Allmänt om graviditet

Vi som planerar barn 2018 #3

2017-09-16 07:09 #0 av: Thiah

Här kommer det en ny tråd mina damer och herrar 

Gamla tråden

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-09-16 08:04 #1 av: Sparven88

Efter missfallet har vi lagt bebisgörandet på lite is. Min sambo ville vänta lite, men enligt honom så snackar vi bara om en månad eller något sånt.
Våra åsikter går isär ang bebis, hela min kropp skriker efter en graviditet och bebis. Men jag får respektera hans tankar också.

Anmäl
2017-09-16 08:30 #2 av: Sowa

RoxannaS -Tack :-). Vi är bara på femte aktiva försöket men jag har tidigare använt mig av "säkra perioder" till och från och då har det blivit en del testande. Vid de här tillfällena har det ju inte varit meningen att bli gravid men ändå har sorg och besvikelse hälsat på när testerna varit negativa. Som yngre intalade jag mig själv och andra att jag inte var intresserad av barn för att jag hade känslan av att aldrig skulle få uppleva egna.  Tyvärr är ett negativt test en sorts oro att min känsla stämmer.  Nu vet jag att vi är tidigt i babyverkstan så än finns det mycket hopp för oss. Det finns inget som tyder på att vi inte kommer kunna få en liten och det är väldigt trevligt med alla försök ;-) Det är bara alla testerna som jag måste försöka undvika för att slippa den enorma besvikelsen. 

Anmäl
2017-09-16 13:03 #3 av: RoxannaS

Thiah: Okej :)

#2 okej :) jo jag förstår precis hur du känner. :/

Anmäl
2017-09-16 13:09 #4 av: JonnaB

Här väntar vi på mens om en vecka. Haft mensvärk sedan äl förra fredagen. Håller nu tummarna...

Anmäl
2017-09-16 13:15 #5 av: RoxannaS

Jag har jätte mysko flytningar nu också tycker jag. Mer än vanligt. Dem bara rinner. Jätte irriterande är det. Gjorde ett test nu iaf och de var negativt. (För er som undrar så har jag precis klivit upp efter nattens sömn haha. Har lite fel dygn)

Anmäl
2017-09-16 16:50 #6 av: NinniH

Ett par dagar kvar till mens nu och jag känner i princip ingenting. En del halsbränna mest.. Idag är jag lätt illamående, men det beror mest troligt på förkylningen som bryter ut (får alltid så). Tog ett test igår och såg ett svagt svagt streck, men i morse syntes knappt något med ett känsligare test. Få se inom ett par dagar vad som händer och sker.. Tempen fortsätter uppåt i alla fall.

Kram Ninni, medarbetare på Bullhundar.ifokus
♥•*¨*•.¸¸♥ Chanipet Photography ♥ ¸¸.•*¨*•♥

Anmäl
2017-09-17 20:30 #7 av: Glow487

Utgångspunkt:
Har för några månader sedan påbörjat resan med infertilitetsutredning, med 3st (kända) missfall i bagaget, som ägt rum under 1,5 års tid ca. Har varit utan preventivmedel sedan okt 2015, om jag ej minns fel. Nu har vi tydliga resultat från utredningen och känslorna är blandade. Jag tänkte berätta lite kort om vad vi fick göra, ifall någon kanske är intresserad av hur en sån här utredning kan gå till. Dem har olika rutiner på olika platser givetvis, så såhär KAN det gå till, och såhär gjorde vi. :)

Blivande fadern:
Han fick röntga, mäta och undersöka testiklar och fick resultat på spermaanalys, och där fanns inga anmärkningar alls på resultaten. Allt såg fint ut! Och bra BMI har han också.

Och så jag då:
Mig var där inget fel på heller, av det man undersökt i alla fall. Jag fick inledningsvis väga mig. Jag har gått ner 8kg sedan vi remitterades i Maj månad, så det är positivt. Men dem tycker att jag väger för mycket och vill att jag går ner 8kg ytterligare, så att jag landar på BMI 30. Innan dess får jag ingen hjälp alls. Mycket strikta med detta! Gynekolog konstaterade via vaginalt ultraljud att livmoder och äggstockar var fina. Jag har mycket typiska pco-äggstockar med massvis av fina ägg, som ju är till en fördel. Blodproverna visade att jag inte har någon sköldkörtelsjukdom, och det syntes i blodet att jag har pco, vilket jag sedan tidigare redan vet om. Alla andra blodprover (minns ej vad alla var för), såg också toppen ut. Äggledarna undersöktes aldrig, för att gynekologen "tog förgivet" som hon uttryckte det, att dem också skulle vara i gott skick, eftersom jag tidigare aldrig haft infektioner i det området.

Övrigt:
Gynekologen kallar mina missfall för biokemiska graviditeter, vilket jag tolkar som tidiga graviditer som kroppen själv väljer att avsluta för att oddsen till ett friskt barn inte varit höga. Gynekologen menade kallt att jag haft "otur" och inte ska gnälla eller vara ledsen när det finns andra som får diagnosen "infertilitet". Hon var mycket otrevlig. Andrologen som blivande fadern träffade hade samma tråkiga stil. :( Fy!

Vad som händer här näst:
Jag ska ringa tillbaka när jag gått ner 8kg, om jag inte blivit gravid innan dess. Då kan dem erbjuda hormonbehandling till mig som kvinna. Jag antar att dem menar ägglossningsstimulerande tabletter. Vi talade inte om någon särskild behandlingsform så som IVF t.ex.

Känslor:
Känslorna är blandade. Det är lättnadskänslor blandat med frustration. Jag är lättad över att blivande fadern inte behöver vara orolig över sin kropp och sin förmåga. Och jag är lättad över att jag inte har sköldkörtelproblem främst, eftersom att min mor har det, och sjukdomen är ärftlig, och kan innebära infertilitet. Och såklart är jag glad över att vi sägs vara helt fertila. Men mötet gick på under 10 minuter, och det personliga mötet var stelt och det kändes som att det gjordes under brådska. Vad som upprör mig är att det aldrig skrevs ut några ägglossningsstimulerande tabletter. Därför tänker jag ringa vårdcentralen för att få ut detta. Särskilt med tanke på att man sägs ska ha minst 4 menstruationer om året för att minska risken för cancer i livmoderområdet. Jag har specifikt livmodercancer i släkten, så jag är mån om min hälsa som kvinna.

En annan intressant sak var att jag sökte vård för några veckor sedan hos vårdcentralen pga. att jag gått in i en depression pga. något tråkigt som hänt i mitt liv. Dem vanliga frågorna brukar ju vara "har du några allergier eller sjukdomar", var av jag alltid nämner min pcos, för att inte utesluta något som kan vara av betydelse. Vi kom snabbt in på mina missfall osv. Hon frågade bedrövat: "varför har du blivit remitterad till reproduktionsmedicinskt centrum för infertilitetsutredning när du enkelt skulle kunna börja med ägglossningsstimulerande tabletter? Du har ju pco-äggstockar och kan behöva en knuff för att få fart på din cykel bara."

Min plan:
Jag har inget att förlora. Jag siktar på ägglossningsstimulerande tabletter nu via VC. Givetvis siktar jag mot att gå ner 8kg till också. :) Mina pcos-symptom blir bättre för varje kilo jag går ner. Och orka leka med barnen på golvet vill jag också! Har någon förresten testat dessa tabletter? Vad heter dem du fått? Har dem funkat bra? Biverkningar? Har för mig att du roxanna testat sånna? (Ber om ursäkt i förväg. Har inte följt tråden så bra den senaste tiden. :p du kanske redan har skrivit om det?)

Anmäl
2017-09-18 11:03 #8 av: Devya

Jag trodde att mensen skulle komma det här veckolutet då jag har haft mensvärk sedan fredags. Jag har fortfarande mensvärk så nog borde väl mensen sättas igång idag. Min mens är för övrigt 2 dagar sen. Brukar ha en menscykel på 26-28 dagar men en gång det här året så var det 30 dagar precis som nu. Är nu inne på 30 dagen så mensen kan ännu sätta igång. Har verkligen inga stora förhoppningar eftersom jag känner att det måste definitivt vara mensen som är på väg då jag har så här ont.. Brukar dock endast ha så här ont då jag börjar blöda så det är väl det enda som är annorlunda den här gången.

Siktar ändå in på att det blir att försöka igen vid nästa ägglossningen.

Anmäl
2017-09-18 11:07 #9 av: Devya

Haha, just efter det inlägget satte mensen igång! På ett sätt skönt att min magkänsla alltid är rätt. Kände mig inte gravid och inte var jag heller gravid.

Känns betryggande att jag känner min kropp så pass väl åtminstone. :)

Anmäl
2017-09-18 11:46 #10 av: Sowa

Var är off-knappen?
De senaste 16 åren har mensen varit regelbunden med +/- 2-3 dagar. Jag har tidigare gått igenom några livskriser, en del värre än andra, men mensen har alltid betett sig som vanligt (lika mycket och lika länge). I fredags kom den som beräknat men igår ville den inte mer. Det här är ju egentligen inget ovanligt men för mig är det helt nytt. Självklart började babykontoret i hjärnan starta upp igen och undersöka möjligheten till genombrottsblödning.
Under de perioder jag tagit p-piller så har jag kunnat skjuta på mensen 1 månad. Efter det har den kommit oavsett var på kartan jag varit. Med tanke på detta så förvånar det mig inte om min kropp anser att gravid eller ej så ska det blöda nu! Jag försöker intala mig själv att jag inte är gravid. Det är mycket som stressar just nu som kan orsaka rubbningar i cykeln, jag tog testa tidigt test bim -3 som var negativt och mensen kom som den skulle. Hur stänger jag av hjärnan från att tänka bebis hela tiden? Jag har massor av annat som behöver min uppmärksamhet :-/.

Anmäl
2017-09-18 11:56 #11 av: Devya

# 10 Vissa klarar av att inte tänka för mycket på det medan andra klarar inte alls av det. Så det är nog indviduellt. Finns tyvärr ingen off knapp.

Vi vill ha barn, min man lite mer än jag själv. Jag njuter av att vara nöjd med min kropp och därför har jag inte bråttom trots att jag blir 31 i år. Blir jag inte gravid så var det väl inte meningen heller. Sådan mentalitet har jag då. Det finns mer här i livet än att skaffa barn. Visst blir det ju bättre om jag får den där stora familjen som jag alltid velat ha! Men jag kan inte låta den önskan ta över hela mitt liv. Hoppas bara att min man tänker likadant som jag...

Anmäl
2017-09-18 16:42 #12 av: RoxannaS

Antar att mensen är på inkommande här då bröstvårtorna blivit ömma igen. Dem verkar bli de nu för tiden när jag har mens. :/

Anmäl
2017-09-18 16:46 #13 av: NinniH

Brösten har börjat ömma lite lätt, men dagens test är blankt.. Kroppen som spökar antar jag, så mensen kommer nog på torsdag.

Anmäl
2017-09-18 17:33 #14 av: Sowa

#11 Jag försöker tillämpa liknande mentalitet. Är väldigt nöjd med både mig själv och livet som det är i nuläget. En liten kommer innebära många förändringar så jag försöker verkligen njuta av den tid vi har tillsammans nu när vi bara är två. Får nog jobba hårdare på att se allt det mysiga i nuet och försöka prioritera ner bebistanken. Vi är fortfarande i början så förhoppningsvis lägger sig spänningen och förväntan lite med tiden :-) Det positiva med att det tar tid är att det är en väldigt härlig aktivitet att träna på. 

Anmäl
2017-09-18 18:00 #17 av: KerraK76

Hejsan 
Vågar jag tro att det är en liten på g?

Anmäl
2017-09-18 18:08 #18 av: Thiah

#17 det där är positivt :) grattis

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-09-18 20:29 #19 av: RoxannaS

#17 Solklart positivt det där, grattis Glad

Anmäl
2017-09-18 20:29 #20 av: RoxannaS

Fick höra om en gammal teori precis som man tydligen använt förr innan gravtester, och de var att man ska kunna känna som en "boll" i slidan när man är gravid, någon som vet något om det?

Anmäl
2017-09-18 20:41 #21 av: Smulan_88

#20 bollen kallas för livmoderhalstapp, den ändrar längd och position under månadens gång. Myt eller inte, kanske kan funka. MEN denna kan man känna olika under månadens gång. Dock innan mens mjuknar den och börjar öppna sig.

Tänk dock på att inte fingra för mycket det är lätt att få infektioner, och vissa har vid graviditet väldigt känslig tapp så att man pillar KAN (i ovanliga fall) leda till missfall.

Anmäl
2017-09-18 23:14 #22 av: RoxannaS

#21 De är inte den dem syftar på

Anmäl
2017-09-19 07:35 #23 av: Sowa

#20 En tjej på något forum skrev att hon tidigt i sin graviditet kunde känna en liten boll (eller kula) i livmodern. Den varken sågs eller kändes utifrån men om hon låg på rygg och drog in magen (har jag för mig det var) så kändes det inifrån. Kan det vara något sånt?

Anmäl
2017-09-19 11:32 #24 av: RoxannaS

#23 Så vitt jag förstod det som skulle de vara i slidväggen eller på livmodertappen. Dem var så dåliga att förklara vart dem menade. Men dem pratade om att stoppa in ett finger och köra komsi rörelsen för att känna den där bollen.

Anmäl
2017-09-19 12:30 #25 av: KerraK76

Tack! Tog ett till idag för säkerhets skull :))
Lycka till ni andra, håller tummarna!
Kram

Anmäl
2017-09-20 20:38 #26 av: RoxannaS

Väntar fortfarande på mensen. Molande värk men ingen mens...

Anmäl
2017-09-21 19:50 #27 av: NinniH

Mensen kom igång idag, vilket jag misstänkte den skulle göra eftersom mina spottings körde igång 2 dagar innan. Bara på´t igen då..

Anmäl
2017-09-21 19:56 #28 av: RoxannaS

#27 Hur länge har ni försökt egentligen?  Ledsen

Väntar mensen jag med, bruna flytningar hittills bara 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.