Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 21730 ggr
Tina-A
2013-03-24 13:01

Era bästa barnmatsrecept

Det är flera här inne som har fått sina små bebisar och förr eller senare ska alla bebisar börja äta mat!

Eftersom hemmagjord mat är nyttigare än burkarna som finns att köpa på affären tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra bästa barnmatsrecept här, så kan vi dela ideér och få inspiration av varandra :)

Alla tips som handlar om matsituationen är också okej att dela i tråden!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Tina-A
2013-03-24 13:22
#1

Jag börjar med några recept vi använde precis i början när vi började med smakisar :

Potatispuré
1 potatis
Lite bröstmjölk eller ersättning
Ca en tesked matfett (smör eller rapsolja)

Skala potatisen och lägg den i så lite vatten som möjligt, tillräckligt för att kunna koka den. Koka potatisen mjuk och mosa den sedan helt slät med en gaffel. Mixa inte, då blir det som lim och inte så gott. Mosa slät och späd med bröstmjölk eller ersättning, så mycket som behövs (kanske en matsked eller två). Ha i matfettet och låt barnet smaka!

Morotspuré (har viss stoppande effekt)
1 morot
Lite bröstmjölk eller ersättning
Ca en tesked matfett (smör eller rapsolja)

Skala moroten och lägg den i så lite vatten som möjligt, tillräckligt för att kunna koka den. Koka moroten mjuk och mixa till slät puré. Späd med bröstmjölk eller ersättning, så mycket som behövs. Ha i matfettet och servera.

Majspuré (har viss stoppande effekt)
1 majskolv eller 1dl fryst majs
Lite bröstmjölk eller ersättning
Ca en tesked matfett (smör eller rapsolja)

Skär bort majsen från kolven eller mät upp den frysta majsen och koka majsen mjuk. Mixa till slät puré och späd med bröstmjölk eller ersättning, så mycket som behövs. Passera sedan purén genom en sil för att få bort skalen som kan vara jobbiga för barnet att äta när det fortfarande är litet. När du passerat genom sil har du i matfettet och serverar.

Häll bara upp pyttelite på tallriken åt barnet och häll resten av purén i vanliga små isbitsformar och stoppa i frysen. I början när man håller på med smakisar räcker det gott om man fyller en halv form med puré. Sen kan man plocka fram en isbit vid behov, blir precis lagom. Men frys inte in mat som bebisen ätit av utan det ska kastas.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-03-24 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

När jag lagt in två lite stoppande puréer kanske det är bra att jämna ut med några lite lösande :)

När jag gjorde plommonpuré brukade jag köpa en påse torkade plommon och göra puré utav hela. Det blir rätt mycket men receptet går fint att halvera eller kanske också dela på 4 om man inte vill ha så mycket.

Plommonpuré (har viss lösande effekt)
200g torkade plommon
ca 3 dl kallt vatten

Lägg de torkade plommonen i en skål med vatten över natten eller i minst 5 timmar. Klipp den torkade frukten i bitar om du vill att det ska gå lite snabbare. När de är riktigt mjuka så kör med stavmixer till en slät puré. Mixa plommonen när de ligger i vattnet, precis som de är. Upplever du att det behövs ännu mer vatten än 3dl går det bra att tillsätta det efteråt.

Upplever du det svårt att få purén helt slät så passera den genom en sil.

Detsamma gällde när jag gjorde fikonpuré eller aprikospuré. De är också lite lösande och där körde jag också en hel påse med torkade fikon eller aprikoser (ca 200g). Receptet är precis densamma som plommonpuré. Speciellt fikonpuré kan vara svårt att få slät så den bör man passera genom sil innan servering om man upplever att den inte är helt slät.

När barnet är lite större behöver purén inte vara slät längre utan då kan man bara köra på som det är.

Bild på lite plommonpuré redo att stoppas i frysen!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Greeen
2013-03-24 14:40
#3

Tack! Perfekt att få dessa recept :) Trots att det är ett tag kvar tills jag behöver använda dem så är det bra att de finns här!

Tina-A
2013-03-24 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

I början använde jag ren rapsolja men efter ett tag använde jag mest smör- och rapsoljan från arla. Jag tycker den smakar mycket bättre och är smidig att använda. Gillade inte smaken som maten fick av rapsoljan..

Ett annat tips som är smidigt för många (jag själv gjorde dock bara det här några få gånger) är att när barnet börjar äta måltider snarare än smakportioner kan man frysa in lite olika grönsakspuréer (t.ex. broccoli, morot, majs eller ärtor), några olika "kolhydrats"puréer (t.ex. ris, potatis, pasta eller sötpotatis) och några olika "protein"puréer (t.ex. torsk, lax, kyckling, kalkong eller köttfärs) i isbitsformar som vanligt.

När det sen är dags för måltid tar man typ en ärtisbit, en torskisbit och en potatisisbit. Eller en broccoliisbit, en kycklingisbit och en risisbit, tinar och äter. Middagen serverad! Sen tar man fler isbitar allt eftersom barnet äter större portioner.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Marre89
2013-03-24 15:44
#5

Lägger in en liten notering här så man kan gå tillbaka sen när det e dags :)

Tina-A
2013-03-24 18:58
#6

 Då fortsätter jag då :)

Palsternackspuré
1 palsternacka
Lite bröstmjölk eller ersättning
Ca en tesked matfett (smör eller rapsolja)

Skala palsternackan och lägg den i så lite vatten som möjligt, tillräckligt för att kunna koka den. Koka palsternackan mjuk och mixa till slät puré. Späd med bröstmjölk eller ersättning, så mycket som behövs. Ha i matfettet och servera.

**Broccolipuré
**Ca 1dl fryst eller färsk broccoli
Lite bröstmjölk eller ersättning
Ca en tesked matfett (smör eller rapsolja)

Skölj broccolin noga och lägg den i så lite vatten som möjligt, tillräckligt för att kunna koka den. Koka den mjuk och mixa till slät puré. Späd med bröstmjölk eller ersättning, så mycket som behövs. Ha i matfettet och servera.

Sötpotatis och morotspuré
½ sötpotatis (liten)
½ morot
Lite bröstmjölk eller ersättning
Ca en tesked matfett (smör eller rapsolja)

Skala sötpotatisen och moroten och lägg den i så lite vatten som möjligt, tillräckligt för att kunna koka dom. Det går bra att koka dom tillsammans. Koka tills båda är mjuka och mixa till slät puré. Späd med bröstmjölk eller ersättning, så mycket som behövs. Ha i matfettet och servera. Om du använder en hel (liten) sötpotatis och en hel morot måste du förstås också ha mer bröstmjölk/ersättning och mer fett.

Och så lite fruktpuréer;

Bananpure (har viss stoppande effekt)
½ banan

Mosa med gaffel eller mixa tills slät.

Äppelpuré
1 äpple

Skölj och skala äpplet. Dela det på mitten två gånger (4 bitar), skär bort kärnhuset och koka på låg värme tills den är riktigt mjuk. Häll över allt vatten i en annan bunke och mixa äppelbitarna till slät puré. Om du behöver späda ut det lite så använd lite vatten från kokningen som du har i den andra bunken.

Banan och apelsinpuré
½ banan
½ apelsin

Mosa bananen med gaffel eller mixa tills slät. Skär apelsinen på mitten och krama ur ca 2msk apelsinsaft (efter tyckte och smak) i bananpurén. Supergott!

Banan och mangopuré
½ banan
Ca ½ dl färsk eller frusen mango

Mixa bananen och mangon tillsammans tills slät. Späd med lite vatten om det skulle behövas.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
noir
2013-03-24 21:31
#7

Tips! Ska man bara ge banan. Spara tid och disk! Skala en sida av bananen, ta en sked och skrapa upp banan. Bananen blir som mos på skedan och man behöver inte mixa, mosa. Perfekt när man är på språng!

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

PogoPedagog
2013-03-25 14:10
#8

Jag läste i Vi föräldrar, var nog två nummer sedan, där gjorde de ett test hemmagjord barnmat vs köpemat. Mycket intressant. Ekonomiskt var hemmagjorda barnmaten en vinnare men köpematen var faktiskt nyttigare! :O Lite oväntat. Det beror på att den maten som är enbart till småttingar har så mycket högre krav på sådant som mängden gifter i maten jämfört med t.ex grönsaker du köper i vanliga grönsaksavdelningen.

Vi kommer nog göra mesta maten själv ändå eftersom det känns både dyrt och inte så miljövänligt med köpemat som kommer i massor av små förpackningar.

Tina-A
2013-03-25 16:07
#9

#8: det beror säkert på hur du definierar nyttig. Barnmatsburkar är näringsfattiga och små barn kräver näringstät mat. De har så små magsäckar att den lilla mat dom får i sig behöver vara full av näring, vilket barnmatsburkar inte är. En undersökning jag läste skrev att för att ett litet barn ska täcka sitt näringsbehov behöver dom klämma i sig 6 hela burkar om dagen, vilket inte är realistiskt.. Sen att våra grönsaker och så är besprutade är förstås ett problem. Ekologiskt och att skölja riktigt noga kanske är det bästa man kan uppnå? Men näringsmässigt kan man knappt jämföra burkmat med hemlagad mat. Det är ju precis samma med allt halvfabrikat, det bör ju definitivt undvikas om man vill ha näringsrik mat.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-03-25 16:36
#10

Sen bortsett från att burkmaten är oacceptabelt näringsfattig är den ju inte heller välkomponerad utifrån små barns näringsbehov. Det är bara att läsa innehållsförtäckningen. De innehåller alldeles för lite fett och på tok för lite protein. Grönsakerna som används är i princip densamma i alla burkar (läs vad de innehåller!). De väljer billiga råvaror och att måltiden inte blir näringsrik och ordentligt anpassad efter barnen som ska äta dom skiter företagen i.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
2013-03-25 18:05
#11

#9 Se där det hade jag inte en aning om! Då är det ju verkligen bättre med egen mat.

Tina-A
2013-03-25 18:33
#12

#11: Det kanske beror på vilka produkter man har att tillgå? Jag menar, säg att man inte har några bra alternativ på grönsaker i affären utan bara skumma importer man känner sig tveksam mot, köttfärs från något skumt land och allmänt tveksamma varor.. Har man då en barnmatsburk kan man ju försöka tillsätta eget protein och fett, och kanske några näringsrika bär vid sidan av.. Ja, då kanske man klarar sig bra ändå :) Då kanske det är bättre med burken + det man lägger till eftersom det har mindre gifter i som du skrev! Tycker det du skrev har en jättebra poäng!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
2013-03-26 11:10
#13

I love it! Har ingen bebis att laga mat till än men min vision är att köra så mycket själv som det bara går :)

Annons:
noir
2013-03-26 11:58
#14

#14 jag ska gå in för att laga all mat till barnet själv, men vet att det antagligen inte kommer gå till 100%. Så köpta barnmatsburkar får det bli nödfall, plus att själva burkarna är ju barnvänliga (tänker på locken som inte är barnvänliga på andra burkar) så kan man återanvända dessa till sin egen mat!:D

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

villavägen
2013-03-26 13:15
#15

Likt #4 så har jag använt mej av istärningsformar och använder det fortfarande hela tiden eftersom min son nu 15 månader är allergisk och inte kan äta all mat vi lagar i familjen. Jag kokar fisk, kyckling och olika former av kött, småhackar det och fyller på i formarna med kokspadet. Sedan när det är dags för måltid kokar jag bara potatis, ris osv. Tidigare gjorde jag även så med grönsaker som jag först kokade och mixade, men nu när han kan äta större bitar brukar jag mest koka det direkt och ta tillvara kokspadet. Vissa 6 månaders barnmatsburkar som han tål (hipp) bukar jag använda som "sås" ibland då han inte äter mjölk, soja- eller havremjölk ännu.

[Zorita]
2013-03-26 14:16
#16

Bra tips de här! Vi kommer nog laga maten själva pga kostnaden. Alla råvaror vi har är ju från ett skumt land så vetefasen vad de egentligen innehåller, men det är nog samma med burkmaten 😛

PogoPedagog
2013-03-26 18:09
#17

Jag undrar om någon vet varför man får så olika råd om när man ska börja ge mat/smakportioner till småttingarna? BVC verkar tycka att det är självklart att man ska ge från 4 mån men alla ställen man läser på står det inte innan 6 mån. Svårt att veta vad som är bäst tycker jag.

Jag är så himla sugen på att få börja ge Bastian mat, han blir snart 4 mån men funderar på om vi ska vänta längre efetrsom hans far har endel allergier.

Sedan funderar jag på om man inte skulle kunna ge dem mat att suga på redan lite tidigare, tex morötter är ju väldigt gripvänliga och skulle väl säkert vara spännande att suga på. Men alla verkar ju bara ge pureér av kokta grönsaker.

Tina-A
2013-03-26 20:20
#18

#17: de som jobbar på BVC är enligt min erfarenhet väldigt okunniga eller rent av inkompetenta. Förut var råden annorlunda men idag sen många år tillbaka rekommenderar livsmedelsverket helamning till 6 månader. Bvc är inte pålästa och absolut inte uppdaterade. Det är dock okej att ge smaksensationer innan men helst ska man inte byta ut hela mål innan dess då tarmsystemet inte är riktigt moget. Med smaksensationer menar jag typ att suga på en morot, en enstaka sked av en puré eller ett slick på en matbit från din tallrik. Det är alltså råden som gäller men fortfarande börjar många redan vid 4 månader. Det gjorde även jag men då var jag inte heller helt inläst på ämnet.. Det bästa är väl att vänta till 6 månader men man kan nog smygstarta lite innan om man går väldigt varsamt fram. Om barnet är för tidigt född ska man gå efter den korrigerade åldern.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
2013-03-26 21:52
#19

#17 & 18 Jag vill gärna lär mig mer. Men har hört att det ska väntas till 6 månader innan man börjar ge mat. Men det gäller alltså egentligen smakprover också? att man ska försöka vänta till 6 månader?
Tycker en i min närhet har så brottom, deras barn börja smaka vid 4 månader och helt plötsligt åt den mat och allt ska gå så snabbt snabbt (inte bara med kost) jag blev helt snurrig då jag trodde jag hade koll men det stämde inte alls in på med hur det valde att göra med deras barn. Så nu när jag själv ska bli mamma så vill jag inte präglas av fel information. Jag vill att min bebis ska få vara bebis och få ut så mycket som möjligt av att vara barn. Känner inte att det ska vara så brottom, men förstår att man blir sugen att ge mat och annat. Alltid kul med nytt!

Så jag tar gärna emot bra information om allt i från smakisar till när man ska gå över till mat och hur man kan göra och vad man ska tänka på. "rätt" information kanske får en att hålla sig i skinnet och stå emot att inte börja för tidigt för att man vet mer varför det är bra att vänta eller inte o.s.v

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Tina-A
2013-03-26 22:02
#20

#19: Det gäller alltså alla smakportioner. Smaksenastioner är okej, en smak på tungan, men smakportioner som i att du sitter och matar barnet med sked rekommenderar livsmedelsverket att vänta till 6 månader med och det är deras råd man ska följa, även BVC.

Jag ska skriva en artikel om barnmat och hur man börjar, men om du har några spontana frågor svarar jag gärna så gott jag kan!

Mycket "varför"-frågor har jag fått under det senaste året från andra mammor som inte förstår rekommendationerna om mjölk eller varför man inte får ge barnet spenat eller salt eller om det är okej att laga gröten hemma.. Jag vet inte riktigt hur mycket du redan känner till så jag kanske inte ska göra värsta utläggningen om något du redan kan väldigt bra :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
noir
2013-03-27 01:01
#21

Jag kan typ igenting. Men gröt vill jag gärna göra hemma efter jag hört att det kan vara en del dåliga saker i vissa köp-gröt? Skulle vara jätte kul med barnmat artiklar och hur man börjar osv. Gärna vad nsn kan tillföra och testa vid vilka åldrar. Tacksam för alla tips och trix

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Tina-A
2013-03-27 16:51
#22

#21: Okej :) Då kommer du gilla veckans artikel som kommer i helgen! Där kör jag lite allmänt så kan vi köra mer specifika frågor i den artikeltråden!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-03-27 21:45
#23

Från ca 8 månader

Blodpudding med mosade hallon och blåbär

Skär vanlig blodpudding i skivor och stek. Viktigt att den inte får stekyta (vilket gäller för allt man steker till små barn - stekytan är väldigt svårarbetat i magen. Om något fått stekyta så skär bort det innan du serverar till barnet). Mosa hallon och blåbär (=sylt) och servera! Supergott och innehåller massor med järn!

Avsluta med en fruktpuré på t.ex. banan och apelsin, eller banan, apelsin och jordgubb (för extra C-vitamin!)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-03-27 22:00
#24

från 7 månader/8 månader eller när de äter lite större bitar

_Vitlökskyckling med rotfruktscréme
_1 kycklingfile
Rotfrukter efter tycke och smak t.ex ½ morot, ½ palsternacka, lite sötpotatis, lök eller liknande (jag använde en färdig förpackning "rotfruktsmix" som innehöll morot, gulrot, palsternacka, kålrot och gul lök).
1 portion pasta
1 vitlöksklyfta
En pyttebit ingerfära
Svartpeppar
Mjölk
Smör

Smält några matskedar smör och riv i en pyttebit ingefära, pressa i en vitlöksklyfta och krydda med lite svartpeppar. Pensla kycklingfilén och kör in den i ugnen tills den är helt klar utan någon som helst röd saft kvar. Skär filén med en kniv efter en stund för att kolla.

Koka rotfrukterna tills de är mjuka. Lägg de i en skål och ha i någon matsked smör och en liten skvätt mjölk och mixa med stavmixer. Det ska bli helt slätt och ungefär som hårt potatismos i konsistensen. Jag kryddade också med lite peppar men rotfrukterna smakar mycket i sig så det behövs egentligen inte, tycker jag.

Koka en portion pasta så de är mjuka och lättuggade. Lägg upp allt på en tallrik, skär kycklingen i små bitar och rör runt så kycklingen och pastan blir lite kladdig och god av rotfruktscremen. Servera!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-03-27 22:03
#25

Från ca 7 månader

Lax med pasta
½ dl pasta
3 laxtärningar (köpta färdigtärnade)
1 morot
1 skalad normalstor tomat
botten på en gul normalstor paprika
en nypa persilja
några teskedar smör & rapsolja

Koka allt i samma kastrull, förutom tomaten. Tomaten skalas (doppas i kokande vatten, sen i kallt och skalas sen) och puréas som den är tillsammans med resten. Räcker till ungefär 3 portioner (självklart beroende på hur mycket dom äter och hur mycket vatten man späder med..) och man späder med kokvattnet och mixar eller mosar till lagom konsistens.

När man späder med kokvatten så häller man över det vatten man kokat i till en annan bunke. När man mixar maten sen så använder man det vattnet. Varför? En del vattenlösliga vitaminer hamnar i vattnet som du sedan tillför igen när du späder med det vattnet snarare än kranvatten.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
2013-03-28 09:09
#26

Hur är det med att ge smör i smakportioner? Har för mig att jag läst att mjölkprodukter ska väntas lite längre med?

Tina-A
2013-03-28 09:37
#27

#26: mjölkprodukter innehåller kalcium och massor med vitaminer och mineraler som är jättenyttiga! Det är bara nyttigt att ha i smör från början och att låta barnet äta fet yoghurt, typ turkisk yoghurt, från 6 månader.

Dock ska mjölk inte ges som måltidsdryck och inte i för stora mängder annars heller innan 1 år.

Varför?

Mjölk hämmar järnupptaget och barn har ett extremt högt järnbehov. Av samma anledning ska man inte dricka för mycket mjölk under graviditeten då det lätt leder till järnbrist. Järn hjälper kroppen producera röda blodkroppar och att transportera runt syre och ska såldes också tas på allvar.

Ger man yoghurt till frukost, mjölk till lunchen (som måltidsdryck), yoghurt till mellis och sen mjölk till middagen (som måltidsdryck) är järnbristen snart ett faktum. Däremot att ge turkisk yoghurt 1 gång om dagen, typ till mellis med mosade bär i, är jättenyttigt! För övrigt kan man ha järnet i åtanke hela tiden och ofta ge barnet broccoli, jordgubbar , aprikoser och köttprodukter, gärna i samband med extra tillsatt c-vitamin. C-vitamin gör att kroppen lättare tar upp det järn som finns i maten. Av samma anledning är det bra att alltid avsluta måltiderna med en efterrättspuré eller frukt innan 1 år, för c-vitaminen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
JossanH
2013-03-28 14:52
#28

Jag började ge en liten smakbit när dottern var lite drygt 4 månader. Hon fick kanske en halv tesked av något. Hon har hela tiden varit väldigt matintresserad. Nu blir hon snart 8 månader och vi lagar den mesta maten själva. I stort sett allt hon får att äta är ekologiskt! Ändå blir priset per burk med mat hälften av de köpta burkarna. Jag lär mig mer om maten utefter jag gör den. Hon får hemmagjord gröt på morgonen (mixade havregryn, aprikospure för järn och c-vitamin, och en skvätt olivolja då jag läst att rapsolja ofta är genmanipulerad). Tycker att sammansättningen är lite svår ibland men tror på en bra variation. Jag blir stressad när jag ska få allt perfekt så har valt att göra egen mat och lära mig under tiden istället för att känna press på att allt måste vara perfekt från start. Kan säga att den hemmagjorda maten är mycket populär och jag gör currygrytor, köttfärssås och torsk med potatis. Mycket smak är extra populärt! Försöker laga det mesta i järngryta då även det tillför järn till maten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Memommy
2013-03-29 18:04
#29

Någon som har koll på hur länge man kan hålla maten fryst? =)


http://bebisimagen.blo.gg

Tina-A
2013-03-29 18:09
#30

#29: Lika länge som vanlig mat! Fisk 2-3 månader, kött typ 4-8 månader. Grönsaker och bär och sånt håller runt 1 år.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
2013-05-12 11:00
#31

#4 är inte flytande margarin dåligt för kroppen? Vet att jag löst/hört när detta kom att man var tvungen att tillsätta något för att margarinet inte skulle stelna och att detta inte alls var bra för kroppen. Nu är dottern 9 mån och hon får i stort sett endast hemmagjord mat! Jag tycker att det är kul :) det enda hon får som inte är hemmagjort är lite fruktpure och ett litet mål med köpegröt till kvällen då det är smidigast när vi ändå gör så lite precis innan hon lägger sig. Vi ger ingen välling. Vi försöker som sagt göra ekologisk mat. Är dålig på exakta mått då jag gör så olika storlek på mina kok. Här kommer iaf lite inspiration :) Köttfärssås 7-9 mån: Blandfärs Krossade tomater Zucchini Grädde Smör Lök Rivna morötter Vitlök Färska champinjoner Ibland lite persilja Blandade örter och kryddor Spaghetti Fiskgryta 7-9 mån: 2 laxfileer 2 torskfileer Dill Smör Rivna morötter Broccoli Ärtor Grädde Potatis Kryddor Currynyckling 7-9 mån Couscous Kyckling i ugnen med mycket olja och marinerad med örter och vitlök Tomatsås gjord på zucchini, krossade tomater och kryddor

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-05-12 11:37
#32

#31: Inte vad jag vet.. Det jag har fått lära mig är att det är bra att följa livsmedelsverkets råd eftersom de bygger sina råd på den mest uppdaterade forskningen.

Dom skriver bland annat såhär:

"Näringsrekommendationerna ligger till grund för kostråden att välja matfetter med lågt innehåll av mättade fettsyror och transfettsyror, det vill säja olja eller flytande margarin i matlagning".

Jag vet inte vilket ämne du syftar på men eftersom livsmedelsverket rekommenderar flytande margarin så tänker jag att det hälsofrämjande måste vara långt mer, ja vad säger man..? Det positiva överväger det eventuella negativa.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
2013-05-12 13:37
#33

#32 själv är jag ju grymt skeptisk till Livsmedelsverkets rekommendationer.. Och mycket forskning på mat över huvud taget i dagens samhälle är framtaget för att "passa" vissa livsmedel. Istället för att ifrågasätta hur bra det är att äta tex bröd så gör man en forskning baserad på vilket bröd som är bäst. Gällande margarinet så var det något jag läste för många år sedan då det kom flytande på flaska.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-05-12 14:50
#34

#33: Vilka källor stöttar du dig på då om inte livsmedelsverket?
Jag tror förresten det flytande margarinet förändrats mycket, det vanliga margarinet har ju också förändrats mycket under åren och har blivit mycket bättre nu än förr!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
villavägen
2013-05-12 14:51
#35

Jag använde rapsolja till att börja med, men tyckte det blev en så konstig smak av det. Nu kör vi på vanligt mjölkfritt matfett, både i mat och välling. (pga allergi).

JossanH
2013-05-12 23:17
#36

#34 menar du gällande margarinet? Som sagt minns jag inte om jag läst eller hört detta, eller vart det kommer ifrån. Vi använder inte margarin alls utan smör, och oavsett hur det flytande margarinet är idag så ogillar jag att serveras i plastflaska..

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
2013-12-13 19:37
#37

puttar :)

smurfan-13
2013-12-19 13:12
#38

Margarin skulle jag undvika in i det sista när det kommer till både mig själv o mina barn! I framställningen av margarin används en massa obehagliga tillsatser. Ren olja (eller smör) är betydligt nyttigare!

Här har vi inte gjort några pureer alls. Vi körde på blw från start och det funkade super, bortsett från att det är väldigt kladdigt då ;)

Beate
2013-12-19 15:03
#39

Angående margarin:

Innehåll Milda guld flytande:

Vegetabilisk olja (80 %)(rapsolja, solrosolja, majsolja), vatten, härdad vegetabilisk olja, emulgeringsmedel (lecitin från soja och solros), salt (1,5 %), surhetsreglerande medel (citronsyra), vasslepulver (av mjölk), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A-, D- och E-vitamin. Fetthalt 82 %.

Om margarintillverkning:

http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

Citat från texten: "..debatterade jag margarinfrågan på Sahlgrenska Universitetssjukhuset med professor Åke Bruce från Livsmedelsverket. Rent allmänt hade vi olika syn på margarinets hälsorisker och lämplighet. Men vi var dock överens om att små barn inte skall äta margarin."

Jag äter själv aldrig margarin utan det är smör, rapsolja, olivolja och kokosolja som gäller.

[MyCassie]
2013-12-20 00:01
#40

Hallongröt tycker vår tjej om. Kan man göra på två sätt, den enkla vägen är att köpa pulver gröt för barn, mosa hallon och blanda i. Men annars finns recept: http://matnyttigt.bloggo.nu/Hallongrot/ Kan köras i mixer efterhand för att få till en smet.

malinroth
2014-08-30 22:48
#41

Puttar upp den här tråden, bra recept för oss som börjat och ska börja med smakisar :)

Annons:
HMC
2016-04-28 15:28
#42

"Lite" sent inhopp här, men Gud vilka bra recept och tips! 🙌🏼

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

[Synnerlig]
2016-04-28 19:10
#43

Som vegan har jag boken "Grön barnmat" och den innehåller recept på smakprover och måltider :) Så om man känner sig intresserad av att laga maträtter med mer grönt och mindre djurprodukter så är det en jättebra bok :) Jag har dock upplagan innan men denna är uppdaterad och kan bara vara bättre :D http://webbutik.barnmatsbutiken.se/gron-mat-for-gravida-och-barnfamiljer

Lilolizeit
2016-04-29 10:22
#44

#43 den gröna boken (den första) får man på BVC här :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Intehärutandär
2016-04-29 12:27
#45

#43 Jättebra att det kommer fler veg-böcker för barnfamiljer.

[WickedAlly]
2016-04-29 12:36
#46

#43 Låter intressant, vi äter mycket kött i denna familj men jag blir mer och mer sugen på att byta ut på veg. Har börjat bli så äcklad ibland när jag ser en köttbit, vet inte alls vart det kommer ifrån för jag har alltid ätit mycket kött.

Så boken ska jag kolla upp :)
Vad mycket fint de har på sidan dessutom, gillar bambugrejerna.

[Synnerlig]
2016-04-29 14:05
#47

#44 Ja, jag har hört att vissa får den hos sin BM. Jag fick dock köpa den själv :P

[Synnerlig]
2016-04-29 14:06
#48

Vad roligt att mitt tips uppskattades! Den är jättebra då det inte bara är recept i den men även näringslära, vart man får alla vitaminer och mineraler ifrån och den är till för både gravida och när man väl fått sin bebis :)

Annons:
Intehärutandär
2016-04-29 17:03
#49

Elsa Laurell var fantastisk för vegmat för hela familjer. Hon gjorde en bra forskning på 70-talet där familjer jag känner var med. Här är ett ex på t ex frukostar, bok, näringslära m.m. http://www.vegetarian.se/GronMatgladje.html

Jag har ju varit veg sedan 1986 och sonen fick såklart äta veg då han var liten - till den dagen han kunde uttrycka sin egen vilja om mat. Nu äter han blandat.

[TanatosNyx]
2016-04-29 21:28
#50

Vi sneglar också alltmer på vegatariskt, mest för att jag vill att sonen ska vara van att äta allt så han kan välja kost själv en dag.

fluffis
2016-04-30 09:19
#51

#50 Kan man inte äta allt om man är allätare då? Hihi. Var bara tvungen att göra den kommentaren! :)

[Synnerlig]
2016-04-30 09:36
#52

Jag blir självklart jätteglad över att se att så många har funderat på en grönare kost :) <3

[TanatosNyx]
2016-04-30 09:46
#53

#51 meh :p jag vill erbjuda annat än bara husmanskost då.

Upp till toppen
Annons: