Annons:
Etikettpappor
Läst 10175 ggr
[isabellascheja]
2014-04-18 19:06

Tvingas bli pappa.

För ett tag sedan så satt jag och ett par väninnor och diskuterade lite om oplanerade graviditeter och män som blir tvingad att helt plötsligt "växa upp" och bli föräldrar. Jag vet inte hur många ensamstående mammor jag nu kommer reta gallfeber på men jag vill även kunna säga precis det jag tycker och tänker. Trots att båda partners använder skydd dvs kvinnan använder preventivmedel eller att mannen använder kondom så är det alltid mannens fel att kvinnan blir med barn och han får helt enkelt skylla sig själv. Ett preventivmedel ger ju upp till 98% säkert skydd och är det då inte jättejättejättekonstigt att det finns så många som blir gravida trots skydd? Det finns ju så många barn som växer upp med bara en förälder för att mamman är så egoistisk och tycker gott och väl att hennes kärlek räcker. Undanflykten är ju att det är hennes kropp och att hon bestämmer, det är inte bara mannen som blir straffad utan även barnet också. Hur roligt blir det för barnet när hen får växa upp utan sin pappa och halva släkten, hur roligt är det att inte kunna ha en förebild och att man var oönskad och att sedan växa upp i en lägenhet bekostad av socialtjänsten. Som kvinna: föreställ dig själv som att någon bär på ditt barn, du är inte redo men du blir ändå tvingad att ta ditt ansvar och bli förälder mot din vilja fast ni båda använde skydd. Så varför borde inte mer tänka på barnets bästa? Om man nu så gärna vill ha barn så får man väl se till att ha ett stabilt förhållande med sin partner och båda vill ha barn så är det väl inget stort problem? Jag tror att dem flesta inte skulle tycka det var så roligt att växa upp utan en far och sedan gå runt och veta att man var en olycka. Mannen är en skitstövel, idiot, ett svin. Barnet får ta skada och får aldrig träffa sin pappa och får sitt hjärta krossat när hens vänners pappor kommer hämta dem från dagis,skola med mera och kvinnan kommer självklart undan som en slug orm och har allt och alla på din sida. Det som oroar mig mest är att mamman ev i framtiden kommer dra en hel historia till sitt barn om vilken idiot fadern var och hur han övergav sitt barn vilket senare barnet kommer tro på det själv och börjar känna hat för sin förälder. Men vad är egentligen den verkliga sanningen? Ni får gärna kommentera och tycka vad ni vill men jag står för det jag säger. Mvh Isabella

Annons:
Kickan90
2014-04-18 19:09
#1

jag vet en som medvetet lurade till sig ett barn utan pappans medvetanden. hon sa hon skyddade sig men ikke, tragiskt att vissa inte tänker sig för 😕 

de är ju barnen som blir lidande i slutändan och tänker "varför vill inte pappa ha mig, min riktiga pappa".

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[isabellascheja]
2014-04-18 19:24
#2

#1 Det är just det jag menar, mamman tänker bara på sig själv utan att bry sig om vare sig pappan eller barnet. Som sagt ger p-medel 98% säkert skydd men ändå känner man ju en jäkla stor skara av folk som blivit gravida trots skydd eller hur? Men det är bara så fel och jag känner själv att jag är den enda kvinnan som skriver av mig detta men jag tycker faktiskt att det är så fel.

Lexie82
2014-04-18 19:27
#3

Först och främst måste jag ju ifrågasätta varför du tror att en ensamstående mamma absolut hamnar hos soc? Är det bara arbetslösa kvinnor som blir med barn, menar du? Eller tror du att Sverige har avskaffat föräldrapenning och liknande?
För det andra undrar jag hur många mindre barn du träffat som har koll på hur hyran betalas. Tror det är ganska få barn som ens har ett begrepp om vad socialtjänsten och försörjningsstöd är för något. 

Sedan verkar du generalisera ganska grovt när du säger att kvinnor som får barn med män som inte vill vara delaktiga automatiskt kommer att hata mannen och försöka föra över det hatet till barnet.

Men om du vänder på det hela. Tänk om du blir med barn av misstag därför att kondomen spricker, dina p-piller funkade inte som det skulle osv.. Och någon sen säger att du måste döda det barnet?

Jag är inte emot abort, alls. Men jag förstår de som inte vill göra en bara för att killen inte vill bli pappa.

Lexie82
2014-04-18 19:28
#4

#2 Och vad är det som säger att ett barn inte kan få en lycklig uppväxt utan en pappa?

[isabellascheja]
2014-04-18 19:49
#5

#4 Tro det eller ej Lexie82 men jag har också vart gravid och det blev jag av misstag som var MITT EGNA FEL. Jag gick på cerazette p-piller och glömde ta med mig dem en helg när jag var hos mitt ex. Då tänkte jag istället "men en helg gör ju nog ingen skada" men ack så fel jag hade. Jag fick reda på att jag var gravid i v. 5 + 3, jag fick känslor och mannen till detta barn var inte glad och det blev mycket bråk och alla tog mitt parti och han förlorade även sin bästa vän pga detta. Men ändå tänkte jag om, jag satte mig in i hans situation och varken jag eller han hade jobb så vem skulle ordna en tredje mun mätt? Sen är man ju även två om en sådan sak. Så jag gjorde abort i 7e veckan. Kan inte säga att det var en dans på rosor då men idag det bästa beslutet jag tagit. Jag har ett par stycken som vuxit upp utan sina pappor och dem har inte sagt några positiva saker om det för mig. Jag ser ca 5 på min Facebook skriva av sig sin sorg på fars dag hur mycket dem önskade att dem hade en pappa. Kan kan man väl vara ensamstående om att skaffa barn men det blir två munnar att mätta och ca 1,2 miljoner kr (fram tills barnet är 18) som en ensamstående förälder kommer att lägga ner på sitt barn så jag tycker inte det är så förvånansvärt om socialtjänsten eller försäkringskassan blir tvugna till att hjälpa en egoistisk förälder.

Em_
2014-04-18 19:53
#6

_"…så är det alltid mannens fel att kvinnan blir med barn och han får helt enkelt skylla sig själv."
_Antar att du är ironisk där. Man är ju två i sängen liksom…

_"Ett preventivmedel ger ju upp till 98% säkert skydd och är det då inte jättejättejättekonstigt att det finns så många som blir gravida trots skydd?"
_Nej, det är inte konstigt. Om 50 av dina kompisar har skyddat vid ägglossning kommer 1 av de bli gravid, varje månad. 

_"Hur roligt blir det för barnet när hen får växa upp utan sin pappa och halva släkten, hur roligt är det att inte kunna ha en förebild och att man var oönskad och att sedan växa upp i en lägenhet bekostad av socialtjänsten."
_Vem säger att farmor och farfar inte umgås med sitt barnbarn? Varför skulle pappan vara den enda förebilden? Betyder oönskad oälskad? Att det skulle vara fult att bo i lägenhet tänker jag inte ens diskutera. Barn har inget ansvar för sin ekonomi. Skäms de över den är det personer i deras omgivning som har fel attityd.


Annons:
Lexie82
2014-04-18 20:03
#7

#5 Tills barnet fyller 18.. Så en ensamstående mamma är alltså dömd till att vara ensamstående resten av livet? Eller åtminstone tills barnet flyttar hemifrån? Menar du så?
 Jag var 16 år när jag blev med barn. Jag övervägde abort, men kom fram till att jag inte skulle klara av det, och pappan höll med mig som tur var, så det blev aldrig nån diskussion. Däremot var vi som sagt 16 år då, så vårt förhållande höll inte i längden. Vi var tillsammans i 2 år, och sedan dess har vi varit bästa vänner, bott grannar och umgås dagligen.
 Idag är min son 14 år gammal och skulle man fråga honom tror jag att han skulle säga att han haft en riktigt bra uppväxt, trots att vi inte bott med hans pappa.

Jag säger inte att du har fel i det du säger, jag säger att du generaliserar alldeles för mycket och att du får det att låta väldigt mycket mer svart/vitt än det faktiskt är.

Det är naturligtvis inte bara killens fel om tjejen blir med barn. Båda hade sex och tog den risken. Och vill man inte ha barn ska man inte tvingas till det. Men man ska heller inte tvingas till att ha ihjäl sitt barn för att killen "inte känner sig redo".

[isabellascheja]
2014-04-18 21:12
#8

#6 #7 Man borde ju kunna ha skyddat samlag utan att mannen ska vara rädd för att bli med barn? Är båda såpass sugna på att ha sex men inte bli med barn så ska inte mannen varenda gång känna sig orolig för att hans tjej ska bli med barn. Jag menar då blir det ju plötsligt klagomål på att han lever i celibat och förhållandet spricker. Som sagt handlar inlägget om män som verkligen inte vill ha barn fast kvinnan säger att hon "skyddar" sig. Jag personligen kan tycka det är riktigt knäppt att så många blir gravida av p-medel. Sedan så kan ju självklart inte barn dem första åren förstå allt detta men jag menar längre fram i framtiden. Varför kan jag inte få börja i hockey, ridning, skridskoåkning, fotboll och få all material med mera och hitta på roliga aktiviteter som alla andra? Jo för ekonomin blir svårt att räcka till, sen får man ju oftast en liten lägenhet utav socialtjänsten där knappt mamman och barnen får plats i. Jag har vuxit upp med folk i min ålder där föräldrarna är ensamstående, min bästa väns mamma blev gravid för att hålla kvar pappan (hon vart inte glad på henne när hon fick reda på't) och den tredje blev gravid och visste inget och min väninna har ingen kontakt med pappan. Så då lägger man ju ihop berättelserna.. Lexie82. Nu har ju du och partnern ett bra förhållande, det jag menar med detta inlägget handlar om män som verkligen inte vill bli föräldrar till 110% och att kvinnan får all rätt på sin sida oavsett vad. Allt handlar inte om "båda partnerna var med på att ha sex". Man måste ju för fanken kunna ha sex utan att vara orolig? Som att jag alltid skulle stirra upp i taket, bli kritvit i ansiktet och kallsvettas varje gång jag och min pojkvän har sex för att jag tror att han ska göra mig gravid. Man ska ju njuta av det istället. Men som jag sa, jag skulle reta gallfeber på ensamstående föräldrar vilket jag verkar ha gjort nu. Så jag får väl ta och be om ursäkt för mitt yttrande. Jag ska självklart klaga på min pojkvän om han gör mig gravid och behålla varenda barn han ger mig. Jag orkar inte längre ta denna diskussionen någon mer för jag känner att jag inte får ut något av det och folk blir bara arga om vad jag tycker och tänker.

Lexie82
2014-04-18 21:23
#9

Nu är du där igen med att man som tjej skulle skylla på killen. Och varför skulle du vara tvungen att behålla barnet? Om ingen av er vill behålla det så är det ju ganska enkelt. Jag säger bara att det alltid är en risk, för BÅDA parter.

Men fattig kan man vara även om man är två i förhållandet, precis som man som ensamstående mamma kan ge sitt barn allt vad det behöver.

Velinga1984
2014-04-18 21:30
#10

. intressant tråd .

[isabellascheja]
2014-04-18 21:44
#11

#9 Nej jag bara säger det, det jag sa var även ironiskt för jag tycker det är så fel. Det är ju en fördel att ha båda sina föräldrar hos mig. Men nu förstår jag varför inte så många pratar om just detta eftersom det alltid är ett väldans gnäll om saken. Men nu orkar jag inte ge svar på tal mer om detta och nu har jag satt punkt för detta. Ensamstående mammor har just nu bevisat att dem självklart har rätt och det är mig det är fel på som tycker detta.

CelsiusT
2014-04-18 21:46
#12

#8 "Man borde ju kunna ha skyddat samlag utan att mannen ska vara rädd för att bli med barn?" Nej, och detsamma gäller ju kvinnan. När man har sex med en av motsatt kön så ska man vara medveten om att det kan bli barn, även om man skyddar sig. Vet man inte det är man inte förståndig nog att ha sex.

Ett skydd är något man har när man inte vill ha barn, men alla borde känna till att inget skydd är 100%igt. Är mannen hysteriskt rädd att bli med barn och inte vågar lita på kvinnans preventivmedel så får han ha kondom, det är dom alternativen han har. Men båda bör ändå känna till att trots kondom så kan det bli en graviditet. När man är två om en graviditet så bör man även förstå att man inte är ensam i beslutet om att spara eller göra abort. 

Enda sättet att vara till 100% säker på att inte bli med barn är att avstå sex. Sorry, men thats life. 

Visst förekommer det absolut kvinnor som säger att dom skyddar sig men sen inte gör det. Finns även killar som säger att dom ska dra ut den i tid och sen inte gör det. Och det är lika illa i båda fallen. Att luras om en sådan viktig sak är elakt. Men helt ärligt så generaliserar du enormt. Det måste inte alls vara så hemskt i alla fall som du beskriver det och försöker få det att låta och det är nog inte så extremt vanligt förekommande att det är det heller faktiskt. Men i dom fall som det är det så håller jag med om att det är elakt. Men det behöver inte vara så hemskt för barnet som du beskriver det och mamman är absolut inte dömd till att leva ensam med sitt barn och absolut inte att leva utan inkomst.

Men jag förstår inte vad det är att reta upp sig på. Vi är alla olika, en del väljer att spara barnet och troligtvis är det noga övervägt. För andra är det rätt att göra abort, och troligtvis är det noga övervägt. Alla är vi olika, har olika förutsättningar osv. Jag tycker det är viktigt att inte tvinga någon till något, varken åt ena hållet eller det andra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Rumpstek]
2014-04-19 09:39
#13

Har du inte kommit över din abort? Du kanske borde gå och prata med någon.

Annons:
Kiwikatt
2014-04-19 09:55
#14

Min uppfattning är att det borde vara straffbart att lura till sig ett barn (oavsett om man är man eller kvinna) genom att ljuga för sin partner om sitt preventivmedel. Bedrägeri i alla andra former är ju straffbart, så varför ska det inte vara det när det gäller att lura och bedra någon i syfte att sätta ett nytt liv till världen? Jag har tex en fd. bekant som är gravid nu tack vare att hon uppgav för sin partner att hon använde skydd…vilket senare visade sig vara en ren lögn när det kröp fram att hon blivit gravid. Hon vägrar göra abort och tvingar nu killen (de har vart tillsammans i 2-3 månader) att bli förälder…. Denna unga kvinna har alltså tagit ett beslut att genom bedrägeri skaffa barn tillsammans med en man som inte ens ges en chans något som i alla fall enligt min mening borde vara minst lika straffbart som pengabedrägeri… Det sjuka i kråksången är att han när han fick reda på det faktiskt ville ta ansvar och det som hände då var att hon bad honom dra åt helvete…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Lexie82
2014-04-19 10:06
#15

#14 Visst, ljuger man för sin partner för att medvetet försöka bli gravid så är det fel på alla sätt och vis. Det finns inget förmildrande i det. Men nu handlade det om kvinnor som blivit med barn TROTS skydd.

Sen kan man ju alltid fundera över varför killen inte tar eget ansvar, utan litar blint på att kvinnan äter piller, och faktiskt sköter dem. Det räcker ju med att glömma att ta dem en dag så är skyddet nedsatt i en hel vecka. Det finns även en del andra faktorer som kan minska skyddet av p-piller, till exempel kräkningar, diarré eller vissa andra läkemedel.
 Jag glömmer att ta mitt piller då och då, men å andra sidan kompletterar jag med gummi då.

Kiwikatt
2014-04-19 10:14
#16

#15 Om du läser igenom tråden så handlar det inte BARA om kvinnor som blir gravida TROTS preventivmedel!! Håller med TS…ingen ide att yttra sig här eftersom folk redan bestämt sig för att ta parti för kvinnan!!

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Lexie82
2014-04-19 10:22
#17

Att i första inlägget skriva att man nu kommer reta upp massa folk, och sen bli irriterad när man faktiskt får mothugg verkar ju lite lustigt i mina ögon.

 Det enda jag säger är att det inte bara är tjejens ansvar att förhindra graviditeter. Vill man som kille inte ha barn så drar man på sig ett gummi, så enkelt är det.

CelsiusT
2014-04-19 10:31
#18

#16 Så tråkig inställning, alla här tar inte parti för kvinnan. Men alla här är inte beredda att lägga all skuld på kvinnan heller. Själv anser jag att man är två om sex och man är två om graviditet. Vilket innebär att vad gäller sex så är båda ansvariga för sin bit och båda bör vara medvetna att sex kan leda till graviditet trots skydd, när det kommer till vad man gör med graviditeten får man räkna med att två viljor ibland kan vara svårt att sammanföra till en. 

Alltså är det oerhört viktigt att prata. Prata med sin partner redan i förväg om risker, hur man själv tänker kring sex och graviditet. Hur önskar man att göra om det blir en oönskad graviditet. Och det här ligger lika mycket på båda parter, båda parter är ansvariga att ta upp ämnet och göra klart för vad den andre står och var man själv står. Sen måste man också vara uppmärksam på att det här kan ändras och är aldrig skrivet i sten.

#17 Eller låter bli att ha sex. Även med gummi kan det bli bäbis.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lexie82
2014-04-19 10:58
#19

#17 Sant, celibat är också en lösning. Bara en väldigt tråkig sådan =P

[Rumpstek]
2014-04-19 11:27
#20

#16 De flesta tar parti för barnet. Förstår du inte skillnaden?

Annons:
Praefatio
2014-04-19 13:55
#21

För det första måste jag inflika och säga att jag tror att barn till en ensamstående, bra, engagerad förälder har det betydligt bättre än ett barn till två dåliga eller olyckliga föräldrar. Jag har ingenting emot, alls, att man blir gravid via frivillig donator och planerar att uppfostra sitt barn själv. Jag är heller inte det minsta emot att man separerar från en partner som man inte mår bra med, och uppfostrar sitt barn själv för att partnern visat sig vara en olämplig förälder. Jag tror inte att alla barn behöver två föräldrar, eller två föräldrar av olika kön. Jag tror inte att ett barn behöver känna sig mindre älskat för det bara har en förälder och en släkt, tvärtom tror jag på kvalitet än kvantitet när det kommer till kärlek och släktskap.

Däremot är jag helt emot att skaffa barn med någon som inte vill. Det har jag uttryckt tidigare här på forumet och det står jag fast vid. Att inte ha en pappa är en sak, men att ha en pappa som inte vill ha en är en helt annan sak och kan man undvika att sätta sitt barn i den situationen så tycker jag att det är vettigt. "Du har en pappa men han valde bort dig innan du föddes" är väldigt annorlunda än "JAg önskade sig dig så mycket att jag tog hjälp för att få dig själv. Därför har du aldrig haft en pappa." Återigen vill jag poängtera att jag däremot tycker det är helt rätt att separera från en partner man inte mår bra med, och att det inte går att jämföra.

I mina ögon är det inte okej att tvinga någon in i ett föräldraskap, hur mycket man än vill ha barn. Att bli förälder, oavsett om man är en närvarande sådan eller ej, är en livsomvälvande sak. Någonting man enligt mig aldrig får tvinga någon till.

Vi svenska kvinnor har rättigheten, den stora, underbara, vackra rättigheten att få bestämma över vår egen kropp. Ingen kan tvinga oss till abort och det är fantastiskt, men alla rättigheter kommer med skyldigheter. För mig är en sådan moralisk skyldighet att se till att vi inte tvingar andra människor till att göra eller bli något de inte vill. Jag personligen vill aldrig vara den som gör någons liv jävligt tufft och önskar att fler tänkte så för människan har en tendens att bli oerhört hänsynslös och egocentrisk när den har möjlighet att få någonting den vill ha. Man har en tendens att blunda för att andra kommer rejält i kläm, i detta fall barnet och mannen, för att man minsann vill ha. Har man då rättigheter, så blir det ännu lättare att hävda de rättigheterna och använda dem som ett vapen, och det gillar jag inte.

Det är ju just det också, att det så ofta används som ett vapen. Det är sällan tonen går såhär:

"Jag är gravid. Jag vet att du inte vill bli förälder och jag har full förståelse för det, men jag har ett jättestort behov av att behålla barnet. Jag förstår att det skulle innebära att jag fick göra det själv, och att du enbart blir spermadonator, men för mig är det så viktigt att behålla att det är okej. Jag vet inte om du kan övertyga mig till abort, jag har redan bestämt mig, men jag vill ändå att du ska få en chans att känna efter, förstå och prata om det här och jag vill att du ska veta att jag vill ta så mycket hänsyn till dig som möjligt i en situation som jag vet är ofördelaktig för dig. Vill du inte bli pappa så respekterar jag det och är helt okej med att skriva fader okänd på födelsebeviset, skriva under ett kontrakt på att aldrig kräva underhåll eller liknande och att du slipper ha kontakt med barnet i framtiden."

Fortfarande inte helt okej i mina ögon men ändå godtagbart. Hade någon gått in med den inställningen hade jag stöttat både kvinnan och mannen och jag tror att en sådan inställning gagnar kvinna, man och barn enormt mycket. Man har som kvinna oerhört mycket mer chans att få mannen och resten av omvärlden på sin sida med en sådan inställning och kommer få det lättare på alla sätt. Kanske kan man till och med fortsätta relationen med mannen, eller vara vänner efteråt. Men istället låter det nästan alltid såhär:

"Jag är gravid och jag tänker minsann behålla barnet för det är min rätt som kvinna! Du kan inte tvinga mig till abort och gud förbjude att du försöker för fy fanken vilket as till man du är i så fall! Jag struntar totalt i vad du känner och tycker kring det här, det var du som hade sex med mig och då är de ditt problem att det blev ett barn och att jag vill behålla. Om du inte vill ha barnet så kan du fara och flyga, din luspäls, men gud nåde om du inte tar ditt ansvar och betalar underhåll! Du får skylla dig själv som stoppade snoppen i mig, du gav dig in i leken och nu får du leken tåla! Ville du inte ha barn skulle du inte haft sex alls!"

Vem vinner på det sistnämnda? Ingen. Verkligen ingen. Barnet, mannen och kvinnan förlorar så det smäller om det, alla kommer må skit. Mannen kommer garanterat känna sig nedtryckt och nedtryckta människor reagerar i princip aldrig som den som trycker vill. Han kommer säkerligen sparka bakut, bli fly förbannad och göra en stor jäkla affär av det hela, med all rätt enligt mig. Barnet kommer kanske bli sedd på som "största misstaget i mitt liv". Hur kul är det?

Oj, nu får jag nästan sluta skriva. Det blev så långt 😛

Ria74
2014-04-19 14:07
#22

I alla relationer jag haft har jag varit tydlig med att jag kommer inte att göra abort om jag skulle bli gravid. Detta har vi pratat om innan vi haft sex. Vill inte killen ha barn så får vi använda dubbla skydd eller låta bli att ha sex.

Eftersom jag har haft svårt att bli gravid så hade jag inte valt bort ett barn om jag lyckades få till en graviditet, jag hade kanske aldrig fått chansen att bli gravid igen nämligen.

Min sambo var tydlig med att han också ville ha barn så vi körde igång efter bara ett år med försök och ändå tog det nästan 7 år innan vår lilla blev till.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Praefatio
2014-04-19 14:16
#23

#22 Också typiskt bra grej! Att prata om det innan det händer och vara supertydig med att abort aldrig är ett alternativ. Känns för mig som en av de där få "förmildrande omständigheterna" som gör att det sedan är okej att vägra göra abort om man skulle bli gravid. Gillar öppna kort och raka rör, det ger människor chanser att fatta beslut. Rättvist och bra.

Ria74
2014-04-19 14:23
#24

#23 Precis, jag ville verkligen inte lura någon till att bli pappa utan berättade exakt hur det låg till och att jag inte ville göra abort om jag skulle bli gravid. 🙂

Tycker det är bäst att vara rak från början, det undviker en massa missförstånd och att prata om det i god tid innan man ska till och ha sex, inte när man kommit ner i sänghalmen och är på gång så att säga. På så sätt så har partnern god tid på sig att tänka igenom om han vill bli pappa eller inte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2014-04-19 17:07
#25

Oj vilket generaliserande inlägg.. Mängder med fördomar och ogenomtänkta uttalanden känns det som.. Varför skulle det tex vara fel för ett barn att växa upp med en ensamstående förälder? Det är som att påstå att alla barn som växer upp med båda föräldrarna automatiskt har en bättre barndom, utan att ta hänsyn till hur föräldrarna behandlar sitt barn. Varför skulle det automatiskt vara synd om barn i en familj där man får hjälp av tex soc? Betyder det att barn till rika föräldrar automatiskt är lyckligare/får ett bättre liv? Även det utan att ta hänsyn till hur familjen kanske behandlar sitt barn. Varför skulle barn som inte har någon pappa inte kunna ha andra förebilder? Betyder det att fadern alltid är den manliga förebilden om barnet lever med båda sina föräldrar? Oavsett hur pappan behandlar sitt barn? Varför skulle inte kärleken från bara en mor räcka? Menar du att alla barn måste vara älskade av minst 2 personer för att leva ett bra liv? Och måste kärleken komma från en mamma och en pappa? Vad med alla barn som lever med båda föräldrar där den ena inte älskar barnet? Är det då bättre att leva i den familjen än att bara leva med enbart sin mor som älskar barnet högt? Och om inlägget enbart handlar om kvinnor som lever på soc, lurar mannen till oskyddat samlag, där hela mannens släkt tar avstånd från barnet, där kvinnan får alla andra med sig på sin sida, där kvinnan går in för att baktala mannen- även inför barnet, där barnet dessutom har ett enormt behov av en fadersgestalt då andra förebilder inte förekommer, ja, då borde du nog varit tydligare med detta i första inlägget. Och ärligt talat tror jag att det är ytterst ovanligt att just det uppmålade scenariot skulle inträffa. Och jag har lite svårt att förstå diskussionen, som att det vore vanligt förekommande att det är just såhär det går till. För det är som sagt grymt generaliserande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lexie82
2014-04-19 17:27
#26

#25 Håller med fullständigt. Det är just generaliserandet jag reagerar mest på.

TS känner flera som mår dåligt på fars dag. Jag undrar om alla dessa personer är barn till en mamma som försökt tvinga/lura pappan. Det kan ju vara så att åtminstone någon av dessa personer hade en mamma och pappa som gemensamt beslutade att skaffa barn, men att pappan sedan tyckte att det var för jobbigt, eller att förhållandet tog slut och paret blev osams, eller att pappan helt enkelt har dött. Det finns många anledningar till att en förälder kan försvinna ur bilden, och man kan aldrig veta vad framtiden för med sig. Allt man kan göra är att ge sina barn en så lycklig barndom man kan.

Kickan90
2014-04-20 22:23
#27

Kanske skall man TÄNKA såhär också, hur skulle de vara om det bara var DIN man som kunde skydda er från att bli gravida. Han ljuger om det och du blir gravid och får genomgå en graviditet som du egentligen INTE vill ha?

Känns det rätt? Nej ;)
Så varför skall det vara rätt för kvinnan att göra så mot mannen?

#26 men att försvinna senare efter graviditeten känns ju lite OT..
men en man som är med under graviditeten och senare försvinner för att han inte orkar med är ingen man det är en fegis. samma med kvinnor som vägrar låta männen träffa sina barn om de ej utför "hot" mot barnen.. för jag känner även män som älskar sina barn men där mamman vägrar låta honom träffa sina barn mer än 2gånger i veckan och där soc inte kan göra så mkt mer än att låta honom vänta tills de blir äldre då de kan bestämma själv.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Lexie82
2014-04-20 22:37
#28

#27 Fast nu pratade jag inte om kvinnor som ljuger sig till att bli gravida. Det finns inga ursäkter för att göra något sånt. Det jag pratade om var när man bli gravid av misstag.
Och det må vara OT med en man som försvinner senare, men min poäng där var att man aldrig kan veta i förväg hur det ska bli, och man får helt enkelt göra det bästa av sin situation.

Det finns heller inga ursäkter för de kvinnor som inte låter sina barn träffa sin pappa. Med det vill jag säga att ingen förälder, mor eller far, har RÄTT till sina barn. Det är barnen som har rätt till sina föräldrar.

Kickan90
2014-04-20 23:07
#29

#28 jo precis, men jag menade bara att jag tog det mer som att TS pratade om själva kvinnor som tvingar männen att bli pappa och ljuger om det piller osv..

Man var ju 2 som gjorde ett barn och jag tycker att oavsett så skall ju såklart barnen få träffa sina föräldrar..
Men ja det finns mkt man kan störa sig på också, kvinnor som inte ens kan kalla sig mamma pga att de har barnen som status symbol. ju yngre man är ju "häftigare" är de, känns faktiskt som att det börjar bli "poppis" att vara så ung som möjligt med nu också om vi skall gå lite OT ;) jag var själv "ung" 20 år när jag o mannen ville ha barn.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Lexie82
2014-04-20 23:33
#30

#29 Själv var jag 17½ när min son föddes =P Var inte direkt planerat, men både jag och pappan var överrens om att behålla honom. Vårt förhållande höll inte, men vår vänskap gjorde det. Idag är min son 14 år, och vi bor granne med hans pappa som även är min allra bästa vän. Men jag skulle inte rekommendera någon att skaffa barn så ungt, även om jag inte ångrar mig.

Min visst finns det olämpliga föräldrar av båda könen. Vi tolkade visst TS olika, för jag tolkade det som tillfällen när man använt gummi och ändå blivit gravid. =)

Geru
2014-09-11 15:42
#31

#21 Just pga det där jag tycker att underhåll ska vara statligt, och inte från föräldern…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gasoline
2014-09-11 18:52
#32

Åsikterna skiljer sig och man kan se saker på olika sätt. Varför man som ensamstående mamma skaffar barn kan ha många olika anledningar. Skriver ingen åsikt om detta, då skulle mitt inlägg bli flera mil långt för att jag skulle kunna ge en rättvis åsikt. 

Hur som . . . Det som förvånad mig är att TS skriver att man som ensam mamma bor i en lägenhet bekostad av soc?! 😮 Det är till att dra alla över en kam.

Utan att ha läst hela tråden. Man kan alltså inte som ensamstående förälder vara självförsörjande? 

Bara en fundering…

[jnordstrom]
2014-09-11 22:03
#33

Har man sex, får man även vara beredd på konsekvenserna. Är man inte det så bör man inte ha sex.

Kiwikatt
2014-09-11 22:05
#34

Observera att detta är en tråd som startades i april

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Annons:
Geru
2014-09-12 06:54
#35

#33 Gäller samma sak bilkörning? Promenader?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

ChristineL
2014-09-12 08:59
#36

#35 - Ja, självklart tycker jag. Är du inte medveten om att du kan bli påkörd när du korsar ett övergångsställe så kanske du inte borde vara ute och gå…

[jnordstrom]
2014-09-12 11:35
#37

#35 ja, verkligen! I trafiken måste man ju absolut tänka handling-konsekvens!

Geru
2014-09-12 15:52
#38

#36 & #37 Det var bara en dubbelmoral check^^ 

Dock är det väl fortfarande ens eget val om man, trots att man te.x. använt preventivmedel, väljer om man ska vara förälder? Tjejer kan ju alltid välja helt själva, i och med abort, men om män då inte vill, ska dom tvingas vara del av det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[jnordstrom]
2014-09-12 16:13
#39

#38 jag är inte emot abort, det är upp till var och en. Men jag tycker inte att man kan komma undan med att "jag vill inte så jag skiter i barnet" bara för man haft skydd och någon blivit gravid. Utan man tar ansvar, sen hoppas man ju givet vis att man kommer överens om ett bra beslut.

Geru
2014-09-12 21:21
#40

#39 I så fall skiljer sig våran syn. Jag anser att om man har använt skydd, och graviditet uppstår så är man inte skyldig till någonting.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ria74
2014-09-12 21:24
#41

Jag anser att är man två personer som har sex med eller utan skydd så får man ta konsekvenserna gemensamt om det blir ett barn.

Alla vet att det inte finns något 100% skydd och då får man antingen ta risken att det kan bli en graviditet eller låta bli att ha sex med någon annan än sig själv.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Geru
2014-09-12 21:28
#42

Jag märker att det verkar vara mycket kvinnor som just säger så. Antingen är det för att det är ett forum för gravida, där det inte är så mycket killar överlag, eller så är det något annat.

Grejen är ju det att män inte har någonting att säga till om, om en tjej vill behålla men han inte vill. Medans tjejer har full makt. Nu, i sann feministisk anda kan jag inte påstå att det är speciellt jämställt i sådant fall, och undrar om det verkligen är rätt att gå den vägen?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ria74
2014-09-12 21:33
#43

#42 Men då får man som kille prata med tjejen innan om att man absolut inte vill bli pappa. Är hon okej med att göra en abort om det skulle bli en graviditet så kan man ju köra på. Annars får man fundera på om man ska låta bli att ha sex.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Geru
2014-09-12 21:39
#44

#43 Fast det är tyvärr inte jämställt om man gör så fortfarande. Det känns lite konstigt att det är sånt motsträv i jämställdhetsfrågor som rör män egentligen. 

Och gäller det i så fall om man har sex på krogen med? I alla andra sammanhang då också? Det blir ju lite absurt. Och det blir tvång på ena parten, medans den andra är helt fri att göra som hon vill. 

Varför skulle hon då inte klara sig som ensamstående förälder? Varför ska en person, som uppenbarligen inte har någon som helst önskan att bli pappa, tvingas in i rollen? Är det också bra för barnet? Eller för relationen? Eller ens bra för världen över lag?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-09-12 21:41
#45

#44 Har man inte gått med på att ha sex (dvs är medveten om att det finns en risk att ett barn kommer till) så är det ju våldtäkt varesig det händer på krogen el inte.

Vill man absolut inte riskera att bli förälder så får man se till att inte ha sex, varesig man är man el kvinna. Jag ser inget ojämnställt med det.

l'm back

Geru
2014-09-12 21:44
#46

#45 Hur snubblade vi in på  våldtäkt? Allvarligt nu? Hur kan du ens dra referenser till ett så vidrigt brott?

Det finns som sagt abort för kvinnor. Men om män inte vill bli pappa, men kvinnan vill bli mamma så ska, enligt ni alla här, tvinga mannen i fråga att bli pappa. Alltså, han har inget val i det hela. Det är, utom att det är diskriminerande gent emot män, dubbelmoraliskt, speciellt om man är någon som säger sig stödja jämställdhet(se: Feminism)…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ria74
2014-09-12 21:46
#47

#44 Jag tycker inte man ska tvingas in i rollen som pappa. Hade jag träffat en man, haft sex och blivit med barn och han inte ville vara en del av det så hade han sluppit. Men jag hade inte gjort abort eftersom det är något jag inte hade klarat av att göra. 

Jag har varit väldigt noga med att berätta det innan jag har haft sex med någon. Sen är det hans val om han vill ta risken och jag har krävt att vi båda har skydd.

Det jag vänder mig mot är om pappan försöker tvinga fram en abort. Det är kvinnans kropp det handlar om, det finns alltid en risk med att göra en abort. Något kan gå fel så hon aldrig kan få barn igen plus att hon kan få psykiska och fysiska problem av den.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
2014-09-12 21:50
#48

#46 Därför att du får det att låta som om mannen inte haft nått val alls, men har mannen frivilligt gått med på sex har han gjort ett val.

Sen så finns det tillfällen även för kvinnan då abort inte är ett alternativ (tex att hon märker av graviditeten för sent) så man kan inte räkna abort som något som kvinnan alltid kan göra.

Ett val har personen gjort då de har haft sex så dom (både mannen och kvinnan) har i princip alltid ett val.

l'm back

Annons:
Geru
2014-09-12 21:50
#49

#47 Ja men då så.

Jag har aldrig sagt och kommer aldrig säga att det är okej att trycka på om abort. Det är precis som du säger hennes egen kropp.

Och som du säger så är det mannens eget val om han vill bli pappa eller inte.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
2014-09-12 21:54
#50

#48 Du ser verkligen inte dubbelmoralen i det? Tråkigt att du inte göra det. Det förstör diskussionen.

Männen har inget val idag. De ska vara pappor, och framför allt ska de betala underhåll. Och du själv är med just nu och trycker på en icke-okej social norm kring det hela, genom ditt argument som inte är speciellt logiskt, även om du gärna försöker få det att framstå som det genom att säga att man har någon form av avtal när man har sex om att man automatiskt går med på att bli förälder. Det fungerar helt enkelt inte så. Du har inte rätt att göra sådana antaganden om människor.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-09-12 21:59
#51

#50 Nej jag ser inte dubbelmoral med att folk får ta ansvar för sina handlingar (i detta fall sex).

Nog vet jag att de finns dom som inte vet om att sex kan leda till barn men jag hoppas att de är ganska få.

Sen om man är villiga att ta den risken och helt enkelt vågar ha sex med folk fast dom inte riktigt är redo för barn är det en helt annan sak, men då kan ju dom inte komma och säga att dom har blivit lurade till att bli föräldrar.

l'm back

Geru
2014-09-12 22:06
#52

#51 Jahopp, där ser man. Jag antar som sagt att synen skiljer sig åt mellan folk, men din åsikt om det hela gör ju att man antingen gör/tycker på ditt vis och din norm, annars så får man skylla sig själv.

Tråkigt, men finns ju inte så mycket jag kan göra åt att du har en sådan uppfattning om andra människor. Du tar helt enkelt inte hänsyn till andra människors uppfattning då, iallafall inte i den här frågan.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-09-12 22:11
#53

#52 så du vet något sätt man kan undvika barn till 100% om man har sex?

Vill man absolut inte alls ha barn så får man lösa det på annat sätt (oralsex tex om man vill ha en partner) eftersom det inte finns något preventinmedel som skyddar mot graviditet till 100%.

Jag ser inte riktigt hur det kan ha med "synen" att göra det är fakta helt enkelt

l'm back

Geru
2014-09-12 22:28
#54

#53 Nope. Men som sagt, jag ser inte att man tar ansvar för det då. Handlingen man gjorde var inte för att skaffa barn, eller hur? Annars, med det tänket som du har, måste man själv vara ansvarig för varje handling som orsakar en smärta, eller om man bryter benet, allt det är ju ens eget fel, och man får "Helt enkelt ta ansvar för sina handlingar".

Problemet är inte heller så som du försöker vilka det att det finns en chans att man kan bli gravid, utan vad som följden av det, där du har en extremt bestämt syn, och som du säger att man gått med på automatiskt när man har sex, vilket jag inte tror att alla håller med om(Men du antar det ändå).

Det finns ingen fakta i det här, det är bara åsikter hela bunten. Vilken fakta tror du att du sitter på egentligen? Någon världsomfattande super-syn som gäller för alla?För som jag sa: Världen fungerar inte så. Alla har inte samma syn.

Så helt enkelt: Antingen så säger du att du själv står för all smärta du orsakat i ditt liv gent emot dig själv, via olyckor eller annat, och det är ingen annans fel än ditt eget, eller så är det dubbelmoral att säga att man ska ta ansvar för sina handlingar, speciellt när jag drog bilkörningsexemplet, om du hänger med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Nelley
2014-09-13 01:48
#55

#54 Jag tycker du skriver väldigt nedvärderande, och du argumenterar inte ens längre utan förklarar vilken världssyn tlover har och hur tlover tänker och tycker.

Annons:
Geru
2014-09-13 01:58
#56

#55 Jag gillar inte dubbelmoral, och jag ser att hon har det. Då får hon ta att jag blir irriterad på det.

Jag argumenterar, den som först slutade med det var tlover, i inlägg #45 när hon började glida iväg och prata om våldtäkter istället för ämnet. Redan där spårade hela skiten ur, och jag är bara allmänt jävla less på människor på nätet nu.

Världssynen har hon förklarat själv. Jag bara beskriver konsekvenser av den synen. Är det fel att göra?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

malinroth
2014-09-13 02:43
#57

Det här med fortplantning är ju inte särskilt jämställt överhuvudtaget och det lär det nog inte kunna bli heller. Orättvist för kvinnan som måste vara den som är gravid för att få barn och genomgå en förlossning och alla krämpor, skador osv som det kan leda till. Orättvist för mannen som inte kan vara gravid och genom gå förlossningen och uppleva allt det häftiga och fantastiska som det för med sig. Orättvist för mannen som inte kan amma sitt barn osv. Att medvetet lura en man att bli pappa är ju sjukt och grymt egoistiskt osv. Men blir man gravid pga otur eller gemensamt slarv så tycker jag att kvinnan måste ha det slutgiltiga valet när det gäller att avbryta eller inte avbryta graviditeten, hur ojämställt det än må vara. Tycker inte att det finns något annat alternativ. Självklart är det ju dock viktigt att (om möjligt) diskutera saken tillsammans och verkligen försöka att komma fram till ett beslut som känns bra för båda parter!

malinroth
2014-09-13 02:56
#58

Ang scenariot som målas upp i ts tror och hoppas jag att det inte är särskilt vanligt. Att man ska behöva bli försörjd av soc och snacka skit om barnets pappa och att barnet nödvändigtvis ska må väldigt dåligt av att andra barn blir hämtad av både mammor och pappor på dagis. Det här barnet kanske har en morfar som hämtar på dagis ibland, mår då alla barn som inte har en morfar dåligt? Visst det finns säkert barn som har det så och det vore ju såklart en tragedi för just det barnet. Men att det skulle vara någon sorts normalfall för barn som växer upp med en förälder har jag svårt att tro. Idag tror jag det är lättare än förut att inte växa upp i en kärnfamilj då det är vanligt med massa alternativa familjekonstellationer och jag tror inte att barn automatiskt har det sämre för att de inte växer upp i en traditionell kärnfanilj.

malinroth
2014-09-13 03:08
#59

Och ja jag är ensamstående. :) Det var absolut inget planerat och jag har alltid tänkt mig att jag skulle skaffa barn när jag är i ett stabilt förhållande osv. Livet tog en vändning som jag inte alls hade tänkt mig men bara för att det inte blir som man tänkt sig betyder det inte att det kan bli alldeles underbart. Vi klarar oss bra ekonomiskt och har en stor familj och fina vänner omkring oss. Och jag ska göra allt i min makt för att Svante ska få ett så bra liv som möjligt även om han tyvärr inte kommer att kunna ha en närvarande biologisk pappa, jag hoppas dock på att han framöver kommer att kunna få en underbar bonuspappa och gärna syskon!

tlover
2014-09-13 08:06
#60

#54 Men de flesta vet ju handlingsförloppet sex = barn eller hur?

Den fakta jag sitter på är att sex eventuellt kan leda till barn medan att inte ha sex innebär att man inte kan få sex. Det är fakta, det kan du inte förneka.

Man får inte köra bil utan att man har en försäkring som gör att man tar ansvar för alla olyckor man utsätter andra för.

Gör man illa någon säger man ju åtminstånde förlåt.

#56 Anledningen jag tog upp våldtäkt är att blir man våldtagen tycker jag ju såklart inte att man ska behöva betala för eventuella barn som blir till eftersom man då inte valt att ha sex.

Sen uppskattar jag om du inte försöker hitta på vad jag själv tycker, du vet inte det efter bara några inlägg.

l'm back

Geru
2014-09-13 10:09
#61

#60 Det är fortfarande inte avsikten med det hela. Visst, det är ett fakta. Det är ett fakta också att du kan dö någon gång under dagen idag. Av någonting du gör. Eller göra illa dig. Avsikten är det som räknas, fortfarande. När du är ute och går är det inte meningen att du är ute och går för att dö eller skada dig. Om det händer så är det inte ens eget fel, oftast. Men du liksom har en mentalitet när det kommer till sex som säger att man inte ska ha sex om du inte kan tänka dig att ha barn, och i så fall appliceras samma moral(i och med att man måste ha överhängande moral, annars blir det dubbelmoral, och det vill vi ju inte ha) på andra situationer, te.x. promenader som går dåligt. Du bryr dig inte om avsikten, du bryr dig om konsekvensen, och sedan så säger du att man får stå för sina handlingar.

Försäkringen? Really? Den är till för att ersätta materiella skador som uppstår, inte mycket annat. 

Var har jag sagt något om att göra illa någon annan än sig själv här?

Du skriver vad du tycker, och ett tyckande har konsekvenser som sprider sig rätt långt. Speciellt om man har ett "Man får ta konsekvenserna av sitt handlade" tänk på den uppenbarligen extrema nivå som din är. I och med att du inte bryr dig om avsikt med saker, du endast tolkar konsekvenserna och säger att folk får stå sitt kast. Sen så ser du inte heller hur dubbelmoraliskt det är att säga det i den här situationen men inte i andra situationer som är likvärdiga i livet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-09-13 10:17
#62

#61 Går man ut och går och halkar, trampar ner i ett hål osv så får man såklart skylla sig själv att man inte hade broddar på, såg sig för etc det är ju självklart.

Eller vadå är det någon annans fel att man halkar om man inte har broddar (eller om man har broddar, det har hänt mig)?

Försäkringen (som man måste ha) har man för att ersätta skador på andras fordon och dyl, det är därför det än obligatorisk dvs kör jag in i någon annans bil så har jag skydd så att personen jag kör på inte behöver stå för att laga den.

Jag trodde du menade andra också eftersom det är barn vi talar om, dom är med i det hela varesig pappan ville skaffa barn eller inte.

l'm back

Annons:
Geru
2014-09-13 11:24
#63

#62 Du kan inte heller blanda in broddar i det, i och med att det blir ett verktyg för att förhindra det, vilket kondom är motsvarigheten till, vilket du säger inte spelar någon roll i det exemplet.

Som den fina termen är: Shit happens. Det är med flit som du ramlar, du gör inte heller illa dig med flit. Avsikten avgör hurvida det är någonting som är okej eller inte. 

Du missförstår hela poängen med bilexemplet.

Helt allvarligt så har du inget barn i dig bara för att du är gravid. Du har påbörjan till ett.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-09-13 11:33
#64

Nu drar jag mig ur denna diskussionen eftersom min tid är värd bättre än att diskutera med folk som ändå inte vill förstå

l'm back

Geru
2014-09-13 12:31
#65

#64 Kan använda samma argument för dig, vet du.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

CelsiusT
2014-09-13 17:57
#66

Frågan är om en om kvinna ska kunna resonera lika dant då? Att hon ska kunna få lov att ha sex, riskera att bli med barn, inte vilja göra abort men ändå slippa vara mamma? För det är ju så Geru du resonerar att en man ska få göra. Ha sex, inte behöva själv göra en abort men ändå slippa ta ansvar som pappa om det blir ett barn.

Om man absolut inte vill bli förälder så får man väl vänta med att ha penetrerande sex tills man träffar någon som man vill skaffa barn med. Eller så får man helt enkelt prata om det innan. Och ja, även om man träffar någon på krogen så måste man prata med den personen innan. Ungefär på samma sätt som man måste se till att säkert veta om personen ifråga alls vill ha sex och inte förutsätta att personen vill det. Man måste ta ansvar för sina egna handlingar, man kan inte gå runt och ha sex hur som helst utan att ta ansvar för vad man gör.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Svarttusch
2014-09-14 10:27
#67

Jag håller med att sex är en handling som riskerar graviditet. det lär man sig innan man är byxmyndig. Vill man inte ha barn ska man inte ha oskyddat sex. Dessutom bör man läsa på om preventivmedel. De flesta "Jag blev pappa mot min vilja"-historier jag hör är män som har ett ONS med en kvinna från krogen, hon ljuger och säger att hon har p-piller och han struntar i kondom. Med tanke på att denna historia upprepas av så många olika män, varför fortsätter män att ha ONS med kvinnor från krogen utan kondom? Och varför bryr man sig inte om könssjukdomar kan jag tycka. 

Gör kvinnan i det fallet rätt som ljuger? Nej inte alls. Men även om hon går på piller, har p-stav, spiral eller vad som helst så är det inte 100% riskfritt att ha sex. Så vill man verkligen inte ha barn bör man ju dra på en kådis också. 

Sen tycker jag att man ska vara rak med sina sexpartners, i alla fall dem som man är tillsammans med eller har regelbundet sex med (KK etc). Till varenda pojkvän jag haft har jag sagt att jag inte kommer kunna göra en abort. Då har ju mannen ett val att ta. Chansa utan kondom, dra på en kondom och chansa lite mindre eller avstå sex och det är riskfritt. 

Oavsett vad man tycker, så måste man förstå att en man ska aldrig få tvinga en kvinna till abort (på samma sätt som han inte kan tvinga henne att behålla). Men det är mannens val att se till att spermierna inte når fram. Vill man ha sex, men inte få barn, är det väl en bra idé att kombinera piller med kondom, men inte ens det är 100%.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Geru
2014-09-14 13:29
#68

#66 Hon kan ju redan det i och med abort. Så resonemanget är redan högst levande.

Så länge du använder skydd så tar du ansvar, helt enkelt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

CelsiusT
2014-09-15 10:19
#69

#68 För abort är något man gör bara sådär? Lika lätt som det är för en kille att tacka nej till att vara pappa?

Så du menar att en tjej kan springa runt och ha sex hur hon vill för hon har möjlighet att göra abort om hon skulle bli gravid? Medan en kille inte har det valet och därför inte ska behöva ta ansvar för sina handlingar? Så abort är att ta ansvar för sina handlingar? Och det är något som är lika enkelt att göra som att vända ryggen till och tacka nej till faderskapet?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Geru
2014-09-15 17:30
#70

#69 Kontrollen finns fortfarande där. Varför skulle det vara lätt att säga nej till att bli pappa? Har du någon grund för det alls, eller är det mansförakt som jag ser? Och var har jag skrivit att aborter skulle vara att ta ansvar? 

Det är hennes kropp, och hennes makt därvid. Om en kille tar ansvar och använder kondom så ska denne ej ha en skyldighet att vara där sen. Han har inget att säga till om när det kommer om hon ska behålla barnet, och därför kan man inte heller tvinga människan att bli pappa. Rätt ska vara rätt.

Edit: Rensade undan mina svordomar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

CelsiusT
2014-09-16 11:22
#71

#70 Fast det är ju inte att ta sitt ansvar att sätta på en kondom och säga att "jag skiter i att det kan bli barn trots kondom och därför ska jag bara kunna gå min väg utan problem sen oavsett vad som händer". Liite skillnad för en kvinna att göra abort känner jag ändå, hon riskerar så mycket mer.

Och att hävda att mannen inte har något att säga till om vid en graviditet gällande abort eller inte är ju inte heller helt sant, klart att han normalt sett har ett ord med i leken, även om det finns skitstövlar som inte vill lyssna på det så är inte alla kvinnor skitstövlar. Det är alltså inte en vettig anledning till att säga att en man inte ska ha något ansvar. Sen vilken nivå och hur långt ansvaret ska sträcka sig beror ju på vad dom båda partnerna har kommit överens om innan.

Alla har ett val, både som man och som kvinna. Sen om man inte litar på folk, inte kan komma överens med folk eller inte vill ta sitt ansvar så kanske man inte ska hoppa i säng med vem som helst heller, och det gäller ju både män och kvinnor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Geru
2014-09-16 16:57
#72

#71 Fortfarande är det så att om vi ska ha ett rättvist samhälle så är det antingen så att män skulle få vara med och bestämma hurvida en tjej ska behålla barnet eller inte, vilket är absurt, eller helt enkelt låta kvinnan bestämma, vilket är sunt. Men det skapar i sig en tvångstroll för män idag, och det är fel. Kan du inte se att det är fel så står du väl helt enkelt inte för jämställdhet.

Nej. Beslutet kring om en tjej gör abort är hennes val, och inte mannens. Och det är så det ska vara, eller hur? I och med att det inte finns någon egentlig makt från män i den situationen ska det inte heller finnas någon egentlig makt från kvinnor i den situationen. Och det är lite punkt på det, så länge du inte vill stå för ett samhälle som inte ska vara jämställt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

CelsiusT
2014-09-17 11:08
#73

#72 jag tror vi pratar om olika saker. Jag kan inte se att det är jämställt att en man ska få ha sex hur som helst utan att ta ansvar för det. Och med ansvar menar jag tex att i förväg prata om vad som händer om det uppstår en oönskad graviditet. Att ansvaret för risken att bli gravid och sedan graviditeten i sig till 100% ska ligga på kvinnan är absurt. Att graviditeten drabbar kvinnans kropp innebär ju inte att mannen inte är inblandad. Men om man gemensamt beslutat att göra en abort om det blir, båda skyddar sig och det ändå uppstår en graviditet och kvinnan vägrar göra abort trots överenskommelse, ja då är det ju svårt att tvinga honom till något. Men man kan ju inte undvika det faktum att han kommer att bli pappa, varesig han vill ta på sig rollen eller ej.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-09-17 11:10
#74

Ja menar att en kondom eller bara fråga om hon äter p-piller är inte att ta ansvar nog för att kunna vända ryggen till vid en graviditet. Eftersom alla vet att det kan ske trots skydd. Däremot en vettig plan och överenskommelse är mer att ta ansvar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Geru
2014-09-17 11:51
#75

#73 Kondom är ansvar. Att inte ha någon alls är inte ansvar. Mannen tar alltså ansvaret genom att använda skydd, om han inte göra det så visst, då tycker jag definitivt att han ska vara där. Samma för kvinnan. Men det är som sagt hennes kropp, och eftersom en man inte har rätt, och inte ska ha rätten att bestämma över den, så kan man inte tvinga någon att vara där heller om det är så att hon skulle bli gravid. 

Det finns alltså i min värld inget gemensamt beslut för abort, i och med att det förhindrar friheten av ens egen kropp.

Och visst ska man prata om det innan. Det är dock inte alla som göra det, och det är väl det som vi pratar om just nu?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

CelsiusT
2014-09-18 12:48
#76

#75 Kondom är en bra bit påväg i att ta ansvar, men det räcker inte hela vägen. En kondom rättfärdigar inte att man vänder ryggen till en oönskad graviditet. Alla som har sex bör vara medvetna om att en graviditet kan uppstå trots kondom, det står till o med på paketen.

Bara för att inte alla pratar om det i förväg så kan man ju inte frånta alla killar (likaså tjejer) ansvaret att dom borde prata om det innan. Hur ska man annars veta om ens sexpartner har intresset av att vara där eller inte vid en oönskad graviditet. Säg motsatsen, en kille som är mot abort eller som absolut känner att han vill ha barnet. Jäkligt jobbigt om man inte gjort klart i förväg hur man ser på saken. Alla har vi ansvar för våra handlingar, sen får vi acceptera att en graviditet är inuti tjejens kropp och även om båda är inblandade så är det tjejen som har sista ordet. Alltså är det viktigt att prata i förväg om hur man vill ha det, så man vet var båda parter står i frågan.

Jag tror vi får acceptera att vi tänker olika. Jag vet ju att jag inte kommer ha sex med dig iaf iom ditt resonemang ;P Fast det hade jag inte haft ändå eftersom jag är lycklig med min sambo.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Geru
2014-09-18 17:34
#77

#76 Saker händer alltid. Allting kan gå snett. Om man ska ta totalt ansvar, vilket det du pratar om är, så ska samma sak gälla i andra situationer, där man redan gjort allt man kan men saker händer ändå, och då ska människorna som orsakar det få skit för det. Det får man inte idag, och det är så som det ska med det. Att det här är en gammal relik från förr är ingenting jag ens behöver säga, men det här tänket behöver moderniseras, som allting gör. Annars kan man inte få ett jämställt samhälle.

Visst kan man tycka att man borde prata om det innan, och det gör man väl vid långvariga relationer. Men det är inte dom som vi pratar om här, och vi pratar inte heller om vad som ska ske i fall man pratat om det, vi pratar om den andra situationen som sker ibland, även fast den inte ska.

Att tjejen har sista ordet gör att killar blir diskriminerade, i och med att det inte är jämställt. 

:p Alltså, om min tjej idag skulle bli gravid så står jag vid vilket beslut hon än tar. Men det är mitt val. Jag trycker inte på det på andra, och jag trycker inte på henne i vilket val hon skulle göra.

Så det handlar alltså inte alls om vad jag skulle göra, utan det handlar om en allmän situation.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: