Annons:
Etiketterundersökningarkluringar
Läst 3104 ggr
ChristineL
8/28/14, 8:34 PM

Hur röstar du?

Riksdagsvalet närmar sig och jag är nyfiken på hur ni tänker rösta?

Följdfråga; Vilken är din huvudfråga?

Annons:
ChristineL
8/28/14, 8:35 PM
#1

Jag tänker rösta på F!

Det som är viktigast för mig är skola, miljö och jämställdhet.

tlover
8/28/14, 8:36 PM
#2

Svarade annat då jag inte vet än 😇

Jag är alltid sen på att bestämma vad jags ka rösta på

Jag gissar däremot att det blir nått rödgrönt, det har alltid varit det hittills och jag känner inte att jag svängt så mycket de senaste 4 åren.

edit: hmm viktiga frågor, "välfärden" (dvs både skola, sjukvård, äldrevård m.m.) och försvaret (vill inte sitta med byxorna nere igen nästa gång Ryssland övningsbombar Stockholm)

l'm back

luckiestboy
8/28/14, 8:46 PM
#3

Vet faktiskt inte vilket parti som ska få min röst, eftersom att många olika partier har frågor som jag håller med. 
Alltså, vissa från SD, vissa från Moderaterna, vänster, FI, osv osv :)

Hellu

[Thiah]
8/28/14, 8:50 PM
#4

Eftersom jag inte fått nått röstkort skickat till mig detta år, varken för eu valet eller detta så har jag inte engagerat mig. Borde kontakta valstyrelsen för att få korten då jag har rösträtt i sverige ännu. 

Sen tycker jag att de flesta partierna verkar vara samma skrot och korn så jag vet inte vad jag skulle rösta på.

UtanStrumpor
8/28/14, 9:34 PM
#5

Står väldigt lika mellan vänstern, F! och Miljöpartiet.  Men blir nog vänstern. 

Jämnställdhet är högt upp på listan hos mig.

Velinga1984
8/28/14, 9:37 PM
#6

skola, utbildning, sjukvård är mina viktigaste frågor. tvekar mellan två partier.

Annons:
I want to belive
8/28/14, 9:50 PM
#7

Mycket SD! ….? Jag röstar lila med tanke på att jag är VÄLDIGT utsträckt över internet och spelar online spel när grabben har slocknat , jag vill gärna ha ett privatliv hemma , privat på riktigt ! Inte att någon jävla regering ska komma o peka o dra med sina fingrar …

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Theres
8/28/14, 11:47 PM
#8

Oj, brukar alltid blir S eller Piratpartiet ^^ Ingen aning om vad jag ska rösta i år. Brukar liksom bara köra på samma gamla vanliga för det är lättast.

golf.ifokus.se

[Torahzen]
8/29/14, 8:21 AM
#9

#4 och alla andra - DET ÄR VIKTIGT ATT RÖSTA!!!!!

Jag tycker det är allas moraliska plikt att rösta. En gång vart fjärde år får vi faktiskt sätta oss in i politiken lite noggrannare. Har vi inte röstat är vi inte "rätt" att klaga. Så tycker jag.

Sen undrar jag hur så många röstar på rasistiska partier. Vad är det som gör att det partiet lockar? 🤔 Utan invandrare hade Sverige inte varit det Sverige vi är idag. Sedan har jag en hel del synpunkter på invandrarpolitiken. Jag frågar för att er inställning är så långt ifrån min.

[pepparkatt]3
8/29/14, 9:31 AM
#10

Oj vad oroväckande att så många har röstat på SD!! Att mammor/pappor vill ha rasister styra vårt land? Ärligt???? Nu vill jag knappt vara kvar på sidan. Hoppas att ni som klickat SD tar en rejäl funderare innan ni bryter lös helvetet den 14/9. Inga rasister på våra gator heter det väl?!

[pepparkatt]3
8/29/14, 9:37 AM
#11

Och självklart röstar jag på sossarna då vi måste ut ur detta hål vi hamnat i. Och för att jag bryr mig om mina medmänniskor, något som Jimmie Åkesson inte gör "vi hjälper dom någon annanstans bara inte här". Usch

[Torahzen]
8/29/14, 9:42 AM
#12

Tankeväckade film - obs ploj-film!

viktoria91
8/29/14, 9:46 AM
#13

#11 Inget fel att hjälpa folk i sina hemländer, alla kan inte komma till Sverige.

Annons:
ChristineL
8/29/14, 10:04 AM
#14

#10 - Det är 9 personer som valt SD, men ingen av dom har skrivit här, vilket betyder att vi inte vet vem det är och alltså kan vara vem som helst på iFokus, inte nödvändigtvis någon som är medlem på gravid ;)

[pepparkatt]3
8/29/14, 10:09 AM
#15

Nä o inte alla som kommer hit heller, vissa överlever inte ens resan hit på illegal väg. Tycker det är fruktansvärt hur man kan tycka att folk kan stanna i sina papphus i länder där det krigas mm. Men alla kan ju inte bry sig om alla!

[Torahzen]
8/29/14, 10:27 AM
#16

Jag förstår hur du menar att man inte kan bry sig om alla. Jag bryr mig inte om alla svenskar men  det betyder inte att jag tycker det är OK att det är olika förutsättningar för olika människor.

PogoPedagog
8/29/14, 10:49 AM
#17

Min viktigaste fråga är nog miljön men jag tycker allt är viktigt haha.

Tänker rösta F! i riksdagsvalet men har ännu ej bestämt vad det blir i landsting o kommun.

[jnordstrom]
8/29/14, 11:58 AM
#18

Jag ska rösta rött för första gången. Har alltid tilltalas av blå politik och det är den som gynnat mig bäst. Jag delar fortfarande mer med blått än rött. MEN, men en nära person till mig blev sjuk förra året i ms. Hon kommer aldrig bli frisk utan enbart sämre. Hon har en universitetutbildning och hade ett välbetalt jobb. Hon har aldrig vart sjukskriven innan utan var frisk och kry. Har en dotter och bodde i bostadsrätt. Idag är hon inte vatten värd. Ständig i frågasatt och motarbetad. Lever på existens minimum och fått flytta till en liten hyresrätt för att klara sig. Har inte råd med varken kläder till sig eller sin dotter. Åker på olika utredningar trots diagnos ms, för något ska väl hon göra för sina få kronor hon får? F- kassans läkare avslår hennes läkares intyg och hon blir utförsäkrad. Listan kan göras lång. Min poäng är att det skulle lika gärna vara jag som blev sjuk och fått hela min värld rasad. Jag hade aldrig trott att man blev behandlad såhär i sverige 2014. Nej. Idag är inte alla lika mycket världa. Är du sjuk straffas du. Jag kan inte rösta blått efter har sett hur min vän behandlats. Man ska inte sparka på den som redan ligger ner.

[pepparkatt]3
8/29/14, 12:13 PM
#19

#18 underbart bevis på hur vidrig den moderata politiken är, där allt handlar om den som är frisk nog att kunna jobba jämt. De rika blir rikare medan de fattiga blir fattigare. Verkligheten ser ju inte ut så! Någon gång blir vi alla sjuka eller drabbas av något som gör att vi inte kan jobba som vi gjort förr och då känns det väl ändå bäst att veta att samhället hjälper en och står upp för en! Ledsen över din väns tragiska öde, jag hoppas att alla som röstat blått fått upp ögonen en gång för alla. Moderaterna säger att de fixat fler som arbetar, ja för att de tvingar sjuka människor till arbete för att man inte kan leva på det man får annars och för att man inte är "tillräckligt sjuk" för att vara sjukskriven. Det är dags att vi börjar hjälpa och bry oss om varandra! Man kan bry sig så mycket man kan, göra det lilla som går. Bättre än att göra ingenting alls.

Svarttusch
8/29/14, 2:15 PM
#20

Jag röstar på piratpartiet, jag ställer dessutom upp som kandidat på listorna för det partiet. 

Den viktigaste frågan för mig är integriteten. Jag är en uppkopplad människa som tycker det är jättedåligt att FRA får scanna igenom mina mejl och att genom DLD kan man nu följa hur en person rört sig under en hel dag nästan. Dessutom får USA och NSA del av FRA:s info. Som bland annat innehåller sexuell läggning etc. Jag tror att om fler förstod vidden av problemet så skulle vi ha fler röster. Det handlar inte längre om oskyldig till motsatsen bevistats, det är tvärtom.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
[NeferNefer]
8/29/14, 2:18 PM
#21

F! för min del. Jämställdhet och miljö är viktigast för mig.

Min mamma röstade blått sist i landstingsvalet, och sen gick hon och svor över hur borgarna försämrade för henne (hon jobbade i sjukvården och råkade ut för att "hennes" avdelning såldes ut, och därefter bara eskalerande elände … men nog om detta). Hon hade naivt nog trott att allt skulle bli guld och gröna skogar bara hon fick lite sänkt skatt. Nu är hon pensionär och totalt beroende av sjukvård och omsorg eftersom hon blev sjuk dessutom … 

För övrigt är jag också förskräckt och djupt chockerad över alla som säger sig vilja rösta på SD. 😮😭

Velinga1984
8/29/14, 4:46 PM
#22

"För övrigt är jag också förskräckt och djupt chockerad över alla som säger sig vilja rösta på SD."

Snälla ni i tråden, kan vi inte hålla oss neutrala. Inga påhopp eller åsikter om andras röstningar.

Tjeja
8/29/14, 7:21 PM
#23

Så bra skrivet #18 jnordstrom!!!

Det är tyvärr såå sant att är man sjuk är man en parasit som ska motarbetas! för är man sjuk betyder ju det att man utnyttjar systemet!

(om man råkar vara osvensk och utnytja systemet är det däremot enbart synd om en) Men de som kommer hit är knappast dem som lever fattigast i papphus i kriget. utan de som har gott om pengar att kosta på sig att fly. Om man ska se ärligt på det hela. Däremot inte sagt att det inte är synd om dem och att de inte behöver hjälp med trygghet osv. Men de som verkligen lever i papphus och det är synd om är sällan flyktingarna från krigsländer, för deras fattiga kommer inte hit. Utan de europeer som kommer hit för att tigga! Men de får ingen hjälp heller! För de är inte så rika så de kan fly krig utan utfattiga, och då är de förstås parasiter?!  eller??

Nej vi kan inte hjälpa alla, men låt oss hjälpa dem närmast oss först! Först våra sjuka som redan bor och finns här, sedan våra bröder och systrar i länder nära oss som lever i svält. Det är skam att de ska behöva tigga och att vi skyfflar undan dem framför de rika som flytt krig över halva jordklotet! De skulle använda sina rikedomar till att arbeta för fred istället för att komma hit, leva tryggt och sedan skicka hem sina  ungar för att kriga åt dem!!!!

Gaaah!

Och jag röstade V! men jag håller ändå med SD i flera punkter och håller inte med om att de är så totalt rasister faktiskt om man tittar på vad de verkligen säger!

Hade jag inte röstat på V hade min röst faktiskt kunnat gå till SD, om de velat hjälpa våra närmaste europesika grannar mer!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

I want to belive
8/29/14, 8:41 PM
#24

Alla har rätt till sina åsikter och ska absolut INTE pressas ner bara för att man röstar på SD! Jag gillar mångkulturellt, men logiskt sätt kan vi snart inte ta in mer folk…Sverige är redan fattigt :/ Men det överväger knappast att rösta på SD för min del. Sossarna står för alldeles för många saker som dom inte ens hinner med att ta upp.. som sagt det blir lila för mig i år .

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

[Thiah]
8/29/14, 9:05 PM
#25

#23 oj wow.. och oj igen är min enda tanke. Har inte kommenterat annars men nu var jag tvungen

Velinga1984
8/30/14, 6:06 AM
#26

#23 jag säger som inlägg#25. Oj. Inte mycket stämmeri din text.  

#24 Sverige är inte fattigt om du jämför med andra länder. Vi är inte det rikaste men definitivt inte fattigt. Jämför bara länders olika statsskulder och utlandsskulder så ser du fort att Sverige klarar sig gott. Sverige har t om genom åren minskat sin statsskuld.

[pepparkatt]3
8/30/14, 9:17 AM
#27

#23 menar att det är rika flyktingar som kommer hit? Tillåt mig att skratta och tycka synd om din trångsinthet. Inga påhopp nej visst men någon måtta får det ju vara på inskränktheten i detta land!!! Inga flyktingar sitter och kollar i kataloger och funderar på var dom kan åka för att leva gratis. De flyr undan hemskheter vi inte ens kan tänka oss och de lämnar sina familjer för att överleva. Det kostar pengar som de sparar ihop och sedan åker de hit illegalt på båtar - livsfarlig resa och många klarar sig inte. Folk här i landet måste verkligen läsa på innan de röstar SD och har massa åsikter som är tagna ur luften.

Annons:
[pepparkatt]3
8/30/14, 9:23 AM
#28

#23 du vet väl att SDs grundare kommer ifrån nationalistiska och rasistiska organisationer? Hur kan du inte lyssna på vad dom säger, mellan raderna så att säga?

[pepparkatt]3
8/30/14, 9:30 AM
#29

Det är inte bara SDs flyktingpolitik som är vidrig, Gustaf kasselstrand i SDU har dessutom uttryckt sitt förakt för homosexuella och pridefestivalen på Twitter senast i år. Enligt mig och många andra är detta parti ett rasistiskt, nazistiskt och fascistiskt parti och ett sånt får bara inte vara med och styra Sverige.

[pepparkatt]3
8/30/14, 2:54 PM
#30

Inte för å plåga tråden men här är ett roligt statement från Åkesson 2009 i en debatt. Så har någon tvivlat på att han är rasist så borde detta kirra biffen. Tycker att det är viktigt att folk ser sånt här! Kopiera hela länken å kolla klippet :-) http://www.interasistmen.se/granskning/jimmie-akesson-viktigaste-atgarden-ar-att-begransa-den-muslimska-invandringen/

[SophD]
8/30/14, 4:31 PM
#31

Visst, folk får gärna rösta på SD om de tycker det är bra. Jag skulle aldrig i mitt liv rösta på SD. Har många vänner som kommit hit som flyktingar. 15 år gamla barn. Föräldrarna har sparat pengar till smugglare hela deras liv, för att deras barn ska få en bättre framtid och jobba och skicka till familjen som är kvar i hemlandet. (Smugglarna brukar dock dumpa barnen när de kommit till Grekland, om inte innan) De flesta sitter i fängelse i Grekland minst 1 månad, då det är svårt att komma in i Grekland utan att bli stoppad. 

 Det är barn som kommer hit. Att Sverige nekar vissa barn att komma hit får mig att bli så ledsen och arg… Hur kommer de hit? Min pojkvän gick och hoppade på lastbilar genom nästan hela Frankrike. Hur farligt är inte det? Det offrar sina liv för att komma till ett land utan krig. De kommer inte hit för att förstöra. Så klart finns det vissa som inte sköter sig, men väldigt väldigt många vill få ett nytt liv här. 

Jag tycker också att andra länder i Europa ska ta emot mer flyktingar så de blir mer jämt. (Tänker mest på ensamkommande barn)  Så klart tycker jag samma sak med vuxna människor som kommer hit.

[Thiah]
8/30/14, 4:49 PM
#32

3 jul 2014 Tage Danielssons tankar om mänskliga rättigheter En kommer hit för att fly från nöden, en kommer hit för att undgå döden. En kom hit, av terror tvungen, en kom hit för att gifta sig med kungen. Dom är tyskar, iranier, greker och turkar, mest är dom snälla, andra är skurkar. En del är ärliga, andra skumma, en del är genier, andra är dumma. Mest är dom fredliga, andra vill slåss, med andra ord dom är som oss! En del söker lugnet i stället för bråket, det enda vi svenskar kan bättre – är språket. Det sägs att vi stammar från Adam och Eva, som inte var svenskar – men ja må dom leva! / Tage Danielsson

[Torpedtass]
8/30/14, 9:21 PM
#33

Här blir det Socialdemokraterna så det bara visslar om det. Moderaterna ska bort bort, som reumatiker är det ingen höjdare att ha de som regering. Högre makter ska bara veta vad jag fått slåss och gör än idag mot ett system som är som tagen ur en skräckroman.

fridaas
8/30/14, 10:05 PM
#34

Vet bara vad jag inte ska rösta på än så länge och det är v, f!, mp, m, c, fp, kd. Lutar åt s, sd eller landsbyggdspartiet.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Velinga1984
8/31/14, 9:06 AM
#35

Nu har jag förtidsröstat :)

[Murvel]
8/31/14, 1:06 PM
#36

Fi eller MP.

[NeferNefer]
9/4/14, 11:27 AM
#37

Angående att så många har klickat på SD.  Ni kanske bara har läst valmanifest och hört på valtal och tror på det ni läst och hört. (Hint: politiker ljuger alltid, kolla vad de gör, inte vad de lovar!) Har ni ens kollat upp vad SD åstadkommit hittills? Hur har de röstat? Ni som röstar på SD kanske inte bryr er om de arbetslösa, de gamla, de sjuka, barnen och miljön? SD har nämligen konsekvent röstat emot åtgärder för att minska barnfattigdomen, nollvision mot dödsolyckor i arbetet, att göra FN:s barnkonvention till svensk lag, förbud mot uranbrytning och mycket annat. De tycker visst också att det är bra att pensioner beskattas hårdare än vanlig lön, för även där har de röstat emot en ändring. Här är en rapport angående hur SD har röstat i riksdagen sen förra valet. Läs den och fundera sen om ni verkligen håller med dem. Är det värt en röst på dem igen, bara för att ni har åsikter om invandringen?

http://tankesmedjantiden.se/wp-content/uploads/2014/02/TIDEN_RAPPORT_SATURDAY.pdf

Upp till toppen
Annons: