Annons:
Etiketthälsa
Läst 14878 ggr
AlbaStiffler
12/26/08, 4:31 PM

Blutsaft

Tjena gravida tjejer!

Tänkte bara tipsa er andra om blutsaft. Det är alltså en juice som man dricker istället för att äta järntabletter. Järntabletterna kan ju göra en lite konstig i magen + att de känns lite tråkiga att äta. Blutsaft däremot är som en koncentrerad juice som påminner om stark druvjuice, tror faktiskt det är druvjuice i den, och den är lika "kraftig" som en järntablett men smakar gott. Man tricker typ bara en "hutt" om dagen, så det är lätt att ta den.

Finns på hälsokostaffärer men även på hälsokosthyllan i många mataffärer. Som sagt, god, naturlig och mycket trevligare än de där stora järnkapslarna man annars tvingas äta som gravid! :-)

Annons:
Smex
12/26/08, 4:52 PM
#1

hmmm… det låter intressant.

Vart ju varnad av barnmorskan om att itne köpa så mycket ifrån häslokostaffärer. Vad säger dom om den saften då?

För hellre det än tabletterna =S

AlbaStiffler
12/26/08, 6:28 PM
#2

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4477&epslanguage=EN

Här står lite om järn. Står dock att blutsaft inte nödvändigtvis kan ersätta de starka järntabletterna man kan behöva ta om man har svår järnbrist som gravid. Däremot mot lättare. Men om man ändå inte kan ta dem pga magproblem så torde blutsaft vara mycket bättre.

Och vad jag hittar så avråder man itne gravida mot blutsaft. Min BM sa inte heller något.

18mg järn innehåller 1 msk av min blutsaft, så man borde alltså behöva ta några msk för att komma upp i de 100mg man på länken rekommenderar.

Elisabeth-J
12/26/08, 11:32 PM
#3

Det finns även järndroppar att köpa på apoteket om man har problem med tabletter eller får problem med magen. Blusaften bör inte tas istället för järn då den inte innehåller den mängd järn som kroppen behöver, däremot som extra tillskott är blusaft bra. Jag har sen några år tillbaka en stark blodbrist och har fått äta järn en lång tid. Blev rekommenderad att byta till blutsaft men det blev då värre istället, talade med en läkare som då berättade det här för mig. Nu fortsätter jag med järndroppar och blutsaften bara som extra tillskott av näring.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Mammsie
12/28/08, 11:35 AM
#4

Jag fick ta niferex eftersom jag hade järnbrist i slutet med Emma, fick inga problem alls med magen trots att det är starkt. Innan det så käkade jag bara vanligt kosttillskott för gravida, men behövde som sagt mer den sista delen av gravidteten och mådde så mycket bättre när jag började äta niferex!

tezzie
12/28/08, 1:19 PM
#5

Jag måste äta två niferex om dagen pga jättedåliga järnvärden, min mage är inte att leka med. Men jag är piggare och mår bättre, jag får helt enkelt äta lite linfrön på filen i istället!

*** Kärleken övervinner allt ***

Smex
12/31/08, 8:40 PM
#6

Ja för nu äte jag vitaminer för gravida. Men märker hela tien att jag har järn brist.

Och jag orkar inte med att ta så mycket tabletter, det är därför jag slöt med p-piller för 1½ år sen.

Men nu skall man bara hitta en hälsokost handel =P

Annons:
tezzie
1/1/09, 11:00 AM
#7

Åh, nu har jag kollat upp mina värden igen och vi får inte upp dom, ligger på 97 med två tabletter niferex om dagen + allt annat jag äter (blodpudding, broccoli, persilja mm) och frågade om blutsaften. Men min BM sa att den kunde ha motsatt effekt och att det är alldeles för lite järn i den förhållandevis vad kroppen behöver.

*** Kärleken övervinner allt ***

exitingsvillemo
1/5/09, 9:27 AM
#8

Själv har jag aldrig tagit något som helst järntillskott under mina 3 graviditeter.

Så jag har noll koll på vad som funkar eller inte.

outstanding
4/20/09, 9:35 PM
#9

åå jag avskyr blutsaft! smakar blod o järn tycker jag :) men dricker de ialf, mycket bra :)

sandra1977
4/21/09, 10:52 AM
#10

vad är det för droppar Elisabeth?? o hur tas dom..min lillasyster är gravid o kan inte med blutsaft o blir superhård i magen av niferex..

MVH Sandra.

Susanne
4/21/09, 11:08 AM
#11

Har #4 på gång och aldrig ätit något tillskott alls.
Är det inte så att kroppen inte klarar av att ta upp järn på egen hand?
Det jag syftar på är att man äter vitkål till blodpudding för att vitkålet forslar järnet ut i kroppen istället för att det bara slinker ut med avföringen.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

UnhandyPillow
4/21/09, 2:12 PM
#12

Tycker att blutsaft smakar spya. Köpte en stor flaska att dricka men klarade bara av att ta det i tre dagar. :( Fick bli niferex. Inga problem med dem alls. :)

Linusidah
4/21/09, 3:17 PM
#13

Kan inte heller med blutsaft, usch & fy. Men jag åt bara en niferex varannan dag i 2-3 veckor (& knappt det, då jag inte kände mej trött alls - visade sej senare att provsvaret inte stämde), sen va järnvärdena tillbaka på normalt för mej.

Annons:
UnhandyPillow
4/21/09, 3:37 PM
#14

Jag har haft jätte otur med järnet. Äter två niferex om dagen. :( Men såå häldre det än bluten.

Linusidah
4/21/09, 6:25 PM
#15

Jag är för övrigt jättenöjd med niferex, till min stora förvåning så påverkades inte min annars väldigt kinkiga mage alls av dom. :)

sandra1977
4/21/09, 6:31 PM
#16

märkligt…haha jag kunde inte sk##ta på 2,5vecka..det va ju sådär!!

Linusidah
4/21/09, 6:36 PM
#17

haha, ja det va ju ingen höjdare direkt . . . nämen det vanliga är väl att man blir stenhård i magen av järntillskott. För flera år sen har jag tagit extra järn när jag hade mensen från en smärre splatterfilm, då fick jag ungefär samma reaktion från magen som du verkar ha fått :) men inte där här gången & ingen är gladare än jag!

sandra1977
4/21/09, 6:38 PM
#18

skönt!! vilken vecka är du i linusidah?

Linusidah
4/21/09, 6:46 PM
#19

v.34, fasen va tiden går alltså :)

sandra1977
4/22/09, 11:01 AM
#20

WWhohoooooo snart är det dax!!!!SPÄNNANDE.Glad

Annons:
clivia
4/22/09, 3:08 PM
#21

ät paltbröd, tjejer! Alltså hårt paltbröd, typ tunnbröd. Det är nästan svart, men smakar inte alls blod om man är rädd för det. Lägg lite paprika på, eller ta ett litet glas juice till. På så sätt kan man få i sig järn varje gång man äter en macka=perfekt.

Mina järnvärden gick upp istället för ned, vet inte om det bara beror på paltbrödet men som sagt är det inte för inte som det kallas för järnrikebröd.

outstanding
4/27/09, 6:20 PM
#22

ja paltbröd är riktigt gott!! :)

JohannaMax
4/28/09, 9:38 PM
#23

Låter lite läskigt med blodbröd…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AlbaStiffler
4/30/09, 7:18 PM
#24

Det är mindre läskigt än blodpudding. smakar mindre "blodigt". :-D

JohannaMax
5/4/09, 12:08 AM
#25

Hehe! Ok men jag gillar inte blodpudding heller ju!Tungan ute

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Susanne
5/20/09, 3:47 PM
#26

Jaha, det kunde man ju ge sig på. Nu var mina blodvärden inte bra.
Eftersom jag inte klarar Blutsaft eller tabletterna som finns tipsade min BM mig om en brustablett som är ganska så ny.
Den heter Fexim och innehåller lite mindre järn än t ex. Niferex och man ska bara ta en om dagen.
Kanske, kanske att den är lite "snällare" mot magen, det kan bara tiden utvisa.
Smaken är ok, lite citrusaktig men min näsa gillade inte doften*uuuulk*, den luktar lite järn blandat med citrus.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Upp till toppen
Annons: