Detta gnager mig så fruktansvärt mycket! Snart är det dags för rul för våran del och därmed fosterdiagnostik, då vi kämpade i två år för att bli gravida och till sist gick igenom en IVF är det som lever i mig så otroligt efterlängtat! På IVF-kliniken pratade dom redan tidigt om att man kan få göra ett ul redan runt vecka 12 för att "slippa" fosterdiagnostiken och därmed kanske få reda på sånt man inte vill. Indirekt rekomenderade dom oss att göra ett tidigt ul, vi fick ett häfte om fosterdiagnostik och bestämde oss ändå för att göra det senare. När jag pratade med mamma om det blev jag helt chockad, hon menar på att det är självklart att vi tar bort ett barn om det har kromosonförändringar. För oss känns det inte alls självklart. För det första får man inte ett positivt eller negativt besked från fostervattenprovet utan bara en risksiffra. För det andra är det ändå inte 100%. I de flesta fall ser ju allt bra ut. Men tänk om det inte gör det? Vi har även bestämt att ser dom nåt konstigt på rul så ska vi ta ett prov och utgå från det, men jag kan verkligen inte se mig själv göra abort i nuläget.
Till själva huvudfrågan, är det rätt att välja bort ett barn där risken är hög för kromosonförändringar/hjärnskador osv?