Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 10219 ggr
[postmortum91]
2017-09-06 07:39

Sjukskrivning illamående?

Jag sitter nu på bussen till jobbet och lider varje sekund. Jag är ständigt illamåendet, dagarna i ändan. Från att Jag går upp till jag lägger mig. Har testat allt, äta ofta, äta innan jag reser mig ur sängen, akupunkturarmband. Jag gråter inombords över hur utmattande det är både mentalt och fysiskt. Jag vill verkligen sjukskriva mig till det går över . På jobbet är det lite till övers för folk som är sjuka så vet att det kommer bli mycket agg och skitsnack. Vad ska jag göra? Är det lätt att få bli sjukskriven för illamående? Någon som blivit nekad?

Annons:
Fien
2017-09-06 07:41
#1

Du kan ju alltid sjukskriva dig en vecka, för det behövs inget läkarintyg. Hur långt gången är du? Ofta är de första veckorna värst, och för många avtar illamåendet runt vecka 12. Sen finns det åksjuketableter att ta också, prata med din barnmorska.

[postmortum91]
2017-09-06 08:11
#2

#1 måste man ta åksjuketabletter? Jag vill helst inte ta något piller är lite emot att jämt trycka i sig tabletter. Jag har redan varit sjuk (förkyld) sen torsdags så det är kört

[postmortum91]
2017-09-06 08:11
#3

Är i vecka 8

Fridaaaa
2017-09-06 08:14
#4

#2 Jag är egentligen lite emot att trycka i tabletter med men tog postafen och den hjälpte mig i alla fall :) Antingen en halv eller en hel beroedde lite på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fien
2017-09-06 08:32
#5

Jag gillar inte heller att äta en massa tabletter men ibland får man väga för och nackdelar. Du kommer ju fortsätta att må illa även om du blir sjukskriven… därför jag föreslog att du skulle prata med din barnmorska så ni kan komma fram til en lösning. Förhoppningvis släpper det snart. Mitt illamående släppte i vecka 11, för mig funkade det om jag åt något litet ungefär varannan, var tredje timme… plus åksjukeband.

[Nalaa]
2017-09-06 08:32
#6

Jag mådde också väldigt illa i början av den här graviditeten. Kag kräktes så jag tappade andan och nästan svimmade men jag blev inte sjukskriven. Min man tog ut semesterdagar när det var som värst bara för att vi skulle slippa hålla på att ändra med försäkringskassan och föräldradagar. Onödigt att slösa föräldradagar på mig när jag mådde dåligt men det handlade bara om ett par dagar eftersom jag då inte plockade ut ersättning för varje dag. Jag vet inte vad du kan göra annat än att ringa barnmorskan och tala om hur det verkligen ligger till… Hoppas du får en förstående läkare, kanske kan du bli sjukskriven på halvtid eller 25 % i alla fall?

Annons:
Velinga1984
2017-09-06 08:36
#7

Jag har fått extremt graviditetsillamående alla mina graviditeter. Har alltid blivit sjukskriven på heltid av läkare samt aldrig fått avslag på försäkringskassan. Har dock kräkts tills barnen varit 1 dygn. Har dock varit inlagd med dropp och haft ständig kontakt med sjukvården pga detta.

Sarah
2017-09-06 08:49
#8

Du kan ju inte bli sjukskriven om det finns medicin som fungerar. Hur låter det, jag vill bli sjukskriven för att jag inte vill ha piller…?

Baaazinga
2017-09-06 08:50
#9

Hej, Jag lider med dig. Jag har varit sjukskriven i perioder med illamående till 1000 i kombo med kräkningar. Min läkare sjukskrev mig nästan direkt då jag inte fixade sitta i samtal på jobbet. Grav 1 och 2 började jag spy direkt när jag plussat tidigt tidigt. min räddning har varit lergigan Comp även om det inte fungerat jämt. Inger problem med försäkringskassan/jobb/läkare för min del.

Surpan
2017-09-06 09:22
#10

Jag håller med Sarah, testa tabletter först. Jag vet att det inte är optimalt att ta medicin, men det är inte direkt optimalt att vara sjukskriven heller. Jag fick lergigan av läkaren. Jag tycker det funkade OK. Fick vara noga med att ta dom regelbundet bara annars kom illamåendet och jag kunde knappt svälja ner tabletterna.

/Surpan

Baaazinga
2017-09-06 09:59
#11

Ska lägga till att jag fick testa tabletter innan jag blev sjukskriven.

jackiejohn
2017-09-06 11:53
#12

Har svårt att tro någon läkare sjukskriver och att FK beviljar om det finns medicin både receptsfri och receptbelagd som du inte testat. Prata med din bm och prova postafen, sjukskrivning ska inte användas i "onödan" dvs om nåt går att åtgärda på annat vis. Kräktes själv konstant i 2,5 månad med yngsta, jobbar på demensboende så det var inte så himla kul. Spydde av kaffedoft och massa trevliga saker man kommer i kontakt med men jag fick äta piller och gno på. Var inte ens tal om sjukskrivning i det läget.

Baaazinga
2017-09-06 12:29
#13

#12 fast alla är olika. Jag kunde inte kämpa mig igenom varje dag på jobbet och springa och spy hej vilt. Nej lyssna på kroppen prova tabletter. Hjälper ej det så diskutera sjukskrivning. Jag var hemma 50% ett tag och fick andra arbetsuppgifter.

Annons:
[postmortum91]
2017-09-06 13:10
#14

Jag jobbar som klasslärare så det gäller antingen jobba som vanligt eller vara sjukskriven 100% Lergigan verkade läskiga så en biverkning är hjärtstillestånd, då är jag hellre illamående. Prostafen tänkte jag köpa sen och testa

Velinga1984
2017-09-06 14:08
#15

Har svårt att tänka mig att de godkänner heltid för bara illamående. I första hand vill dom att din chef löser problemet. Har du frågat din chef om andra uppgifter eller att samarbeta med en annan lärare?

jackiejohn
2017-09-06 15:00
#16

13# Aldrig påstått att alla är lika, eller hur? Och sen sa jag att att hon får ta och prova tabletter och prata med sin bm i första hand, för jag ställer mig ytterst tveksam till att en läkare sjukskriver 100% som Ts yrkar på om när hon inte ens testat piller. 14# Bra prova nu postafen och se annars prata med din bm :)

Baaazinga
2017-09-06 15:54
#17

nej det sa du aldrig, jag bara skrev att alla Är olika helt utan tyngd på det :) För mig funkade lergigan bäst och jag fick noll biverkningar av det. Men jag hade inte "bara" illamående som sjukskrivningsorsak var tvungen att kolla. Jag hade illamående, ibs, kräkningar.. Lycka till med allt!

[postmortum91]
2017-09-06 21:12
#18

Tog en postafen förut, hjälpte inte. Ska ge den en ny chans imorgon och testa jobba på den. Tar den så fort jag vaknar.

jackiejohn
2017-09-06 22:01
#19

#18 Var tolfte timme, och försök vara så exakt med tiden du bara kan. Så sa min bm till mig och för mig tog det udden av det allra allra värsta så att jag kunde jobba men det tog inte bort det helt och jag kräktes ändå men inte lika illa. Hoppas er hjälper dig!

RoxannaS
2017-09-06 22:56
#20

Jag har inte läst igenom tråden nu men, mår du bara illa eller spyr du?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
emmaaaa
2017-09-07 15:45
#21

Jag va sjukskriven från från vecka 4 tills bebis va ute!! Jag fick äta 9 tabletter om dagen för att ens kunna överleva dagen, jag va inlagd med dropp till och från och jag spysde säkert 30 gånger om dagen. Jag gillade inte heller att ta tabletter som gravid men ibland finns det inga alternativ om man inte i så fall vill lida sig igenom det utan. Men som de andra skriver lär du inte få någon sjukskrivning så länge du inte tar emot hjälpen du får (som oftast är att erbjuda medicin). Det är inget fel på varken mig eller mitt barn trots alls dessa tabletter :)

Alexzandra630
2017-09-08 09:58
#22

Jag tror inte du blir sjukskriven enbart för illamående. Du mår ju lika illa på jobbet som hemma, det spelar ju ingen roll. Jag mådde illa i 3 månader. Kräktes en av dom, då var jag sjukskriven. Kaskadspydde typ 4-5 gånger per dag helt utan förvarning. Var jag stressad eller tog i så blev det betydligt fler gånger. Jobbar inom vården och när jag kräktes inne hos en vårdtagare kände jag att det var droppen. Läkaren sjukskrev mig direkt eftersom jag både tappat ganska många kg i vikt och testat åksjuketabletter och lerigian utan effekt. När jag typ bara spydde på morgonen började jag jobba igen.

mollyt
2017-09-09 20:36
#23

#22 hehe jag jobbar också inom vården och jag sprang och spydde mellan patienterna (i värsta fall under ett patientbesök med då ursäkten om att jag behövde gå iväg och hämta något så att jag kunde rusa på toa). Det la sig väl uppemot vecka 20 om jag minns rätt. Men jag spydde aldrig inför någon vilket jag är tacksam för!

[postmortum91]
2017-09-09 22:19
#24

En fråga är dock; ska det krävas så extrema fall för att en gravid ska få sjukskrivas? Många går hem för lite förkylning och feber men illamående går folk och tampas med tills de stupar. Det är inte lika accepterat att vara sjukskriven som gravid som om du har något annat. Så upplever iallafall jag. Hade det varit samma om det var männen som kämpade sig igenom arbetet med ständigt illamående och extrem trötthet?

RoxannaS
2017-09-09 22:31
#25

Det beror lite på vad för problem man har samt hur illa det är och vad man gör på dagarna som påverkas av det. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Surpan
2017-09-09 22:45
#26

En stor skillnad är ju att graviditetsillamående är i stort sett ofarligt (om du äter och dricker) medan virus och bakterier kan leda till otäcka följdsjukdomar om man inte tar hand om det. Sen smittar inte graviditeter heller. Jämför istället med typ pollenallergi. Jag känner flera personer som har det, de måste ta mediciner i flera månader i sträck för att kunna fungera, ibland hjälper det inte helt. De blir inte sjukskrivna. Jag vet inte om man kan bli sjukskriven för "bara" illamående eller om man bara blir sjukskriven om man har kräkningar dock. Men boka tid med en läkare? Jag tycker du ska ge lergigan en chans om du mår så illa. Om du verkligen inte vill pga biverkningarna så kanske de kan skriva ut någonting annat?

/Surpan

Velinga1984
2017-09-10 06:12
#27

Sen får man tänka på att man har rätt att sjukskriva sig 1 vecka utan läkare, vilket många gör som är förkylda. Man är sällan förkyld så länge att man behöver bli sjukskriven av läkare, och även där är läkarna hårda. Men som någon skrev så kan en förkylning ge personen och andra personer allvarligare sjukdomar. Ett illamående från graviditet är inte farligt på samma sätt som en förkylning kan bli.

Annons:
teezan
2017-09-12 11:44
#28

Det beror nog på vilken läkare man går till. En kompis som är gravid nu blev sjukskriven två veckor (till en början). Hon förklarade att hon inte ville ta tabletter (postafen hade hon dock testat nån gång men ville inte testa lergigan) och den läkaren var förstående med det och tyckte att hon inte skulle behöva testa det.

The_pearl
2017-09-13 12:39
#29

Bara illamående får man nog inte sjukskrivas för. Jag hade extremt illamående och var sjuuukt trött å slutkörd. Jag kunde sova eller vila dygnet runt under min semester. De två i kombination var tillräckligt för att jag skulle kunna sjukskrivas. Det var inget snack om saken. Jag köpte postafen och allt vände en vecka efter. Jag känner ibland hur illamåendet vill bryta igenom, men det har fungerat bra. Jag har alltid med mig mat i bilen på jobbet, jobbar i hemtjänsten. Har brutit ner knäckebröd i bitar, har banan o annan frukt o en flaska med antingen nyponsoppa eller blåbärssoppa. Jag har iofs näringsbrist o andra saker sen innan. Så kan vara därför jag mått så dåligt. Prova postafen regelbundet i några dagar o se om det hjälper.

Upp till toppen
Annons: