Annons:
Etikettallmänt
Läst 3805 ggr
CelsiusT
2014-04-08 08:55

Hur långt gången man är

Hur svarar ni när ni får frågan om hur långt gångna ni är?

Svarar ni i veckor? Eller i månader? Hur svarar ni om frågan riktas direkt till månader "vilken månad är du i?"? (Inser att jag knappt ens vet vilken månad jag är i? Står månad 5 i appen, men jag är ju på mitten på mån 4 väl?)

Sen undrar jag nu hur ni svarar om ni är i slutet på en vecka. Säg att ni är i v21+6 (dvs slutet på v22 och går in i v23 imorn). Vilken benämning använder ni? Säger ni "går in i v23 imorn" eller "slutet på v22" eller kör ni på "v21+6" och hoppas att folk ska fatta beräkningen eller säger ni bara "v22"?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
2014-04-08 09:03
#1

Jag säger exakt cart vi är (om jag minns det.) Alltså idag är det 37+6. 

Mamma vill gärna veta månader men jag säger åt henne att räkna själv för jag har ingen koll och är så dålig på matte. 

Jag kan säga att vi går just in i vecka 38 men helst säger jag som sagt exakt vart vi är.  Här i finland säger sjukvården samma vecka som man är i så jag gör samma. 

Alltså är jag i slutet av vecka 37 nu och inte i vecka 38. Men alla säger ju så olika.

Praefatio
2014-04-08 09:06
#2

Brukar säga "går in i vecka…på måndag om någon frågar i slutet av veckan, annars svarar jag bara vecka. Brukar då få frågan vilken månad det är och får alltid tänka efter, men förklarar att man i "gravidvärlden" talar om veckor och inte månader och att det är därför jag inte är säker. Månaderna fungerar som veckorna. När du gått fyra fullgångna månader är du i femte månaden.

CelsiusT
2014-04-08 09:14
#3

#1 Det är ju egentligen så mycket smartare, man blir så förvirrad av att vara både i v21 och v22 samtidigt =S Speciellt tycker jag när BM frågar, och man inte vet om hon frågar efter vilken vecka man är i så som man pratar om det eller så exakt.

#2 Så brukar jag faktiskt också göra, men känner mig lite dum ibland, som om jag vill skynda på. Fast det är ju inte så utan jag känner bara att är det dagen innan jag byter vecka så börjar det närma sig nästa vecka och då känns det naturligare att säga "går in i v23 imorn".

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
2014-04-08 09:16
#4

#3 Ja det är ju smartare att säga exakt. Jag blir förvirrad när jag talar med mina svenska kompisar som är gravida för de säger att det är i v.18 (17+3) typ så jag tror ju först att dom är i just v18.. men en vecka hit eller dit gör inte så mycket.

Praefatio
2014-04-08 09:18
#5

#3 Svara bara i månad då, så slipper du känna att du "stressar på" :) De flesta verkar ju ändå vilja höra just månaden. Och de flesta verkar rätt ointresserade av att veta exakt, om de inte varit gravida själva. "Vaddå [siffra] plus [siffra]?" Man kan ju säga "jag är i graviditetsmånad x och kalendermånad y" också :) Men det är ju också bara förvirrande.

CelsiusT
2014-04-08 09:28
#6

#5 Det mest förvirrande med att säga månaden är ju att jag har noll koll på vilken månad jag är i, så det kommer jag nog aldrig att göra. Då skulle jag behöva plocka upp telefonen och ta fram appen för att kolla ;P Dessutom får jag oftast frågan om vilken vecka jag är i, många av mina vänner och bekanta har ju själva varit gravida. Så det är lättare för mig att säga v22, eller "går in i v23 imorn". När det är lördag så börjar jag ju själv att tänka på nästa vecka (som jag ju byter på söndagar) och då blir det naturligt att säga "v23 imorn".

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[WickedAlly]
2014-04-08 10:02
#7

Pratar jag med vårdpersonal säger jag alltid exakt dag, som 38+4 idag då. Pratar jag med vänner och familj säger jag vecka 39. Frågar någon vilken månad jag är i glor jag bara dumt på dem. Det är först nu jag har koll på det och det är ju bara för att det är sista :P

[Thiah]
2014-04-08 10:22
#8

Ingen kan väl kräva att man ska kunna månaderna?? Tar flera minuter för mig att räkna ut sånt jue ;);)

CelsiusT
2014-04-08 10:35
#9

#8 Håller med, och dessutom säger det ju inte så mycket. Är ju väldigt stor skillnad att vara i början på 5e mån eller i slutet. Då känner jag att nån vecka hit eller dit spelar ju mindre roll om det blir knas, det är ju ungefär rätt iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
2014-04-08 10:45
#10

Det intryck jag har fått är att folk är rätt ointresserade av det vi tycker är så spännande. För oss är det ju miiiiilsvid skillnad mellan v 18 och v 20, för att vi vet hur mycket som sker där inne. De som frågar verkar inte veta eller bry sig, utan vill mest veta om man är lagom tjock och hur lång tid det är kvar tills man ska föda och då är veckorna mest förvirrande, för att inte tala om dagarna. Det är min uppfattning i alla fall :)

soundtrack
2014-04-08 10:53
#11

Mina (äldre) arbetskamrater frågar alltid vilken månad jag är i, så jag får känslan av att månadsystemet var det som användes förr? Dom mer nyblivna mammorna frågar om vecka istället. Utifrån vem spm frågar så svarar jag olika. Månad kan jag aldrig svara på, har noll koll :P vecka är ibland exakt (som nu 22+1) eller bara vilken vecka jag är i.

ChristineL
2014-04-08 10:57
#12

Jag svarade alltid vecka, även om folk frågade månad, för jag fick aldrig ihop det med vilken månad jag var i :P

CelsiusT
2014-04-08 11:01
#13

#10 Det beror nog på vem som frågar. Som sagt, mina vänner och bekanta är själva mitt upp i barnaskaffande, antingen har dom precis skaffat, eller så är dom gravida själva eller så planerar dom att snart skaffa. Och då är dom ju intresserade mer info än "5e mån", men det gör kanske inte så mkt om man säger v22 eller v23, det skiljer ju inte lika mkt som början respektive slutet av en hel månad. Medan grannen är nog mer intresserad av att höra 5e mån för att få en bättre överblick av hur långt gången jag är och ungefär när det är dags.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
2014-04-08 11:26
#14

Jag kan ibland svara med att han är färdig i slutet av april så får folk räkna själva. :p

CelsiusT
2014-04-08 12:29
#15

#14 Det har jag med gjort, tex då grannen eller pappas kompis frågat. Dom är ju inte intresserade av att veta exakt vilken vecka man är i och jag som har så svårt att räkna ut månaden så har jag sagt när det är dags istället. Och faktum är att många har faktiskt frågat när det är dags, istället för hur långt gången jag är. Det är nog nästan bara jämnåriga tjejkompisar som frågar vilken vecka jag är i.

Medarbetare på westernridning.ifokus

RoxannaS
2014-04-08 20:09
#16

Säger vecka 9 (är i 8+3). Kommer nog också skylla på att man räknar i veckor.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Niini
2014-04-08 20:33
#17

Jag sa alltid "är i v.16" oberoende om det var 16+1 eller +6. Månader hade jag ingen aning om :P

Marvel-lous
2014-04-08 20:37
#18

Jag säger vecka då jag inte har någon koll på månader. 🤔

Jespersen
2014-04-09 07:19
#19

Jag säger den vecka jag är i, är jag i slutet på en vecka så säger jag att jag går in i vecka … imorgon/på måndag eller när man nu gör det :)

Frågar barnmorskan eller läkaren på mödravårdscentralen så svarar jag fulla veckor plus dagar, tex. vecka 25+1, min barnmorska sa vid första besöket att det är så dom räknar/benämner det där.

Månad har jag heller ingen koll på, frågar folk det så gissar jag lite eller säger vilket datum hon är beräknad, så får dom räkna själva ;)

smurfan-13
2014-04-09 09:13
#20

Med sonen hade jag stenkoll och kunde svara på dagen. Denna gången vet jag knappt själv vilken vecka jag är i, så svaret har alltid blivit på ett ungefär bara. Och när folk frågat vilken dag det är beräknat svarar jag "mitten av april", även om BF är/var 8/4. Det är så få ungar som kommer på utsatt dag, så exakta svar känns inte så överdrivet viktiga för mig (denna gången iaf)

Annons:
[Thiah]
2014-04-09 09:22
#21

Jag har märkt att ju längre jag gått desto mindre koll har jag. :p

CelsiusT
2014-04-09 10:28
#22

#20 Jag säger också att hen är beräknad till mitten av augusti. Ingen idé att hänga upp sig på förlossningsdatum.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: