Annons:
Etiketttredje-trimestern
Läst 7435 ggr
tnoet
1/7/16, 10:48 PM

Orolig.. igen. (fosterrörelser)

Idag har jag knappt känt några rörelser alls, och de jag har känt har varit så svaga. Vanligtvis är det en galen bebis jag har därinne som vid sina intensivaste perioder gör att jag måste pusta och stånka för att orka med alla sparkar. 

Vet att rörelserna ska förändras ju längre graviditeten går, men förändras hur? Idag har bebis, när hon väl rört sig, gjort som vanligt men det har känts så mycket svagare.  Är i v 36+0. 

De senaste typ 10 dagarna har jag haft mycket förvärkar och tryckande känsla nedåt. Dessutom har jag varit urkass i magen.. Och idag vid lunch fick jag 3 flytningar som var bara vatten,  trosorna blev helt blöta. Men sen dess har det inte hänt något mer.

Har haft en "sånhär" dag innan med mindre rörelser och det tog BM på jättestort allvar och skickade oss till förlossningen direkt. Där konstaterade man att bebisen bara hade en vilodag och att jag inte behövde oroa mig varje gång jag kände mindre.. Så nu vet jag ju inte om jag överreagerar eller om man borde ringa. Åh…

Annons:
[WickedAlly]
1/7/16, 10:56 PM
#1

Ring, bättre en gång för mycket. Går nog inte att förlåta sig själv om låter bli och det sedan visar sig vara något fel. Mammas magkänsla ska man inte strunta i. Har du provat att dricka kallt och ligga på vänster sida?

[TanatosNyx]
1/7/16, 11:03 PM
#2

Ring omedelbart! Tänk OM det är något som är fel. Bebisen har bara dig.

Pontiac57
1/8/16, 12:52 AM
#3

Du ska absolut ringa. Hade likadant som du i söndags och det resulterade i akutsnitt. Så ta det på allvar för säkerhetsskull

Intehärutandär
1/8/16, 3:17 AM
#4

Ring! Bäbis ändrar bara karaktär, men får inte bli mindre rörelser. Innan blir det mest små puttar av fot, armbåge osv. Sedan blir det kanske en hel rumpa som rör sig som en våg över magen.

[Miiika]
1/8/16, 7:33 AM
#5

Ja, ring direkt! Jag ringde först till 1177 och fick tipset att dricka kallt vatten och sedan lägga mig på rygg. Det fungerade så jag behövde inte ringa förlossningen, 1177 sa att om jag inte kände några rörelser så skulle jag ringa förlossningen och åka dit akut. Så ring med en gång!

LoAEmma
1/8/16, 11:49 AM
#6

Hur gick det, ringde du?

Jag är orolig varje morgon tills jag känner de första rörelserna för dagen. Min bebbe är inte nån tok som far runt jättemycket men det är ju rörelser varje dag :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
tnoet
1/8/16, 6:33 PM
#7

Jag drack iskall saft igår kväll och la mig på sidan. Inget hände.. Men sen vaknade jag på natten av att det rörde sig något. Under dagen idag har det varit lika stilla igen.. Så försökte ringa min MVC men de hade inga tillgängliga tider. Till slut tog jag mod till mig och ringde FL istället.

Fick komma in "om jag tyckte det var nödvändigt", vilket jag såklart tyckte. Att ha gått och buffat och skuffat på magen 1,5 dag utan att få nån respons därinne är ju inte så kul. Heller inte att rörelserna blivit så svaga när de väl kommit. Så fort BM satte på CTG så började ungen såklart röra på sig. MYCKET. :)

Allt såg bra ut. Frågade även om mina flytningar, eftersom dom bara är vatten nu.. Skulle få göra något test för att se om det var vattenavgång, men sen ändrade sig BM och ville bara titta i mina trosor. Och eftersom det inte syntes nånting "kunde det inte vara vattenavgång", så nu är vi hemma igen. Bebis rör sig inte speciellt mycket nu heller men så skönt att ha kollat upp det.

LoAEmma
1/8/16, 6:53 PM
#8

Va skönt att allt var bra! Men blir ledsen av bemötandet du fick…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

mollyt
1/8/16, 8:17 PM
#9

Usch vilket tråkigt bemötande! Men skönt att bebis mådde bra!

Zelmabus
1/9/16, 12:07 AM
#10

Har själv tyckt att några dagar tillbaka att min bebis har minskat att röra sig, ex i söndags så spelade jag in när man verkligen ser hur den buffar runt i magen, men efter det tycker jag inte att hon gör det. men har känt lite (dock inget direkt idag..) Så nu börjar jag bli orolig speciellt när jag läste följande som en hade delat på Fb https://www.minkampanj.nu/petitions/barn-ska-inte-do-i-magen-pa-sin-mamma?source=facebook-share-button

Pontiac57
1/9/16, 12:26 AM
#11

Läkaren som snittade mig sa att våran lille kille inte överlevt om han hade vart kvar i magen och sa att det va väldigt tur jag åkte in när jag gjorde :(

Zelmabus
1/9/16, 1:21 AM
#12

#11 usch blir inte mindre orolig när jag läser det.. Precis druckit kallt vatten och legat på rygg och nu sidan .. Ingen ting

Intehärutandär
1/9/16, 2:29 AM
#13

#10 Barnuppropet är viktigt som Josefine och Björn driver. 

https://www.facebook.com/Barnuppropet

#7 Mitt fostervatten var helt borta. Hade inga flytningar alls eller "blött i trosorna". Inte heller hade mitt druckit upp vattnet (det betyder att barnet har fel på njurarna och inte kan kissa ut vattnet igen) - det var helt absorberat.

Annons:
[Synnerlig]
1/9/16, 8:09 AM
#14

Vill inte skrämma upp någon nu men av en slump kom jag över den här artikeln för några dagar sedan http://www.aftonbladet.se/halsa/article13727711.ab

"Det finns inte vetenskapligt belägg för att fosterrörelserna minskar från vecka 32. Ett barn ska röra sig hela graviditeten, säger Ingela Rådestad, barnmorska och professor vid Sophiahemmets högskola."

Så om jag kände att min bebis rörde sig mindre och jag blev orolig så hade jag verkligen kollat upp det, men nu har du ju gjort det 🙂 Men kanske att du är lite på din vakt ändå?

[Thiah]
1/9/16, 9:50 AM
#15

Inte mindre men annorlunda blir rörelserna precis som snövit säger. I början är det skarpa pickanden och sedan kan det bli mjukare svepanden. Men ANTALET rörelser bör inte minska.

mollyt
1/9/16, 12:56 PM
#16

Jag tycker att det är ett ganska tungt ansvar som vi mammor bär. För som ni säger - det är bara vi som kan veta.

Jag blev orolig igår för att bebis brukar vara mer aktiv vid middagstid än vad den var igår, så jag drack vatten och lös med ficklampa mot magen och bebisen röde på sig efter det. Och jag har känt bebis både igårkväll, i natt, i morse och tja nu… Men oron finns alltid kvar ändå tycker jag. Speciellt nu när rörelserna är lite annorlunda med större svepande rörelser istället för mer distinkta puffar/sparkar. Det spänner mer i magen nu när bebisen vänder och vrider och det är ganska nytt för mig (29+6). Så jag känner mig lite extra nojig nu när rörelserna är annorlunda än i tidigare veckor. 

Men bebisen måste ju få sova ibland också. Nu börjar min bebis ändå bli lite mer aktiv på kvällarna än vad den var i början, så det känns som en mysig tradition nu att ligga i sängen och se bebisen böka runt innan jag ska somna, hihi.

Finns det någon tumregel för hur många gånger per dygn man ska känna bebisen? 

[Thiah]
1/9/16, 3:44 PM
#17

Ska det inte vara 10 rörelser per två timmar? Hicka räknas inte.

Intehärutandär
1/9/16, 4:00 PM
#18

Som Thiah skriver - 10 rörelser på 2 timmar. Bara att skriva schema, så lär man sig då barnet sover. Dvs vilket dygnsrytm just det barnet har.

SegerSims
1/9/16, 5:16 PM
#19

Är det inte bara tecken på att barnet håller på att fixera sig? Dom brukar bli lite lugnare då.

[Thiah]
1/9/16, 5:18 PM
#20

#19 bebisen ska inte bli lugnare så att rörelserna minskar! Däremot ändrar rörelserna karaktär när utrymmet blir mindre.

Annons:
[TanatosNyx]
1/9/16, 5:36 PM
#21

#19 det är olyckligtvis en seglivad myt. Rörelserna blir annorlunda när det blir trångt i magen, men bebisen ska vara lika aktiv som vanligt. På slutet knölar bebisen runt och knuffas, det finns inte utrymme för riktiga sparkar.

[TanatosNyx]
1/9/16, 5:38 PM
#22

Tecken på fixering är att det ilar och sticker där nere medan bebisen liksom riktigt borrar ner huvudet. Men inte alla känner det.

SegerSims
1/9/16, 5:43 PM
#23

Ja det var ju 12 år sedan sist så jag minns väl inte så noga! 🙂

tnoet
1/9/16, 5:51 PM
#24

Jag funderar lite på hur de kan avgöra om man har tillräckligt med fostervatten? "Räcker" det med ett CTG eller måste man göra fler undersökningar? Usch, det finns så mycket att noja över..

Intehärutandär
1/9/16, 5:57 PM
#25

#24 Det gör dem via UL-mätningar. Jag fick se på mitt på förlossningen - det var bara som en liten stenkula kvar. 

Har man inget så känns det, för barnets rörelser känns tydligt om man sätter handen på magen. Då känns det som att man inte har något mellan. Vatten fungerar lite som stötdämpare.

Zelmabus
1/9/16, 7:18 PM
#26

#22 jaha, då var det säker det min lilla fröken höll på med igår ;-) Hon började iaf att sparka vid 04 och idag har jag känt av henne från och till :-)

Niini
1/9/16, 11:02 PM
#27

#22 Kanske det var det jag kände igår då 👍 Stack/skar till flera gånger i underlivet under gårdagen. Och när jag var på ul i tisdags så sa läkaren att han låg med huvudet neråt. Kan ju hoppas jag slipper gå lika mycket över tiden denna gång då 😉

Annons:
[TanatosNyx]
1/9/16, 11:25 PM
#28

Dom där ilningarna och stickningarna kommer sig av att bebisen trycker mot bäckenbotten med huvudet :) (ifall någon undrade..) 🙂

typjessica
1/10/16, 9:23 AM
#29

Det är jätte jobbigt att behöva avgöra hur man känt eller känner sin bebis varje dag. Det är så många rörelser man missar som miss av vana med. Men jag har åkt in under båda mina graviditeter för minskade fosterrörelser för att sedan få konstaterat att inget är fel. Det är lite jobbigt att ringa fl men det är för ett viktigt ändamål. Sen är det lika bra att vänja sig att ringa "nojig samtal" för när bebis väl är här, kan det bara mycket som är fel på dom med 😛

mollyt
1/10/16, 9:54 AM
#30

Vad gör de när man kommer in till förlossningen pga minskade rörelser?

[TanatosNyx]
1/10/16, 11:16 AM
#31

kör ctg och förhoppningsvis ultraljud

tnoet
1/10/16, 6:07 PM
#32

Första gången lyssnade de "bara" med en såndär trätratt på mig. Sen fick vi åka hem. 

Den här gången var det blodtryck+CTG i 10 minuter, sen tolkade de resultaten och lät oss åka hem. Hade dock för högt blodtryck, men ingen ville kolla det närmare med urinprov osv..

[TanatosNyx]
1/10/16, 6:28 PM
#33

#32 Hur låg blodtrycket, vet du det?

Har man havandeskapsförgiftning kan flödet i navelsträngen bli dåligt (så dåligt att akut kejsarsnitt är vanligt förkommande) så det bör gås till botten med. Det är väldigt alarmerande att du har högt tryck och minskade fosterrörelser, det är mer än nog för att du bör få ett akut tillväxtultraljud med flödesmätning.

Kerstinfalk
1/10/16, 6:56 PM
#34

#32 Jag blir också upprörd över att de kollar så få parametrar.
Stå på dig och åk in igen om du känner att det behövs. Vägra att lämna avdelningen förrens du känner dig helt trygg. Våga vara tillbesvär, de finns där för dig!

Annons:
tnoet
1/10/16, 8:02 PM
#35

Är så dålig på siffror, men har legat på gränsen till för högt ända sen inskrivning och har varit över några gånger under tiden.. Hos BM får jag alltid lämna urinprov om det är för högt, men det var inget de gjorde på FL. Nu är bebis igång som en tok igen så hoppas hon håller sig så tills det är dags..

Pontiac57
1/10/16, 9:48 PM
#36

När jag åkte in tog dom urinprov,blodtryck, ctg i en timme och därefter UL. Hade dom inte tagit ett längre ctg hade dom inte upptäckt problemet på mig iaf

LoAEmma
1/11/16, 5:37 PM
#37

Usch vad jag hatar att oroa mig hela tiden!
Har läst för mycket tror jag…samtidigt som man naturligtvis ska vara vaksam och uppmärksam!
Rör sig era bebbar jättemycket? 
Min magen blev mjukare nu idag, hur kan det komma sig?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

tnoet
1/11/16, 5:51 PM
#38

Min mage blev mjukare när bebisen la sig med huvudet nedåt. Tycker hon har rört sig lika mycket sen jag började känna rörelser från första början, bara det att de blir starkare och starkare.

LoAEmma
1/11/16, 6:02 PM
#39

Ja den tanken med huvudet slog mig faktiskt.
Ja detta är nog inte den galnaste bebben med rörelser, men vad vet jag det är ju min första.
Men tycker det känns rätt lika hela tiden. När jag vilar är hen mer aktiv, när jag jobbar och sover känner jag sällan något.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: