Annons:
Etikettallmänt
Läst 11067 ggr
[xDAMPBOBPSYKFALL]
2014-01-13 16:44

Detta med moderskapsintyg...

Måste seriöst skriva av mig nu då allt rent ut sagt känns så jävla ledsamt. Är nu i vecka 33 och frågade häromveckan barnmorskan ang. Moderskapsintyget jag inte fått, och därmed inte kunnat skicka in. Får då som svar att "det är inte så bråttom". Men det jag känner nu är, inte så bråttom?! Moderskapsintyg är som en liten förvarning till försäkringskassan att jag tids nog kommer ansöka om föräldrapenning. Därav påverkas planeringen av föräldrapenningen av detta då jag inte fått någon information om föräldrapenning mer än det jag själv läst på nätet. Inte så bråttom?! Det är fåtal veckor kvar tills lillfis är beräknad! (Och vem vet om h*n behagas stanna så länge?) Är så besviken på barnmorskan, får ingen information eller något. Utan allt framkommer först när jag frågar. Ingen chans att byta heller då det bara finns 1 enda. Förlåt för klagoinlägg men ni här inne lär förstå mig hur jobbigt allt blir med hormonerna och samtidigt inte veta när barnmorskan tycker det är bråttom att fixa fram intyget. Kanske är ute efter att jag ska sitta och fixa viktiga papper in i sista sekund. Suck :(

Annons:
Beate
2014-01-13 16:56
#1

Va? Låter jättekonstigt, det brukar man ju skicka in mycket tidigare? Jag tror jag fick mitt intyg efter inskrivningen eller kub-ul:et eller nåt.. längesen var det iaf och jag är i v 35. Jag skickade in det då och sen tog det ju ett tag (minns inte hur länge, kanske gick snabbt) innan jag fick papper från försäkringskassan.

Nä, säg till den där barnmorskan att fixa det, det vill man ju inte trixa med sista veckan liksom.

ChristineL
2014-01-13 17:00
#2

Oj, vad konstigt! Eh, jo, det är ganska bråttom! Jag fick mitt i v.25 och skickade in på en gång i samband med att jag sökte gravpeng. Och du behöver ju skicka in det för att få beviljad föräldrapenning.

Ria74
2014-01-13 18:13
#3

Jag fick mitt i v.19 har jag för mig och skickade in det. Dom skulle räkna ut mitt sgi sen så det tog sin lilla tid.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[xDAMPBOBPSYKFALL]
2014-01-13 18:21
#4

Exakt. Men komma med "det är ju inte bråttom". Kunde inte direkt säga emot eftersom hon är experten och ska se till att allt går rätt till. Först när jag kom hem som jag blev irriterad över det hon sagt. Får ta upp det vid nästa besök igen.

Wida
2014-01-13 18:38
#5

Jag ringde in till barnmorskemottagningen och fick mitt skickat hem till mig i v 20! DU behöver ju ha det så snart som möjligt så vänta inte till nästa besök (om det inte är snart)

Frida
2014-01-13 19:48
#6

#4 Du behöver inte vänta på nästa besök, ring direkt imorgon och be henne skicka alternativt ha det redo vid ett givet tillfälle då du kan hämta upp det.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
JeFo
2014-01-14 14:06
#7

Ja oj vad sent. Är ju ett utskrivet papper som hon sätter en kråka på. Fick mitt i v 21 tror jag det var. Skickade in det direkt. Försäkringskassan kan ibland ta tid på sig så gäller att vara ute i tid och ha allt klart! Många här som säger att man ska byta. Precis som dig har vi bara en här så man får nöja sig el åka väääldigt långt för att komma till någon annan. Vi har äntligen fått en bra :) Stå på dig om pappret. Säg att försäkringskassan vill ha in det!

[Thiah]
2014-01-14 17:30
#8

Här i Finland kan man få det först när 154 dagar har gått och jag  var precis på 154 dagen när jag fick mitt papper. (ca v.22)

[WickedAlly]
2014-01-14 18:57
#9

Jag fick mitt först i vecka 26+0, i måndags med andra ord. Tydligen så det går till här.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
2014-01-19 17:56
#10

Kör en liten uppdatering nu, utifall nån i samma situation halkar in här. Fick fixat Moderskapsintyget från en Mödravårdcentralen jag långt ifrån tillhör. Så imorgon (måndag) dimper den in med posten. Det är då självaste fan att man ska behöva fixa fram det själv, i v. 34!

JeFo
2014-01-19 20:30
#11

Hade du sökt havandeskapspenning så hade du fått intyget för sent. Fick klart i veckan, är i v29, att jag blev godkänd. Tog över 5v att få det beskedet och då ska intyget vara med där!

Upp till toppen
Annons: