Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 7373 ggr
[postmortum91]
2017-08-31 23:15

JÄMT hungrig

Hur ska jag klara mig från att gå upp 40 kg när jag är hungrig JÄMT?
Är i vecka 8 och är hungrig ständigt samtidigt som jag blir jätteillamående om jag inte äter när jag väl blir hungrig.
Vanligtvis blir jag mätt på 1 tekaka och inte hungrig förrän 4 timmar eller så kan jag gå en hel dag utan att äta och inte må märkbart dåligt (alltså när jag inte är gravid). 
Nu kan jag trycka i mig 3 tekakor med en gång, skulle jag aldrig orka vanligtvis. Sen är jag superhungrig igen efter 1-2 h. Det känns ju sjukligt.
Sallad köpte jag förut, men det gav ingenting direkt. Bröd är det som är bäst känns det som mot hungern. Absolut ingen smält ost, eller massa fett. Usch!

Hjälp mig, vad ska jag göra? jag vägde mig idag och väger redan 67 kg (är 151 cm) så det är övervikt deluxe för mig. innan graviditeten vägde jag kanske 65 eller så vägde jag 66, länge sen jag vägde mig. 

Äter jag inte så blir jag som sagt superillamående och klarar inte av mitt jobb. Blir slö och känns som jag ska kräkas.

Annons:
jackiejohn
2017-08-31 23:31
#1

Bara för att du är hungrig behöver det inte resultera i 40kg viktuppgång. Men tips jag fick från bm när jag väntade min första (mådde illa men kräktes ej och var sugen på mat 24/7) var morotsstavar, gott att knapra på men kalorisnåla. Funkade bra för att hålla illamåendet i schack och dämpade/tog bort suget.

[postmortum91]
2017-08-31 23:39
#2

Tack! Ska testa

[Thiah]
2017-09-01 05:45
#3

Frukt och grönsaker skulle jag nog satsa på.

[Nalaa]
2017-09-01 07:38
#4

Försök hålla igång också så du inte blir för stillasittande. Jag gick inte upp så mycket i början av graviditeten men nu när jag har haft ont och svårt att röra mig har jag säkert gått upp fem kilo på en månad. Så försök välja bättre alternativ, typ morötter (vissa sorter är ju SÅ goda) eller drick vatten (ofta lurar törsten oss att det är hunger det handlar om). Jag äter is på kvällarna, dels för att jag är varm och dels för att jag brhöver något att knapra på:-)

Pontiac57
2017-09-01 08:07
#5

För mig mättade det massor att käka en riskaka. Vanlig mat kunde jag trycka i mig massor av men just riskaka gav mig mättnadskänsla direkt :)

Sarah
2017-09-01 09:35
#6

Tekakor är inte nyttigt och om du ska leva på bröd så ökar du nog din risk att gå upp mycket i vikt. Är frukt och grönsaker och ha med dig i väskan när du åker iväg. Riskakor är inte heller ett speciellt bra snacks då ris innehåller arsenik. Visst kan man äta ris ibland, men som snacks ofta är det väldigt onödigt. Läs på livsmedelsverket om ris och rekommendationerna om begränsning.

Annons:
oh-la
2017-09-01 15:29
#7

Kan du testa lite nötter? Mättar bra och innehåller mycket nyttigt. Jag levde på naturella valnötter ett tag som gravid. Behövde inte äta så många för att känna mig mätt ens när jag jobbade nätter och i vanliga fall var hungrig konstant. Gillar du röstade kikärtor brukar jag göra enl nedan hemma. Kalasgott snack och billigt utan massa tillsatser. Koka kikärtorna själv så blir det ännu billigare plus att ärtorna 8nte blir riktigt lika sönderkokta. Ska heller inte ta till mig hela äran för receptet, delar av det här jag läst nånstans men glömt vart :) 400g kikärtor, 1/2 dl olivolja, 4 vitlöksklyftor, Häll av, skölj och torka av kikärtorna med hushållspapper och häll ut på en plåt. Pressa vitlök i oljan, blanda och häll över kikärtorna. Vänd runt så alla ärtor får olja på sig. In i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter. Skaka runt ärtorna på plåten med jämna mellanrum. Ta ut ur ugnen och salta lätt. Jag brukar mortla ihoo saltet med lite chilipulver, lite spiskummin, cayennepeppar, paprikapulver och en nypa citronsyra, så får man typ chilibönor. Annars är grönsaker guld. En låda körsbärstomater, gyrkstavar i en liten låda, morotsstavar, paorikastavar eller vad man nu önskar. Turkisk yoghurt åt jag mycket till frukost. Det höll jag mig mätt på. Lite bär och fröer på (älskar att ha hallon och blåbär och lite banan i) med lite granola eller bara naturella fröer. Brukade ha i lite linfrö också, så magen hölls igång. Torkad frukt var också kanon i. När jag kände att jag blev hungrig men visste att jag inte borde vara det gjorde jag en kopp te. Varm dryck är faktiskt lite mättande.

Upp till toppen
Annons: