Annons:
Etikettmammor
Läst 29529 ggr
Tina-A
2013-02-19 22:30

Hur mycket har ni gått upp?

Vilken vecka är ni i och hur mycket har ni gått upp (ner?) i vikt?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
NinniH
2013-02-19 22:33
#1

Är i vecka 12 (11+4) och har gått upp 1½kg än så länge.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

noir
2013-02-19 23:45
#2

Är i vecka 29. Har gått upp 10kg men stått still på de sen vecka 24, bebiskulan har dock ökat i storlek och jag är hungrig och äter 3 mål + 1-2 mellanmål

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Marre89
2013-02-20 07:16
#3

Jag är i vecka 19 (18+5) och har inte gått upp nånting, endast ner 2kg. Men ökat mer än 15cm runt magen. Bebis växer som hon ska :)

Greeen
2013-02-20 08:20
#4

Jag har gått upp 1,5 kg nu ungefär, beror på när jag väger mig. Men jag gick ner 2 kg i början. Är i vecka 18+5 jag med :)

Lillalukas
2013-02-20 08:22
#5

Är i vecka 23 nu och har gått upp 4 kg än så länge :)

JossanH
2013-02-20 09:04
#6

Vad alla ökar långsamt i vikt ;) Jag lyckades med bedriften att gå upp 30kg (!) i vikt och det är nu 6,5 mån jag födde.. Har 6kg kvar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Destany
2013-02-20 09:17
#7

Jag gick ner 5 kg i början o nu när jag vägde mig så har jag gått upp 1 kg. Så jag har gått ner 4 kg o jag är i v 23

Niini
2013-02-20 09:25
#8

Sist jag var till rådg. (v. 22+3) hade jag gått upp ~5 kg sammanlagt. Men då är jag ju pinnsmal från förr också. Har inte orkat väga mig sen dess, är i alla fall i v. 25 nu.

SyntHare
2013-02-20 12:03
#9

Jag är i vecka 32+5 och har gått upp cirka 18 kilo! Jag ökade tio kilo i vikt mellan vecka 10-23 och har sedan gått ytterligare åtta kilo. Ska bli spännande att se vart det kommer stanna!

Som tur är så är jag inte jättebekymrad över viktökningen, då jag alltid har önskat att gå upp i vikt. Dock hade jag väl inte tänkt att allt skulle sätta sig på magen 😛

[RMSLiners]
2013-02-20 17:27
#10

8kg har jag gått upp och är i vecka 26.

Ell
2013-02-20 17:49
#11

Vecka 36, sist jag vägde mig var väl för två veckor sedan och då hade jag gått upp 8 kg. Är liten i kroppen och har alltid haft svårt för att gå upp i vikt. Mage och bebis verkar växa som de ska! :)

SaraC
2013-02-20 17:49
#12

Gick upp mycket i början, typ 3-4 kg innan inskrivningen :p Sen gick jag inte upp mycket alls på ett bra tag. Allt som allt gick jag upp 12 kg!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hannashusdjur
2013-02-20 20:08
#13

är i v 28 och har väl gått upp 6 kg än så länge! 

Gick upp 22kg med sonen och tror/hoppas inte jag hamnar där denna gången:P

Annons:
Laaisaa
2013-02-21 15:26
#14

Jag är i vecka 34 och har inte gått upp någonting :) gick ner ganska mycket i början, dock har jag ökat nästan 2kg nu men det är fortfarande mindre på vågen än vad jag hade på inskrivningen så jag klagar inte :) Försöker äta lagom portioner, fick höra när jag blev gravid att "snart äter du nog allt för två ska du se!" Men det är något jag inte märkt av än :) Skönt!

noir
2013-02-21 15:37
#15

#14 Har aldrig ätit för två. Fysiskt omöjligt. Äter snarare mindre portioner nu men balanserar ut det med små mellanmål.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Niini
2013-02-21 16:02
#16

Tror nog det är mer ett talesätt att man äter/ska äta för två, för man ska behöver ju verkligen inte såå mycket mer än vanligt.

Jag kan inte heller äta lika mycket som tidigare, magen börjar kännas som en ballong o senaste veckan har jag börjat på reflux om jag proppar i mig för mycket på en gång.

[Zorita]
2013-02-22 10:37
#17

Jag gick upp 3 kg under första trimestern, nu är jag i vecka 16 och vet inte riktigt. Jag äter mer ibland, det känns liksom inte heller vettigt att inte bli mätt bara för att. Mellanmål klarar jag oftast inte. Men ibland äter jag mindre så det går väl jämnt ut säkert.

Ria74
2013-02-22 13:36
#18

Är i vecka 18 och har gått upp 3 kg. Jag äter helt klart mer än jag gjorde innan. Men sen kräks jag upp ungefär varannan måltid, har väldiga problem med kräkningar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Greeen
2013-02-22 17:37
#19

Jag har nog nästan ätit för två, iaf i perioder. Men eftersom jag inte har gått upp mer än 1-1,5 kg så fortsätter jag äta när jag är hungrig!

Memommy
2013-02-22 20:37
#20

Jag gick upp 20kg precis innan grav =( vilket jag hade tänkt banta bort med LCHF och extrem träning. Men nu blev det ändrade planer när jag äntligen blev gravid =) Får träna lite och äta bra istället och satsa fullt ut efter graviditeten!

Var hos BM för 4 veckor sedan och igår igen, då hade jag gått upp 2,5kg på 4 veckor.  Är bara i vecka 12 så tycker att jag inte borde ha ökat någonting alls än.


http://bebisimagen.blo.gg

Annons:
evelina1991
2013-02-22 22:35
#21

Sedan vi gjorde inskrivningen till 1a mötet där efter så hade jag bara gått upp 1kg, vägde då runt 67kg och idag vägde jag mig hos mamma o vägde 79,5 och jag har ALDRIG vägt så mycket :S Dock e min mage stor.. v23+5 och jag "ser" inte "tjock" ut för övrig förutom att jag ändå svullnat upp så sett, men asså jag börja redan nojja .. hata min vikt och sen ha vi fettma i släkten med så ha ALLTID varit orolig när jag börjat närma mig 60, nu när man ha en bulle i ugnen så få man väl släppa de tänket lite men få skaka rumpa sen så de heter duga så de inte sitter där sen! 

Kan säga till er som ta detta fel att jag ha alltid varit rädd med min vikt, som sagt fetma är inget o skoja om o ALLA i min släkt förutom vissa av mina kusiner e "smala" om man nu få lov att snacka kroppsmässigt.

JossanH
2013-02-22 22:40
#22

#21 jag nojar också över vikten, hade som mest vägt 4 kg över den vikten jag låg på när jag blev gravid och så 30 plus på det ;) jag som är 180 cm lång låg på över 100 kg :P Lite får man kämpa men man kan inte räkna med att allt rinner av. När jag slutar amma ska jag köra en storsatsning för till sommaren ska jag vara tillbaka på ursprunget eller gärna mindre så vi får se. Lite får man tyvärr ibland offra för få föds fram små underverk :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

noir
2013-02-23 10:57
#23

#20 jag gick upp mest i början av graviditeten. Tycker man ska låta vikten vara ifred. Lägga fokus på att man mår bra och att barnet mår bra. Vikt kan man göra något åt sen. Kommer dock inte vara min prio ett.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

ChristineL
2013-02-26 18:30
#24

Efter BM-besöket idag ligger jag på +7 kg, vecka 24+6.

evelina1991
2013-02-26 21:44
#25

8kg ha jag gått upp! Vägde mig igår och var ju inte till någon tröst då barnmorskan på sjukhuset stod o sa att man ska i genomsnitt för att ha en "chans" att gå ner till sin vikt innan grav att man ska ligga mellan 10-12kg för annars är de svårt o gå ner o blablabla .. kul o höra de när man redan e nojjig!!

JossanH
2013-02-26 22:56
#26

#25 dom säger så mycket dumt ibland! Hade en ny barnmorska sista veckorna och hon sa inget om min vikt när jag vägde mig- förrän hon såg ursprungsvikten! Då sa hon att jag inte fick gå upp mer. Oookej, och hur gör man det när man måste äta för att inte må illa? Tänk inte på vikten, du går ner det om du verkligen vill det :) Känner en som bara gick upp en 7-8 kg och hon gick ned allt men gick upp det igen efter några månader. Har en annan bekant som gick upp 25kg och ser ut precis som innan nu! Tog henne 6 veckor så var hon nere på originalvikten. Så allt beror på!

Sajtvärd på Iller.ifokus

noir
2013-02-27 05:06
#27

Det är bara siffror. Vågen luras mer än gör nytta. När jag givk ner i vikt innan graviditeten så vägde jag mig och tog mått. Men vågen gjorde mug ledsen då den sa att hag inte gått ner i vikt, men måttbandet visade minskning i cm varje gång oavsett vad vågen sa. Så nu bor jag utan våg och är så nöjd! Aldrig mer ska jag köpa en personvåg för eget bruk

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
Niini
2013-02-27 09:17
#28

Dessutom rasar de flesta i vikt under amningen

JossanH
2013-02-27 12:59
#29

#28 och går upp igen när de slutar amma ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-02-27 14:29
#30

Angående amning.. Det bästa är om man försöker bibehålla sin vikt under tiden man ammar, dvs äta som en häst om man måste! För att sen gå ner efter att amningen är avslutad :) När du går ner mycket i vikt frigörs en massa gifter i din kropp som förs över i bröstmjölken. Barnet får i sig mycket av dina gifter ändå men det blir betydligt fler om du samtidigt går ner i vikt. Så försöööök göra allt ni kan för att väga densamma under tiden ni ammar för barnets skull. När amningen är över kan man gå ner i vikt hur mycket man vill!

Skålar med godis och massa mat stående lite överallt hjälper ;) Så körde jag, haha!!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Niini
2013-02-27 14:29
#31

#29 jamen det ska man ju inte göra ;)

JossanH
2013-02-27 18:11
#32

#30 så tror ju jag att skålar med godis innehåller minst lika mycket skit som går ut i mjölken som om jag skulle gå ner i vikt.. Sedan tror jag inte att mitt barn skulle må bättre av en förälder som mår sjukt dåligt över sitt utseende och som förmodligen inte skulle orka ut och gå en massa.. Man måste väga för och nackdelar med allt och jag känner mig skuldbelagd som vill gå ner i vikt då du säger att det är "för barnets skull".. Jag tror som sagt inte att barnen skadas mer om man går ner i vikt som om man proppar i sig allt möjligt för att hålla sig stor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-02-27 20:12
#33

#32: Det är inte meningen att skuldbelägga dig och det är definitivt inte riktat till dig, jag lägger bara fakta på bordet.. Det är precis som att det är nyttigare att amma än att ge ersättning, jag tycker det är grymt att ersättning finns och skulle aldrig se ner på någon eller medvetet skuldbelägga någon som ger ersättning. Om ersättning inte fanns skulle jag bli väldigt upprörd! Trots det är det bättre att amma än att ge ersättning enligt forskning, men man gör som man själv vill och kan.

Det är klart att nyttig mat är nyttigare än godis. Och sen finns ju fysiska och psykiska effekter av allt! Om man mår dåligt psykiskt kan man ju väga det med de fyskiska bieffekterna av att gå ner för mycket i vikt när man ammar. Och om barnet skadas mer av att mamman går ner i vikt jämfört med om du proppar i dig mycket mat beror väl mest på vad du proppar i dig. Man måste äta mer än normalt för att mjölkproduktionen ska vara optimal, och dricka massor, för att amma är så energikrävande. Det är vanligt att gå ner lite i vikt när man ammar och den naturliga viktnedgången som sker även fast man äter mer än normalt måste man låta hända, jag menade inte att man ska hetsäta för att inte råka gå ner några gram.. Det kanske lät så men så menade jag inte riktigt. Jag menar att medvetet banta under tiden man ammar är mycket sämre för barnet än om du äter ordentligt och försöker väga som vanligt, ungefär behålla vikten man ligger på. Att man går ner lite kan hända av amning men att medvetet skynda på det är inte nyttigt för barnet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
2013-02-27 22:59
#34

#33 klart det var riktat till mig, och alla andra som gått ned mycket i vikt under amningen. Det är stor skillnad på att gå ner i vikt för att man äter naturliga portioner och rör på sig eller om man bantar. Jag tror inte heller att det är bra att banta medan man ammar men jag tror inte heller att det är bra att proppa i sig så mycket man förmår för att till varje pris försöka hålla vikten. Det sker en naturlig viktnedgång, som är större för vissa än för andra. Att påstå att man ska äta så mycket man kan för att inte gå ned något under amningen "för barnets skull" är lite som att påstå att vi som faktiskt förlorat mycket i vikt inte tänker på vad som är bäst för våra barn. Helt utan att veta vad vi gjort för att gå ned eller hur det skulle påverka våra barn om vi inte gick ned i vikt. Faktan du talar om jämför förmodligen mjölkens kvalitet mellan bantning eller icke bantning, utan att jämföra andra aspekter så som matvanor, psykiskt mående, slitage på kroppen etc. Jag som gick upp 30 kg tappade 17 kg utan att jag egentligen gjorde något annat än äta normala portioner och faktiskt äntligen bli mobil efter graviditeten. Jag är glad att jag inte bytte vätska mot fett- då hade jag aldrig orkat hålla igång vilket jag måste för att må bra. Jag hade kanske även blivit överviktig för resten av livet om jag lagt mig till med nya vanor som innebär mat och onyttigheter i mängder. Jag gör inte det här enbart för min skull, jag gör det för att jag ska orka vara glad, positiv och en bra förälder. Jag gör det även för mitt barns skull!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
ChristineL
2013-02-28 09:38
#35

Nu tycker jag att tråden har blivit alldeles för OT. Vi håller oss gärna till ämnet, tack!

Sarah
2013-02-28 12:59
#36

Innan jag gjorde min abort i v10 ick jag up tio kilo. Jag åt inte bara för två, jag åt för ett helt fotbollslag :)

skit.i.de.du
2013-02-28 16:01
#37

Jag är i v10 och har bara gått upp ett halvt kilo än så länge. Jag ser inte heller någon större skillnad på min mage nu i jämfört med innnan jag blev gravid. Ska på UL på måndag, jag ska fråga om det är normalt att gå upp så lite. Orolig hönsmamma här :)

Fördelen med att vara smart är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare.

Teja-Bea
2013-03-01 10:15
#38

Jag är i v.35 och har gått upp 15kg. Började dricka vatten som en flodhäst för typ en månad sen och då kom 6 av dessa kilon! Så mycket är nog vätska! 😉

Jag tycker det är skrämmande att flera kvinnor inte verkar vilja gå upp i vikt. Det är klart man ska gå upp i vikt när man är gravid!!!

Som någon sa - sluta stirra på siffrorna! Det viktigaste är att du och din bebis mår bra! Om ni så skulle gå upp 30kg!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Rutan_
2013-05-05 20:53
#39

Gick upp strax över 20 kilo med förra. Den här gången har jag hittills gått ner ca sex kilo (vecka 13). Men jag tror att jag står still nu i alla fall =)

[Tess86]
2013-05-05 21:57
#40

Jag går in i vecka 27 imorgon och har gått upp 7 kilo. Jag väger 65 kilo nu, jag har aldrig vägt över 60 kilo tidigare, men det är bara bra att jag har gått upp litegrann. Min barnmorska tyckte att jag var lite väl smal vid första inskrivningen, så det var bra att hon fick se nu (och jag fick se) att jag har gått upp i vikt. Om jag inte hade gått upp i vikt hade jag inte kunnat göra så mycket åt det, för jag äter alltid när jag är hungrig och äter tills jag är mätt. Min vikt har legat på 58 kilo i flera år nu oavsett om det är sommar och jag latar mig och äter mycket, rör mycket på mig, eller efter julledigheten. Min livsstil verkar inte påverka min vikt så mycket.

Mabrotnosh
2013-05-05 22:09
#41

Gått från 85 till 113 kilo är i vecka 25. Har foglossning från helvetet och kan inte röra på mig knappt kan inte äta kosten jag åt innan och 10 kilo av dem är troligtvis vatten då jag ser ut som en vattenmelon. Får se hur många kilon som försvinner när bebisen kommer.

Annons:
Destany
2013-05-06 08:33
#42

Nu e jag i v 34 o gått upp ca 3 kg

Frida
2013-05-06 09:38
#43

Vecka 18 och vågen säger strax över 69 kg (startade på ca 65 kg). Men för bara några få veckor sedan var jag uppe i nästan 73 kg. Panikhungern har dock lagt sig nu och jag behöver inte längre äta stup i kvarten för att inte må dåligt så det kan vara därför.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ChristineL
2013-05-06 09:42
#44

I vecka 25 hade jag gått upp 7 kg, i vecka 30 var det 10 kg, på onsdag är jag i 35+0 och ska till bm igen.

villavägen
2013-05-06 11:37
#45

Jag är inte gravid nu, men jag gick upp 13-14 kilo under min förra graviditet. De flesta kilona kom under andra trimestern.

Marre89
2013-05-06 11:41
#46

Nu är jag i v.30 och gått upp 7 kg :)

[Zorita]
2013-05-06 12:02
#47

Jag är i vecka 26 och är supertung! Jag känner hur fotsulorna får ta stryk när jag går, och sambon klarar nästan inte av att ha mig i knät längre. Jag har ingen våg och har inte vägt mig sen 12 veckor, så jag har ingen aning, men jag äter rätt ordentligt mycket mer. Dock mest sallad! Men jag SER inte större ut. Alltså, magen är ju stor, men jag har inget fett som inte var där innan. Kanske bättre att kolla så i stället tänker jag. Men jag återkommer när jag fått tag i en våg 😉

Greeen
2013-05-06 12:08
#48

Är i vecka 30 nu och har gått upp 9 kg.

Annons:
noir
2013-05-06 12:48
#49

#47 Får nog veta vad jag väger imorgon. Innan jag samla på mig vatten så hade jag gått upp ca 13kg (nu med allt vatten är det nog betydligt mer) Men min kropp bortsett från bebis magen och höfter m.m upplever både jag och sambon som mindre. Även när man kollar på gamla bilder. Så jag misstänker att jag kroppsligt har gått ner lite, men kvinno/gravidformer kompenserar den vikten och gör att jag på vågen ändå går upp.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Jawa´s]
2013-05-06 21:26
#50

Är i vecka 20 och har gått upp 3kg. Jag ska försöka att enbart gå upp det nödvändiga som har med bebisen att göra för min ryggs skull. Hoppas på att inte gå upp mer än 7-8kg totalt, vi får väl se hur det blir med det och om det går att uppnå, ju mindre ju bättre.
Så jag äter precis som innan jag blev gravid, men har lagt på lite extra frukt och grönt mellan måltiderna =)

ChristineL
2013-05-06 21:35
#51

#50 - En graviditet väger 12 kg, så räkna med mer än 7-8. Det är inte bra att gå upp för lite!

NinniH
2013-05-06 21:36
#52

Nu i vecka 23 ligger jag på ca +5kg. Äter precis som innan väldigt lite, men väldigt ofta.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Rutan_
2013-05-07 19:14
#53

#50 Jag vill inte heller gå upp för mycket på grund av ryggen men jag tror inte att man kan kontrollera det faktiskt. Förutom om man svälter sig…

Destany
2013-05-07 20:15
#54

#51 varför e det inte bra att gå upp för lite? Vissa kan kanske inte gå upp? Jag har spytt hela graviditeten så det e inte med vilje jag knappt gått upp nåt

noir
2013-05-07 20:23
#55

Det handlar väll inte om att gå upp i vikt egentligen. Det handlar om att man ska ta hand om sig, äta bra mat o.s.v En gravifitet väger omkring 12 kg, men alla är vi olika så man ska inte låsa sig. Så går man ner i vikt så KAN de betyda att du och barnet inte får de ni behöver för att må bra. Han gå ner i vikt är inte att rekomendera då kroppen tar av reserver kroppen sparat och de kan inehålla en del gifter som inte är bra för barnet. Rekomenderar folk att sluta kolla på vågen och låta graviditeten ha sin gång. Vet man att man äter bra och rör sig i den mån man själv orkar och kan är det bra. Går man upp 5kg eller 20kg så spelar det ingen roll. När man fött och ammat kan man börja röra sig mer och mer. Plus att man har ett utmärkt tränigsredskap hemma, dvs sin bebis! Många tappar ofta måga kilon efter förlossning då all vätska går ur kroppen.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
ChristineL
2013-05-07 21:03
#56

#54 - Som noir säger så handlar det ju i huvudsak om att man tar hand om sig, många går ju ner i början då dom inte får behålla så mycket mat. Man ska absolut inte låsa sig vid sin vikt eller försöka att inte gå upp mer än si eller så många kilon. Läste nånstans att barnmorskan kan vilja "sätta in åtgärder" om man inte går upp tillräckligt.

[Zorita]
2013-05-08 10:08
#57

Jag har gått upp 8 kg säger vågen idag, i vecka 26.

fridaas
2013-05-08 13:20
#58

Jag gick ner 10kg på tre dagar i början av graviditeten pga att jag inte fick behålla någonting för pyret, blev inlagd på sjukhus med dropp mot svält och uttorkning, men det tog ett tag att gå upp det jag förlorat men på förlossningsdagen vägde jag 1kg mer än när jag blev gravid.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

PogoPedagog
2013-05-08 18:01
#59

#51 Jag har hört 5-7 kg, för barn+moderkaka+fostervatten+ökad blod och vävnadsmängd, på flera ställen. Vart har du sett de siffrorna?

noir
2013-05-08 18:29
#60

#59 Min bm sa att genomsnittet låg om kring 11-13 kg

Googlade lite snabbt
http://se.babycenter.com/a554810/vikt%C3%B6kning-under-graviditeten

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

ChristineL
2013-05-08 19:47
#61

#59 - det är vad jag har läst i diverse böcker…

JossanH
2013-05-08 21:40
#62

Jag tror inte att man generellt kan säga en graviditetsvikt. Vi är alla olika och så även våra kroppar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
PogoPedagog
2013-05-08 21:52
#63

Ja det stämmer säkert, var bara nyfiken.

SaraC
2013-05-08 22:31
#64

En graviditet väger ju vissa ungefärliga siffror, så är det ju bara. Sen kan man ju gå upp mer/mindre ändå utan att riktigt kunna påverka det, som till exempel gå upp mer genom att binda mycket vatten.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

noir
2013-05-09 01:42
#65

Tycker vikt är rätt obetydligt, speciellt när man är gravid. De enda som kan hjälpa med att väga sig är att man kan se om man ökar eller minskar kraftigt vikt under kort period. De kan vara en varnings klocka att något är på tok eller att man bevöver ha koll på vad som händer med mot och barn för att bevara deras hälsa.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Niini
2013-05-09 11:29
#66

v.35+4 igår o då hade jag gått upp 12 kg sen för jag blev gravid.

[RMSLiners]
2013-05-09 16:59
#67

Jag har gått ner 14kg sen förlossningen 9 dagar sedan och fortsätter att rasa ner i vikt. Så jag tycker inte man ska haka upp sig på vikten så mycket.

Labbeflickan
2013-05-10 11:08
#68

Gick ner 6 kg första veckorna men har nu i vecka 18 gått upp 1.5 av de tappade kg.

SyntHare
2013-05-10 11:48
#69

Jag gick också ner cirka 10 kilo på en vecka efter förlossningen, men sen stannade det av. Men jag är nöjd med den vikt jag ligger på nu! 🙂

Jag gick upp sammanlagt 22 kilo under graviditeten.

Annons:
ChristineL
2013-05-22 13:44
#70

Vecka 37+0 och +12 kg på vågen!

noir
2013-05-22 16:24
#71

På förlossningen vägde jag in +18kg och idag 10dagar efter -11kg :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Destany
2013-05-22 16:59
#72

V 36 o gått upp 4 kg

ChristineL
2013-07-18 17:42
#73

Gick upp ca 13 kg under graviditeten, på efterkontrollen sex veckor senare hade jag gått ner tio utav dom. Vägdes aldrig före och efter förlossningen och vi har ingen våg hemma :P Hade dock varit kul att veta hur mycket som rann av direkt efter.

Mabrotnosh
2013-07-18 17:51
#74

Har gått upp skit mycket. Men jag är glad att jag ej fått diabetes eller havandeskaps förgiftning. Så jag skiter i vikten för vi båda mår bra.

[Jawa´s]
2013-07-18 17:55
#75

Sen jag blev sjukskriven på heltid i v.21 och väldigt rörelsehindrad har kilona kommit som ett slag i ansiktet. 

Som jag skrev ovan i #50 så hade jag gått upp 3kg i v.20.
Imorgon går jag in i v.31 och vågen står på + 14kg totalt. 
Det är alltså 11kg viktuppgång på 11 veckor. 1kg i veckan sen jag slutade röra mig normalt…
Och jag har hört att man går upp allra mest sista veckorna innan förlossningen(?) Vart ska detta sluta?🤔

Mabrotnosh
2013-07-18 18:07
#76

Är i vecka 37 snart. Prova med 40 kilo så kan ni ju sluta oja er på en gång om ni inte gått upp 41

Annons:
JossanH
2013-07-18 21:30
#77

#76 det är en siffra på en våg. Jag hade oerhört svårt att ta min 30kg plus.. Kan bara föreställa mig hur det känns för dig nu.. MEN! Hade jag och andra gissat hade de nog trott att jag gått upp 15-20kg, för det såg inte ut att vara 30. Men 30 kg var vad vågen visade. Men det är bara en siffra på en våg.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophie&Segra
2013-07-18 21:38
#78

V.20 imorn och gick ner 3kg första tiden, men dom kom tillbaka så fort jag kunde äta normalt igen, sen har det stått stilla men nu har jag gått upp två kilo (sen v.14-15 kanske). Så det är ju i princip inget. :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Zorita]
2013-07-18 21:41
#79

Går in i vecka 37 imorrn och har gått upp 14 kg.

Rutan_
2013-07-19 10:32
#80

Fram till nu, vecka 24, har jag först gått ner sju kilo, sen upp fyra kilo och idag när jag vägde mig hos barnmorskan igen har jag gått ner 1½ kilo. Märks så tydligt när jag mår bra och när jag inte gör det… Magen växer massor ändå och ligger strax under den övre kurvan! Lite orolig för att det kommer bli en megastor unge =/

villavägen
2013-07-19 12:07
#81

Vecka 13 imorgon. Har gått ner 2-4 kilo ca. Men aptiten håller på att komma tillbaka så dessa kilon lär jag gå upp ganska snabbt nu.

Gnuttan
2013-07-20 23:10
#82

Jag gick upp cirka 20 kilo men det mesta rann av mig väldigt snabbt.

noir
2013-07-24 12:21
#83

#80 Va inte rädd. Min kompis och jag fick barn med 1 veckas mellanrum. Hennes mage låg i takt med övre linjen och min mage låg jämt under medel, nära undre sträcket. Min tös kom ut 48 cm och 3020 och hennes kom ut med 49cm 3100 ;)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
Labbeflickan
2013-07-26 00:16
#84

Har gått upp 3 kg och är i vecka 29

Beate
2013-07-26 10:47
#85

Är bara i vecka 10 och har varken gått upp eller ner än så länge. :)

Rutan_
2013-07-26 20:16
#86

#83 Ärftligheten spelar ju en roll och både jag och min sambo vägde över 4 kg när vi föddes. Vår son vägde 4,1kg. Så jag är allt lite rädd ;)

Intehärutandär
2014-10-24 02:47
#87

V. 23 + 2.5 kg. Gick upp 25 kg med sonen, hoppas på max 10 då min ömma kropp inte klarar övervikt, gravid eller ej.

exitingsvillemo
2014-10-24 06:01
#88

Äsch vilka fjompiga siffror ni kommer med 😉
Jag gick från 49 kg till över 100kg vid min första graviditet, slutade väga mig när jag passerade 100kg strecket.
Dock hade jag havandeskapsförgiftning så det mesta var bara vatten. Ca 4 veckor efter förlossningen var jag nere på 55kg igen.

Där kan vi snacka flodhäst!!

Nu är jag i vecka 8 och har ännu inte ställt mig på vågen, men det känns som att jag gått upp ngt kilo. Denna graviditet började jag på ca 62-65 (beroende på när på dagen jag vägde mig) så jag hoppas att jag inte gått upp så mycket.

jackiejohn
2014-10-24 06:04
#89

Vecka 28 och vågen visade +12kg hos barnmorskan i måndags, fick lite "skäll" då jag gått upp "för mycket" med tanke på vad som är kvar av graviditeten. Jag tycker inte det är för mycket och påminde henne om att jag låg närmast i underkant (viktmässigt) när jag blev gravid men då muttra hon bara att "jaja, det är du som får jobba med det efteråt bebis+moderkaka m.m väger bara ca 6-7kg.." Jag mår bra och är nöjd iaf :)

exitingsvillemo
2014-10-24 06:07
#90

#89 men jisses vilken okänslig barnmorska! Mår du och bebis bra, så är väl det huvudsaken!

Annons:
jackiejohn
2014-10-24 06:12
#91

90# I övrigt tycker jag hon är jättebra men lite väl fixerad vid vilka siffror som står på vågen.. Alla andra värden är bra och jag följer kurvan "perfekt" för att citera henne så honnkanske bara vill ha nåt att gnälla på vad vet jag :)

Velinga1984
2014-10-24 06:33
#92

I vecka 35 var viktuppgången 31,5 kg så jag räknar med minst 35 kg. väger idag 10 månader senare 4,5 kg över inskrivningsvikten. På alla rinner inte kilona av ;)

SaraC
2014-10-24 07:16
#93

Jag hade gått upp 10 kg sist jag var hos bm, i vecka 23 eller 24. Hon kommenterade inte det överhuvudtaget, hon bara antecknade vikten så var det bra med det. Tänk vad olika det är, konstigt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Theres
2014-10-24 08:41
#94

Jag ska inte väga mig hos BM förrän nästa gång, 11/11. Vägde 64 på inskrivningen, men då hade jag redan gått upp 7 kg. Så totalt nu i V30+1 20,5 kg, men sen inskrivningen 13,5 kg :)

golf.ifokus.se

UtanStrumpor
2014-10-24 11:10
#95

I vecka 35 nu och ligger på plus/minus noll. Gick ner en del i början men gått upp till startvikten. Så ja, har inte gått upp något alls än.  

Men enligt BM får jag bara gå upp 4-5kg.. För att jag vägde för mycket från början.. Vilket jag fått höra varje gång. *Suck*

[WickedAlly]
2014-10-24 11:17
#96

#92 Rann inte av på mig heller, såhär sex månader efteråt har jag runt 6 kg kvar. Och jag gick ändå bara upp 15 kg under graviditeten.

soundtrack
2014-10-24 11:21
#97

#94 men what!? På senaste magbilden ser du ju jättenätt ut! Hur liten var du innan? Jag gick upp 10kg. Vid efterkontrollen 6v efter FL var jag nere på startvikt, men jag nådde nog den redan efter typ 1v. Skulle gärna ha lite att ta av nu i och med amningen :/

Annons:
[TanatosNyx]
2014-10-24 12:01
#98

v10 och -1,5kg. Hade dock mkt förstoppning i början trots laxermedel så jag tar det med en stooor nypa salt. Tycker jag ligger still.

Niini
2014-10-24 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Såg att jag aldrig skrev nån slutsumma på det hela, men +16 kg ungefär landade jag på innan sonen behagade titta ut.  Innan har var 1 år var allt (+ 2kg till) borta.

tjoopa
2014-10-24 13:27
#100

Gick in i v16 idag och vid senaste vägningen hos BM (i måndags) hade jag gått upp ca 2kg sedan inskrivningen i v5 :) Hade ganska mycket extra att ta av innan jag blev gravid så barnmorskan ville att jag skulle försöka att inte gå upp för mycket i vikt i mig själv, bebis och allt annat måste ju få väga men om jag kan försöka att inte lägga på mig så mycket "extra" vore det bäst. Jag har dock dagligen mått illa sedan v7 och vissa dagar kommer typ allt upp igen så jag har nog tappat i "egen vikt" medan bebis och allt ökar :)


Theres
2014-10-24 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

#97 Såhär var jag innan :)

golf.ifokus.se

nakizagg
2014-10-24 23:37
#102

Vecka 9 och gått NER 5 kilo. Doktor börjar bli orolig då jag gått ner dessa på 3 veckor.

tlover
2014-10-25 07:55
#103

Enligt hemmavågen (71 kilo) har jag gått upp ca 7 kilo sen invägningen (64 kilo) men enligt barnmorskans våg för ca 2 veckor sen så hade jag gått upp till 74 kilo. (dvs 10 kilo). Nu är jag i vecka 30 (29+6) och i början gick jag ner 2-3 kilo pga illamående så sen dess har jag gått upp ännu mer.

l'm back

xxmammaxx
2014-10-25 18:13
#104

Jag gick från 64 till 86 och nu har ja två små fisar på fyra dagar :) och nu väger jag 75

Annons:
gottaknowsome
2014-10-25 20:10
#105

Vecka 19 (18+3) och har gått ner 9,5 kg sedan start, men bara ner 2,5 kg sedan inskrivning. Mådde inte så bra i början och har högre BMI, så viktnedgången gör ingenting.

Tycker att det låter lite hemskt att en del får "skäll" av barnmorskorna för vikten. Min sa bara att så länge mina värden ser bra ut och bebisen växer som h*n ska så är vikten ingenting att oroa sig jättemycket för. Känns bra tycker jag.

Velinga1984
2014-10-26 06:25
#106

#104 Bara 22 kg med tvillingar :O Herrejösses, var dom små? 

Som jag skriver ovan i tråden så gick jag upp 31,5 kg redan i vecka 35 (från 62 till 93,5 kg, och i magen låg bara en tung bebis)

PogoPedagog
2014-10-26 21:59
#107

Ca 12 kg med första som är föd v 41+2 och ca 8 kg med andra som kom v 37+3. Barnen vägde 3610 resp 3075 gram. Men jag tappade mycket muskler under båda graviditeter och bytte detta mot fett.

xxmammaxx
2014-11-12 17:05
#108

#106 Dom vägde 3kg var så d va 6 kg bebis hehe det tycker jag va stort.. dom kom dock 3 dagar för tidigt bara. mina andra vägde mindre och dom va ju endå själva i magen. Jag tycker ja gick upp mycket med tvillingarna.. dom andra graviditeterna gick ja ner i vikt..

em.nord
2014-11-12 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Jag gick upp 18kg. Sista de sista 8v typ :P haha trodde jag klarat mig på ca 12kg som bm ville jag skulle gå upp men något hände de sista veckorna ;) Bild från v 7, 25 & 40 ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Annellie]
2014-11-12 20:38
#110

Drygt 30-40 kg..

vevve89
2014-11-12 21:27
#111

30 kg med första. Gick ner allt men gick upp 20 kg ett par år efter. Gick upp 16 med andra men 10 kg försvann direkt. Nu ska jag börja försöka gå ner till startvikt innan första grav men kinapuffar har blivit istället för cigg. Inte bra för vikten.

Annons:
I want to belive
2014-11-12 21:51
#112

#109 jag känner igen de där nu… något ba hände och så tjoooff! Iväg flög siffrorna på vågen ;). --- Jag personligen vill inte veta vad jag väger idag , lite överviktig vid inskrivning och har säkert gått upp 20-30 kg , känner mig som en riktig fläsk padda :D Men jag är gravid , ingen idé o tänka på vikten NU när jag går in i v. 37 nästa vecka , den får jag slåss med sen när jag återhämtat mig och ammat några månader . :3

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Theres
2014-11-25 06:24
#113

Nu är det ca 22 kg. Tror jag. Det pendlar lite. Igår vägde jag 78,3, fast i förrgår vägde jag 77,5, och dagen innan dess 78,2. Men ca 2 kg kvar till 80 iallafall, så får väl satsa på det då, så kanske det stannar där. Men det har iallafall stannat av markant nu på slutet. De första 16 kg kom fort, redan efter sommaren. Sen har jag legat 20 kg över i flera månader känns det som.

golf.ifokus.se

tjoopa
2014-11-26 01:00
#114

Var hos BM idag och jag har nu (19+6) gått upp 3 kg sedan inskrivningen :) Nöjd då jag redan har så det räcker, bebis får gärna äta lite av mina "reserver"…


UtanStrumpor
2014-11-26 01:03
#115

Vecka 39 nu och har inte hänt så mycket med min vikt fortfarande.  Ligger på + 1kg sen starten på graviditeten. Bebis har tagit av mitt lager. 

Så lär ju gå ner under startvikten efter förlossningen.

teezan
2015-03-21 11:41
#116

Vecka 15 idag, har inte gått upp alls sedan innan graviditeten, gick dock ner 2 kilo innan inskrivning, så sedan inskrivning har jag gått upp de där 2 kilona igen nu. Men både mage & kilon kommer ju, så tänker att jag njuter av att inte ha några extrakilon ännu, tänker att man kanske ändå kommer vara lite trött på dem i slutet ;)

Sarah
2015-03-21 12:20
#117

V23 nu och jag har gått upp ca 10 kg.

[TanatosNyx]
2015-03-21 12:39
#118

v32 + 10kg

Annons:
Lilolizeit
2015-03-21 14:07
#119

v 19, har gått upp ca 5kg.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

JossanH
2015-03-21 14:13
#120

Med andra gick jag upp 25 kg men hade ju då kvar dessa 6 kg från första som jag aldrig gick ner. Och det tickade ner i helt normal takt, och när det var 2 kg kvar (efter ca 5 mån) så provade jag mammabarngympa och herre min jösses vilken usel kondis jag hade! Träningsverk från nacke till vrist! Så började träna 2-3 ggr i veckan och utan att ha viktnedgång som mål så har jag gått ner ca 8 kg på att träna. Så nu är jag tillbaka på den vikten jag hade innan jag blev gravid med första. Andra är nu 8 månader. Och det är så skönt att ha fått lite muskler och flås nu :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Thermonkey
2015-03-21 14:31
#121

V 19, 4 kg ca

Intehärutandär
2015-03-21 14:39
#122

Min totala viktuppgång denna gång vart 9.8 kg dagen innan hon dog (v.40). 6 dagar senare o nu, 3 v senare har jag 3 kg kvar. Har inte tänkt på motion eller vad jag stoppar i mig. Fullt upp med sorg o praktiska ting.

Minnix
2015-03-21 15:47
#123

V.34 och gått upp 19kg :/

[WickedAlly]
2015-03-21 19:30
#124

Vecka 21 och ingenting hittills.

sussa08
2015-03-21 21:22
#125

Nu i v22+4 och har gått upp 1 kg!! Äntligen, gick ner två kg och stannade där först, nu ser det ljusare ut då jag kan äta något mer än innan och är nästan hungrig ibland ^^

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Annons:
Upp till toppen
Annons: