Annons:
Etiketthälsa
Läst 2028 ggr
The_pearl
2017-08-17 14:34

Hur har ni det?

Hej! Jag gör denna tråden då jag är lite nyfiken på hur ni mår under graviditeten och hur det fungerar med ert liv och jobb? Jag har mått jättedåligt under min graviditet, har inskrivning imorgon (är i v.13). Jag är så trött så trött. Min semester har precis tagit slut. Min semester gick i princip åt till att vila å må dåligt… Så ångesten inför jobb var maximal. Jobbar inom vården, hemtjänsten. Jobbade heldag i måndags och tisdags, kväll igår. Skulle jobbat heldag idag också. Måndagen o tisdagen var skitjobbiga. Är skittrött o mår så fruktansvärt illa mellan varven. Utöver min graviditet har jag problem med min kropp. Har tarmar, lever, sköldkörtel osv. som inte fungerar så bra. De gör ju också sin del av mitt mående. Igår var jag så slut. Jag sov 10 timmar. Gick upp, åt, körde till min kiropraktor som jag går regelbundet till pga ryggproblem. Sen hem, vilade, somnade. Åt o skulle köra till jobbet o var helt slut. Hade ingen energi alls. Orkade knappt lyfta något och hade jag lagt mig hade jag somnat. Jag mådde skräp! I morse när jag gick upp mådde jag lika dåligt, så jag sjukanmälde mig. Jag hoppas de på mvc kan hjälpa mig imorgon! Jag orkar inte ha det såhär. Chefen ringde mig för en stund sen och hon betedde sig precis som att detta var en piss i missisippi.. Då la jag ändå alla korten på bordet. Och det gör mig rätt ledsen faktiskt… Så, hur har ni det?

Annons:
The_pearl
2017-08-23 13:10
#1

Ingen?

Jess89
2017-08-23 14:26
#2

Känner så väl igen det där med tröttheten. I början av min graviditet så sov jag varje dag när jag kom hem från jobbet och var helt slut. Kändes som att man inte gjorde mycket mer än att sova.
Illamåendet har tack och lov inte varit så farligt dock har jag kräkts till och från. Kan göra fortfarande (är i vecka 33) men brukar fungera om jag äter lite i taget och sådant jag tycker om.

Dock måste jag nog säga att för mig har foglossningen varit värst. Har ett väldigt tungt och aktivt jobb vilket inte gjorde saken lättare för mig. När det var som värst kunde jag i stort sätt inte gå och hade otroligt ont. Blev dock sjukskriven cirka en månad innan gravidpenning, då det verkligen inte fungerade att jobba. Vilket var det bästa valet jag kunde gjort. Från början hade jag tänkt jobba fram till gravidpenningen som man får i vecka 32. Men kände att jag inte skulle klara det. Efter att jag sjukskrev mig mådde kroppen bättre då jag inte behövde vara lika aktiv om dagarna.

Ta upp detta med din barnmorska eller vänd dig till vårdcentralen om du tycker att det är ett så stort problem att du inte kan jobba.

Hoppas du får den hjälpen du behöver.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

hhejlollo
2017-08-23 22:55
#3

Under min graviditet mådde jag kasst. Jag studerade och studerar även nu heltid, var inlagd tre första månaderna på grund av extrem hyperemesis som enligt läkarna var det värsta dom sett.. Kräkandet löstes av med alla andra krämpor man kan ha under en graviditet så plugget kom i sista hand. Jag kunde inte vara nära mina hundar då jag tyckte dom luktade illa och kräktes av tanken på lukten, folk med dålig hygien kräktes jag bokstavligen bredvid och jag blev andfådd av att gå upp ur sängen haha. Men utöver det älskade jag att vara gravid! Men ja, något riktigt liv hade jag inte. Att vara i stallet var också omöjligt i princip.

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Thiah]
2017-08-24 12:24
#4

Jag har båda mina graviditeter varit otroligt trött och sovit mestadels av tiden. Första 4 månaderna har varit hemska men sen har det lättat. 

Jobbar inom dagvården och har ibland lyckats få sova en liten stund tillsammans med barnen men annars har jag bara sovit hela kvällarna. Det var extra jobbigt nu när jag också har en 3 årig son.

The_pearl
2017-09-04 22:29
#5

Tack för era svar! Känns på något sätt skönt att inte vara ensam. Min trötthet och illamående har dämpats jättemycket! Jag e fortfarande trött o har ett svagt illamående, bm sa till mig att prova åksjuketabletter och dom fungerar toppen. Nu har jag bara huvudvärk som kommer ibland. Illamåendet är väldigt lite, tröttheten lite, blir tidiga kvällar och att vila en stund. Kan tänka mig att detta är normal gravidtrötthet. Det jag hade innan var av en så hög kaliber i jämförelse. Går snart in i månad 4, är i v 15, v 16 på tors. Magen börjar o synas, den känns av när jag arbetar på huk eller måste ta på ett par strumpor tex. Känns skönt med min bm som stöttar mig!

Ria74
2017-09-04 22:47
#6

Jag var supertrött under min graviditet. Kunde sova middag 3 timmar på eftermiddagen och ändå lägga mig 21 på kvällen och somna direkt. Fick förklaringen när jag kom till BM, mitt blodvärde var enormt lågt. Hon var förvånad över att jag ens orkade stå upp. Så kolla upp så det inte är det, det går ju att få järntabletter eller injektioner så man blir lite piggare i alla fall.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Upp till toppen
Annons: