Annons:
Etiketterundersökningarkluringar
Läst 2714 ggr
Zizza
6/4/13, 2:38 PM

Nässpray beroende?

 Hejsan!
Jag är i v.22 och undrar om någon fler här har blivit halvt om halvt nässpray beroende under graviditeten?

Själv har jag försökt sluta ett x antal gånger, men det går verkligen inte. Det täpper igen så hårt att de verkligen inte går få in någon luft överhuvudtaget genom näsan och själv är jag verkligen inte van att behöva andas med munnen. Så de slutar med att jag i slutändan får halvt andnöd utav dessa besvären.

Därför har jag nu slutat bry mig om det, försöker köpa lite mindre starkt nässpray så som Nasin på 0,5 mg. Har även försökt med kortison nässpray, men de funkade inte något bra för mig.

Så nu tar jag en dålig dag kanske 5-6 gånger (jag vet.. skit mycket.. men jag får så himla svårt att andas)
En bättre dag runt 2-3ggr (oftast har jag bättre dagar)

Har ni/hade ni också problem med detta?

Berätta gärna om hur det var för er!
Hur mycket använde ni per dag?
Vilket märke?
Gick det över fort efter förlossningen?
Släppte det redan under graviditeten?
Osv.. :)

Mvh. Sanne & Djuren

Annons:
Sindri
6/4/13, 2:43 PM
#1

Du måste få hjälp på något annat sätt med din nästäppa. Jag använde det under en av mina graviditeter varje kväll för att kunna sova. Nu har jag nästan kronisk nästäppa, det är verkligen inte roligt.

Långt efteråt läste jag någonstans att det fanns annan hjälp att få, kanske kan du ta allergitabletter? Sök läkare som verkligen är insatt i detta.

Destany
6/4/13, 2:45 PM
#2

Jag använde renässans, e avsvällande o när det var som värst tog jag en gång i timmen typ, sen v 26 (är i v 38) så slutade jag vara täppt hela tiden :) Redan innan jag blev gravid använde jag mycket nässpray för jag har väldigt trång näsa eller vad jag ska säga så jag blir mega täppt

Zizza
6/4/13, 2:46 PM
#3

#1 Jag ska iaf prata med barnmorskan om det på fredag då jag har tid hos henne.

Men har hört av min svägerska att hon blev beroende under graviditeten också, men att det gick över samma dag som bebisarna kom.. (hon fick tvillingar)

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
6/4/13, 2:48 PM
#4

#2 Jag har testat med renässans plus .. den funkar inte ett dugg. Får spraya 10ggr under en timme och det händer iaf ingenting :/

Mvh. Sanne & Djuren

Sindri
6/4/13, 3:03 PM
#5

#3 skrivet av Zizza 

Tyvärr är den graviditeten över tjugo år nu, och det har blivit något bättre, men inte släppt helt. Sen kan det ju vara olika för olika personer, men jag tycker absolut att du skall prova något annat.

Renässans hjälpte inte mig heller, men däremot kan du testa att dra in rejält med saltlösning (salt o ljummet vatten) i näsan, det funkar för mig nu vid förkylningar. Men nässpray - aldrig mer!

Zizza
6/4/13, 3:06 PM
#6

#5 Ska absolut ta upp det med min barnmorska :) och höra vad hon säger. Har som sagt aldrig tidigare varit beroende av något. När jag varit förkyld använde jag bara nässpray i ca 2 dagar sen gick det över av sig själv.

Mvh. Sanne & Djuren

Annons:
[Zorita]
6/4/13, 3:17 PM
#7

Jag är täppt i näsan men klarar inte av nässpray, jag får ont av det. Så jag står ut med att vara lite täppt. Ska se om jag ska börja med saltlösning, men tycker det känns så obehagligt och gör så ont!

NinniH
6/4/13, 3:55 PM
#8

Jag använde bara nässpray under den veckan jag blev dyngförkyld. I övrigt är jag inte såpass täppt att jag blir störd utav det, så använder ingen spray nu.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Tess86]
6/4/13, 8:24 PM
#9

Usch, nej! Nässpray har en massa läskiga bieffekter och jag skulle inte ens ta det en gång som gravid. I vintras var jag väldigt täppt, då sprayade jag koksaltlösning i näsan. 

Ju mer man använder nässpray desto mer täppt blir man eftersom slemhinnorna påverkas av sprayen. Har man använt sprayen mer än 14 dagar kan man bli beroende, så att det inte går att sluta. Det finns de som måste operera näsan för att bli av med beroendet för att slemhinnorna har svullnat så mycket att man måste plocka bort en del av dem.

Zizza
6/4/13, 9:07 PM
#10

#9 Jag har aldrig annars varit beroende utav nässpray :) och de jag känner som har varit det under graviditeten.. så har de gått över så fort barnet föddes. :) Så jag är inte så värst orolig för det.

men som jag sa tidigare :) ska prata med min barnmorska på fredag angående det hela :)

Mvh. Sanne & Djuren

[Tess86]
6/5/13, 10:11 AM
#11

#10 Men är du inte orolig att nässprayen ska påverka barnet? Läkarna brukar säga att man ska ta det om man absolut måste, men då bara till natten, men försöka undvika det annars. Helst ska man väl inte ta det alls om man kan låta bli.

Mabrotnosh
6/5/13, 11:05 AM
#12

Jag använder aldrig nässpray även fast jag är förkyld och inte alls får luft genom näsan. Gör bara slemhinnorna ömma och tunna och så blöder jag näsblod. Sen smakar det inge gott heller. Är nästäppt nu också men får väl stå ut att andas genom munnen.

Frida
6/5/13, 1:46 PM
#13

Sniffa på lite stark tigerbalsam (eller lägga lite på huden under näsan, om det inte är sårigt) räcker gott och väl för att rensa nästäppa. Ett annat alternativ är att andas in ånga med mentol eller liknande.

Enda nässpray jag använder är för allergi och det är ytterst sällan den behövs, ännu mer sällan nu när kroppens immunförsvar är sänkt så allergin inte är lika illa som annars.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Zizza
6/5/13, 7:20 PM
#14

Konstigt att jag upplever de som att jag kan andas bättre när jag varit igång en hel dag.. än när jag är hemma en hel dag (fast sitter ju förstås inte bara på arselet… städar å har mig jämt) har "bara" behövt ta 2ggr idag… jäkligt bra för att vara jag. :)

Men som sagt ni som är "emot" mitt nässprays användande :) jag förstår att ni bara menar väl, men detta är något som jag verkligen inte bara kan sluta med tvärt.. jag får kortsagt andnöd utav den.. börjar chippa efter luft.. Vilket gör att jag hyperventilerar till slut.

Men i stället för att alla ska säga hur dåligt det är osv för mig, för det vet jag. Jobbar själv på ett apotek. Men jag SKA kontakta barnmorskan.
Har en tid redan nu på fredag :)
Då jag ska ta upp detta problem med henne och försöka komma på en bra lösning :)

Men som sagt, tack för att ni bryr er :)
Kram!

Mvh. Sanne & Djuren

Chocopops
6/5/13, 8:31 PM
#15

Är inye gravid längre , men när jag väntade dottern va jag tätare än vanigt , kan till lägga att jag varit beroende av naspray i kanske 6 år vet att de inte är bra, men gick till vct å bad om hjälp men dom kunde inge göra kunde endast köpa det lättare kortison sprayen påapoteket. Om man nädvändigt viss måste ha sray kan jag rekomender nasiferm då den även har lite olja i, från att använt spray kanske 5-10 g/ dag är jag mu nere i 3 g/dag , sluta är ett måste man kan inte sluta tvärt får panik om jag är gör tät i nasan

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

JossanH
6/6/13, 1:36 PM
#16

Jag är beroende sedan ett par år tillbaka. Jag använder vanligtvis bara 1-2ggr per dag och oftast bara innan jag går och lägger mig för natten. Jag använde hela graviditeten. Gick inte att sluta, jag får panik av det och tappar lust att göra saker, äta- ja allt blir pest och pina. Jag gillade självklart inte att gå på nässpray när jag var gravid men det är så sjukt mycket saker man får i sig som kan påverka barnet. Avgaser, rök, tillsatser i mat, färgämnen i godis, besprutade frukter och grönsaker, ämnen från hudkrämer, schampo och balsam, ämnen från hårfärg/blekning, smärtstillande tabletter etc etc. Listan kan göras lång! Självklart är inte alla saker farliga i små doser men tänk bara på hur mycket skit vi får i oss som ändå går över till barnet! Det är helt sjukt. Ibland får man prioritera för att må bra. Jag bytte ut i stort sett allt som gick att byta ut mot ekologiska varor och hoppades på en lite minskad giftkonsumtion genom maten, medan jag använde mitt nässpray varje kväll.

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
6/7/13, 10:23 PM
#17

Jag gör så med nässpray att jag anvönder i bara en näsborre till kvällen  och under natten om jag vaknar och tar den andra nästa natt. PÅ dagen härdar jag ut och andas genom munnen. På så vis får näsan vila från nässprayen och jag kan ändå sova på natten.

JossanH
6/7/13, 11:57 PM
#18

#17 skulle jag aldrig klara! Får panik oavsett om det är en eller 2 näsborrar som är täppta..

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
6/8/13, 9:01 AM
#19

#18 Haha, jag är mer eller mindre konstant täppt i en näsborre och har så varit hela mitt liv. Man kan andas alldeles utmärkt genom en;) Men det skulle ju vara skönare att ha tillgång till två helt klart!

Zizza
6/8/13, 9:24 AM
#20

Nu har jag pratat med min Barnmorska :)
Och hon säger att det är OKEJ för mig att använda mig utav nässpray, det skadar INTE barnet och det kommer gå över när barnet födds, eftersom jag inte tidigare haft något beroende utav nässpray.

Så jag fick rekommendationen att använda mig utav Nasoferm som innehåller lite olja, ifall jag använder maxdosen på den (ska dock försöka hålla mig på 2-3ggr/dag) så får jag använda mig utav Nasin resterande dos av dagen.

Så inga påhopp angående detta, jag litar på min barnmorska :)
De är många jag känner som tycker bra om henne.

Mvh. Sanne & Djuren

Annons:
JossanH
6/8/13, 10:03 AM
#21

#20 man får ju se till person och person, vad som är bra för en kanske inte är bra för nästa. Skulle aldrig klarat mig utan nässpray under graviditeten :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
6/8/13, 10:16 AM
#22

Jag har med fått reda på att det är okej att använda nässpray under graviditeten. Jag har allergi och kan inte använda mitt vanliga kortisonspray utan ska hellre ta vanligt nässpray.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sindri
6/8/13, 12:12 PM
#26

#20 skrivet av Zizza 

Du gör naturligtvis som du vill. Men min barnmorska var väldigt erfaren och duktig på alla sätt och vis, men om nässprayen hade hon fel!

Jag använde den ändå bara till nätterna, men nu har jag väldiga problem med nästäppa som jag aldrig haft förut, och det är över 20 år sedan. Kan aldrig använda det igen. Det är något i sprayen som sabbar slemhinnorna så att den normala funktionen förstörs. Sen får din barnmorska vara hur omtyckt som helst - hon har ingen aning om hur just din kropp reagerar. Att det skulle vara skadligt för barnet är det väl ingen som tror, nässprayen har bara en lokal verkan.

Har du frågat om avsvällande tabletter, typ sådant som pollenallergiker använder?

Jag hade varit jättelycklig om jag kunnat lösa mitt problem på annat sätt då när det var aktuellt.

Zizza
6/8/13, 12:39 PM
#27

#26 :) som sagt jag är nöjd med detta beslutet, jag vet att jag inte är som person kapabel till att sluta. Och nu när jag även fått klartecken av barnmorskan + nära å kära. Så går jag efter det.

Tack iaf, men nu räcker det :)

Mvh. Sanne & Djuren

Annons:
Zizza
6/8/13, 12:41 PM
#28

#21  Helt rätt, man kan inte prata för 10 personer. Utan känna efter själv vad som känns bäst. Men man vill ju som sagt alltid höra hur det har varit för andra så man har det i bakhuvudet. Och som det ser ut i mitt läge så är det inget att oroa sig för :)

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
6/8/13, 12:43 PM
#29

#22 Jag skulle också hellre ta vanligt nässpray pga att kortisonen troligen inte skulle hjälpa mig lika bra. Så därför kör jag med Nasoferm som tydligen INTE ska ha en beroendeframkallande effekt. Men nasin kan ha det och det är därför barnmorskan sa att jag inte får ta lika mycket utav denna :)

Mvh. Sanne & Djuren

Ria74
6/8/13, 1:11 PM
#30

#29 Gör som du tycker är bäst 🙂Finns ingen möjlighet för mig heller att sluta ta nässpray just nu. Är om möjligt ännu mer täppt än jag är i vanliga fall. Till råga på allt har jag lyckats bli förkyld med.

Blir jag beroende får jag ta itu med det efter graviditeten. Just nu får jag fokusera på att må så bra som möjligt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Zizza
6/8/13, 1:52 PM
#31

#30  Ja men precis :) för barnet känner av om modern inte mår bra själv. Och då tar ju barnet skada av all oror osv.
Så lika bra att försöka må så bra som möjligt, å ta dagarna som de kommer! :)

Mvh. Sanne & Djuren

[Tess86]
6/9/13, 12:34 AM
#32

Självklart gör du som du själv vill, vill bara tipsa om att barnmorskan troligtvis inte har läst bipacksedeln till Nasoferm eftersom detta står i den (och i patientfass):

"Nasoferm bör inte användas längre än 10 dagar i följd. Längre tids användning kan ge biverkningar i form av så kallad läkemedelsorsakad rinit (inflammation i nässlemhinnan) med symtom som nästäppa, sveda, lokal irritation och torr nässlemhinna."

Får man rinit tror jag inte att det går över bara för att barnet föds, eftersom det inte har någonting med graviditeten att göra, det är ju ett lokalt problem.

Zizza
6/9/13, 11:34 AM
#33

Barnmorskan läste i FASS medans jag satt där, hon säger att Nasoferm och Nasin inte är samma sak, eftersom att nasoferm också är smörjande. Samt påverkar näsan på ett annat sätt.

Edit: Alla nässpray står det max 10 dagars användning "OM INTE LÄKARE" säger något annat. Till och med läkaren går med på detta :)

Men hur som helst, tack för att ni är intresserad av att hjälpa till.
Men mitt beslut är redan sagt.

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
6/9/13, 11:39 AM
#34

Sedan till ADMIN eller vad de kallas på I fokus.
Jag känner mig klar med denna undersökning och anser att den kan **låsas :)
**
Om någon annan vill diskutera nässprays användning vidare så får de göra det i ett eget inlägg.

SÅ LÅS DENNA TRÅD :) Tack!

Mvh. Sanne & Djuren

Annons:
ChristineL
6/9/13, 5:06 PM
#35

Om jag låser tråden kommer ingen i framtiden kunna gå in och svara eller se svaren, så jag väljer att ha den kvar som den är. Diskussionen är intressant och andra som letar efter samma svar ska kunna hitta det tycker jag.

Zizza
6/9/13, 5:59 PM
#36

Om du låser tråden, så kan inga fler svara :) de har du helt rätt i. Då kan de öppna en egen diskussionstråd. Men alla kan läsa svaren även fast tråden är låst.

Mvh. Sanne & Djuren

JossanH
6/10/13, 7:55 AM
#37

#36 låses den är det väldigt lätt att den försvinner, undrar någon det samma kan man nu lätt putta upp tråden igen, vilket inte går med en låst tråd. Det finns många bra tankar och tips i denna tråd.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
6/10/13, 11:28 AM
#38

Zizza om du verkligen inte vill läsa mer så sluta prenumerera på den. Då slipper du iallafall få upp den i oläst listan.

Upp till toppen
Annons: