Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1820 ggr
Djurälskaren87
8/24/17, 7:15 PM

Bröstinflammation?

Min mjölk rann till i måndags och brösten var då hårda med lite knölar som jag lyckades massera bort. Jag går nu och pendlar från att må bra till , frossa, feber, röda å varma bröst samt kinder , och huvudvärk . Någon som haft samma? Vem ringer man ? Mina bröst är inte hårda nu

Annons:
[Smulan_88]
8/24/17, 7:43 PM
#1

Amma amma amma. Det är det bästa för att undvika mjölkstockning/inflammation. Det kan ta några dagar innan brösten har synkat produktionen med bebisen och dennes behov. Du kan ta Ipren, de är något antiinflammatoriska så kan hjälpa om det är något på G.

Djurälskaren87
8/24/17, 7:44 PM
#2

Tycker vi ammar hela tiden här hemma . 'Men fått tid till vårdcentralen imorn

[Smulan_88]
8/24/17, 7:47 PM
#3

Man har ju även mycket hormoner i kroppen sedan graviditeten (och om jag inte missminner mig gjorde du snitt.?) och det är en stor grej för kroppen. Både stressen som va kring förlossningen men snittet i sig är ju en stor bukoperation. Så ta något antiinflammatoriskt och fortsätt amma på som vanligt. Mår du inte bättre on någon/några dagar så ring vårdcentralen, eftervården på det sjukhus du födde eller din barnmorska som du hade när du var gravid.<--- detta då de i regel har en läkare på mödravårdscentralen. Håller tummarna att du snart mår bättre!!

fluffis
8/24/17, 9:12 PM
#4

Det är en vanlig reaktion. Jag fick hög feber trots alvedon och ipren när bebisen var två veckor gammal. Andra dagen med feber och magont åkte jag in till akuten och de tog odlingar överallt ifrån. Framförallt infektion i livmodern kan vara allvarligt men då har man samtidigt ont i magen. De hittade inget på mig och febern lugnade ner sig dagen efter. Mjölkstockning med feber är också vanligt men då har man en knöl i bröstet. Jag rekommenderar också Ipren eftersom de både är febernedsättande och antiinflammatoriska.

jackiejohn
8/24/17, 10:03 PM
#5

Som tidigare nämner är det fullt normalt. Har du någon knöl/knölar i nåt av brösten? Rodnader på brösten? Jag har haft så med båda barnen, de första innan brösten ställt in sig men jag har alltid haft mer mat än de äter…så jag har haft min beskärda del av mjölkstockning och mot det fick jag lära mig ett fantastiskt knep på neonatalen. Du köper helt enkelt ett ett vitkålshuvud, så skalar du av blad och bankar dom och packar in bröstet/brösten (inte på bröstvårtan utan runt om) och låter sitta i 2-3h. Det verkar mot stockningen och är även smärtlindrande. Dock ska man inte göra det hela tiden då det kan ha en viss hämmande effekt.. Annars är en lång varmdusch och tuttmassage under rinnande vatten gott samt vetekudde över brösten. Du får prova dig fram men blir du väldigt hängig så ring och rådgör ifall du behöver in på kontroll.

Djurälskaren87
8/25/17, 12:22 AM
#6

Min kropp utsattes för extremt mycket vid förlossningen. Jag hade igångsättning och även då lite feber , min vaginala förlossning avstannade när jag var öppen 10 cm och jag kämpade i 12 h öppen 10 cm men inget hände. Han sjönk inte ner i bäckenhet och därför akutsnitt. Jag tror med de är pga min kropp varit med om mycket senaste veckan och sen amningen på det också. Brösten är varken hårda eller spända nu och amningen funkar. Jag får lite rodnader vid båda brösten när jag ammar och även när jag får feber.

Annons:
Surpan
8/25/17, 8:53 AM
#7

Jag fick frossa två gånger under sonens första vecka. Kände mig riktigt sjuk men bara i typ 8 timmar. Jag har förstått att det är rätt vanligt.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: