Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 3115 ggr
SuperLimm
2017-10-17 13:01

Troligtvis utomkveds

I lördags kväll fick jag ont i ena sidan av nedre magen. Kändes ungefär som när jag har ägglossning fast lite mer ont. På söndagen gjorde det fortfarande ont och jag pratade lite med en vän som är barnmorska. Eftersom jag hade ÄL två veckor tidigare och skulle ha min mens på söndagen eller måndagen visste jag att det var något annat. Tanken föll direkt på utomkvedshavandeskap men eftersom jag då isf var bara i vecka fyra så visste jag samtidigt att det var för tidigt för att känna det. På måndagen ökade smärtan och jag ringde 1177. Dom skickade mig vidare efter jag berättat om missfallet 6 månader tidigare till gyn mottagningen då jag så att jag varit där en del tidigare i och med cellförändringar som jag även opererat. Personen jag fick prata med på gyn mottagningen lät tveksam till utomkveds då det var så tidigt. Men hon bokade in mig för en undersökning samma eftermiddag. Där gjordes ett gravtest som först visade negativt. Då gjordes ett VUL där läkaren såg ganska mycket vätska vid äggstocken på den sidan som gör ont. Han så att det är mer än man vill se vid en normal ägglossning så troligtvis var det en cysta som sprack i lördags och det är den vätskan som ligger och gör ont. Han såg även att en liten blödning (ca 7ml) var på väg om några dagar i livmodern. Tyckte det lät sent då jag alltid har regelbunden mens och den borde kommit på måndagen. Efter undersökningen kom sjuksystern in med mitt gravtest och visade för läkaren att det var svagt positivt, dock efter 3 minuter. Läkaren valde då att göra ett blodprov för att kolla HCG nivåerna. Jag skulle även göra ett nytt blodprov på onsdagen för att kolla om nivåerna ändrats. Läkaren ringde mig på kvällen och bekräftade att jag var gravid. Graviditeten ligger dock inte i livmodern så vi måste undersöka mer sa han. Så han bestämde att jag även skulle få en ny undersökning på onsdagen för att se om något ändrats. Just nu sitter jag och väntar på att sköterskorna ska höra av sig om en ny tid imorgon. Då är det en annan läkare som har jour men det känns ändå som att det kan vara bra att någon mer gör en bedömning av hur det ser ut. Känns säkrast då tycker jag. Än har ingen blödning kommit. Jag har fortfarande ont i magen men inte så jag vill kräkas som det var igår. Nu är Jag mer orolig. Känns ändå bra att jag blivit så bra bemött och blivit tagen på allvar. Och framförallt bra att jag sökte hjälp och rådgivning igår. Hade dom inte undersökt och sett att en cysta troligtvis brustit hade jag ju tagit detta som en vanlig graviditet. En liten del av mig hoppas ändå att han såg fel igår eller att det var för tidigt för att se om det var en normal graviditet eller inte. Men jag känner ändå på mig att det är ett utomkveds. Känns nästan som att ett missfall skulle vara bättre. Vill verkligen inte behöva operera bort ena äggledaren men jag har förstått att det är vanligt att man måste göra det. Har någon av er haft utomkveds? Hur gick Det? Var det svårare att få barn efter Det?

Mvh Linn

Annons:
RoxannaS
2017-10-17 15:19
#1

Men oj vad jobbig situation du hamnat i. Tur att dem tar dig på allvar och att du får hjälp direkt ! Håller tummarna att de går bra vad resultatet än blir. Kram <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SuperLimm
2017-10-17 16:12
#2

#1 ja det är verkligen jobbigt! En del av mig vill bara gråta för jag kanske är trasig men den andra delen är mer förnuftig och tycker jag ska vänta och se vad som händer.. Tack!

Mvh Linn

RoxannaS
2017-10-17 16:28
#3

Håller tummarna iaf att läkarna såg fel. <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SuperLimm
2017-10-19 09:12
#4

Igår (onsdag) var jag och tog blodprov och var på en ny undersökning. Det var en annan läkare, en dansk. Han pratade mer danska än svenska och jag förstod inte ens hälften av vad han sa. Tur jag hade sambon med mig som förstår danska lite bättre. Vätskan vid äggstocken va de blivit mindre. HCGn hade ökat lite, från 82 i måndags till 215 (om vi förstod rätt) igår. Det är dock inte tillräckligt mycket för att vara en normal graviditet. Läkaren sa även att operation är sista utvägen vilket var skönt att höra. Oftast tar kroppen hand om det själv i form av missfall så han. Trodde aldrig det skulle hända men nu får jag hoppas att missfallet kommer inom ett par veckor för jag tar hellre missfall än både abort och operation. Sen borde jag vänta 2-3 menstruationer innan vi försöker igen så allt får läka ordentligt tyckte läkaren. På måndags och torsdag nästa vecka ska jag ta nya prover för att se hur HCG nivåerna ändras.

Mvh Linn

RoxannaS
2017-10-19 10:07
#5

Åh vad tråkigt att höra. Men skönt ändå att få ett svar. :( kram <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SuperLimm
2017-10-25 11:26
#6

Uppdatering! I måndags låg hcg nivåerna på 2000. Imorgon torsdag ska jag ta nytt prov. Sen ska jag på ny undersökning på måndag för att se om dom kan lokalisera var graviditeten ligger. På söndag är jag gravid i vecka 6. Jag frågade sköterskan jag pratade med när man brukar kunna se var graviditeten ligger och hon svarade runt vecka 5-6. Så jag hoppas dom kan hitta var den är någonstans.

Mvh Linn

Annons:
RoxannaS
2017-10-25 11:35
#7

Fick du något att jämföra med hur högt nivåerna ska ligga i en viss vecka?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SuperLimm
2017-10-25 11:37
#8

#7 nej det glömde jag fråga. Ska försöka fråga på måndag. Förra veckan lät det som att det borde legat på dessa nivåer redan då. Men läkaren pratade danska vilket jag inte förstår så bra.

Mvh Linn

RoxannaS
2017-10-25 13:05
#9

#8 Jaha. Oj då. Kanske ska be om en annan läkare eller någon som kan förklara i alla fall?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SuperLimm
2017-10-25 13:09
#10

#9 ja jag ska försöka stå på mig. Vet inte vem jag får träffa på måndag, kan bli en helt ny läkare. Men är det dansken igen måste jag stå på mig och säga att jag inte förstår vad han säger.

Mvh Linn

RoxannaS
2017-10-25 17:45
#11

#10 Bra där! Har du någon du kan ta med dig? som kanske kan hjälpa om det blir jobbigt?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SuperLimm
2017-10-26 07:13
#12

#11 sambon hänger med, vill att han ska höra samma saker som jag så ja slipper vidarebefordra. Då blir det oftast bara fel.

Mvh Linn

RoxannaS
2017-10-26 11:56
#13

#12 Vad skönt <3


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
SuperLimm
2017-10-30 13:27
#14

Uppdatering! Var på ny undersökning idag och fick veta att hcg nivåerna på provet som togs i torsdags var lite över 7000. Läkaren jag träffade idag sa att hcg nivåerna stiger som vid en vanlig graviditet. Sen gjorde hon en undersökning och hittade hinnsäck, gulsäck och det lilla lilla som kommer bli ett foster i livmodern precis som det ska vara. Så nu får vi hålla tummarna att allt går som det ska och det inte slutar i ännu ett missfall!

Mvh Linn

RoxannaS
2017-10-30 13:31
#15

Satt den på rätt ställe alltså? :D


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SuperLimm
2017-10-30 15:12
#16

#15 japp den sitter där den ska! :D

Mvh Linn

RoxannaS
2017-10-30 15:20
#17

#16 Åh vad härligt! Glad för din skull lycka till nu! 🌺


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SuperLimm
2017-10-30 15:34
#18

#17 tack så mycket! 😁

Mvh Linn

[Thiah]
2017-10-30 18:30
#19

Yay vilka bra nyheter!

SuperLimm
2017-10-30 20:39
#20

#19 ja verkligen! Har inte riktigt accepterat det än men mitt illamående låter mig inte glömma det iallafall :p

Mvh Linn

Annons:
Upp till toppen
Annons: