Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 2644 ggr
Lena90
2017-09-10 11:02

Skämmas för att köpa begagnat?

Vi väntar vårt första barn i maj 2018 men börjar redan nu fundera och planera lite med inköp och sånt. Jag hade tänkt att köpa en hel del begagnat, både möbler/vagn och kläder. Dels för miljöns skull och rent ekonomiskt. Tycker man kan hitta mycket nya, fina grejer begagnat till billigare pris. Jag vill också tänka ekologiskt och naturmaterial, vilket man kanske inte hittar lika lätt begagnat så tanken var då att köpa en del saker begagnat till ett billigare pris och då kunna köpa dom nya ekologiska sakerna som är lite dyrare.

Samtidigt får jag ibland en skam känsla för att jag vill köpa begagnat. Vet inte varför men det känns som att man inte vore lika bra förälder i dagens samhälle om man inte köper allt nytt till sitt väntande underverk. Hur tänker ni andra om det? Finns det något ni absolut inte skulle köpa begagnat? Typ bland kläder och sånt?

Carpe diem!

Annons:
Fridaaaa
2017-09-10 11:12
#1

Det ska man absolut inte göra!
Vi kommer köpa det mesta begagnat :) Billigare och man får ändå bra grejer (om man såklart kollar noga), som oftast inte är mycket använt heller :) 

Vi gillar att återbruka mycket, vi köper sällan nya möbler osv, köper gärna kläder mm begagnat med, tycker bara det är bra att man kan göra det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Soligajag1
2017-09-10 11:13
#2

Hejsan ! 

Tycker absolut inte du ska skämmas för att du köper begagnat till dig barn. DET finns så mycket fina varor, kläder , barnvagnar , barnsaker mm. på Facebook / säljes sidor, även på olika Loppisar , Blocket . 

Finns säkert nåt ekologiskt med. 

Jag köpte en begagnad vagn till mitt första barn, en flicka . Sen fick man massor med presenter , kläder och andra saker . 🙂 av mamma, syskon , vänner. 

Lycka till !! Kram 🙂🌺

HH 🙂

Lena90
2017-09-10 11:14
#3

Skönt att fler tänker så 🙂

Carpe diem!

Soligajag1
2017-09-10 11:21
#4

#3  Sen är alla människor olika, tur är väl det ! 🙂

Denna Kisse Toa hållare köpte jag på Loppis / den är hemgjord . Tyckte om den med än gång.  Sedan har jag själv setat mycket på L oppis , bakar bullar , kakor , bröd mm, säljer + mycket andra varor. 

HH 🙂

Maria
2017-09-10 11:26
#5

#0 Jag tycker absolut att du tänker rätt. Dessutom så är det så kort tid saker används så att återbruka är väldigt fiffigt.

Sonen och hans sambo har en pojke på 7 veckor och de har haft tur med många kompisar med småbarn så det har både fått saker och fått köpa begagnat. Barnvagn t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2017-09-10 11:56
#6

Att köpa begagnat är väl verkligen att tänka på sitt barns bästa. Både för jordens miljö och barnets miljö.

Många textilier innehåller tyvärr en del icke önskvärda ämnen, men som nu är borttvättade. Ett bomullsplagg (som man ju helst vill använda till barn) är inte så miljövänligt att framställa så ju längre man använder det desto bättre.

Annons:
Fien
2017-09-10 12:04
#7

Det är ju super att köpa begagnat. Vi har köpt massor begagnat, både kläder, leksaker, vagnar och skor. Vissa saker bör man dock tänka till innan man köper begagnat, det gäller framförallt bilstolar som inte får vara krockade. Köper man av en vän eller bekant kan det ju vara ett alternativ. En annan sak är hjälmar som inte heller bör ha varit i marken…

Baaazinga
2017-09-10 12:26
#8

Vi har två barn och jag köper det jag kan begagnat. Men vi köper även nytt. Älskar begagnat dock och loppisar :)

[Nalaa]
2017-09-10 12:51
#9

Vi har köpt begagnat och nytt beroende på tillfället som dykt upp. Har köpt lite kläder på loppis, två av tre vagnar är begagnade och sedan har vi fått en del av syskon som har äldre barn. Sen köpte vi nytt skötbord och grejer till det, liksom madrass till spjälsängen (som min man sov i som liten men som är renoverad). Vi köpte ny matta och nya möbler till rummet men hade vi hittat begagnade byråer som vi ville ha hade vi definitivt kunnat köpa det. Nu letar vi för fullt efter likadana byråer till lillbebisen som dottern har i sitt rum, vi letar mest på blocket eftersom det är både dyrare att köpa nytt men också smidigt att hämta direkt och kanske monterat redan:-p

[Thiah]
2017-09-10 13:09
#10

1 Body har vi fått ny. Och sen får jag den finska mammalådan iof. Men allt annat är begagnat till denna fis. Tycker begagnat är toppen!

Surpan
2017-09-10 13:29
#11

Begagnat är kanon. Alla jag känner med barn köper mer eller mindre begagnat till barnen. Vissa bara de större inköpen som vagn eller säng, medan vissa köper mycket kläder begagnat också. Vi har både fått och köpt begagnat. :)

/Surpan

JonnaB
2017-09-10 15:28
#12

Vi köpte med massor begagnat… Skötbordet, vagn. Bla. Vi har även handlat massor av kläder på loppis osv

Jess89
2017-09-10 17:14
#13

Har köpt en del begagnat bland annat kläder och barnvagn. Vi ansåg dock att vi inte ville köpa bilbarnstol begagnat då man aldrig vet vad de är i för skick. Känns tryggast att köpa en ny barnstol. Kände lite som dig innan jag köpte de första begagnade kläderna men finns så mycket fina kläder så inget att skämmas för.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
[Devya]
2017-09-10 17:41
#14

Upplever det totalt annorlunda än vad du gör tydligen. :) Om man här köper nya saker åt sin bebis så ses det mer som slöseri med pengar med tanke på hur snabbt de växer. :)

Sarah
2017-09-10 17:59
#15

Är väl snarare de som köper allt nytt som borde skämmas ;) så onödigt att slösa så mycket resurser på saker när det inte behövs. Klart att man vill ha en del nytt till sitt barn, men att aktivt vägra begagnat tycker jag är illa.

Pontiac57
2017-09-10 18:13
#16

Bilstol/babyskydd skulle jag aldrig köpa begagnat då man inte vet hur dom hanterats och då många säljer för gamla grejer. Däremot kläder och möbler är ju jätte bra att köpa begagnat då det sällan är något slitage på. Vagn skulle jag kunna köpa begagnat (köpt 2 begagnat och 2 nya) bara jag har möjlighet att granska dom riktigt innan

MikaelaS_
2017-09-10 18:14
#17

#15 Jag skäms inte ett dugg ;) Någon måste ju köpa nytt för att det ska finnas begagnat :p Jag har jättesvårt för begagnat och har fram tills för typ ett år sen inte ens köpt möbler begagnat, så vi har köpt allt nytt till barnen :)

Sarah
2017-09-10 18:27
Fridaaaa
2017-09-10 19:03
#19

#16 Hur gammalt babyskyddet är kan man se, det står datum nämligen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2017-09-10 19:09
#20

Vi har köpt babyskydd begagnat till båda barnen. Köpt av bekanta så jag vet skyddets historia. Jag spenderar hellre mina pengar på nått roligare än dyra vagnar och kläder åt bebis. Speciellt när alternativen är så bra. Sammanlagt har vi betalt 15€ för oddvars saker och då är det tygblöjor med i den summan. Han har så mycket kläder nu att hälften vore nog. Mycket av storebrors saker kommer nämligen tillbaka nu efter att ha varit hos några andra barn emellan. :)

Annons:
mollyt
2017-09-10 19:19
#21

Nu har jag inte läst dina svar - men herregud nej det är inget att skämmas för! Vi köper så mycket vi bara kan begagnat!!! Det har gjort att vi klarat oss på bara en lön och därför inre behövt "slösa" på föräldrsrdagarna före 1,5 som då betyder att vi kan vara hemma längre med dottern! För mig heeeelt klart värt det! Det mesta i klädväg växer de ut så himla snabbt, och sliter knappt på, så man kan få nyskick begagnat för en bråkdel av priset!

[Kijsen]
2017-09-10 19:43
#22

Det finns mycket fint begagnat där ute! Så jag tycker inte du ska skämmas för att du vill vara smart :). Det jag inte velat köpa till min son (första barnet) om jag skulle tänkt som du är tex begagnade gosedjur och babyskydd från någon man inte känner eller litar på. Däremot så ville jag inte köpa grejer begagnat just för att det var första barnet, så vi har köpt allt nytt och kommer spara det till framtida syskon. Okej, ett par converse till bebis köpte jag begagnat på Tradera, för det kändes lite onödigt o lägga ut fullt pris på något som aldrig blivit använt. :)

Ceciliaolucifer
2017-09-10 19:50
#23

Jag har köpt allt nytt, jag är inte en begagnatperson. Dock ser jag inget fel i att ett eventuellt nästa barn kan ärva en del av sakerna. Jag skulle aldrig köpa ngt begagnat till mig själv och gör inte det till mitt barn heller :)

tlover
2017-09-10 22:28
#24

Vi hade nästan bara begagnat i början. Vi köpte inga kläder i börjar utan fick och fick ärva. Sen när dottern blev äldre blev det mer köpt för tex fingervantar, sockar osv är svårt att hitta begagnat så då behöver det kompletteras. Även då man inser "oops, hon behöver regnkläder och det är NU!"

Babyskydd köpte vi däremot nytt (på megarea) och eventuell hjälm i framtiden kommer nog inte heller bli begagnat, sånt får ju inte vara "använt" (krockat/fallit med) så för säkerhets skulle är det nog bäst att köpa nytt.

Vi köper mycket begagnat till oss själva också och vi båda är uppvuxna med att ärva saker och kläder och jag ser ingen som helst skam i det.

l'm back

Soligajag1
2017-09-11 07:13
#25

Jag tycker det är bra att det finns begagnat , , sen får det inte vara för slitet ,

Helt o rent , Jag brukar sitta på Loppis, , sälja kläder , böcker , prydnads saker . 

Sedan har jag setat på ett Loppis här var jag bor, , haft en egen plats , bakat bullar, kakor , bröd , som är nybakade , går upp vid 03.00 och bakar , , Loppiset öppnar kl 10.00 - Då doftar det nybakt vid mitt bord , många säljare köper när jag kommer. 

Jag bara Älskar att stå på Loppis , , det är en sådan underbar "anda" , folk är glada och kärvänliga med varann. ❤️🤗

HH 🙂

mollyt
2017-09-11 07:45
#26

Nu kom jag på, det enda jag inte skulle köpa begagnat är säkerhetsutrustning såsom hjälm, bilbarnstol eller babyskydd till bilen. Enbart med tanke på att säkerheten i dessa minskas drastiskt efter krock/slag/om de blivit tappade i marken. Jag skulle därför inte våga lita på att tidigare ägare inte till exempel tappat cykelhjälmen i marken utan att säga något, men i övrigt tycker jag att det är toppen att kunna köpa grejer begagnat. För miljö och plånbok.

Lena90
2017-09-11 08:07
#27

Gud vad härligt att läsa alla svar :D blir så glad i hjärtat! Håller med vissa skrivare att säkerhetsutrustning är något jag inte skulle vilja köpa begagnat av någon jag inte känner.

Carpe diem!

Annons:
Upp till toppen
Annons: