Annons:
Etiketterundersökningarkluringar
Läst 1488 ggr
[Yllhilda]
2013-08-26 19:30

Spricka vs klippa.

Vid förlossningen kan det hända att man riskerar att spricka. 

Om du får välja klippning som ett alternativ till att spricka, vad skulle du föredra?

(Klippning kallas också gamla metoden, men har på senare tid gett vika för den mer naturliga sprickningen)

Annons:
ChristineL
2013-08-26 19:41
#1

Oj, ingen aning! Hade nog skrikit i panik om dom hade velat klippa vid min förlossning. Att spricka var jag så otroligt rädd för också, men det är ju ändå bättre än klippa.

Niini
2013-08-26 19:44
#2

Spricka, det läker bättre och oftast snyggare än klipp.

Ria74
2013-08-26 20:00
#3

Jag svarade vet ej.

Sprack väldigt mycket vid min förlossning, fick en total sfinker ruptur. Men jag vet ju inte hur det hade varit om jag hade blivit klippt så jag kan inte svara på vilket som är att föredra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Yllhilda]
2013-08-26 20:28
#4

#2 Jag har hört motsatsen. Att med klippning blir det rakare, färre komplikationer och mindre ärr.

Niini
2013-08-26 20:36
#5

#4 Fick lära oss att ett kirurgiskt ingrepp är alltid ett kirurgiskt ingrepp vilket inte är "naturligt". Sen kan jag tänka mig att det blir snyggare efter klipp om man måste sys mycket.

Tina-A
2013-08-26 20:44
#6

Beror helt på situationen. I en hel del fall klipper man ju för att kvinnan inte ska spricka lika mycket, så läkarna får bedöma tycker jag. Bara liten sprickning så okej. Risk för större så hellre klipp för att minimera.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
[Yllhilda]
2013-08-26 20:47
#7

#5 Jag har också tänkt så, att kroppen borde vara förberedd på sprickning eftersom förlossning är en del av livet och jag gärna kör så naturligt som möjligt, men jag ändrade mig sen jag pratade med folk som fått sys efter förlossningen. 😮

Tusen
2013-08-27 07:31
#8

Jag blev klippt vid första förlossningen eftersom jag var så utmattad att jag inte orkade krysta ut mitt barn och det behövdes så lite för att hon skulle komma ut. Barn nr två kom utan att jag sprack alls (stor och väldigt utdragen förlossning) nr ttre sprack jag lite (inre sprickor) pga en supersnabb förlossning. Märkte ingen skillnad mellan att bli klippt eller spricka. Båda syddes och läkte lika bra.

JossanH
2013-08-27 12:45
#9

Beror på situation så valde "spelar ingen roll". Nu sprack jag typ 2 invändigt och 2 utvändigt. Skulle risken finnas för att spricka mycket skulle jag hellre bli klippt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mini2
2013-08-27 13:49
#10

Om dom inte hade klippt mig när min son skulle ut hade jag antaligen spruckigt ända upp i analen, SÅ tacksam för att de klippte så jag slapp det!! Nu klippte de ju lite snett istället och det läkte ihop så fint så, visst, det finns ju ett ärr där, men det gör mig ingenting :)

Upp till toppen
Annons: