Annons:
Etikettallmänt
Läst 925 ggr
Tilda305
2017-09-15 17:12

Gravid första barnet

Vecka 29 slutade jag med p piller för jag och min sambo skulle bli gravida. I onsdags på min födelsedag plussade jag. Vi är så himla glada!! Men nu börjar jag fundera på första besöket hos barnmorskan som vi har den 26 Sept. Hur går det till? Och hur vanligt är det egentligen för missfall när man väntar första barnet. Jag hör inte många som får det? Dela gärna med er av era erfarenheter.

Annons:
Fridaaaa
2017-09-15 17:22
#1

Grattis! :) 

När jag skrev in mig, hade de hälsosamtal och inskrivning i ett, vissa har det i två möten. Jag fick ta stick i fingret, de kollade urinen (man tar kissprov hemma och tar med), kollade blodtryck, tog blodprov, sedan ställde BM frågor och så :) 
Tog max 45 min. De hade avsatt en timme. Sedan fick vi bokat RUL (rutinultaljud). 

Tror inte det är vanligare vid första barnet än senare. Många gånger får man missfall innan man ens vet att man är gravid. Men riskerna för missfall minskar efter v12, med ca 65%. Men risker är det såklart hela graviditeten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sparven88
2017-09-15 21:33
#2

Jag hade en helt normal första graviditet och födde en frisk son i v 42+3. Gjorde ett positivt gravtest i juli, men fick missfall i v 6+6 för några veckor sen. Försök att njuta av det faktum att du är gravid. Jag har läst det flera gånger här, och jag väljer att låna det uttrycket "du väntar barn, inte missfall". Men jag vet. Det äe lättare sagt än gjort.

Tilda305
2017-09-15 23:43
#3

#1 Tack så mycket. :) jaha okej det låter inte så Läskigt då. ;) kan kan få ultraljud I redan vecka 8? Jag vill ha det bekräftat av en barnmorska att jag är gravid för jag får verkligen inte In det i huvudet och min mamma är Döende I cancer, jag vill gärna berätta för henne medan hon är i tillståndet så hon kommer ihåg det. Det känns som detta är ett litet mirakel som ska sända oss ljus i allt mörker som kommer komma så jag Hoppas verkligen inte att vi får ett missfall. Tusen tack för svar! :)

Tilda305
2017-09-15 23:45
#4

#2 åh vad mysigt!! Och grattis i efterskott :p Jag beklagar missfallet och hoppas ni får ett pluss snart igen. Du har helt rätt i det faktiskt. Mitt lilla mirakel ska inte få bli ett missfall. Jag är i vecka 5 och oroar mig redan för allt :p

[Thiah]
2017-09-16 06:52
#5

Grattis till filuren. Och Jo, i v8 kan dom se ett hjärta som tickar men det är ingen garanti ändå. Bara så du vet. Men jag har också kollat tidigt min andra graviditet just för att jag var så orolig. Hjälpte mig att hjärtat var igång trots att risken finns kvar.

Upp till toppen
Annons: