Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2859 ggr
pompido
9/5/17, 8:50 AM

Jobbigt att lämna henne på dagis.

Alltså just nu känner jag mig så stressad över att lämna mitt barn på förskolan. Jag har läst artiklar där psykologer säger att barn inte mår bra av att vara länge på dagis och ska helst inte ens börja på dagis förens de är 2 år, som absolut tidigast. Och att även om barn inte visar det utåt så kan barnet känna sig övergivet osv. Mitt barn har aldrig gråtit på dagis sedan hon började för några veckor sedan och verkar ha det bra där enligt pedagogerna, men trots det så oroar jag mig för att hon ska skadas av att hon är 1,5 år gammal och går där från 07:30 - 16:30 och då har jag ändå dragit ner på min arbetstid för att hon inte ska vara där för länge. Sedan tycker jag också att det är riktigt obehagligt att lämna bort det viktigaste jag har till människor jag inte känner med en massa andra barn som jag inte känner heller och utan att veta vad som händer när jag inte är där. Min dotter kan ju inte prata än så det är ju inte som att hon kan berätta för mig om det han hänt någonting. Idag när jag lämnade henne så fick jag en dålig magkänsla men jag vet inte varför. Kanske att jag är rädd att pedagogerna ska kränka henne. Här hemma så skriver vi t.ex. inte på varandra, vi pratar lugnt med varandra och så får hon så mycket kärlek hon känner att hon behöver. Hur ska jag komma över dessa känslor? Och är hon för länge på dagis? Kommer hon skadas av det tror ni?

Annons:
pompido
9/5/17, 9:16 AM
#1

*skriker (inte skriver)

Ria74
9/5/17, 9:32 AM
#2

Tror det är vanliga känslor hos föräldrar. I en idealisk tillvaro skulle jag velat stanna hemma till dottern var 3 år men det gick inte. Hon började vid 16 månader. Dock bara 15 timmar per vecka. Nu är hon 4 år och går 25 timmar per vecka. Nu jobbar jag själv på förskola så är ganska lugn med hur det funkar att ha sitt barn på en förskola. 9 timmar är ganska långa dagar kan jag tycka. Men många föräldrar har inget val. Beträffande kränkningar, på vår förskola skriker vi inte på barnen. Men naturligtvis säger vi till när dom gör något dom inte får. Prata med pedagogerna om hur du känner.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Snowblind
9/5/17, 9:37 AM
#3

Min pappa hade jättesvårt att lämna mig hos dagmamman för att jag blev så himla ledsen och det sköter verkligen i hans hjärta. (Typ det värsta för honom) men jag tror att denna kraftiga sorg som barn upplever vid separation går över efter en stund och allt blir som vanligt.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

fluffis
9/5/17, 9:59 AM
#4

De flesta känner nog att det är jobbigt, så du är definitivt inte ensam :)

I vårt fall så lämnade vi redan vid ett års ålder och först hade jag dåligt samvete över det men nu ett år senare så känns det jättebra att sonen var där bara på halvtid (6 timmar) i flera månader. Det blir så grymt långa dagar annars.

Sen tycker jag att man inte ska glömma hur positiv förskolan är också, t.ex. hur mycket de kommer att lära sig.

_Fisken
9/5/17, 10:05 AM
#5

Vi förändrade våra liv drastiskt och tog hem dottern igen efter typ 1 mån.  Det beslutet påverkade oss då och även nu och då till det positiva. 

Fördelar: Fin uppväxt för barn och föräldrar. 
Nackdel: Lite fattigare, understimulerad mamma (som var hemma med barnet/barnen)

Fien
9/5/17, 12:10 PM
#6

Som många redan skrivit så är det nog rätt vanliga känslor. Men tänk också på hur mycket de lär sig när de är där! Att kommunicera och interagera med andra barn och vuxna, det kommer de ha stor nytta av senare i livet. Att de skriker på barnen har jag aldrig hört talas om, däremot kan ju barn få en tillsägelse om de gör något fel (typ slår ett annat barn/drar i håret etc). Hade det varit mitt barn som slog så hade jag önskat att en vuxen sa ifrån (om jag inte själv är där). Samma sak gäller om ett annat barn slår mitt barn, då önskar jag att en vuxen säger ifrån. Det är ju en utveckling och barn testar gränserna, men då måste någon finnas där och tala om vad som är rätt och fel.

Annons:
Sarah
9/5/17, 2:14 PM
#7

Så känner de flesta är jag övertygad om. Spec med första barnet. Just nu är förskolan lite jobbig för vår dotter, det var samma i början av förra terminen. Det är nya inskolningar, lite ny personal osv. Men, däremellan är det väldigt bra och hon trivs. Vi hade inte valt bort förskolan ens om vi hade haft möjligheten, bara kortat ner dagarna lite.

[Devya]
9/5/17, 6:02 PM
#8

Här där jag bor så ska de till daghemmet/dagmamman då de är 4månader. Har även sett yngre barn där. De har inte tagit någon skada av det så jag tror inte att du behöver oroa dig. Då är de också där från kanske 7-18.

mollyt
9/6/17, 7:33 PM
#9

Jag tycker det låter drastiskt att säga att barnen Tar Skada av att gå på förskola när de är 1,5. Men vi har också en 1,5åring hemma som vi valt ska vara hemma på heltid tills hon är 2,5 och sedan börja gå lite på deltid på förskola - då kommer vi lappa med jobb/föräldrarledigt och få hjälp av mor- och farföräldrar att hämta tidigt på förskolan så att hon inte behöver gå så långa dagar. Om det inte känns rätt för dig och ditt barn i dagsläget så se över möjligheten att inte ha henne på förskola så många timmar (7:30-16:30 är länge tycker jag).

[Nalaa]
9/8/17, 5:08 PM
#10

Nej, tar skada tror jag inte att de gör. Hade det varit bevisat att barnen påverkas så till den grad att det skadar barnet hade det nog inte varit så pass vanligt med småbarn på förskolorna. Jag har precis skolat in vår ett och ett halvt-åring. Jag var med under en veckas tid och märkte inte att något av barnen skulle vara påverkat på något negativt sätt. Inte heller de andra föräldrarna som jag pratade med. Alla hade ju barn i samma ålder och tyckte att förskolan ger bra stimulans och utmaning för barnet. Vår dotter kommer gå 15 timmar i veckan fram till hon är tre år, sedan kommer jag börja jobba och då kommer jag nog börja på 50 % så då ökar vi ju på tiden men det ska ändå inte bli heldagar. Det är dock inte för att vi inte tycker förskolan är bra, tvärtom, utan för att jag tycker om att vara hemma och dessutom blir hon ju storasyster nu i dagarna och vi vill inte sätta bebisen på förskolan förrän ett och ett halvt års ålder.

Upp till toppen
Annons: