inte så mycket men det är inte roliga att se hur jobbigt han tycker det är "/

Theres
2015-04-03 00:05
#104

Grattis 5 minuter i efterskott ^^

golf.ifokus.se

Annons:
Theres
2015-04-03 10:33
#105

Vi kör på lite sjukstuga denna påsken. Har varit sjuk sen i förrgår. Elly är också snoring, men ingen feber. Jag känner mig dock väldigt febrig och måste snyta mig hela tiden :/ Timmy som drog hem denna sjukan här om dagen. Men hellre sjuk nu än nästa vecka när jag fyller år :)

golf.ifokus.se

PogoPedagog
2015-04-03 10:49
#106

Vi kör oxå en omgång sjuka till :( Vi är i snitt friska tre dagar känns det som innan nästa sjuka tar över, hemskt! Jag har ont i hela kroppen, bultande huvudvärk, svullen hals, feber kryddat med mensvärk och foglossning :( Som tur är är sambon halvbra och barnen friska åtminstonde.

[WickedAlly]
2015-04-05 15:40
#107

#105 Vilken dag fyller du? Fyller också nästa vecka :)

Har precis beställt lite ballonger och sådant till Willes kalas, finns ju så mycket fint men lyckades begränsa mig ganska bra :)
Har bestämt mig för att göra en ombretårta, aldrig gjort förut så det ska bli roligt. En blå ska det bli, med vit marsipan och ett blått ljus i form av en etta. Ser verkligen framemot att få pyssla för min lilla herres skull, senaste var ju dopet och det är ju evigheter sedan :o

Theres
2015-04-05 22:22
#108

#107 9 april :) Mormor fyller också den 9:e. Farmor fyller den 8:e. Sen känner jag 5 till son fyller den 9:e, varav en också fyller 28 precis dom jag. Hon heter Maria, vilket jag heter i andranamn. Blir ju som stjärnsystrar nästan (film om tre Johannor som föddes samma dag) ^^

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-04-06 07:30
#109

#108 oj, ja det är verkligen många i april :o Jag och min faster fyller den sjunde, sen fyller svärmor och hennes syster (inte tvillingar) den åttonde. Fast sen är det nog lugnt just denna veckan tror jag :) Nästa vecka, den sjuttonde, fyller wilmer och min ena kusin år. Vi återanvänder födelsedagar här tydligen. Återstår att se om bebisen kommer på pappas födelsedag dem åttonde augusti, är ju beräknad den fjärde så :)

Theres
2015-04-06 08:58
#110

Jag känner 4 stycken som fyller 4 april också och några den 10:e. Är det inte runt midsommar man blir tillverkad då? ;) Jag är dock född 14 dagar efter BF :) pappa fyller den 27:e, så han är lite efter oss andra ^^ Min kompis som fyller 9 december fick sin dotter nu den 9 december (som var beräknad till 8 december) och hennes son är född den 8 december (han är 2 år) ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-04-06 10:22
#111

Joel klättrade just över kanten på spjälsängen…stor suck! Han fastnade mellan vår säng och sin på både gott och ont. Blir att skaffa en annan säng nu. :(

Annons:
[WickedAlly]
2015-04-06 10:30
#112

#110 Wille är född på bf, 17 april, och han är tillverkad 26 juli :) Jag kom också 14 dagar sent, skulle fyllt år 24 mars egentligen :) Märkligt hur man kan lyckas pricka in precis samma dagar, av alla dagar på året liksom. #111 ajdå, dags för en stor säng nu då? Eller blir det en växa-säng?

ChristineL
2015-04-06 10:32
#113

#110 - Midsommarbebisar kommer i mars ;) Typ jag, min svägerska och hennes man, mannens moster och hennes man och hennes son, och 3-4 stycken av mina kompisar ;)

[Thiah]
2015-04-06 11:09
#114

#112 först prövar vi lite olika lösningar. Joel får sova dagssömn i sitt eget rum på bäddsoffan där och sen får vi skaffa säng. Tror vi köper en barnsäng från IKEA. Känns likabra att skaffa en vanlig säng på en gång.

JeFo
2015-04-06 11:09
#115

Holly är gjord v 29 på Öland 😛 Va lite meck att få till då vi hyrt hus med halva släkten. Glad att jag typ våldförde mig på maken den dagen jag gjorde 😳 Vilken liten apa du har Thiah! Holly är inte alls intresserad av att klättra, vilket är tur. Kan tänka mig passet på en klättrare 😛 Ska iväg och jobba snart. 4h bara. Ska bli skönt då huset är upp å ner. Köpte två våningssängar på ikea som maken monterar ihop, el ja ena. Den andra var trasig så vi fick åka och byta delar. Så efter jobbet blir det montering och fixa rum. Jag är inredare 😉 Blev massa plats då skrivbord och garderob finns på sängen! Kastade 6st icakassar med skit från äldstas rum! Försökt lära Holly gå ute med skor men skor tycker hon inte om alls. Sks ha inskolning veckan efter hon fyller så är ju bra om hon vant sig tills dess lite. Sen har vi låååångt sommarlov. Juni-aug innan allvaret börjar!

[WickedAlly]
2015-04-06 14:28
#116

#114 ja, här blir det en 90-säng direkt. Känns enklast ifall man behöver ligga bredvid ibland. Har också en klättrare, han är som en vessla. #115 här är en till som vägrar skor, sätter sig platt om jag tar på honom dem. Han har fått ett par jättefina kavat i för tidig födelsedagspresent av mormor, men nix, han vara gallskriker och sätter sig, haha

[Thiah]
2015-04-06 14:36
#117

#116 jag har tänkt lite likadan. Kan även fungera som gästsäng vid behov..

Joel har inga sko problem. Han går i allt. 🙂

[WickedAlly]
2015-04-06 17:06
#118

#117 ja, det är ju också en bra anledning till att köpa stor säng direkt :) Nu har vi haft kalas för mig, eftersom jag inte önskade mig något egentligen men folk inte slutade fråga så sa jag tillslut bidrag till nya vagnen. Kaching kan man väl säga för nu är nästan halva vagnen betald :o Fast lite av pengarna ska jag köpa blommor för, de har torgförsäljning här på fredagar. Ger nästan bort blommorna. Ska nog ha kalas igen imorgon ;p Svägerskan hade med sig sin bonus, han är bara sex veckor äldre än Wille så de leker fint tillsammans. Fast idag gnabbades de mest över alla leksaker, båda skulle ha samma, hela tiden så det blev en del tårar.

Annons:
Velinga1984
2015-04-06 17:39
#119

#114 & #116 Äldsta sonen fick 1.05 säng när han var 9 månader, och yngsta sonen på 16 månader har en 80 säng, av växa-modell. Går absolut att ligga brevid :)

Äntligen börjar det ta på mina jobbhelger, precis klar med jobbhelg 3 av 4. Sen är det varann helg som gäller, skönt! Man tappar så mycket familjetid på helgen :/

JeFo
2015-04-06 20:58
#120

Velinga vet hur helger är 😔 Även om jag bara jobbar varannan så förlorar man mycket tid. Ger ju lite pengar men jag trivs bättre hemma. Skoj att du fick vettiga presenter Ally! 😀 Jag väntar på att minusgraderna ska försvinna. Vill pimpa altanen men så länge det är minus känns det dumt. Ska kolla film nu. Har gjort klart dotterns rum och nu behövs vila!

vevve89
2015-04-06 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Här har vi en klängperiod. Sitta på armen är bäst större delen av tiden. Samtidigt som hon vill kunna allt! Hon blir arg för att hon inte kan ta sig till oss utan att behöva krypa. Då står hon och näst intill hoppar på stället där hon står å håller i sig. Hon äter så otroligt mycket mer oxå så är väl en växtspurt oxå. Jag klättrar på väggarna för att jag har så mycket idéer för att kunna jobba hemma oxå. Ritar porträtt på djur framförallt men även börjat med barnporträtt. Får beställningar mer och mer på det. Gör även hund och katthalsband, samt armband. Fått beställning även där. Hobbyverksamheten går framåt och förhoppningsvis kommer jag kunna utveckla ett företag innan året är slut. Om en knapp månad ska jag börja jobba, sjuklig ångest där… Men är först och främst bara en månad.

Theres
2015-04-06 21:26
#122

#121 Får man se dina alster nånstans? :)

golf.ifokus.se

vevve89
2015-04-06 21:36
#123

#122 absolut:-) lägger upp på teckning.ifokus bland annat. Kan inte länka från mobilen tyvärr. Och Instagram där jag heter artbyvevve :-) Lillan förresten har somnat 8 flera kvällar i sträck. Dock sover hon inte mer än 1 timme på dagarn, skulle vilja att hon sov längre… Vi får kväll babara för oss själva :-)

[WickedAlly]
2015-04-06 22:02
#124

#120 Ja, jättekul att få något man har stor användning av tycker jag :)
Pengar behöver man väl alltid iofs, haha. 

Jag trodde att våren var kommen här men vi hade minus i natt, fast alla blommor på utsidan lever än åtminstone, till och med penséerna.  Får se om de tänker fortsätta med det eller om de kolar vippen. 

Vi ska strax gå och lägga oss, Rasmus börjar på nya jobbet i morgon och vill vara utvilad då såklart, och jag är bara allmänt slapp. Blev hämtpizza till middag också, har vart en lugn helg men vi är helt slut ändå. 
Wille sover sedan halv nio, tog över en och en halv timme att natta honom trots att han var så trött att han nästan somnade mitt i gröten. För trött för att sova, då är det illa :o :P

Theres
2015-04-06 22:06
#125

EllyBelly somnade vid 1 inatt (för vi gick och la oss då) och vaknade vid halv 9. Natten innan dess så sov hon mellan 23.30-9.30 ^^

golf.ifokus.se

Annons:
JeFo
2015-04-08 15:19
#126

För ett år sedan var jag, idag, beredd på att föda. Var 100 på att hon skulle komma på BF som de andra, fanns inte på världskartan att gå över! Tji fick jag 😛 Någon tyckte magen var bra i 8 dagar till! Idag gick vi till Ica och hem igen. Holly gick hela tiden, med skor!!! Riktigt bra gjort när man är så liten 😀 Nyss varit på jobbet och fikar glass. Holly har kommit på att smacka är väldigt bra för att få något. Sen ser hon såå söt ut som hon bara kan. Glass var gott iaf! Bakat bullar till alla kalas som snart stundar. Holly vaknade mitt i allt 😣 hon har väl aldrig bara sovit 50 min! Sååå typiskt och givetvis ville hon bara vara i famnen. En lagom slut mamma sitter nu för första gången idag och vet inte hur hon ska orka flytta ändan 😳

[WickedAlly]
2015-04-09 08:02
#127

Nu går Wille också :D Evigheter efter de andra :p men det gör ju inget :) Jefo: Wille håller med om att glass är gott, han fick smaka på min magnum. Skrattade och log, gullungen :) Är halva priset på glass på pressbyrån just nu, om någon missat det :) Igår åkte vi spontant till svärmor jag och Wille, hon fyllde år. Hennes storasyster, som också fyllde, var också där tillsammans med deras föräldrar. Var riktigt trevligt, bara synd att rasmus jobbade. Men det var ju kalas i helgen och kalas igen nästa helg så :) Willes ena syssling var också med, han fyller fem i maj. De lekte så fint ihop, sysslingen är riktigt vild egentligen men blir så lugn och snäll när wilmer eller Willes jämngamla kusin är i närheten. Så fint att se :)

[WickedAlly]
2015-04-09 08:05
#128

Har ni andra några kalasplaner förresten? Finns ju fyra blivande ettåringar här inne nu :)

Intehärutandär
2015-04-09 08:28
#129

Idag ska vi bära vår dotter till sin föreviga viloplats. Var till kapellet igår och fixade lite.

JeFo
2015-04-09 08:58
#130

Heja Wille! Går han hela tiden? Är full rulle när de börjar gå 😀 Vi ska ha kalas… Jag jobbar två helger denna månad och maken är borta den tredje. Så hoppas vi kan ha kalas för båda samtidigt. Finns inte att vi hinner med två kalas! Idag ska Holly till hjärtmottagningen. Har felt försvunnit ur huvudet att hon kan ha hjärtfel. Sen damp kallelsen ner i brevlådan och det slog mig plötsligt. Jag är annars väldigt negativ men just nu tänker jag inte alls att något skulle vara fel. Det går bara inte! Hoppas ni får en fin dag snovit79!

[WickedAlly]
2015-04-09 09:27
#131

#129 Hoppas också att ni får en fin dag. #130 Japp, vill inte göra så mycket annat. Ska gå runt medan han äter till och med, haha. Han har ju stått själv i flera månader men då var han åtminstone stilla, nu tar en måltid evigheter att få klart. Aha, ja då blir det tajt med tid. Skönt ändå att de fyller såpass nära varandra :) Vad bra att de följer upp henne tycker jag, tror inte heller att det är något fel. Vad jag har förstått så är blåsljud väldigt vanligt hos nyfödda men att de i de allra flesta fall växer ihop snabbt av sig själva? Jag väntar på tid hos ortopeden, vår ortoped i lund skulle skriva ett brev till närmsta sjukhus här och förklara att de brukar följa upp höftledsluxationer med en ettårskontroll där nere. Är nämligen inte säkert att de gör det här, eller så kanske vi fallit bort i systemet. Har inte hört något i allafall. Ska nog ta och ringa faktiskt.

jackiejohn
2015-04-09 11:05
#132

Lilli vaknade 4 idag och ville ha flaska 😁 både jag och hennes far var helt vimmelkantiga hehe.. Väl nere får jag se att nya hunden som vi har på prov har gjort det bekvämt för sig och ligger i soffan med makens ena arbetssko som kudde 😣 ajajaj! Fick sjasa ner henne och sätta en grind in till tv-rummet och så följde hon med upp och två gånger försökte hon hoppa upp och lägga sig i sängen men sen fann hon sig inatt ligga på teddyfilten på golvet med den andra hunden vi redan har så vi alla fick sova en stund till ☺️

Annons:
[Thiah]
2015-04-09 11:54
#133

#129 hoppas ni får en fin dag. Joel är aldrig stilla. 4 i natt ramlade han ner från sängen..sådär lagom smidigt. Idag lärde han sig att öppna kylskåpet. Tur att vårt kylskåp piper om det är öppet länge. Vi ska ha kalas för släkten. Bjuder på gräddtårta och toscakaka och kaffe.

em.nord
2015-04-09 18:18
#134

Aw ^^ men de är ju så söta när de börjar dulta runt ju ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Intehärutandär
2015-04-09 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Nu har min dotter fått sin eviga vila. Då vi bar ut kistan sken solen och då Prästen avslutat ceremonin började en fågel kvittra så vackert i ett träd bredvid. Innan vi gick hem för dagen cirkulerade en Sorgmantel länge och väl kring hennes grav.

ChristineL
2015-04-09 19:31
#136

#135 - Så otroligt fint! Tack för att du delar med dig!

em.nord
2015-04-09 19:48
#137

#135 så fint ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ChristineL
2015-04-09 22:05
#138

På tal om kalas, börjar bli dags att skicka ut inbjudningar till Novas 2-årskalas. Eller iaf fixa korten till det. Blir väl typ kusinerna vi kommer skicka till och så funderar jag på att bjuda in några från öf så det blir lite barnkalas :)

[WickedAlly]
2015-04-09 22:12
#139

#138 vad kul med barnkalas :) Här blir det släkten bara, tycker att ett år är lite för litet för regelrätt barnkalas. Känns som att de bör fylla två eller mer för att kunna uppskatta det. Men vi har tre andra pojkar i åldern 1-5 i släkten så några barn blir det allt ändå kul nog :) Har suttit och planerat vad jag ska baka, vi blir nog över 20 pers trots att vi skulle hålla det litet. Men det är så svårt att dra någon gräns, vem ska få komma och vem får inte liksom? Ska baka en blå ombretårta, marängtårta med bär, choklad-cupcakes och pannacotta i miniformat. Tror det får räcka, sitter alltid kvar med typ 70% av det jag bakat..

Annons:
Sarah
2015-04-09 22:29
[Thiah]
2015-04-10 05:25
#141

#134 mjoo söta när de tultar runt men ger gråa hår när de är på skrivbord, kanter osv… Joel föll alltså i sömnen. Märkte inatt hur han vred och vände sig så att han kunnat falla ner. Men nu har vi satt upp en kuddmur! #135 jättefint. Är det era händer?

[Thiah]
2015-04-10 05:27
#142

Och en liten tillägsnot på barnkalas. Vi kommer ha 5 st 1- 1 1/2 åringar samtidigt på kalas. Alla utom 1 går…. Eeek

fridaas
2015-04-10 08:54
#143

#135 åh va fint!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
2015-04-10 09:01
#144

#142 haha, yikes! Gäller att ta några djupa andetag innan det tror jag :p I natt sov wilmer sex timmar. På raken! I sin säng! Trodde jag såg fel på klockan när han vaknade. Jag hade till och med vett att lägga mig samtidigt som honom så fick också sova sex timmar. Fast idag är jag märkligt trött, känner mig överkörd. Idag tänkte jag att vi skulle köpa lite blommor och plantera ute, så självklart är det dåligt väder. Blev inte mycket med det med andra ord.

[TanatosNyx]
2015-04-10 09:32
#145

#135 Så otroligt vackert, men så sorgligt.

Intehärutandär
2015-04-10 10:46
#146

Tack alla. Somnade inte förrens sent imorse för jag bröt ihop i pojkvännens famn då jag inte kunde sluta tänka på hur mörkt hon hade det. Hon har min gammalmormor som tar hand om henne, men det hjälpte inte. Är fruktansvärt tomt nu, känner mig som ett skal bara. #141 Ja, der är våra o hundens avtryck. Ville skriva "love" men kistan var för liten.

Annons:
Sarah
2015-04-10 10:56
#147

#146 är ju nu hela sorgeprocessen verkligen kommer igång. Fram tills nu har du haft saker att fokusera på, ordna inför begravningen osv. Det gör att man håller ihop ett tag och skjuter mycket framför sig. 

Jag hoppas verkligen att du får yttre hjälp och stort stöd av din kille nu i den här tunga processen. Att han kliver fram ett steg från hur han var under graviditeten. Hoppas också att du får en bebis igen när du känner att du vågar och orkar.

em.nord
2015-04-10 14:02
#148

#146 jättefin kista ♡ Det är inte hon som ligger där, det är bara skalet. Hon är på en ljus och fin plats med gammelmormor ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
2015-04-12 07:47
#149

Vilken helvetesnatt. Bestämde mig en gång för alla att sluta nattamma Wille, han skrek sig blå. Skrek så högt så till och med Rasmus vaknade. Hjälpte inte vad jag än gjorde, vaggade, kramade, hyssjade och sjöng. Nix. Var bara en sak han skulle ha.

Tillslut grät vi båda två, då tog Rasmus över och vaggade. Då somnade han ganska lätt (Hallå eller? :P). Sen lyckades han lägga ner honom i hans säng, knorrade lite men fortsatte att sova.

Idag är jag så trött och ledsen att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Rasmus ska spela match så jag tänker rymma hem till mamma, förhoppningsvis kan jag få sova en timme på soffan..

Urk.

em.nord
2015-04-12 07:59
#150

Vad jobbigt Ally :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Thiah]
2015-04-12 08:01
#151

#149 vad jobbigt. Men kanske är lättare om Rasmus tar honom för han doftar ju inte mjölk som du gör! Här hemma har vi lite kris. Dygnet har för få timmar för att få allt å funka…bah

[WickedAlly]
2015-04-12 08:08
#152

#150 Skitjobbigt, känner mig som världens skurk :(

#151 I natt gick det ju bra men i morgon ska han ju upp tidigt och jobba. Vettetusan hur jag ska lyckas med detta, men nu måste jag ju fullfölja känner jag. Wilmer lär väl bli sjukt förvirrad annars. Försöker ha i åtanke att detta kanske innebär en hel natts sömn för både mig och Wilmer, det hjälper lite. Men det känns ärligt talat som att jag misshandlar honom.

Usch :(
Något speciellt eller är det bara allmänt kaos? :/

PogoPedagog
2015-04-12 08:36
#153

Kämpa på Ally, du vet ju att egentligen att du gör det som är bäst för hela familjen. Även om ungen blir jätteledsen för stunden är det bättre för honom i långa loppet att ha en mamma som orkar med på dagarna ju. För oss tog det två helvetesnätter, två halvjobbiga och sen sov Miranda själv hela natten om jag inte minns fel.

Annons:
[Thiah]
2015-04-12 08:43
#154

#151 en make som är isolerad hemma(och därför sällskapssjuk), en mamma som är trött och kanske någon stund vill vara ensam utan tankar på kramar eller att göra något med maken fast Joel sover….

soundtrack
2015-04-12 09:33
#155

Kämpa på Ally! Jag kommer inte ta vår fight förrän i sommar när sambon kan hjälpa till. Men så är ju Alice inte mer än 7,5 mån än heller.. Dock ska jag jobba ett par kvällar framöver så då måste sambon ta nattningen. Det kommer sluta med mkt skrik är jag säker på :( tur att jag inte är hemma då.

[WickedAlly]
2015-04-13 05:46
#156

#153,155 Tack för stödet :) Jo, tanken på att detta är bäst för oss alla är vad som håller modet uppe. Nu är vi inne på andra natten, först sov han 21.00-04.40 i ett svep. Sen vaknade han så jag tog upp och vaggade. Han skrek i några få minuter och sen somnade han igen! Han var inte ledsen heller, bara arg, vilket absolut hjälpte min beslutsamhet. Fast sen fick jag inte lägga ner honom i hans säng igen, vaknade flera gånger, så nu ligger han i vår. Men det är ju verkligen inte hela världen. Är beredd på bakslag men hittills går det verkligen över förväntan :) Igår tog rasmus nattningen också för första gången, måste börja lita på att han också kan för det gick jättebra :) Soundtrack: absolut värt att vänta tills man är två. Nu blev det bara så första natten här men det verkar ha funkat som tur är. Hoppas hon finner sig snabbt i att nattas av sambon. Svårt när man bara är en med bröst. Skulle vart två ibland om det.. :p Har iofs egentligen aldrig känt mig låst pga amningen, men jag måste erkänna att det finns en liten lättnad över att det verkar gå att sluta denna gång. Det förvånar mig lite.

[WickedAlly]
2015-04-13 05:49
#157

#154 låter slitsamt :( Känner väldigt väl igen det där med att ha olika behov tyvärr. Det tär.

soundtrack
2015-04-13 07:11
#158

Vd skönt att det verkar gå så bra! Tycker nog ändå att dom flesta verkar ha en-två tuffa nätter oxh att det sen rullar på. Känns som att man förstorar upp och gör det hela lite värre på förhand… Nu för tiden känner jag mig inte heller låst, jag ammar så sällan ju. Nästan bara i samband med att hon ska sova… Hon är Matglad och oftast inte intresserad av att bli ammad på dagarna. Det är ju bara det att det tär ju på en att aldrig få sova ordentligt och lite jobbigt är det ju att vara den enda som kan natta.. (Dagtid kan hon ju sova i vagnen iaf). Men förhoppningsvis kanske det kommer lossna lite när när jag jobbar och inte finns tillgänglig.

[Thiah]
2015-04-13 07:17
#159

#157 ja det tar verkligen. Fick några timmar ensam på söndagen. K verkar förstå att jag inte kan enbart få vara ensam på bussen till och från jobbet…. Han sa att vi kanske oftare borde göra så att han tar Joel på en promenad t.ex. så jag iaf får en timme ensam. Han fick över 6 timmar ensam i lördags å gnällde sen ändå lite över att jag inte orkade hitta på nått… Vi har så smått börjat med rutiner när det gäller maten. Försöker följa de dagis rutiner han kommer ha i höst.

[WickedAlly]
2015-04-13 09:19
#160

#158 Ja, nu kan jag ju säga att jag förstorade upp det, haha :P
Tänkte att det skulle bli hemskt med tanke på hur tuttgalen han varit men nu har vi inte ammat på över ett dygn och han verkar ha glömt bort det hela :o 
Mina bröst verkar också ha glömt, kommer bara lite vattnigt ut nu. Fast jag tror att mjölken var på väg att sina redan innan i och för sig. Behövde nog bara en sista knuff. 

Det kan ju hända att hon så småningom väljer att sluta helt själv, om hon ändå inte är så jätteintresserad på dagen. Det är väl egentligen det skönaste scenariot för en förälder kan jag tänka mig. Önskar att Wille hade valt att sluta själv, men nu gick det ju bra ändå som tur är :) 

#159 Nej gud nej, ibland måste man ha några timmar för sig själv där man kan disponera sin tid precis hur man vill. Finns säkert några som aldrig behöver det iofs, men de är nog ganska få egentligen. Jag har sakta men säkert insett att jag ibland måste få vara själv en stund, oavsett vad jag inbillade mig när Wille var nykläckt, en timme räcker fint men det ska vara min timme liksom. Mamma gick en promenad med Wille igår, jag satt bara och läste en skvallertidning och drack kaffe men det gjorde susen. Speciellt efter vår eh.. trevliga natt. 

Vad bra att han fått upp ögonen lite, tycker att Rasmus också gjort det nu i det sista. Han har verkligen varit olycklig på sitt jobb, har ju vetat om det men det är först NU när han bytt jobb som jag inser just hur olycklig han vart. För det är stor skillnad på hur han är nu, och hur han var förra veckan bara. Han tar Wille helt utan gnäll och han tappar inte tålamodet lika lätt. Så himla skönt, äntligen känns det som att vi är två om det här föräldraskapet :)

Vad smart att följa dagisets rutiner, det vinner ni nog på, inte minst Joel. 
Äter han fortfarande haver-och hirsgröt? Ungefär hur mycket torrvara använder du i sådana fall?

Annons:
JeFo
2015-04-13 09:56
#161

Skönt att amningen gått bra Ally! Kan ju vara skönt att slutat med det innan bebisen kommer kan jag tänka mig, iaf nattetid. Mår du bra annars? Här har det varit krig i helgen. Exploderade och Ric sket totalt i det. Handlar om att jag gör allt och han inget! Han är "sjuk" men de hittAr inget fel och ingen medicin hjälper. Han är ständigt trött och kan somna överallt. Jag anser att bara vi blir lidandes för han orkar med sånt som är kul. Precis som du skriver Ally så räcker der med att få läsa en tidning el liknande. Bara få släppa kollen och få andas ut! Jag har typ aldrig egentid. Hade väl inte trott på så mycket sådan tid heller med tre barn men vi skulle må bättre av att jag också fick. Är dock ingen trygghet att ha maken som hjälp. Är bara orolig att han ska somna. Så jag hoppas på en medicin som hjälper…

[WickedAlly]
2015-04-13 11:39
#162

#161 Ja, jätteskönt :)
Verkligen, hade nog inte orkat att ha två barn vid bröstet nattetid. Inte dagtid heller för den delen tror jag, ser inte riktigt hur man ska hinna sköta ett hus samtidigt i sådana fall. Eller sig själv för den delen.

Annars mår jag fint, tackar som frågar. Det börjar bli tungt och jag tycker att magen har exploderat men det hör ju till :)

Förstår om du är skeptisk, vet inte riktigt om jag läser fel mellan raderna, men om han orkar sånt som är kul så verkar det ju lite skumt kanske.. 
Absolut, att bara få sitta ner utan att behöva kolla sig runt hela tiden är superskönt verkligen. 
Har ni farmor eller någon i närheten som kan avlasta en timme kanske? Bara så att du kan få sitta ner en liten stund?

[Thiah]
2015-04-13 12:05
#163

#160 han skulle äta om han fick. Men blandningen tog slut. Blandade ganska jämt mellan alla sorterna och sen vatten. Tänkte att det inte kan gå fel direkt. Å jag behöver inte heller mycket egen tid men någon timme då och så som inte utspelar sig på toaletten eller i duschen… Kristian märkte väl att hans liv blir tråkigare om jag inte orkar. För han kan inte tvinga mig heller(såklart).

[WickedAlly]
2015-04-13 15:50
#164

Aha, vad äter han nu istället då?
Tänkte på portionsstrl, tycker vi börjar närma oss vuxenportion :o 

Haha, men egentid på dass är ju en klassiker ;) 
Nä, vet vad du menar. Då sitter man ju mest där och försöker dra ut på tiden, är varken särskilt avslappnande eller kul..

fridaas
2015-04-13 15:56
#165

Får ni vara ensamma på toa menar ni?! Fusk! Här är det alltid någon som går och drar i dörren, bankar, tjoar och har sig eller smiter in med fort som attan och sen är det ramaskri när man baxar ut dem. Jag har börjat kräva ensamtid, efter 4år. så nu har jag det varje torsdag minst, när jag är i stallet, vissa andra dagar också och både denna helgen som kommer och nästa har jag slängt ut hela familjen så jag får vara själv och få ssova tills jag vaknar (lär väl säkert vakna vid 6 ändå, men inte av ett skrikande barn iaf).

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
2015-04-13 16:01
#166

#165 Haha, ibland när Rasmus är hemma så får jag. Annars har jag alltid publik där inne :P

Åh, få vakna av sig själv 😍

[Thiah]
2015-04-13 16:14
#167

#164 han äter oftast en liten vuxenportion. 215g om det är köpt + en banan eller annat också. Alltså ensam på toa är jag eftersom vi har galler för. Däremot kan jag ha publik av både Joel och katter. Å är Kristian hemma så att jag kan stänga dörren så tar han bort Joel om han är vid toan. Nån måtta får det vara liksom. ;)

Annons:
[WickedAlly]
2015-04-13 16:26
#168

#167 Okej, då äter inte Wille så jättemycket då kanske. Måste prova att väga hans portion. Jag mosar i en halv banan och oftast lite bär. 

Wille har fått en docka som vi har döpt till bebisen, han kramar och pussar på denna hela tiden, haha. Så gulligt. Bra med lite träning inför syskonet.

[Thiah]
2015-04-13 16:40
#169

#168 det tror jag inte. ;) Joel äter alltid en stor matburk och sen efterätt till lunch. Hos farmor har han ätit en rejäl vuxen portion hemlagat varje gång vi är där. :p

fridaas
2015-04-13 17:14
#170

Här äter noel mer än mig, han kan lätt klippa i sig en stor vuxenportion och sen efterätt på det. Gröt äter han 1,5vuxenportion av varje kväll. Hur mycket dricker era barn varje dag? Maten är inga problem här, men att få i honom något att dricka, det är värre, har vi tur får vi i honom 300ml på en hel dag.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
2015-04-13 18:01
#171

#170 Jag har aldrig kollat. Han kissar ordentligt och bra så det räcker för mig. Han dricker ännu en del mjölk så minst 200ml per dag och sen äter han mycket frukt och däri finns ju vätska. Han gillar vatten så jag tror inte vi har problem med det fast han skulle sluta med mjölk. Men vi slutar inte med kvällsmjökk förrän efter Greklands resan.

[WickedAlly]
2015-04-13 19:12
#172

Vanlig mat äter han absolut inte mycket av, det är bara gröten jag funderade över men det ska jag sluta med direkt :p 
Han äter nog kanske lite lite till och med, i alla fall jämfört med era :P

Hur mycket han dricker vet jag inte alls, har aldrig ens funderat på det :o 
Fram tills i förrgår ammade han, ibland så mycket som tio gånger om dagen, så då fick han ju säkert i sig i alla fall en liter på så sätt. Han kissar och bajsar som han ska, men det kanske ändras nu. Han har alltid en flaska eller pipmugg med vatten tillgänglig i alla fall, dricker ganska ofta ur dessa. så det ordnar sig nog av sig själv hoppas jag. 

Idag har vi vart ute jättemycket, Wille har sovit i vagnen i över en timme bland annat så jag hann gräva ut en rabatt. Var ett halvt ton ogräs där tror jag, orkade aldrig göra något där i somras när vi flyttade in men nu ska jag äntligen ta tag i det :) 
Var ute i bara t-shirt, superhärligt :)

JeFo
2015-04-13 20:03
#173

Holly vägrar välling och gröt 😞 Hon älskar hemlagat, det mesta går i där. För någon dag sedan vägrade hon bli matad och ska sedan dess äta själv. Aldrig varit med om det med någon 😁 Köket blir ju katastrof och jag vet inte hur mycket hon får i sig. Jag är ju där och försöker få i jag också. Hon dricker vatten ofta. Finns alltid en mugg nära. Sen dricker hon nan ännu. 2ggr/dygn (ca 210 ml) Är sällan själv på toa. Kan komma på mig själv ibland. Då har det gått en dag utan att jag ens varit på toa. Nej ska också börja ta egen tid. Gillar att ta en promenad på kvällen så det ska jag börja göra nu när det är ljust länge. Behöver inte ha mer! Ska bli spännande och få se din bebis Ally! Wille blir nog en bra bror! Holly pillar bara i ögonen på dockor 😁

Linnsan85
2015-04-13 20:40
#174

Hej! Måste höra med er.. Det är märkligt.. Man blir visst inte klokare på barn nr 2. Gått med småmolande hela dagen. Men det händer inget mer.. Kan lika gärna hålla på hela veckan. Men jag trodde det ev skulle sätta igång lite. Men ikke! Med första så stegrade det i smärta efter 5-6 timmar. Här händer det inget mer.. Ni som har 2 barn.. Startade 2a förlossningen ungefär som första eller var det helt annorlunda? :) Lite jobbigt att gå o ha känslan som om man har ett huvud mellan benen :)

Annons:
Linnsan85
2015-04-13 20:42
#175

Rättelse.. Gått med molande nu i 3 dagar. :)

[WickedAlly]
2015-04-13 20:42
#176

Wille vägrar välling och köpt gröt, havregrynsgröt slukar han :)
Enda gången han smakat välling så kaskadkräktes han, stackarn. 

Och äta själv har han också precis börjat med lustigt nog, tycker att han är ganska duktig men han måste alltid dit och peta med fingrarna i maten. Detta smetar han sedan ut i håret(??). Varenda gång också!

Tycker också det ska bli spännande ;) 
Jag hoppas han blir det men det tror jag allt, han är ganska kramig och försiktig av sig så det blir nog himla bra. 

Nattade Wille för en stund sedan, var nästan löjligt enkelt :o 
Han gnällde i typ två minuter för att få tutte, men han verkade inse väldigt snabbt att det inte blev något sådant och då slocknade han istället. Tog under tio minuter allt som allt och nu sover han i sin säng. Halleluja :)

PogoPedagog
2015-04-13 20:43
#177

För mig startade båda med att vattnet gick. Sen var det sparsamt med värkar några timmar och efter det satte det igång med full fart och styrka, från noll till hundra. Samma med båda.

Intehärutandär
2015-04-13 22:17
#178

#174

För mig startade det likadant. Med värkar, sedan gick slempropp.

Linnsan85
2015-04-14 02:56
#179

Med första så gick slemproppen några dagar innan.. Men nu har jag inte märkt nåt speciellt. Och inget vatten på första. Och inte på andra, än :) Ska in till bm idag och hon envisas med hinnsvepning. Gjorde det med första också eftersom "kanten" var så stram.. Börjar bli grymt nervös! Min första tog 4 dygn med jobbiga värkar som inte hade någon effekt. Sedan värkstimmulerande dropp i 10 timmar. Det vill jag slippa denna gången! :S

[Thiah]
2015-04-14 05:17
#180

Joel äter allt, både köpt och hemlagat. Däremot får han inte äta nått kladdigt själv ännu. Hälften går ju ändå till katterna… Våra grannar har spelat musik sent i två dagar. Börjat efter kl.22. Vet inte vilken värld dom lever i. Men någon har sagt till dom. Kanske någon tonåring som är ensam hemma… Joel har sovit helt okej mellan 20-06 men jag har drömt mardrömmar, har ont i nacken och ryggen och halsen. Sen vill jag inte på jobbet, inte ett dugg. Å så fick jag inte ens kissa klart imorse för Kristian satte katternas mattallrik på golvet och Joel hittade den. Kommer bli en bra dag!! Grrr

[WickedAlly]
2015-04-14 11:42
#181

Usch thiah, hoppas tiden går snabbt så att ni får fara utomlands och vila upp er. Idag har vi vart hos BVC, hon är så bra vår sköterska tycker jag. Diskuterade lite kring maten och vi var väl inte riktigt överrens men hon börjar aldrig tjata eller försöka övertala. Hon kommer med lite råd och tips men när hon märker att man själv är påläst och har argument för sitt kostval så säger hon inget mer. Skönt att känna sig respekterad. Jag berättade t ex att lightprodukter inte kommer över tröskeln hemma och det tyckte hon nog inte om men frågade bara varför, jag förklarade och så var det bra med det. Sen fick han vaccin, grät lite vid andra sprutan men den skulle tydligen göra ont. Känns ibland som att det är något fel på mig, kan utan problem sitta och titta på när de sticker Wille. Känner inget obehag över själva stickandet alls. Men det gör självklart ont i hjärtat när han blir ledsen, helt kall är jag ju inte :p Han hade vara gått upp knappt 200 gram på två månader, har halkat ner till -2 på kurvan. Men det tyckte hon inte var konstigt alls, han satt nämligen inte stilla en sekund medan vi var där, haha.

Annons:
JeFo
2015-04-14 11:43
#182

Jag har fött tre och alla har nog börjat lika. Varje gång jag vilat har det startat. Värkar som varit helt okej. Vattnet gick enbart med nr 3. Var öppen helt med första när jag kom in och runt 6-7cm med de andra två. Har tagit tid för mig med. Första hade jag värkar med i 24h hemma innan vi åkte in. Med nr 3 trodde jag flera gånger att det var på g men icke. Var bara sammandragningar. När det väl började visste jag precis var det var efter första värken.

[Thiah]
2015-04-14 11:54
#183

#181 varför ska dom tjata om night produkter? Gaah! Kristian ska ensam på ett års kollen men vi har en så bra rådgivare att jag inte är orolig. Å sen kommer Joel äta det vi äter ändå… Å vi äter inte lightprodukter direkt….

[WickedAlly]
2015-04-14 11:59
#184

#183 här kommer de med argument som att det är tillsatt vitaminer och sånt. Men jag tänker att det måste vara tusen gånger bättre att faktiskt äta naturlig mat. Mat som måste pimpas för att vara nyttig har jag ingen tilltro till. Vi äter inte heller lightprodukter. Jag är dessutom uppvuxen med fullfeta matvaror och jag är fullt frisk, har kanonvärden och mår toppen. Det är ju så jag vill att Wille ska må också så :)

ChristineL
2015-04-14 12:12
#185

Vi köper också bara fullfeta produkter (ibland steker jag i olivolja, det beror på vad jag gör). Tycker det är lite lustigt att samtidigt som man ska välja lätt så ska man fettberika med typ rapsolja. Glädjande nog tipsade vår förra bvc-sköterska om turkisk yoghurt till mellis då den är fetare än annan yoghurt. Nova älskar den och har lättare att äta den själv eftersom det inte är så rinnigt. Jag är dock orolig för hur det kommer bli nu när vi har flyttat, men ska ju inte dit förrän i vinter.

soundtrack
2015-04-14 12:35
#186

Men oj, menar dom att man ska ge barn light-produkter!? :O kommer inte in sånt här heller! Det lär ju knappastvara vispgrädde som gör barn tjocka, utan allt socker…

ChristineL
2015-04-14 13:16
#187

#186 - Javisst! Lättmjölk, margarin, matlagningsgrädde… Allt enligt slv's anvisningar.

soundtrack
2015-04-14 13:27
#188

Jösses.. Inte en chans att Alice mat kommer innehålla det när våran inte gör det! Jag anser att allt socker och snabba kolhydrater är betydligt värre då.

Annons:
ChristineL
2015-04-14 13:30
#189

Håller helt med! I kombination med mycket tv-tittande och lite utomhuslek.

[WickedAlly]
2015-04-14 13:35
#190

Vad glad jag blir av att läsa att fler väljer riktig mat :) Båt bvc-sköterska höll dock med mig om margarin, hade hon propsat på att jag skulle använda det hade jag rest mig och gått..

soundtrack
2015-04-14 13:45
#191

Här steker vi allt i smör (ibland olivolja), såser görs på minst 15% grädde (utan massa tillsatser), ofta blir det iaf delvis vispgrädde. Dricker vi mjölk så är det den 3% som gäller och jag skulle aldrig köpa light- yoghurt… Och då är jag ändå uppvuxen i ett "light-hem" tyvärr..

JeFo
2015-04-14 13:45
#192

Vi äter heller aldrig light. Holly äter det vi äter. Turkiskyoughurt gillar Holly också med Egengjord äppelmos. Idag har vi för första gången och förhoppningsvis sista haft problem med bajsningen. Stackars liten så ont hon hade! Har kokat katrinplommon nu och gjort puré. Vill aldrig vara med om detta igen. Var liksom som sten! Ska iväg på kalas snart, Hollys! Haha… Min kusin ville ge paket nu!!!!! Alla jobbar så konstigt så vi kommer inte hinna ha kalas förens i slutet av månaden. Ryktet säger att de köpt sittvagn så jag är såååå nyfiken 😝 Ska äta lite skräpmat och koppla av lite. Inget fel på dig Ally. Är man inte rädd för sprutor själv så är det inte så obehagligt. Mina har aldrig blivit ledsna efter heller. Var till skolan med äldsta då de skulle ta spruta. Hon gick in, satt sig, tog den och tackade och gick. De höll på att svimma! De brukar tydligen vara värre med äldre barn. Ibland blir man stolt för mysko saker 😛

fridaas
2015-04-14 14:03
#193

Här proppar de på lightprodukter också, men att vi ska tillsätta extra fett i maten? Hur går den ekvationen ihop?! Vi äter oftast fullfeta produkte, steker i olja eller riktigt smör, margarin kommer inte in här. Någon som har tips på vad man kan ge när de är dåliga magen? Noel är riktigt lös i magen och har varit ett tag, 1177 sa blåbär och morotspuré men tycker inte det har hjälp något :(

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
2015-04-14 14:08
#194

#193 - Ja, blåbär, mejeriprodukter, vitt bröd kan fasta upp det. Morot och banan funkar till en del medan andra får motsatt effekt så det är lurigt.

Intehärutandär
2015-04-14 14:22
#195

Tycker dem ska läsa på om vad aspartam kan ställa till med istället. Som lightprodukter innehåller.

Annons:
JeFo
2015-04-14 14:53
#196

Blåbär är väl olika hur man reagerar på, någon blue lös och någon blir hård. Så sa det iaf här. Holly blev dålig i magen när vi andra blev magsjuka. Vitt bröd sa det var stoppande till oss.

JeFo
2015-04-14 15:01
#197

Finns det någon här som blir mysko vid mens? Jag trodde det var p-pillernas fel men aj vad fel det var. Får migrän nån dag innan mens och två första dagarna med mens. Sen blir jag såååå ilsken. Reagerar vanligtvis inte på nåt men vid mensen så exploderar jag. Obehagligt! Har tänkt börja med p-piller igen nu. Tänkte först sätta in spiral men vi vet inte om vi ska ha en nr 4 el ej. Vill isf bli gravid nästa sommar el som senast sommaren 2017. Har haft noll skydd nu vilket har gjort att jag inte velat ha sex alls. Ibland är jag såå nöjd med tre… Men sen kommer längtan. Rädd att jag ska ångra mig senare. Har ingen och bolla tankar med heller. Hoppas att tankarna på en 4a ska försvinna nu när min syster ska ha bebis. Mysko hur man är 😁😔😁

fridaas
2015-04-14 15:03
#198

Bröd tycker han ju om, eller ptja han tycker om allt hittills men får ge honom ännu mer så får vi se. Tror vi gjort åt ett helt blöjpaket på en vecka snart och då sätter jag ändå honom på toa så fort jag ser att han behöver bajsa -.-

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
2015-04-14 15:05
#199

Här ska vi inte tillsätta extra fett eller ge fullfeta produkter. Rådet var istället att bara ge barnet MER mat, fettsnål sådan då. Så att han skulle öka lite mer i vikt.

Jo, tjena.. Är ju inte så att jag ger begränsad portion, han VILL ju inte äta mer än han gör. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta. 

Nä, det är nog så JeFo. Jag tycker inte att det är det minsta obehagligt att bli stucken själv så. 

Vad kul med kalas, alltid trevligt :)
Skönt ibland att slippa ha det själv också ;)

JeFo
2015-04-14 15:23
#200

Slipper inte…. Förskjuter bara 😛 De kommer på kalaset sen också. Tror de var ivriga på att lämna vagnen bara. Sköt iaf att slippa laga mat 😀 Funderar på om vi ska ta och åka lite tidigare så jag kan stanna vid ett växthus. Behöver inhandla en hel del där.

[Thiah]
2015-04-14 15:37
#201

Jag steker i oliv eller rapsolja för det mesta. Men annars är det fullfeta produkter som gäller. Behöver själv allt bra fett jag kan få… Tycker det är helt idiotiskt. Joel äter frukt och grönt för vitaminer och hela familjen äter väldigt lite socker. Aspartam som snövit nämner skrämmer mig mer.

Linnsan85
2015-04-14 18:53
#202

JeFo: låter som en bra start.. 4 dygn vill jag inte genomlida igen.. Haft värk till och från idag. Var hos bm och gjorde en "lättare" hinnsvepning idag.. Så får se om det händer nåt eller ej. Kan dra på i natt eller så avtar det. Inget som känns fruktansvärt precis. Så det känns lurigt. ska bli spännande o se. :)

Annons:
JeFo
2015-04-14 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Måste visa Hollys present 😃😃 Hoppas det drar igång linnsan85, spännande!

Linnsan85
2015-04-15 09:45
#204

Tack! Hoppas jag också. :)

[WickedAlly]
2015-04-15 11:11
#205

Vilken fin Jefo :) Du får recensera när ni hunnit använda den ert tag. Ska köpa en lättare vagn till wilmer sen tänkte jag men som med alla andra barnsaker så är det en djungel.

[Thiah]
2015-04-15 12:55
#206

Den är jätterin jefo. Här blir det cykelstol, gå eller lätt sulky till hösten. Enda orsaken till vagn är om han blir trött vid längre sträckor. Min rygg klarar inte hans tyngd länge till.

JeFo
2015-04-15 13:10
#207

Detta är en brio. Tydligen ska brio lägga ner och britax tar över eller nå sånt. Ska tydligen inte tillverkas mer brio iaf sa tjejen i butiken. Fick inte hem den igår då jag hade bilen full med vinterdäck. Ta hem den idag efter simningen. Älskar ju min emmaljunga så vi får se hur denna blir. Var ovant direkt och hålla i nå annat kände jag. Jag har sovit ute en stund. Behövdes kände jag 😛 Bäst å passa på när Holly sover.

em.nord
2015-04-15 13:22
#208

Ja BRIO är uppköpt. Köpte en BRIO Happy kombivagn för någon vecka sedan. Var ute efter en rejäl sittvagn till att vara ute i skog och mark. Och då vi planerar barn nr2 tog vi en kombivagn :) hade Daniels 80tals vagn innan ;) Jättesnygg Jefo! :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fridaas
2015-04-15 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Iiih han står, vad hände med min lilla bebis?!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
em.nord
2015-04-16 06:15
#210

Måste få skriva av mig! Åh jag är så glad. Jag har fått sommarvik i 3 månader på mitt gamla jobb som ligger bara en pyttebit bort :) Daniel kommer ta ut 4 v semester och mamma har lovat ha Elliot de dagar det inte går ihop för oss i övrigt. Men då både jag och Daniel jobbar ob lär det inte behövas så mycket. Daniel jobbar oftast 23-07 & då behöver Elliot vara hos mormor 7-13 vilket bara kan vara mysigt :) Detta betyder att jag kan spara mina mammadagar i 3 månader! Så Elliot behöver nog inte gå på dagis fören efter nyår. :) För jag fortsätter som timvikarie sen alt söker fast tjänst men då behöver jag nog åka en bit vilket tar tid och bensin. Så timvikare känns ändå bra och vi planerar ju barn 2 så känns inget kul att få nytt jobb och sen bli mammaledig direkt heller. Jobbar som personlig assistent om jag söker fast tjänst och där är det inget roligt för den enskilda att lära känna nya människor som inte stannar.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
2015-04-16 07:19
#211

Hipp hipp hurra för finaste Holly idag! 🥳🎁🎂

JeFo
2015-04-16 08:20
#212

Tack Ally! 😃 Ja idag blir hon 1 år 😊 Mysigare unge får man leta efter. Känns som hon varit med hela livet. Behöver bara se henne för att bli glad 😀 Skönt att spara dagar em.nord! Jag jobbar jan-maj och sparar in ca 80 dagar. Så jag unnar mig hela sommaren ledigt. Till hösten blir Holly 1,5 och det känns lagom. Nu ska jag färga håret och sen plantera blommor. Kör egotime när stora tjejerna är borta 😛

em.nord
2015-04-16 08:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

Grattis Holly! :) vad tiden går fort ♡ Ja verkligen. Innan var jag tvungen att ta ut alla dagar i månaden för att få det att gå ihop men nu har Daniel fått en heltidstjänst Tillsvidare så säkerhet i ekonomin känns så jäkla skönt. Så nu tar jag ut ca 20 dagar och i sommar inget :) Ska nog också plantera blommor nån dag. Blomlådorna står tomma under våra fönster men tänkte vänta på sommarblommorna. Älskar penséer men har fullt av dessa på trappan :) 4 stora trätunnor fulla av penséer 😇 Ja Jefo unna dig sommaren! Så jäkla gött!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
2015-04-16 08:26
#214

Såg nu att jag valde en äldre bild på 2 tunnor. Nu står även pärlhyasinterna i full blom ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ChristineL
2015-04-16 08:41
#215

Grattis Holly!

Någon mer än jag som har problem att få till tånaglarna på barnen? Jag tycker Novas stortånaglar alltid varit krångliga och nu oroar jag mig för att hon ska få nageltrång :( Det har aldrig varit några problem att få klippa men utformningen på dom ser inte bra ut…

vevve89
2015-04-16 08:53
#216

#215 tånaglarna är hopplösa. Vi får inte klippa alls. Men måste ta tag i d så det inte blir nageltrång. Tand 5 och 6 på g här nu och blir nog en tripp till öppna förskolan.

Annons:
ChristineL
2015-04-16 08:57
#217

#216 - Vi hade en period då hon inte gärna ville att vi skulle klippa, men då passade jag på när hon var nyvaken och gosig så det är ett tips ;)

fridaas
2015-04-16 09:10
#218

Grattis Holly! Här har vi också problem med tånaglarna, men bara med Noels, Alwas har aldrig varit något problem, men lillemans växer konstigt precis som hans pappas gör, så vi lär nog ha problem med nageltrång sen :(

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

em.nord
2015-04-16 09:42
#219

Nej tånaglarna är inte samarbetsvilliga alls! :/ Tur så växer de heller inte lika mkt som fingernaglarna :) Ni med äldre barn. Elliot är i sommar 7-10 månader. Skulle ha uppskatta gungställning eller är det för tidigt?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

vevve89
2015-04-16 09:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#220

#217 får prova när hon är nyvaken. :-D #219 lillan är 8,5 månader och har gungat i några veckor nu. Hon tycker det är jättekul:-P så nä jag tycker inte han är för liten i sommar.

Theres
2015-04-16 10:18
#221

Grattis Holly :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2015-04-16 10:33
#222

Här är tånaglarna förbjudet område, får inte röra alls. Men de växer inte särskilt mycket heller som tur är. Lite egotid är bra Jefo :) Känns som att Wille också vart med hela livet, dagarna hade vart så tomma utan vår solstråle. Igår var jag iväg själv en stund och när jag kom hem kom han rusande ut i hallen samtidigt som han skrek mamma, mamma! Att inte jag smälte ihop till en blöt fläck där och då. Jag har bakat tills på lördag, men nu pausade vi med en promenad. Lilleman sover i vagnen och jag sitter och slappar ute. Ska in och göra lemoncurd och vaniljkräm när han vaknar. #219 gungställning tror jag blir jättebra då, ni kan ju välja en gunga med högre rygg så får han lite extra stöd. Vi ska ta hem gungställningen som maken hade när han var liten nu i sommar, och då tänkte jag köpa en sån gunga med hög rygg på. Tycker de ser bekväma ut.

em.nord
2015-04-16 10:41
#223

Då kör vi på en gungställning :) Ah har inte tänkt på vilken sort. Men nu när du säger det så finns det såklart med hög rygg, att jag inte tänkt på det #220 haha sötnosen då! Ja hon har roligt det syns :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
ChristineL
2015-04-16 10:47
#224

Skönt att inte bara jag har problem med tånaglarna! Men jag tror bvc får titta på henne när lillskrutt har kommit och vi ändå ska dit. För säkerhets skull.

#223 - Ja, gunga är jättekul! Nova var väl 10 månader när hon fick prova och det var en hit! Hade vädret varit bättre tidigare förra året så hade hon säkert fått prova tidigare ;)

JeFo
2015-04-16 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#225

Dagen till ära fick efterrätten intas på egen hand. Väldigt viktigt att den står nära och så tittar hon hela tiden hur mycket som är kvar ☺️

jackiejohn
2015-04-16 11:48
#226

Grattis Holly! ☺️ Idag har lillan fått vaccination nummer tre…nu är det ingen förrän hon blir 1 år tyckte jag BVC tanten sa, växer och utvecklas så de knakar mitt lilla pyre😘

[Thiah]
2015-04-16 11:57
#227

Grattis till sötnöten Holly! Joel får man klippa naglarna på när jan sover. Tycker han har så platta naglar, liksom utsmetade. :p Jag ska fuska med kalaset. Orkar inte baka från grunden när jag har det tungt på jobbet också. Jag har blivit kallad på arbetsintervju på ett dagis riktigt nära oss. Vore idealet att få börja jobba där. Skulle ta kanske 20mim att gå dit via Joels dagis vare sig han får vårt första dagis val eller 2. :)

[WickedAlly]
2015-04-16 11:59
#228

Åh thiah, då håller jag verkligen tummarna. Jefo: haha, viktigt att ha koll ju ;)

JeFo
2015-04-16 12:53
#229

Hoppas det går vägen Thiah! Låter ju verkligen bra. Holly får man klippa på men hon ska vara med och titta. Lika nyfiken som jag på allt!

vevve89
2015-04-16 13:16
#230

#223 hon ville inte därifrån 😝:-P Blev lite sura miner då men det blåste Kallt.

Annons:
em.nord
2015-04-16 21:28
#231

Borde jag se detta som ett tecken. Börjat kolla på Desperate Housewives….

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

vevve89
2015-04-17 07:18
#232

#231 den serien är riktigt bra faktiskt :-P Självklart sover lillan längre än till 7 bara för att det är pappa som har henne och jag som ska ta stora till skolan. :-))

[WickedAlly]
2015-04-17 08:30
#233

#232 haha, jag sitter bänkad varje dag. Bara man slipper bli helt sån där så får man väl vara nöjd :p

[WickedAlly]
2015-04-17 08:31
#234

#231* :)

JeFo
2015-04-17 09:23
#235

Hipp hipp hurra idag är det Wilmers födelsedag! 🎂🎁

em.nord
2015-04-17 10:29
#236

Grattis Wilmer!!!! :D #234 å så skönt att det inte bara är jag :D Började på säsong 1 igår kväll när Elliot somnat och Daniel är på jobbet :) såg en sisådär 5 avsnitt…hrm ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
2015-04-17 10:31
#237

Han tackar ;-) Vi preppar för fullt för kalas, bakar och blåser ballonger. Tar tydligen på krafterna för han däckade i vagnen för sen timme sedan och sover fortfarnade, hihi :)

Annons:
JeFo
2015-04-17 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Fick mail av nestle igår när Holly blev 1 år. Stod att de nu behövde runt 1/2l av mjölk, fil, youhurt el liknande om dagen. Vad ger ni andra? Räknas nan i som "mjölk"? Kände mig helt plötsligt lite tappad. Skoj med kalas Ally! 😀 Vi hade minikalas innan jag började jobba igår. Hade köpt väldigt goda bakelser 😛

[WickedAlly]
2015-04-17 10:55
#239

Bm berättad det där häromdagen, att de ska ha en halvliter. Kände mig smått kass som förälder just då. Är fortfarande inne på att han ska ha typ en dl om dagen, har varit försiktig med det pga järnvärdet. Men så stod det i foldern att en skiva ost t ex räknas som en halv till en hel dl mjölkprodukter. Insåg då att vi nog ligger ganska bra till nu ändå då. Han får dessutom smör på mackan och mjölk i såsen till middag/lunch. Blir nog snabbt en halvliter ändå. Vilka söta bakelser :) Och ja, jättekul med kalas. Kommer 20 pers och firar i morgon :)

Theres
2015-04-17 11:05
#240

Grattis Willeman :)

golf.ifokus.se

Sarah
2015-04-17 11:07
#241

Åh vilken fruktansvärd propaganda!! De behöver inte alls 5 dl mejerivaror om dagen. De behöver kalcium, som finns i massor av livsmedel. Arla har varit förbannat bra på att få in sin propaganda hos barnmorskorna. Vad arg jag blir! 

Kalcium hittar ni i mörkgröna växter, frön och baljväxter osv osv osv. Ni ska inte känna er dåliga om ni inte ger mycket mejeriprodukter. Gör det om ni vill, men kom ihåg att det fortfarande är ett vinstdrivande företag som ligger bakom en av de bästa marknadsföringen någonsin. Att få folk att tro att vi inte kan vara hälsosamma utan mjölk. 

Nestle är ju dessutom ett företag som uppmuntrat kvinnor att använda deras ersättning istället för att amma och som sedan fått massor av barn i fattiga länder att bli sjuka då vattnet inte är tjänligt.

JeFo
2015-04-17 11:25
#242

Ost gillar Holly också 😀 Nja vi kör väl på som vanligt. Hon äter som oss. Reagerade bara på mängden. Från typ inget till massa. Men Holly äter som vi förutom att dricka mjölk men det är det bara en som gör här. Såser tycker fröken också om, konstigt va 😛

[WickedAlly]
2015-04-17 11:43
#243

Kommer också köra på som vanligt, sådär jättemycket mejerier kommer det nog aldrig bli men man vill ju inte var helt ute och cykla heller så. Jag och Rasmus stoppar egentligen inte i oss själva så mycket av det heller.

Wilmer äter också som oss nu, för det mesta. 

#241 Är väl snarare hos slv som de fått in sin propaganda i sådana fall. Barnmorskorna är ju fortfarande "tvungna" att följa deras råd trots att de är helt bort i natten ibland. "använd margarin och endast lightprodukter" - jo man tackar ja..

jackiejohn
2015-04-17 11:47
#244

Grattis wilmer! ☺️ Lugna puckar här idag, ska på middag ikväll till mina föräldrar då mamma ville laga mat och fira att jag blivit tillsvidare anställd efter 4 år slit 😉

Annons:
[Thiah]
2015-04-17 11:51
#245

Nan2 räknas som en kalciumkälla så ingen panik Jefo. Jag har inte ens börjat fundera på sånt där då Joel äter allsidigt. Sarah: gröna växter? Menar du dom jag har i vardagsrumsfönstret? För dom äter Joel flitigt ;)….

JeFo
2015-04-17 11:54
#246

Grattis jackiejohn! 😀 Jobb är en sådan skön trygghet idag. Trevligt med middag. Här blir det tacos och film har tjejerna bestämt. Jag jobbar helg, hela! 😞 Är inte många kvar nu och det går ganska fort att jobba. Men är ju alla gånger hellre hemma med familjen. Väntar på att barnmorskan ska ringa. Måste ha nytt recept på p-piller. Ska ta första idag så lika bra att fixa direkt så jag inte glömmer bort det. Vi pratade och bestämde att jag kör på p-piller tills vi bestämt om vi ska ha fler el inte. Hoppas sexlusten ska komma nu när jag vågar ha sex! 😛 När vi inte skyddade oss kändes det bara fel.

vevve89
2015-04-17 12:16
#247

#236 jag såg klart hela serien på några veckor. :-P Har även kollat igenom gossip girl, oc, pretty little liars å delar av andra. Måste alltid ha något på när jag är hemma.

Sarah
2015-04-17 12:25
#248

#243 Nej SLV säger att det är en ok nivå, men de säger inte att man ska eller behöver. 

Lightprodukter är ju lite svajjigt, men fortfarande bygger råden på den forskning som finns. Då säger man att det är bättre med light på just mejeriprodukter för att minska det mättade fettet.

[WickedAlly]
2015-04-17 12:32
#249

#248 Inte enligt foldern jag fick med mig i tisdags..

Fast att mättat fett skulle vara farligt har man ju flera gånger bevisat vara fel nu. Är väl snarare slv som faktiskt inte hänger med.

Sarah
2015-04-17 12:38
#250

De kan vara lite sega ja :) Men, nya resultat tar tid att validera. Forskning är trögrörligt. Det ska visas massa gånger, det ska motbevisas att gamla teser inte håller, många gånger osv osv innan rekommendationer ändras. Jag har själv suttit med en artikel nu i 5 år som snart ska publiceras. Sådana tidsperioder gör att det tar jättelång tid att validera nya studier och nya resultat. Men, mig veterligen ligger även WHO med samma rekommendationer som SLV. 

Vad fick du för folder?

jackiejohn
2015-04-17 12:42
#251

246# Tack ☺️ Jag det var en sån enorm lättnad när jag fick samtalet att jag äntligen fått en tjänst. Fast på de här 4 åren så har jag läst 1 utav dem och då enbart jobbat lite helger och så och sen har jag varit mammaledig i 6 månader så är ändå rätt nöjd med min prestation 😊

Annons:
[WickedAlly]
2015-04-17 12:52
#252

Jo, absolut. Läser ganska mycket forskning i mitt skolarbete, håller på med min master i teologi och där om något är det väl långdragen forskning, haha. Ibland tusenåriga grejer man fortfarande pillar med och dessutom aldrig kan överens om  ;) 

Ja, än så länge gör de nog det, tror också det. 

Hm, ingen aning faktiskt, har ärligt talat inte kvar den. Kan tänka mig att den heter något i stil med Mat för din ettåring eller något.

Sarah
2015-04-17 12:56
#253

Vad som står på SLV om små barn, 1-2 år.

"En halv liter mjölk, fil eller yoghurt om dagen räcker för att täcka barnets kalciumbehov. Även välling innehåller kalcium, men lite mindre än mjölk." 

Är inte samma som att säga att de ska äta det. 

Hehe, teologi är ju dessutom mer åt det filosofiska hållet, då kan det vara omöjligt att komma någon vart.

[WickedAlly]
2015-04-17 13:01
#254

Hm, nu måste jag gräva i soporna. Är säker på att det inte var samma formulering i foldern. Då hade jag ju aldrig reagerat, även jag är läskunnig ser du ;)

Mjo, ibland undrar man hur man kunde ge sig in på något sådant :P

Sarah
2015-04-17 13:26
JeFo
2015-04-17 13:33
#256

Vi har alltid gett av det vi andra äter och kommer göra så. De två äldre är pigga och krya så ser ingen anledning till att ändra nåt. Lite tråkigt att Holly vägrar välling å gröt men annars äter hon det mesta. Skillnad på amning och välling som bara den. Välling är ju tjockt så in i Norden i jämförelse, försökt lura henne flera gånger! Idag är maken hos doktorn. Han har ju problem och jag blir snart tokig. Han är trött jämt, innebär att han sover i stort sett jämt. Han jobbar kommer hem och sover, äter och sover. Nu har han varit under utredning några månader men de hittar inget. Han har jätte bra värden och har ju tränar hela sitt liv. Nu ska han testa 5e medicinen tror jag det är. Jag hoppas verkligen det kommer fungera. Är ju så gott som ensamstående fru, inte kul. Vill ha tillbaka min man… Sliter ju på oss också.

Sarah
2015-04-17 13:35
#257

Tycker även att de motiverar användandet av lättprodukter bra, för att se till att det blir tillräckligt med fett men dessutom omega 3. 

"Barn under två år behöver något mer fett i maten än vuxna. Därför kan det kännas naturligt att ge barn feta mjölkprodukter. Men det är framför allt omega-3-fett som barn behöver mer av och det finns inte i mjölken. Därför är det bättre att ge magra mjölkprodukter och i stället ha lite extra rapsolja i maten, eftersom den innehåller omega-3."

[WickedAlly]
2015-04-17 13:43
#258

#256 Fast jag vet inte om jag tycker att det är så tråkigt att Wille vägrar välling, känns ändå mest som bukfylla. Då kan man ju istället fylla ut den måltiden med riktig mat känner jag. 

Usch, hoppas verkligen att de hittar vad som är fel :o 
Tycker att det är lite läskigt när det blir sådär.

Annons:
PogoPedagog
2015-04-17 13:47
#259

Det har ju visats att det finns ett samband mellan mjölkkonsumtion och benskörhet samt att många misstänker att vår höga grad av tarmcanser ( om jag inte minns fel) i norden beror på vår höga mjölkkonsumtion.

Personligen har jag en topopendag! Äntligen efter fyra veckor är alla friska! Nu är det ju faktiskt roligt på dagarna:)

JeFo
2015-04-17 15:36
#260

De hittar inget fel utan ger bara ut medicin efter medicin.

Han håller sig inte vaken, han somnade där. Han får starka saker som man inte ska kunna somna av men det stoppar inte honom…

Tycker inte riktigt det tar problem på allvar heller.

Livet är ju inte bara jobba, äta, sova…

Har varit och klippt tjejerna, kände att det var dags 🙂 Nu är det bara mys kvar och det behöver jag! Tacos i vanlig ordning här hemma.

[WickedAlly]
2015-04-17 15:52
#261

#260 Låter lite som vården i ett nötskal. 

Låter jättemärkligt, antar att de testat för typ allting? En vuxen, annars frisk och vältränad man ska ju inte kunna somna bara sådär tycker man..

Åh så gott med tacos, nu blev jag jättesugen på det :o 
Fläskfilén jag plockat fram ser plötsligt inte lika lockande ut..

malinroth
2015-04-17 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#262

Grattis till Holly, Wilmer och snart också Joel! 😄🎂🎈 Tänk vad tiden går! Svante är snart 14, månader och det känns som att det var förra veckan han fyllde år. Här är det full rulle, han klättrar överallt och är nyfiken på allt och alla! Jättekul med en livlig och nyfiken kille men man blir lite gråhårig 😉 Den här årstiden märker man hur avlångt Sverige är, ni ser ut att ha nästan sommar där nere, här kör vi skoter och åker skidor! ;) Men nu har det börjat bli lite slaskigt och trist, grymt tungkört med vagnen blir svettig av att styra vagnen i all mjuk snö och snöklimpar som rullar ner från drivorna. Nu börjar jag längta lite till barmark!

[Thiah]
2015-04-17 21:41
#263

Tack Jefo!

Svante kommer bli en hjärtekrossare!

#256 hoppas dom hittar nått! Svensk sjukvård är förbannat(ursäkta ordet) trögt ibland. Lider själv av deras tröghet sen över 20 år tillbaka…..

Joel, min rara unge, sover som en stock idag. Jag har småstädat saker som låter (kanske är så att jag kanske är lite sådär erm..klumpig)  och efter en stund fick jag gå in och faktiskt kolla att  han lever.  I natt hade vi en jobbig natt med rejäl, rejäl magknip + en katt som bet joel i örat (hon ansåg att han störde hennes sömn alternativt ville hon hjälpa mig söva vår "kattunge") så joel har en del sömn att ta igen. 

Dessutom börjar Joel nu visa att han kan sova 1-2 timmar mitt på dagen men inget mer. Sakta men säkert kommer vi in i dagisrutiner inför hösten.  =)

På måndag har jag 2 intervjuer på de daghem jag verkligen vill till. Min gamla chef sa att de gärna får ringa henne så ska hon berätta vilken hemsk barnskötare jag är. ; ) Jag borde vara ett attraktivt kap på marknaden så jag är inte orolig.

JeFo
2015-04-18 17:27
#264

Grattis till goa Joel! 😃 Hoppas ni fått en fin dag ❤️

em.nord
2015-04-18 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#265

Grattis Joel! :) Elliot har fått en gåstol. Börjar nu inse allt han når med den! Dags att barnsäkra även högt upp :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
JeFo
2015-04-18 18:29
#266

Usch å fy för snö Malin! Här har vi grön gräsmatta och blommor. Dock kan det få bli varmare. Förra året var det skönt nu… Bor typ i mitten av Sverige. Jobbar hela dagen. Blir hämtmat idag. Har verkligen ingen ork och Ric känner sig hängig.

[Thiah]
2015-04-18 18:54
#267

Tack! Joel var super duktig och höll igång hela dagen. Natten innan var däremot hemsk. Men men.. .Fina presenter fick han också. Inte en enda "onödig". :)

[WickedAlly]
2015-04-18 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#268

Grattis Joel! Idag har vi haft kalas, 19 stycken blev vi. Fick väldigt mycket fint, lustigt nog mycket sånt jag själv tänkt köpa till honom :) Sen däckade wilmer på Rasmus bröst innan klockan åtta, lilla hjärtegull. Tar på krafterna att ha kalas :)

JeFo
2015-04-18 21:42
#269

Åh vilken minn, haha…. Thiah har du ingen bild på Joel? Var ett tag sedan man såg killarna. Vilka smala ben Wille har! Så kul att se hur olika alla är och framför allt de tre som föddes så nära 😀

[WickedAlly]
2015-04-18 21:51
#270

Han apar sig sådär hela tiden :p Han är en spinkis min son :)

JeFo
2015-04-18 21:56
#271

Sådan moder, sådan son…. 😉 Haha. Jag gillar apandet. Holly håller också på. Folk tror väl hon är koko. Hon snappar upp allt som hon inte ska snappa upp. Helt otroligt hur mycket de ser som man inte tror! Trummorna såg ju kanon ut. Gillar han dom?

[WickedAlly]
2015-04-18 22:42
#272

Haha :p Samma här, misstänker att folk tror att han är lite speciell så att säga ;p Trummorna är kanon, han älskar dem. Dansar och trummar :)

Annons:
em.nord
2015-04-18 22:49
#273

Apropå kokobarn. Elliot spenderade hela storhandlingen med att göra pruttljud med munnen. För sig själv men även mot folk! Haha, jag försökte få honom att sluta efter en stund men det tyckte han såklart va ännu roligare.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Theres
2015-04-19 02:13
#274

Missade att säga grattis till Joel! Så grattis :) Inte lätt att hänga med. Fyller alla år i april? :D

golf.ifokus.se

[Thiah]
2015-04-19 07:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#275

#247 vi tajmade det fint siddu. ;) Å Joel tackar. Han fick fina saker och kläder. Å jag får äta resterna av tårtan. Haha Ally, vart är trummorna köpta? Joel skulle ÄLSKA sånna. En bild från Joel förra helgen. Kristian har säkert nån bättre jag kan ta och visa sen.

ChristineL
2015-04-19 07:39
#276

Vilken natt! Nova vaknade vid midnatt med superjobbig hosta och snuva :( Hon hostade så hon grät och vi kämpade på med toalettbesök, honungsvatten och näsdroppar tills hon äntligen lyckades somna om i våran säng nån gång efter 2. Nu på morgonen ligger hon på gränsen till feber :(

soundtrack
2015-04-19 08:24
#277

Grattis i efterskott till alla födelsedagsbarnen! Tänk att det redan gått ett år! Känns som att det var igår jag satt och var avis på att ni äntligen skulle få föda :)

[WickedAlly]
2015-04-19 09:32
#278

#274 Känns som att halva Sverige fyller i april :P

#275 Ingen aning om vart de är köpta, men märket heter WinFun i alla fall. Försökte hitta någon hemsida men hittar bara engelska, Amazon säljer dem t ex. 

Wilmer har rockat loss hela morgonen :)

#277 Mitt livs snabbaste år helt klart, men samtidigt så känns det som evigheter sedan Wille föddes. Han har ju alltid vart här liksom :)

[Thiah]
2015-04-19 09:39
#279

#275 jag ska försöka leta. Skulle vara kul att ha hemma.

Annons:
[WickedAlly]
2015-04-19 11:02
#280

#279 Gör så, Wille verkar älska dem :) Låter inte speciellt störigt heller tycker jag.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: