Annons:
Etikettprematur
Läst 8042 ggr
Tusen
2013-12-28 15:43

Någon som fått prematurbarn?

Min dotter ligger just nu inne på förlossningen då hon på juldagen fick riktiga värkar. Dessa har de nu lyckats stoppat upp något med hjälp av dropp och vi hoppas att bebisen stannar i magen i ytterligare några veckor. Idag skulle de få se lite på prematuravdelningen för det verkar som att läkarna/barnmorskorna ändå räknar med att det blir en för tidig förlossning i vilket fall, även om det kan dröja några veckor i alla fall.
Hon är i v 33 (32+2) och ska egentligen ha BF den 20 februari 2014.
Är det någon här som fått för tidigt eller som fått riktigt värkarbete som man stoppat upp? Hur länge har man lyckats stoppa upp det och vad kan man göra själv förutom att bara ligga och vila? (Alltså inte jag 😉utan min dotter).
Lite orolig är man nog i alla fall och jag hoppas innerligt att bebisen stannar inne imagen lite längre.
Någon som har någon erfarenhet av detta?

Annons:
marathos
2013-12-28 15:54
#1

Min yngsta dotter är född i 25+1. Det var en lång resa, men otroligt nog har hon inga men idag (vad som märks i alla fall), förutom att hon är lite kort. I mars 2014 fyller hon 11 år. Är det något jag kan hjälpa till att svara på hör av dig.

Tusen
2013-12-28 16:27
#2

#1 Gjordes det några försök att stoppa upp förlossningen? Gick det? Hur länge i så fall?

ChristineL
2013-12-28 16:45
#3

En kollega till mig fick föda med snitt v.30 efter att ha legat och kämpat två veckor för att över huvud taget kunna överleva. Hon hade visserligen havandeskapsförgiftning. Dom två veckorna hon låg inne var för att verkligen dra ut på förlossningen så länge som möjligt. Efter v.30 är det oftast ingen fara att föda, de allra flesta klarar det galant. Det blir lite kämpigt förstås men vi ska vara glada att vi bor i sverige.

Ria74
2013-12-28 16:46
#4

En tjej i min föräldragrupp fick värkarbete i vecka 29 men det lyckades läkarna stoppa och hon födde inte förrän 11 dagar efter beräknad förlossning sen. Förhoppningsvis lyckas det för din dotter också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

pernillaa
2013-12-28 18:25
#5

En i min föräldragrupp fick tvillingar i vecka 24 eller om det var 25 och de har båda klarat sig fantastiskt nog. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

marathos
2013-12-28 18:47
#6

Jag hade inte fått riktiga värkar, utan jag sökte akut för att jag kände mig väldigt konstig. Då konstaterades det att livmodertappen börjat öppna sig.

Det enda jag fick göra var att ligga ner för att försöka fördröja förlossningen. Kom in i v 23 så det var bra att det gick ytterligare några dagar. Då hann jag få kortisonsprutor, det hjälper till att utveckla barnets lungor. Läkarna kan bedöma om det behövs på din dotter eller inte.

Annons:
Tusen
2013-12-28 18:55
#7

#4 Woaow! Att det går!!! Det var så de sa på förlossningen också. De sa att barnet kan komma precis när som helst, t.o.m. efter BF.

#6 Hon har fått kortisonsprutor redan. 🙂 Hur många dagar till efter att du kom in dröjde det tills ditt barn föddes?

marathos
2013-12-28 19:04
#8

Om jag räknar rätt tog det 8 dagar från det att jag kom in.

Tusen
2013-12-28 19:07
#9

#8 Då verkar de kunna stoppa upp det en del i vilket fall. 🙂 Ja, varje dag som går är ju viktig för barnets utveckling.

Rutan_
2013-12-28 20:00
#10

Har en vän vars vatten gick i vecka 29. De försökte stoppa så att det inte blev några värkar och planerade att hon skulle ligga inlagd resten av tiden, men bara några timmar senare höll en fot på att leta sig ut så det blev akut snitt.

En kollega fick värkar som de stoppade och barnet kom runt den beräknade tiden. Sängliggande var vad som gällde. Minns tyvärr inte mer exakt än så.

marathos
2014-01-01 18:02
#11

Hej, hur har det gått?

Tusen
2014-01-01 18:15
#12

#11 Hon ligger fotfarande var på förlossningen. I morgon har hon gått 33 fulla veckor. De behåller henne på förlossningen tills bebisen föds då hon redan för två dygn sedan var öppen för en centimeter och livmoderhalsen är helt utplånad.
Hon har oregelbundna värkar i c:a 30 sek. med 10 - 2 minuters mellanrum dygnet runt.
Tack och lov verkar hon tåla smärtan väldigt bra för än så länge klarar hon sig med Alvedon till natten trots att värkarna ibland är både väldigt täta och starka.

Dock mår både hon och bebisen väldigt bra så hon får Bricanylsprutor lite då och då fortfarande.

marathos
2014-01-01 19:46
#13

Det låter som att läkarna har läget under kontroll. Tror allt kommer att gå jättebra. Det blir säkert några veckor med bebisen på sjukhus innan de får åka hem.

Det låter dock jättejobbigt att ligga o ha värkar hela tiden! Tur att hon kan sova lite grann i alla fall.

Annons:
Patriszija
2014-01-01 23:06
#14

Jag fick min dotter i v34 och fick ligga kvar en vecka på bb och allt har funkat hur bra som helst, finns inget som tyder på att hon var tidig och hon har alltid utvecklats i samma takt som alla sina jämnåriga vänner (1,5år nu). Så skulle bebis komma nu går det säkert jättebra :)!

mallan-nog
2014-01-21 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det är jag som är "dottern". Den 10 januari 02:21 kom Ted till världen, 2274 gr & 47 cm lång. Han var då 34+1. Han behövde lite andningshjälp första dygnet men hämtade sig fort & har andats bra sen dess. Vi fick vara kvar på Neo i 10 dagar & har nu äntligen fått åka hem. Han äter både från bröstet och ur sonden. Hittills verkar allt bra, han är välmående & tydligen pigg för sin ålder. Vi hoppas att det fortsätter fungera bra :)

pernillaa
2014-01-22 09:52
#16

Men vilken sötnos! Vad skönt att allt gått bra ändå! Stort grattis!!! =D

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: