Annons:
Etiketterundersökningarkluringar
Läst 2537 ggr
Tina-A
2013-03-21 14:40

Är ni gifta?

Är du och barnets andra förälder gifta?

Om det känns som att ni kan svara så svara gärna på varför/varför inte?
När gifte ni er om ni nu är gifta? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Tina-A
2013-03-21 14:47
#1

Nej, vi är inte gifta men vi är sambo och förlovade. Vi har aldrig känt att ett giftermål i sig lockar oss utan vi har nöjt oss bra med att bara vara förlovade. Dock nu när vi lärt oss mer om att det finns många juridiska fördelar med att vara gifta när vi har barn så funderar vi på att gifta oss, "för säkerhetsskull" liksom.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
2013-03-21 15:09
#2

Vi är inte gifta men förlovade sen 3 år och tillsammans har vi varit i 4 år. Ingen av oss känner behovet av att gifta oss som något stort.

Jag är inte så sugen på ett bröllop med familj, släkt och vänner främst pga delar av min sambos familj, som är med i en sekt. Vilket innebär att de inte kan mötas på halva vägen och inte kan tänka sig närvara vid speciella händelser i våra liv. Då har vi valt att inte ha någon kontakt alls med vissa och andra har vi lite kontakt då det går att ha till viss del öppen diskussion om saker vi är oense om även om det är mer på deras villkor än våra som inte är religiösa alls. Blir det giftemål kommer bara det vara jag och min sambo samt vårt barn och mina föräldrar (mamma har sagt att om jag inte bjuder henne på mitt eventuella bröllop kommer hon bli hysterisk då min syster gifte sig i smyg och min bror planerar att gifta sig utomlands haha)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Niini
2013-03-21 15:46
#3

Gifta sedan snart 2 år tillbaka, innan dess var vi förlovade i 5 år. Går mot 9:e året tillsammans :)

[Zorita]
2013-03-21 15:48
#4

Nej vi har inte kommit dit än.

[RMSLiners]
2013-03-21 15:55
#5

Inte gifta. Förlovade i 7 år, tillsammans i 8 år.

NinniH
2013-03-21 16:17
#6

Gifta sedan okt -12 och främsta anledningen är väl egentligen rent juridiskt med tanke på barn. Blev en liten borgerlig vigsel med bara våra familjer och makens morföräldrar, vilket var alldeles lagom för oss.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
ChristineL
2013-03-21 17:35
#7

japp, vi är gifta sedan 14:e februari i år :D

[AmandaO]
2013-03-21 17:54
#8

Inte gifta, men förlovade och sambos. Gifta oss ska vi, men det är ingen bråska med det. :)

regskylt
2013-03-21 18:11
#9

Jag kunde inte svara rätt, då jag fick min dotter för 5 år sedan och då var jag gift med hennes pappa, vi är skilda idag. Alla som sitter i det här forumet är inte gravida just nu ;)

Tina-A
2013-03-21 18:23
#10

#9: Njae, fast då är ni ju inte gifta. Eftersom ni inte är gifta just nu menar jag, antingen är man gift eller så är man inte det. Borde dock kanske formulerat ett ytterligare alternativ som du säger, typ att "Vi har varit gifta men är inte längre". Jag la till ett liknande alternativ i den andra undersökningen om hur länge man varit ett par, men missade visst det här :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

regskylt
2013-03-21 18:26
#11

#10 nej det är vi ju inte, men vi har som sagt varit och det är ganska så relevant tycker jag :) Men bra att det fanns fler alternativ till andra tråden ^^ Är lätt att missa alternativ när man gör undersökningar :P

Frida
2013-03-21 18:31
#12

Nej vi är inte gifta. Vi träffades för inte så länge sedan och barnet var inte direkt planerat. Men vi har pratat om det och någon dag kommer vi att gifta oss för den juridiska-/ekonomiska säkerhet det innebär för oss både och för barnet.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Emelie-E
2013-03-21 19:04
#13

Vi är gifta sen lite mer än 3 år tillbaka.

Annons:
SaraC
2013-03-21 21:07
#14

Ja, vi gifte oss den 12/10-12, när jag var i vecka 30 :) Bara jag, min man och en kompis var med.

Främsta anledningen var att det var praktiskt då det gällde barnet (barnen?) och huset vi bygger. Givetvis också för att vi älskar varandra och vill leva ihop!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Tess86]
2013-03-21 21:33
#15

Vi har varit tillsammans i 11 år och varit förlovade i snart 8 år men vi har inte gift oss. Jag har aldrig känt så stort behov av att gifta mig men jag har känt att om jag ska göra det så vill jag göra det ordentligt, med en stor fest med all familj och alla vänner. Men nu har jag tänkt om lite. Vi kan inte ha en stor bröllopsfest nu för det kostar för mycket, vi vill spara pengarna till barnet och så har vi ju nyligen flyttat till hus. Men jag tror att vi kommer att gifta oss innan barnet föds, av juridiska skäl och utan någon fest, för att det är praktiskt. Jag vill att min sambo ska vara pappa till vårt barn direkt när det föds, inte efter någon handläggning och väntetid.

SaraC
2013-03-21 21:44
#16

#15 Vi gifte oss i smyg som sagt. Sen hade vi några veckor senare fest. Bakade allt själv och lånade lokal gratis här där vi bor så det blev inte så dyrt 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Tess86]
2013-03-21 22:21
#17

#16 Nej, det behöver ju inte bli dyrt men jag har alltid haft den där drömmen om att ska det vara fest så ska det vara stort. Jag vill ha den där hästen och vagnen, den där utsmyckade lokalen med blommor och ljus överallt, levande musik. Jag vill kunna bjuda på trerättersmiddag, stor tårta, öppen bar. Jag älskar att bjuda folk på fest och känner att om jag ska ha bröllopsfest så vill jag liksom överträffa alla andra fester som jag har haft. 

En onödigt överdriven dröm kanske men om vi gifter oss nu så kan vi ju antingen hålla en fest senare när vi känner att vi har ork och råd, eller så får vi kombinera den med inflyttningsfesten i sommar. I sommar hade vi ändå tänkt ha en fest med grillen igång, bastubad och poolparty. Den festen lär ju inte bli billig ändå. Jag kan liksom inte be mina gäster att ta med sig kött till grillen eller egen alkohol, om jag bjuder folk så vill jag bjuda på allt. Jag skulle nästan skämmas att be folk att ta med sig egna saker till en fest som jag bjuder in till, lite som att be övernattningsgäster ta med sig frukost eller egna lakan :P

SaraC
2013-03-21 22:29
#18

#17 Jag har aldrig haft någon sån dröm, så var ingen "uppoffring" för mig. Men jag antar att man får fundera över vad man tycker är viktigast :) Vill man ha en stor fest kanske man kan ha det när man fyller jämt nästa gång (eller liknande) istället? Men vill man absolut ha den där stora bröllopsfesten så vänta med bröllop eller ha ett till! 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Tess86]
2013-03-21 22:42
#19

#18 Jag har aldrig haft någon stor dröm om bröllopet i sig utan det handlar mer om just festen. Så egentligen skulle vi kunna gifta oss nu, helt enkelt och praktiskt, med vittnen bara, och sedan ha en fest när vi känner för det. Det kanske får bli en sommarfest i år, om vi gifter oss innan dess, men då får det bli i vår trädgård istället för i en blomstrande lokal med hästar och jag vet inte vad. Någonstans får man nog lära sig att begränsa sig lite också. Vi har ju hästar i hagen intill tomten i alla fall, jag kanske kan pynta dem dagen till ära! :P

jackiejohn
2013-03-21 22:56
#20

Kryssade i "ja" då vi gifter oss nu i maj och kommer vara gifta när vårat barn kommer! :) Vi jobbar på i bebisverkstan än så länge så ingen bebis än men gifta kommer vi vara :)

Annons:
noir
2013-03-22 01:21
#21

Tess86 mun sambo kommer vara pappa till barnet på papper innan det föds. Men förstår att ni gärna gifter er! Ville bara säga att det är möjligt att göra ifa man inte hinner eller har möjlighet att gifta sig

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Tess86]
2013-03-22 17:38
#22

#21 Får man själv se till att boka handläggning innan barnet är fött då, och pusha på för att processen ska gå snabbare?

noir
2013-03-22 18:39
#23

Ja, jag hörde av mig här om veckan och innitten av april ska jag dit. Bf 12maj. Nästa alla jag känner med barn har bokat innan barnet föds. Man slipper exempelvis fundera vad som händer med barnen om man själv inte skulle klara sig. Inget konstigt alls att vilja göra det innan barnet är fött

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Tess86]
2013-03-22 22:53
#24

#23 Nej, egentligen borde ju alla som inte är gifta fixa detta innan bf.

[Thiah]
2013-03-23 12:23
#25

Nej, sambos är vi och det räcker just nu. :)

SyntHare
2013-03-23 12:38
#26

Inte gifta men förlovade sedan oktober 2007 🙂

Vi har inte känt oss lockade till giftermål och när det händer kommer det antingen bara vara vi två eller närmaste närmaste släkt och vänner. Jag gillar inte att vara föremålet för all uppmärksamhet. Vår dotter Tuva-Li kommer ändå att få pappas efternamn, för tanken är väl att vi ska gifta oss en vacker dag 😉

[Jawa´s]
2013-03-23 13:30
#27

Vi är inte gifta. Blir nyfiken på vad det är för skillnad för barnet/juridiskt om man är gift eller inte?

Annons:
ChristineL
2013-03-23 13:38
#28

#27 - För det första måste det skrivas faderskapsintyg om ni inte är gifta, är man gift slipper man det. Sambos ärver inte varandra, om ena parten dör ärver dennes föräldrar i första hand. Är man gift är det partnern som ärver, om man inte skrivit testamente. Sen vet jag inte hur det är med vårdnad men fått för mig att modern har vårdnaden för barnet om inte faderskapshandlingar hunnit skrivas, mycket småtjafs som blir smidigare om man är gift. Skulle man dö på förlossningsbordet och inte skrivit faderskap så hamnar barnet lite i kläm där. Är man gift blir ju den andre partnern vårdnadshavare.

Fridaaaa
2013-03-23 13:48
#29

#28 Men om man skriver samboavtal, ärver väl man varandra, så har jag förstått det i alla fall? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
2013-03-23 14:01
#30

#29 - Nej, det har man inte. Ett samboavtal skrivs för att man ska vara överens hur det delas vid en seperation, typ. Ett samboavtal är inte juridiskt bindande på samma sätt som ett testamente.

Källa

Fridaaaa
2013-03-23 14:26
#31

#30 Ok för det är vad jag har hört :)
Men då har de fått fel info i så fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
2013-03-23 14:38
#32

#31 - Det juridiska är inte lätt att hålla reda på ;) Finns alldeles för mycket konstigheter och skrivs inte på läsvänligt :P

Fridaaaa
2013-03-23 14:42
#33

#32 Nej det är mycket med det där hehe :)
Nej det gör ju dessvärre inte det xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

noir
2013-03-23 15:59
#34

Det är väll moderns föräldrar som får vårdnaden av barnet om mamman dör? Jag rekomenderar att man skriver faderskaps intyg innan förlossning. Då behöve pappan inte oroa sig att det ska bli något strul med den biten om det skullr hända mamman något. Men sen undrar inte jag om ety faderskapstest blir automatik om en mamma dör och det inte finns papper på vem pappan är?

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
[Thiah]
2013-03-23 18:17
#35

Intressanta funderingar ni sätter igång. Blir att fråga om sånt här nästa gång man är hos rådgivningen.

Trasslig
2013-05-06 10:43
#36

Gifte mig 1998 när jag va i 7 månaden med vår första son. 
Gifte oss för vi älskade varann och ville leva ihop som gifta. 
De har funkat bra väntar nu ett femte barn och i juli har vi varit gifta i 15 och och i dec tillsammans i 18 :)

Rutan_
2013-05-06 20:28
#37

Vi är sambos och förlovade. Någon gång ska vi gifta oss men nu passar det inte.

Sophie&Segra
2013-05-06 21:13
#38

Nej, vi är inte gifta eller förlovade - men sambos. Lilla liten va ju inte planerad, men det finns en tid för allt och sambos räcker gott för oss båda :) Gällande juridiken och säkerheten.. Vi kommer fixa faderskapsintyget eller vad det nu hette i god tid innan liten är född, för allas säkerhet om det nu skulle hända något och sen för att ha det gjort innan liten är född. I övrigt, vad är det som är till sån fördel att vara gift jämfört med inte? :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Catteklina]
2013-05-06 21:47
#39

Inte gifta än. Varit tillsammans i snart 8 år och förlovade i 5 år. Men giftemål står på att-göra-listan :)

Frida
2013-05-06 22:12
#40

#38 Mest ekonomisk säkerhet (och precis allt vad det innebär med att behålla boende, rätt till livförsäkringsbelopp etc etc), sambos ärver inte varandra och det finns inget samboavtal/testamente i världen som kan likställa ett samboskap med ett äktenskap på den punkten. Mycket går att avtala, men inte allt.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

SaraC
2013-05-06 22:58
#41

#38 Vad det gäller barn så är det väl ingen annan fördel vad jag vet? Vi började bygga hus i samma veva som barnet var på väg så vi ville täcka upp allt #40 skriver och tyckte det kändes drygt att kolla upp allt vi behövde och ordna allt det. Då tyckte vi att det var enklare att gifta oss!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
[Tess86]
2013-05-07 09:40
#42

Vi har fått tillbaka vår hindersprövning nu så nu ska vi boka in tid för bröllop. Det blir rent praktiskt bara, borgerligt och med bara vittnen. Helt enkelt för att det känns tryggare att vara gifta och vi slipper hålla på med faderskapsintyg.

[Blodpudding]
2013-05-07 09:41
#43

Det är en fördel om man enbart har barn med den man är gift med, då har inte barnen rätt att få ut sitt arv direkt när någon förälder dör.

Rutan_
2013-05-07 19:09
#44

#42 Fast faderskapsintyg är inte svårt eller tidskrävande, det måste nästan vara det enklaste av allt att ordna ;)

[Tess86]
2013-05-07 20:38
#45

#43 Det är kanske enkelt, men man måste ju ändå ordna med det, och om man ändå vill gifta sig av andra skäl så är det ännu enklare.

noir
2013-05-07 21:32
#46

#44 och #45

Det beror väll på vad man menar med enkelt. Det är i mina ögon lättare att ringa och boka ett möte och skriva på ett papper och barnet har sin pappa på papper än att förbereda ett bröllop, även om man tar den borgliga vägen och gör bröllopet så enkelt som möjligt.
Sen att man vill gifta sig och vill hellre vara gift innan barnet föds o.s.v det tycker jag är en helt annan femma och förstår att folk kanske då väljer att gifta sig innan än att enkelt boka en tid för att få skriva på faderskapspapper.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

SaraC
2013-05-07 21:35
#47

#46 För oss var det exakt det vi gjorde när vi gifte oss, bokade ett möte (vigseln) och fyllde i ett papper (hindersprövningen).

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

noir
2013-05-07 21:40
#48

#47 har ingen erfarenhet av bröllop då jag inte gift mig, men svägerskan sa att det är lättast att bara skriva faderskapspapper en att gifta sig. De gifte sig alltså helt i sin ensamhet med deras dotter och berättade efter vigseln att de nu var gifta. Eftersom de gjorde de i hemlighet följde jag aldrig processen men sa som sagt till mig i efterhand att det var lättare att skriva faderskapspapperna :)
Där av min syn på det hela.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
SaraC
2013-05-07 21:45
#49

#48 Som sagt, det enda man behöver göra är det jag skrev ovan. Sen hur enkelt/krångligt man upplever något är väl individuellt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zizza
2013-06-04 14:41
#50

Barnet vårat är dock inte än född, men kommer 9 oktober (jippi :) )
Vi är inte gifta men vi kommer troligen bli det.. vill bara spara lite skoj till senare ;) alltså sådana stora saker.

Men förlovade är vi och har varit i ett år :)

Mvh. Sanne & Djuren

[Tess86]
2013-06-04 20:13
#51

Nu är vi gifta, vi gifte oss i fredags. Det var väldigt småskaligt, vi gifte oss i kommunhuset, det tog ungefär fem minuter. Mina föräldrar var vittnen och så var det sex släktingar till som gärna ville komma. De gjorde lite roligt av det ändå, kastade ris på oss när vi gick ut, och hade med bröllopspresenter. Det hade vi verkligen inte räknat med eftersom vi inte ens ordnade med något firande. För oss var det en rent praktisk fråga. Visst hade det varit kul med ett stort bröllop och bröllopsfest, men vi la pengarna på ett hus istället.

Mabrotnosh
2013-06-05 00:47
#52

Grattis tess!

evelina1991
2013-06-05 01:49
#53

Nej vi är inte gifta, bara förlovade hitills. Men giftemål längrefram är inte helt omöjligt! Vill ha ett stort ordentligt bröllop så bli att samla till det med ;)

[Tess86]
2013-06-05 10:06
#54

#52 Tack så mycket :)

millan07
2013-07-14 10:02
#55

gift sen 2010. :-) vi gifte oss någon månad efter vårt första barn mest för allt ska funka smidigt men sen klart för att vi älskar varandra. hihi vi gick till statshuset och gade två kompisar till vittne och sen viste ingen mer så de vart lite överaskning för dom andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: