Annons:
Etikettförlossningsberättelser
Läst 4062 ggr
Wisby9211
2013-12-13 16:18

Min resa mot förlossningen (har börjat?)

Klockan 05.10 Torsdag morgon började jag känna kraftiga värkar. Hade en tid till MVC kl 11.00 så tänkte att jag skulle stå ut tills dess vilket jag gjorde då värkarna avtog runt 9 tiden. Klockan 17.00 började värkarna komma igen och denna gången mer intensiva så jag åker till min mamma för att låna badkaret för att se om det hjälper vilket det inte gör så kliver upp och ringer till förlossningen som ber mig avvakta en timme och sedan komma in.

Väl inne på förlossningen blir jag kopplad till CTG maskinen som visar att det är fina värkar med 10 minuters mellan rum och håller i sig 2 minuter. Ligger där ett tag utan att dom blir tätare så man gör en vaginal kontroll och konstaterar att jag är öppen 3 cm. Skulle åka hem för att äta och försöka sova.

Vilket inte går. . . Är hemma vid 9 tiden och tar och lägger mig på sängen direkt med vetekudden jag fick med mig. Tar även en macka och ett glas mjölk får dock inte i mig allt men var lite i alla fall. 

Klockan 1 på natten har jag ännu inte lyckats somna och värkarna är mycket starkare och gör ont överallt, magen, buken, ryggen, rumpan ja allt. Vi åker in och det konstaterar att jag fortfarande är öppen "bara" 3 cm 😮 dock har livmodertappen mjuknat vilket tydligen var ovanligt så tidigt hos en först föderska men det var skönt att veta att något hade hänt i alla fall. Jag får Morfin för att kunna somna, vilket jag gör och lyckas sova mellan 3-7 tiden, gudomligt skönt. både för mig och sambon. Klockan 4 på morgonen får jag hjälp av killen till toaletten och ser att slemproppen gått, 10 cm lång, 1 cm bred, röd och genomskinlig precis som man hört att den ska vara. När vi sedan vaknar får vi lussebullar till morgon fika då det är lucia och jag blir kopplad till CTG. Har värkar men absolut inte lika starka utan dom har avtagit. Bebisens hjärtljud är nere på 123 (bör ligga mellan 120-150, så lågt).

Ligger kvar till klockan 13.00 (idag) för att få morfinet ur kroppen och se om värkarna kommer, tar till och med en promenad men inget hjälper för att komma igång igen. Blir hemskickad fast bebisens hjärtljud fortfarande är låga enligt mig (123 i genomsnitt).

Väl hemma så går jag och lägger mig på sängen direkt för att försöka sova innan värkarna kommer tillbaka på riktigt. Lyckas somna och sover i ca: 2 timmar. Går på toa och ytligare en bit av slemproppen går, dock bara någon cm. (hur lång kan den vara tänker jag). Efter toabesöket börjar värkarna komma igen med tio minuters mellanrum och håller i sig i 2-3 minuter och där är jag just nu!

Är det någon som varit med om liknande och kan svara på ungefär hur lång tid det är kvar (cirka) tills jag får hålla i min bebis?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
ChristineL
2013-12-13 16:26
#1

Ojoj, vilka långa värkar! Hoppas det snabbar på sig snart, en i min mammagrupp gick i tre dagar sådär fram och tillbaka.

Wisby9211
2013-12-13 16:28
#2

Ja dom är långa och jävliga ;)
Ska tillägga att jag är i vecka 38+5

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

ChristineL
2013-12-13 16:31
#3

Det jag kan rekommendera är att äta ordentligt med fett och kolhydrater (om du får i dig det naturligtvis), och vila! Ta en värk i taget, har dom sagt nåt om när du ska höra av dig eller komma in igen?

Wisby9211
2013-12-13 16:38
#4

Försöker äta så mycket som möjligt men svårt när man blir avbruten av värkarna ;) Jag skulle ringa till förlossningen ikväll runt 20-21 tiden för att kolla hur läget var då. Trodde tidigare idag att jag bara skulle få säga att allt är lugnt och inget nytt men nu kommer det värkar igen så nu får vi se vad dom säger åt mig att göra :P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

ChristineL
2013-12-13 16:40
#5

Men så spännande! Håller tummarna för att det händer grejer så det snart kommer en liten bebis :D

Wisby9211
2013-12-13 16:52
#6

Ja hade dock velat veta NÄR bebisen tänker titta ut :P haha

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Rutan_
2013-12-13 19:47
#7

Kan vara många dagar kvar, till och med veckor, eller inte. Bara att vänta och se.

pernillaa
2013-12-14 14:29
#8

Kan bara önska lycka till! =D

Ha en bra dag! // Pernilla

Wisby9211
2013-12-17 17:23
#9

Det var riktiga värkar. Den 14 kom min lilla flicka till världen :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Beate
2013-12-17 17:41
#10

Grattis!

NinniH
2013-12-17 17:48
#11

Jättegrattis! 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

ChristineL
2013-12-17 17:54
#12

Stort grattis! Vill höra fortsättningen också sen när du orkar :)

pernillaa
2013-12-18 14:59
#13

Men stort stort Grattis! Vad roligt! =D

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Wisby9211
2013-12-18 17:36
#14

Absolut ska ni få höra fortsättningen. ska sätta mig senare eller i morgon och skriva :) Tack:)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[jnordstrom]
2013-12-18 20:57
#15

Grattis! Gud vad fuskit! Jag vill med ha ut bebis nu!:)

Wisby9211
2014-01-02 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Förlåt att det tagit ett tag innan fortsättningen kom men här kommer den :P 

Klockan tio på kvällen den 13 December åker vi in igen för nu gör det ont och jag är trött och utmattad. Konstaterar att jag öppnat mig till 4 cm och livmodertappen är helt utplånad. Skönt tänker jag då har det ändå hänt något och dom säger nu till mig att jag inte kommer få åka hem utan bebis! Blev jätte glad för nu är det dax, jag ska bli mamma efter alla dessa år av kamp mot läkare som sagt att jag aldrig skulle kunna bli gravid.

Jag fick hoppa ner i ett bad och där satt jag i två timmar var gudomligt skönt, sedan gjordes en vaginal kontroll, inget har hänt på dom två timmarna och då klockan var närmre två på natten så fick jag en sovdos igen och lyckades somna 2 timmar. När jag vaknar kopplas jag till CTG apparaten för att se hur värkarna kommer och nu kommer dom väldigt oregelbundet och är inte starka så man funderar på att ta vattnet men avvaktar ett tag till. Mellan ca kl 05.00 och 09.00 lyckas jag öppna mig från 4 cm till 7 cm utan regelbundna eller starka värkar och ingen fattar varför jag inte har ont då det är första gången och jag ligger på sängen och skrattar och känner ingenting. Klockan halv elva sätter man nålen i armen, kopplar på TENS och jag får upp och gå, måste dock stödja mig med ett gå bord. Vid tolv på dagen är jag öppen 9 cm och Man säger nu att sista chansen att få EDA är nu, men då jag inte ont så hoppar jag det. Modigt men det kändes rätt just då. Får gå upp och gå runt igen då värkarna inte blir regelbundna men dom blir mer smärtsamma!

Härifrån blir mycket svart och jag minns inte så mycket. Jag testade att sitta på pilatesboll som funkade och fick sitta där i 2 timmar medans sambon masserade ryggen. Sen ligger jag i sängen igen och vid kl sex på kvällen är jag så utmattad att barnmorskorna inser att jag inte kommer klara av att krysta då jag inte har någon energi så man bestämmer sig för att sätta EDA för att jag ska få vila under dom korta stunderna som värkarna inte kommer. Väldigt sent att sätta den då jag är fullt öppen. Någon gång under kvällen tar man hål på vattnet hon fick försöka flera gånger då hinnan var väldigt hård men buktande.

Klockan 21.35, den 14 December 2013 en vecka innan beräknat datum kom min dotter ut efter 1 ½ timmes krystarbete. Hon hade navelsträngen 2 varv runt halsen och 1 varv runt kroppen så hon var nära att stryka med men tack vara barnmorskorna så klarade hon sig utan skador och jag fick endast en liten bristning på en av blygläpparna och en liten blödning från livmodern, så fick läkemedel för att den skulle dra ihop sig vilket tog några timmar.

Vikt: 3365 G
Längd: 51 cm
Huvudomfång: 34 cm

Förlossningen var en väldigt speciell upplevelse av smärta, förväntan och lycka när bebisen var ute och skrek för första gången och låg i ens famn. Vi låg kvar på BB i 2 dagar innan jag var tvungen att åka hem för jag kunde inte sova i deras sängar. Första natten på BB hade vi problem med amningen men sedan gick den igång och har sen dess fungerat hur bra som helst. Nu är bebisen (Nicole som hon heter idag) snart 3 veckor gammal och allting har gått jätte bra!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

ChristineL
2014-01-03 07:07
#17

Stort grattis till fina tjejen! Kämpigt men vad skönt att det gått så bra!

Wisby9211
2014-01-03 09:36
#18

Tack!!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Upp till toppen
Annons: