Annons:
Etiketterundersökningarkluringar
Läst 3041 ggr
ChristineL
2013-04-08 11:35

Donera navelsträngsblod?

Är det något ni har funderat över att göra? Har man tur så frågar barnmorskan på mvc och skriver sedan in det i journalen, har man otur frågar dom under förlossningens skede vilket jag tycker är helt oetiskt, då är man ju inte riktigt sig själv och klar i huvudet för sådana beslut.

Att donera navelsträngsblod är frivilligt och det finns både fördelar och nackdelar och vårdsajterna skriver inte ut nackdelarna med donationen.
Klara nackdelar är att bebisen behöver det blod som fortsätter pumpa genom navelsträngen efter förlossningen, det fortsätter pulsera i ungefär tre minuter. Ett nyfött barn har väldigt lite blod i kroppen och behöver därför det järntillskott som det kan få.
Fördelarna är ur forskningsperspektiv vilket också är viktigt. Då klämmer man åt navelsträngen och klipper efter ungefär en minut och tar tillvara på det sista blodet som pumpar genom navelsträngen. Detta använder man för att bygga nya stamceller och bota cancerpatienter med.

Mer information kan man få hos barnmorskan, Sahlgrenska och Vårdförbundet

Så, frågan är: Tänker ni donera navelsträngsblod från eran bebis?

Ni som har fått barn, svara gärna hur ni gjorde.

Annons:
ChristineL
2013-04-08 11:42
#1

Vi tänker inte göra det då vi anser att det lilla livet behöver allt det kan få när det är så nytt.

Naturligtvis anser vi att forskningen också är viktig, men i det här fallet får våran lilla gå före.

PogoPedagog
2013-04-08 11:49
#2

Jag är lite förvånad över att  jag inte hört talas om detta överhuvudtaget innan. Och jag har ändå läst på som en dåre om allt kring förlossningen (kontrollfreak haha). Jag undrar om jag inte fick någin fråga eftersom det blev snitt för mig? 

För att till nästa barn kunna välja om jag skulle ge om frågan ställdes skulle jag behöva veta betydligt mer om för/nackdelar känner jag. Jag får ta och läsa länkarna.

ChristineL
2013-04-08 11:57
#3

#2 - Jag fick väldigt nyligen reda på det också, men reflekterade inte över det förrän i helgen när jag pratade med doulan som höll i profylaxkursen. Men det står liksom inte skrivet någonstans i någon av de böcker jag läst i. Vilket ju är jättekonstigt. Sen tycker jag att det var skitsvårt att hitta något ordentligt på nätet också.

JossanH
2013-04-08 12:09
#4

Har inte gjort det och har aldrig hört talas om det tidigare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
2013-04-08 12:57
#5

Jag har inte hört talas om det innan men jag skulle inte donera bara sådär. Säger de till innan att de kanske vill det får jag och sambon ta ställning till det, men säger de inget får de heller inget donerat. Sånt kan man ju inte bara bestämma sådär.

noir
2013-04-08 13:55
#6

Vet för lite för att kunna ta ställning så jag skulle nog avböja tills vidare. Man vill ju veta allt viktigt innan och hur det kan påverka barnet på kort och långsikt osv. Så utan vettig information så kommer jag inte donera någonting, och informationen vill man då ha innan sin förlossning så man kan tänka igenom.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
Niini
2013-04-08 14:28
#7

Nej, eftersom dom har som policy här att inte klippa naveksträngen förrän allt blod gått över till babyn.

Destany
2013-04-08 16:27
#8

Har inte ens tänkt på det. Visste inte om det ens

Denna kommentar har tagits bort.
viktoria91
2013-04-08 16:44
#10

Kantycka att det är bättre att ta stamceller från aboerterade foster som ändå inte "används" till något.

SaraC
2013-04-08 22:15
#11

Jag har heller inte hört något alls om det och blev inte tillfrågad i samband med varken graviditet eller förlossning. Men spontant känner jag att det inte är något jag skulle välja.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tina-A
2013-04-09 07:16
#12

Jag svarade nej.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Thiah]
2013-04-09 18:57
#13

Jag skulle spontant säga ja men sen hur det i verkliga livet och hur sambon tycker är helt annat.

Jag är väldigt för forskning och är bebisen frisk och det inte skadar barnet så är jag för.

Annons:
Rutan_
2013-04-09 20:07
#14

Jag har inte hört om det och ingen som jag känner som fött barn heller.

Sussi89
2013-04-10 14:34
#15

Har aldrig hört talas om det. Jag svarade nej, annars är jag för forskning och välgörenhet. Men när det gäller att ta något från mitt barn känns det inte rätt. Skulle det vara mitt blod eller vad som helst som är bara mitt så skulle jag inte tvekat att dela med mig.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

JossanH
2014-02-20 22:54
#16

Nu har jag läst på om sen avnavling och säger nej- jag skulle aldrig välja donation före mitt barn. Vid nästa förlossning kommer jag kräva att navelsträngen inte klampas förrän den pulserat färdigt. Vilket är efter minst 3 minuter, ibland efter 30 min. Navelsträngsblodet innehåller bland annat syre och stamceller som känns viktigt för barnet att få då det föds och som kanske hjälper barnet tom senare i livet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
2014-02-20 23:11
#17

Här är sen avnavling rutin numera verkar det som (fast jag har skrivit med det i mitt brev för säkerhets skull ändå, vill verkligen att det tillämpas) och vi har inte blivit tillfrågade om någon donation. Frågar de ändå mitt i alltihop kommer jag säga nej, sjukvården kan ha respekt nog att reda ut sådant innan man ligger där nyförlöst. 

Hade de kunnat garantera att de skulle klippa precis så att de får vad de behöver av blodet så hade jag nog övervägt det däremot, forskningen är ju jätteviktig och en dag kanske man står där själv och behöver hjälp. Men eftersom ingen kan säga vilken sekund navelsträngen slutar pulsera så kanske mitt barn går miste om mycket blod i onödan. Han är alldeles för viktig för att jag ska våga chansa helt enkelt.

Rutan_
2014-02-21 00:07
#18

Nu med andra barnet frågade de faktiskt oss om detta, men de frågade inte direkt utan ungefär tio minuter efter.. Måste blodet inte tas direkt?

CelsiusT
2014-02-21 19:58
#19

Vet att jag har hört om detta för flera år sedan och tänkte då såklart att jag vill ge. Eftersom jag är väldigt för att hjälpa forskning och utveckling. Men hade helt glömt bort detta och nu när jag är gravid och läser att det finns nackdelar med det så säger jag nej, mitt barn går före. Dock tryckte jag 'annat' då jag när jag svarade kände att jag inte visste hur jag ställer mig i frågan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: