Annons:
Etikettallmänt
Läst 3013 ggr
mollyt
2/8/15, 11:18 AM

Inseminering i Danmark

Hej på er alla!

Jag har en av mina närmaste vänner som, tillsammans med sin fästman,  kommer att inseminera i Danmark eftersom han tidigare har steriliserat sig. Då får de inte hjälp med inseminering här i Sverige och får söka sig privat till Danmark. Jag har lovat att hjälpa min vän som tycker att danskan är lite svår. 

Är det någon här som genomgått inseminering i Danmark, har ni några tips att ge? Hur har ni gått till väga? Hur många försök har ni fått och är det något ni kan rekommendera? Jag har förstått att det ofta(?) är öppet med vem som är spermadonatorn i Danmark - är det alltid så? 

Ni som fått inseminering i Sverige, har ni några tips överlag om hur det går till - vad man ska tänka på innan och så vidare? Har ni valt att inseminera hemma eller på sjukhus?

  • Redigerat 4/5/21, 9:45 PM av Cireea
Annons:
ChristineL
2/8/15, 5:19 PM
#1

I serien "Barn till varje pris?", som jag tror den hette fick man bland annat följa en kvinna som åkte till Danmark för inseminering. Det enda som krävdes var väl typ att hon skulle ha ägglossning precis just då. Sen så får man väl inte gratis där? Prova om ni kan söka efter programmet på youtube. Minns inte om det gick på svt eller tv4.

Sen så har jag en lesbisk släkting som inseminerats sig på sjukhus i Sverige. Hon och hennes tjej är jättenöjda! Jag tror man får tre försök men det är en rätt lång process ändå med väntetid, läkarbesök osv så det tog några månader men det gick på första försöket! I Sverige har man bara anonym donator, vilket innebär att endast barnet (om hen vill) har rätt att få reda på vem det är efter 18 års ålder.

teezan
2/10/15, 5:17 PM
#2

serien #1 skriver om hette "drömmen om ett barn" och gick på TV3, men det går ju många liknande hela tiden så det är lätt att blanda ihop :) minns att jag också kollade på det, intressant program!

ChristineL
2/10/15, 5:20 PM
#3

#2 - Nej, "Drömmen om ett barn" var det inte. Vill minnas att den här gick på svt och Pia Johansson var programledare. Den handlade om allt från frivillig barnlöshet till 10-barnsfamiljer ;) Men ja det finns ju ett gäng dokumentärer i ämnet ;)

teezan
2/10/15, 5:34 PM
#4

#3 haha, förlåt, här kommer jag som nån slags besserwisser ;) tog för givet att det var samma program, men då innehåller de båda programmen någon som insemineras i Danmark :) Det jag tänkte på leddes av Renée Nyberg. Där var det en singeltjej som åkte till Danmark :) men då har ts vän lite donumentärtips i alla fall ;)

ChristineL
2/10/15, 5:41 PM
#5

#4 - :P Det är inte lätt! Det finns för mycket att välja på helt enkelt!

mollyt
2/10/15, 8:06 PM
#6

#1 Ja jag vet, vi har pratat en del om der där - just eftersom jag (personligen) tyckte att de kunde räknas som ett homosexuellt par och därför få hjälp att insemineras här i Sverige, för han har valt att sterilisera sig (har två barn sedan tidigare förhållande) och det kan ju inte få barn själva precis som ett homosexuellt par… Men så var tydligen inte fallet. Min vän har fått genomgå testar, spolat äggstockarna(?) och allt sådant man annars gör vad jag förstått. Lite i onödan egentligen då man vet att det är pappan som inte har några spermier. 

Namnet på serien låter lite bekant. Jag ska se om jag kan hitta det!

Det är med ägglossning är ju svårt - det har tagit mig nästan ett år innan jag nu kan säga (säkert) att jag har ägglossning. Då har jag ändå använt mig av p-dator och lärt mig min cykel. Inte det lättaste om man ska försöka pricka in den (som nybörjare) för att resa till ett annat land … 😕

#2 Spännande ändå att det finns två serier! Jag får kolla in båda!

Annons:
ChristineL
2/10/15, 8:16 PM
#7

#6 - Slöseri med resurser att hon fått gå igenom det. Jag själv har också gått igenom allt det iom att vi inte kunde få till första barnet själva och det är inte så bara. Och möjligt att hon får göra om det i Danmark så dom vet att hon är frisk nog, så det inte finns några hinder för ett ägg att fästa. 

Dom har inte funderat över IVF med kanske någon manlig släktings sperma istället? Hans bror eller pappa, vet inte om man får göra så heller men en tanke som kom upp.

Sen vet jag också att om man har ett biologiskt gemensamt barn och inte lyckas med syskon så har man inte rätt till hjälp. Allt handlar om pengar och det är bannemig inte billigt!

mollyt
2/13/15, 6:52 PM
#8

#7 Hm, jag vet inte om de har tänkt på IVF med t.ex. manlig släkting på det sättet… Men jag undrar om man får göra så i Sverige ändå, så då kanske det blir Dannmark i vilket fall. 

Men vad konstigt att det är så att man inte får hjälp om man redan fått ett gemensamt barn? 😕

ChristineL
2/13/15, 7:39 PM
#9

#8 - Ja, det är konstigt. Dom allra flesta vill ju trots allt ha ett syskon. Har man däremot fått barn genom ivf och fortfarande har frysta embryon så har man ju rätt att sätta in dom.

PogoPedagog
2/13/15, 8:11 PM
#10

Jag undrar om någon vet varför man inte bara kan plocka ur spermier med en spruta direkt ur testikeln om man sterilkiserat sig? Det skulle ju annars vara ett suveränt preventivmedel? Sterilisera sig som ung och sedan när man väl blir barnsugen får man mot en fast avgift hjälp att ta ut spermier och inseminera.

ChristineL
2/13/15, 8:20 PM
#11

#10 - Man klipper ju kontakten mellan där nu spermierna produceras och testikeln. Kvarvarande spermier i testikeln överlever inte länge utan rester kommer ut bla i urinen.

PogoPedagog
2/13/15, 8:29 PM
#12

Aha, jag såg framför mig att man klippte av utgången efter testikeln. Är inte så insatt men tack för upplysningen :)

mollyt
2/14/15, 3:33 PM
#13

#10 Jag tror nog att det kan gå ibland - för jag förstod det som om de fick hjälp att testa om det gick för mina vänner. Men det fanns typ inget som levde där inne bland simmarna - så det var ingen idé. Och det var efter det som de fick veta att de skulle få söka sig till Dannmark istället 😕

Annons:
Upp till toppen
Annons: