Annons:
Etikettallmänt
Läst 14714 ggr
AlbaStiffler
6/9/08, 10:19 AM

BIM, BF...........förkortningar i massor!

Jag jobbar som skribent och har blivit så förvånad över att man inom mödravården använder så många förkortningar. Ni gravida verkar ha anammat dem precis lika mycket och ni skriver dem i var och varannan tråd. Flört Är själv inte gravid (bara sugen) och har därför aldrig blivit insatt i förkortningarnas betydelse. Kan inte ni förkortningsgalningar :-) skriva in de förkortningar ni kan och skriva vad de betyder? Några har jag koll på, men långt ifrån alla! :-)

En annan sak jag inom mitt yrke har fått lära mig är att UNDVIKA förkortningar så mycket som möjligt om det inte är helt säkert att ALLA kan dem, eftersom förkortningar skapar en paus i flödet då läsaren måste stanna upp och tänka ut vad den betyder (även om de kan den). Detta medför att de kanske tappar bort sig och inte förstår den övriga texten… Kan vara bra att tänka på alltså!  hehehe…

Annons:
DG
6/9/08, 11:43 AM
#1

bf: beräknad förlossning
bm: barnmorska
bim: beräknad inkommande mens (eller något liknande)
äl: ägglossning
ul: ultraljud
mvc: mödravårdcentralen
mf: missfall
vul: vaginalt ultraljud

 Det va alla jag kunde komma på :)

Hannapanna
6/9/08, 12:23 PM
#2
  • BIM = Beräknad Inte Mens, förhoppning om utebliven mens (= gravid) i nästa period
  • BM = Barnmorska eller Beräknad Mens,
  • IVF = Provrörsbefruktning
  • KK = Kvinnokliniken
  • MA = Missed Abortion, ett slags missfall där inte fostrets stöts ut av kroppen direkt
  • SM = Senaste mens
skrollan
6/9/08, 5:50 PM
#3

hehe, detta var en rolig tråd :)

Upp till toppen
Annons: