Annons:
Etikettflerbörd
Läst 9158 ggr
villavägen
8/21/13, 12:25 PM

tvillinggraviditet och att mentalt hinna med

Fick veta på kubtest i v12/13 att jag väntar tillingar. :-) Nu 4 veckor efteråt känns magen gigantisk och även om jag hade tur som fick veta att det är två så tidigt känns det som jag inte hinner med mentalt. Kollade lite på tvillingklubben på nätet och där rekommenderar de att man är förberedd att åka in efter v 25. Vad jag förstår så blir det större tryck med två som gör att man kan öppna upp sig tidigare. Nu hoppas man ju att man får gå längre än så…. Det blir lätt att jag jämför med min tidigare graviditet och då stämmer ingenting. Varje krämpor jag fick då får jag en månad tidigare känns det som. Längtar till RUL om 2,5 vecka. Det hjälps inte man blir smått orolig att allt är som de ska med de små liven. Men denna graviditet har jag knappt läst något alls på nätet. Förra gången blev jag så orolig att läsa om risker osv. Vet bara att vissa komplikationer är vanligare att få när man väntar två. Känner mig smått stressad av att hinna ordna med vagn mm. Min 1,5 åring tar mycket energi, men han har fått börja krypa upp o ner i trappen så jag slipper bära så mycket.

Annons:
tua79
9/18/13, 7:10 PM
#1

Hej Villavägen

Tar gärna del av dina tips, råd o hur du mår. Väntar också tvillingar, i mars 2014. Förstår inte riktigt hur vi ska få ihop det… dottern blir 4 i mars o sonen är då 2 1/2, men spännande är det!

villavägen
9/18/13, 8:55 PM
#2

Hej tua79! Roligt att stöta på andra här som väntar tvillingar. :-) Denna graviditet blir jag aldrig piggare känns det som. Trött som bara den, sover dåligt ändå vissa nätter. Min förra graviditet var hemsk, förlorade sömn tidigt. Hade svår uretrit som gav kramper mm i urinvägarna. Sömnbristen resulterade i förlossningspsykos efter förlossningen. Denna gång har jag bättre stöd, samt medicinerar även. (Har dock samma enerverande uretritbesvär) Behöver nog öka dosen av min medicin något eftersom kroppen blir större och större och kräver mer. Allt såg bra ut på RUL vilket vi är glada för. Idag har jag varit hos barnmorskan, mätte 26 längst magen. Har börjat känna av foglossning. Tidigare ligamentsmärtor känns inte så mycket längre. Har haft växtvärk vissa dagar sedan v 14/15, mycket mer sällan nu. :-) Den värsta krämpan än så länge var mellan v 7-14 då jag hade fruktansvärt ont i leder i stort sett hela kroppen. Fotvalv sjönk ned vilket resulterade i felbelastning och fotledssvullnad. Nu har jag tack vare skoinlägg och stödstrumpor pressat tillbaka svullanden och är fullt rörlig igen! :-) Så på det stora hela mår jag bättre nu. Trötthet, begynnande foglossning och känslan av att redan vara gigantisk är det som påminner mig om att jag är gravid dock ;-) Ja, det är redan svårt med en energisk 20 månaders, alla lyftmoment har jag fått reducera till bara det nödvändigaste. Nu har vi skolat in honom på förskolan 15 timmar, så det känns skönt att ha några timmar ifred. Är arbetssökande tillsvidare. Måste börja ordna med vagn mm. Har dragit på det, men jag skulle vilja ha allt klart vid v 25, ifall man mår sämre och inte känner sig så rörlig senare. Min barnmorska berättade idag att vid v 28/29 är jag troligtvis lika stor som en gravid med en bebis i v 40, så det går undan! Hur har din graviditet varit än så länge?

tua79
9/19/13, 6:46 PM
#3

Mina 5veckors sommarsemester var inget vidare, dock glad gör att jag var ledig så jag slapp jobbtrassel.. Orkeslös, trött o tung i kroppen. Orkade inget mer än det nödvändigaste. Sista lediga veckan var jag på inskrivning hos barnmorskan. Gråtfärdig förklarade jag hur jag mådde, o fick responsen "men du måste förstå att en tredje graviditet m så små barn inte går att jämföra med dina tidigare".. O då hade jag ändå berättat att jag o sambon varit lediga i 4 veckor tillsammans o han tagit allt ansvar medans jag fått chansen o sova några timmar mitt på dagen o bara legat på soffan :( Riktigt skönt att få förklaringen tvillinggrav på UL! Hade ångest över att börja jobba efter semestern, fattade inte hur det skulle gå, men turligt nog började det vända några dagar innan jobbstart. Sedan dess har jag varit trött, men inte alls som tidigare. Min matkänslighet finns, till viss del, kvar.. Men inte alla som hur det var m mat o dofter under sommaren. Tufft! Nu går jag straxt in i v16 o kan, trots allmän oro, må rätt bra. Håller tummarna att det ska hålla i sig så länge som möjligt, vilket jag inte riktigt vågar tro på.. Inte minst med tanke på hur stor man kommer att bli o hur kroppen tacklar det. Hoppas kunna jobba heltid ett bra tag till. Just nu längtar jag till nästa rutin UL om en månad för att, förhoppningsvis, få bekräftat att allt ser bra ut. Vagn är ingen lätt nöt.. Eftersom vi har tätt mellan syskonen så har vi redan babyproffsens syskonvagn, så i första skedet kommer vi skaffa ytterligare en liggdel t den. Vi bor på landet o behöver även någon typ av buss för att kunna in hela familjen.. Helt galet!

villavägen
9/19/13, 7:16 PM
#4

Ja, vagn ja. Jag har kollat och kollat. De flesta vagnar kan vi stryka direkt som exvis emmaljungas. Bor i Norrland, går på grusvägar och mycket på vinterföre, då går inte med deras hjul. Funderar faktiskt på babybrofssens babytravel med lufthjul. Det verkar vara den enda vagnen till rimligt pris som uppfyller våra krav. Synd att sittdelarna inte går att vända. Vi har en kronan vagn nu, också lufthjul, helt suverän. Synd att de inte har syskonvagnar! Och bil ja. Min sambo har två pojkar sedan tidigare, visserligen betydligt äldre, men den yngre är hos oss ibland och då ryms vi inte alla i våran nuvarande bil. Men det får bli en senare fråga. :-)

giffan
2/13/14, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej på er, jag har födit tvillingar, för 15 år sedan , men jag förstår er precis!

Vagn är det viktigaste man kan ha när man har tvillingar, så köp en som verkligen är praktisk. Jag snålade lite på det först, men kom absolut ingenstans själv utan en lätt och smidig vagn som jag kunde få in i bilen utan att hela skuffen va full. Å ja det där med bil är ju ett helt företag egentligen.

Man känner allt mycket tidigare som du skrev i första inlägget, jag kände allt ca en månad tidigare än jag gjorde med mitt första barn. 

Och bra att tänka på när man har barn sedan tidigare, eller det hjälpte iaf mig, att läsa sagor ihop med ljusbok. För är det en kväll man inte kan eller hinner läsa för det större barnet är det inte konstigt att lyssna på ljudbok.

Kolla med era kommuner vad ni kan få för hjälp, Min äldsta pojke fick extra tid på dagis och senare extra tid på fritids, för att få lite egen tid utan tvllingarna. Det var skönt för både honom och mig som kunde ägna all tid till de små.

Sen väljer man ju själv med amning osv, jag valde flaska till båda, efter tre månader. Kände att jag aldrig kom ut, jag va bara en kossa som matade, men för mig fungerade det inte med dubbel ammning.

Bilden är mina pojkar när dom är 1v Den lilla vägde 2100 och den stora 3600 när dom föddes, med snitt två veckor före beräknad förlossning.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

villavägen
2/13/14, 8:27 PM
#6

Mina tvillingar Elias och Selma födda 26 dec 2013.

Annons:
Upp till toppen
Annons: