Annons:
Etikettpappor
Läst 4339 ggr
ChristineL
2013-03-25 11:17

De tio första dagarna

Jag tänkte kolla om någon här har kolla på var/när/hur pappan kan söka föräldraledigt för de tio första dagarna efter förlossningen? Min man var inne och kollade på det och tydligen ska man söka så tidigt som möjligt och det går inte att söka i efterhand? Det är ju jätteskumt för vi vet ju inte när bebisen kommer. Någon som kan hjälpa?

Annons:
Rutan_
2013-03-25 11:59
#1

Min sambo ringde bara jobbet och sa att nu är det dags och sökte till fk senare . Det blev lite strul med utbetalningen men han fick den en månad senare eller något sånt. Detta var 2010.

Tina-A
2013-03-25 12:16
#2

Ja, man kan ju inte veta när det är dags så precis som #1 säger så ringer man jobbet och säger att det är dags och sen hör man av sig till fk när förlossningen är över. Vi fixade det när vi kommit hem från bb

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
2013-03-25 12:31
#3

Ska man inte bara registrera via sms när barnet är fött och de 10 dagarna ska börja?

läste något sådant på FK hemsida

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

SaraC
2013-03-25 13:56
#4

Det går visst att söka i efterhand. Min man hade tagit semester över jul och hela januari. Sedan ändrade han bara till föräldradagar 10 semesterdagar. Sökte föräldrapenning först nu i mars för de dagarna (har inte blivit av tidigare) och fick pengarna utan problem. Vet att det står något på deras hemsida om att man inte kan söka i efterhand men det stämmer alltså inte. Jag frågade fsk om det och hon jag pratade med tyckte det var jättekonstigt att det står så. Det du inte kan göra är söka för de 10 dagarna i efterhand i den mening att du söker till exempel för 10 dagar i juli om ditt barn är fött i maj. Det ska vara i direkt anslutning till barnets födelse. Så förmodligen är det klumpigt uttryckt på deras hemsida, trodde hon jag pratade med..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

PogoPedagog
2013-03-25 18:08
#5

En sak vi inte visste om dessa första dagar är att man enbart får betalning baserat på inkomst, dvs om man är fattig student får man inte ens grundnivån för de andra dagarna dvs 180 kr. Min sambo fick därför ut ca 30 kr/ dag :P Man kan inte heller få för helgdagar visade det sig.

noir
2013-03-25 18:29
#6

#5 Helgdagar visste jag att man inte får. Men har man ett jobb så man inte jobbar på helger så är man ju ledig i 2v. totalt. Eller har jag fått det om bakfoten?

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
SaraC
2013-03-25 18:32
#7

#6 Precis. Om det inte är någon helgdag däremellan då, då blir det ännu fler dagar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ChristineL
2013-03-25 19:27
#8

Fk i ett nötskal då med allt krångel… Vi ska ändå ringa och prata med dom så det blir rätsida på hur vi ska göra…

villavägen
2013-03-26 07:32
#9

#8 det är bäst att ringa och prata med en handläggare som arbetar med föräldrapenning. FK hemsida är en djungel. Att läsa den och förstå någonting behöver man många universitetspoäng om ens det räcker… Det är olika begrepp som att anmäla och ansöka om vartannat, totalt upplagt för att blanda ihop allt!

ChristineL
2013-03-26 09:12
#10

#9 - ja, jag har fårstått det. Var inne på mina sidor där för att se hur det såg ut, och då har jag tydligen sökt föräldrapenning enligt dom, men det är ansökan om graviditetspenning jag har skickat in och fått godkänd :P

Upp till toppen
Annons: